Ligt het aan het computergeheugen?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door Sven »

Ja hoor, ik heb weer 8 gig beschikbaar. Er is af en toe nog wel stroperigheid maar minder problematisch.

En ik denk bij elk nieuw bericht "Mijn fan is volgens mij toch echt afgesloten van de rest van de laptop..." en "als ik blaas dan komt er toch echt een stofwolk vrij en daarna zie ik niks meer op de lamellen zitten"
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Samen met je andere topic over wat we aan het doen zijn, is dit misschien een mooi moment om alle computers weer eens open te schroeven en grondig uit te stoffen.
(doe ik gevoelsmatig toch wel 1x per jaar)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door hfjbuis »

Mijn regels voor de TD om PC's en servers schoon te maken:

Laat de PC/Server aan staan en zuig met een stofzuiger de stof weg. Niet blazen om rondvliegend stof (ogen) te voorkomen.

Waarom:
Stof wegzuigen of blazen geeft hoge luchtsnelheden die in combinatie met stof kans geeft statische op/ontlading. Als de PC/Server aan staat, zijn de aansluitingen minder hoogohmig en is de kans op schade geringer!!!
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door DirkSchipper »

Uuuh .... bij ons thuis blazen we al onze PC's (5 stuks) zo'n 2x per jaar schoon met perslucht.
De enige schade die ooit is opgetreden, is een fan die te hoge toeren maakte en een blad verloor. :shock: oeps.
De beweringen over overspanning door generator-effect, of statische ontlading a.g.v. stof met hoge snelheid ... theoretisch zit er wellicht iets in, maar bij mij thuis is in 15 jaar met perslucht nog nooit zoiets gebeurt. Het lijkt me onwaarschijnlijk.

N.B.
M.b.v. een stofzuiger krijg ik niet alle stof tussen de koelribbeb uit. Met de perslucht wel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik bij een ventilator blaas, houd ik die altijd tegen met iets, zodat die stil blijft staan (als je er niet direct bij kan, kun je er meestal nog wel een draadje doorheen steken, gaat ie ook niet draaien). Eigenlijk houd ik ze alleen stil om mechanische schade te voorkomen. En soms heeft een kwastje wel meer effect om de boel los te krijgen.

Ben nog steeds benieuwd hoe die motorsturing nu eigenlijk samen met die generator werkt? (zo'n ventilator is toch een BLDC, met soms ook nog een toeren sturing of juist monitor ?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ligt het aan het computergeheugen?

Bericht door DaBit »

In principe 6 MOSFET's of transistoren in een H-brug die de 3 windingen aansturen. Als er MOSFETs gebruikt worden dan zie je de piek-piek waarde van de gegenereerde AC golfvorm minus ca. 1,5V terug op de DC aansluitingen. Met transistoren niet direct, tot de spanning te hoog word :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie