Adobe illustrator to Eding

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Adobe illustrator to Eding

Bericht door -rick »

Beste mensen,

tot op heden is alles wat ik frees vanuit solidworks > step > Cam > freesbank gemaakt.
zelfs de simpele dingen zonder step teken ik over.


Maar, mijn vriendin heeft een of ander fancy logo wat ze graag op hout engraved wil hebben.
Dus vanuit Adobe illustrater > export DXF. Deze importeren in Eding, maar ik ''zie'' niks. Net of dat eding geen lijntjes herkent.
Als ik bijv. vanuit Solidwoorks een dxf exporteer, werkt dat wel netjes in Eding.


Er gaat dus iets fout in de DXF export in illustrator. Iemand tips waar ik (mijn vriendin) op moet letten?
Ik heb het idee dat Eding geen ''lijntjes'' herkent.
We hebben al geprobeerd:
Rasterbestandindeling: zowel JPEG als PNG
Weergave behouden aan/uit
Alleen geselcteerde illustraties exporteren aan/uit


Ik heb al gelezen dat DXF export vanuit die pakketten niet al te best werkt, maar ik zie effe geen alternatief om 'm ''over te tekenen''.

Dank alvast
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Adobe illustrator to Eding

Bericht door Swake »

Heel vaag herinner ik me iets in het genre van dat die 'lijntjes' er wel zijn maar niet op de goede layer zitten.

En als je nu eens een tussenstap maakt door dat bestand eerst in SolidWorks in te lezen?
Laatst gewijzigd door Swake op 29 mar 2020 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Adobe illustrator to Eding

Bericht door Swake »

Blijkbaar kan Solidworks rechtstreeks die AI bestanden open doen: https://help.solidworks.com/2018/Englis ... _(.ai).htm
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Adobe illustrator to Eding

Bericht door Sven »

Een plaatje moet in vectoren zijn maar een of ander logo is vaak "een plaatje"

"plaatjes" kan je niet exporteren als vectorbestand, die moet je dan eerst overtrekken (softwarematig) om vectoren te krijgen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Adobe illustrator to Eding

Bericht door -rick »

Swake schreef: 29 mar 2020 16:44 Blijkbaar kan Solidworks rechtstreeks die AI bestanden open doen: https://help.solidworks.com/2018/Englis ... _(.ai).htm
Zal ik na het eten eens proberen!

quote=Sven post_id=210149 time=1585493433 user_id=1006]
Een plaatje moet in vectoren zijn maar een of ander logo is vaak "een plaatje"

"plaatjes" kan je niet exporteren als vectorbestand, die moet je dan eerst overtrekken (softwarematig) om vectoren te krijgen.
[/quote]

Mm vriendin heeft het logo overgetrokken. Dus het zijn wel al lijntjes (in adobe).
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Adobe illustrator to Eding

Bericht door hilberth »

Kan je dat geexporteerde bestand ook in een andere cad applicatie openen, bijvoorbeeld LibreCAD?
Zo nee, kan je dat dxf bestand hier uploaden?
Meer ogen zien soms meer...
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Adobe illustrator to Eding

Bericht door audiomanics »

DXF is een raar taaltje. Er zijn heel veel varianten en vaker dan eens loop ik ook daar tegen op.. Sommige mensen scheppen er behagen in om mij DXF bestanden te sturen die van de nieuwste (waarschijnlijk illegale) Autodesk applicatie komen en dan ook nog de 3D-versie... Daar kan ik dus gewoon niets mee..
Illustrator genereert ook een DXF met veel problemen: dubbele lijnen, cirkels die meer weg hebben van een dubbelgevouwen 8 (ook dubbele lijnen maar dan in een loop)…
Andere applicaties genereren een DXF waar ieder lijnstuk keurig apart naast elkaar neergezet wordt…
De gewone 2D versie 2008 lijkt nog in de meeste gevallen goed te werken, en anders vragen naar een ander vectorbestand zoals EPS, WMF etc.. Vaak worden daarin de zgn (Bezier-) curves wel goed doorgegeven en niet vertaald in heel veel puntjes met rechte lijnen..
Ergo: DXF is leuk, maar liever toch wat anders, als het kan..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Adobe illustrator to Eding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je kunt saven als R12 R13 R14 in ASCII formaat heb je redelijk kans dat er minder vreemde zaken in je bestand zitten
Moet je waarschijnlijk even in de opties voor bestandsbeheer graven, maar daar zitten vast mogelijkheden. Je moet er alleen wel even moeite voor doen.
Vroeger kon je in autocad kiezen welke entiteiten je wilde opslaan in je dxf bestand, dan heb je natuurlijk een veel overzichtelijker bestand. Tegenwoordig is het vaak gissen in welk dxf formaat en versie het opgeslagen is.
Er staat aan het begin van de file een versie
$ACADVER
1
AC1027
Ik gok even dat dit ACAD2013 versie is. Maar als je je er even in verdiept is dat zo uitgevonden via meneer google.
Misschien kom je dan iets verder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Adobe illustrator to Eding

Bericht door -rick »

Hoi Allen,

fijn dat jullie zo behulpzaam zijn!

Na een beetje op en neer rommelen met bestanden is het dan toch geluk!
Wel belangrijk nog om te vertellen; de dxf kwam van illustrator, op een MAC..
Al met al kon het de R13 variant gedeeltelijk:
m.n. de rechte stukken werden herkent.

20265

Toen heb ik het bestand via Vectric geopend.. Dat heb ik ooit hier eens gedownload ofzo.
En ja hoor, het werkt meteen.

20264

Gek dat zo'n ''basic'' pakketje er een werkende DXF van kan maken.
Hoewel het allemaal omslachtig is, is het gelukt en is de noodzaak eraf. bedankt voor jullie tijd!
Nu ga ik nog verder onderzoeken of het makkelijker kan.
Heb t ook maar meteen uitgefrees, ofja Engraved. Niet echt mooi geworden maar ja je moet ergens beginnen (nog nooit gefreesd met een freesje van ø1.5 en ook nog nooit in hout)
20266
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Adobe illustrator to Eding

Bericht door andrefc101 »

Vectric hier gedownload?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Adobe illustrator to Eding

Bericht door keesfrees »

Dit gevogel komt mij helaas te bekend voor.
Wat het vaak nog erger maakt is dat het wel ooit getekend is als vectoren maar dat origineel niet meer is te achterhalen.

Maar (Hugo :) het opslaan als lage autocad versie is nu juist wat een bestand er vaak niet beter op maakt, een mooie spline wordt dan een een ziljoen korte lijntjes.

EN, hier sla ik even op aan :
audiomanics schreef: 29 mar 2020 23:39Ergo: DXF is leuk, maar liever toch wat anders, als het kan..
Je kan het type bestand niet de schuld geven van wat een ieder er in stopt, dat kan met welk soort bestand dan ook net zo goed.
Iets met een boek en de omslag.

Zo maar, klets :
Ooit kreeg ik een plaatje (jpg oid) met de vraag of ik dat kon frezen, ik vroeg om een dxf/dwg, na enige tijd kreeg ik dat, iemand had de jpg in een dwg geplakt, psja.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Adobe illustrator to Eding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 30 mar 2020 22:55 Maar (Hugo :) het opslaan als lage autocad versie is nu juist wat een bestand er vaak niet beter op maakt, een mooie spline wordt dan een een ziljoen korte lijntjes.
Dat zou inderdaad best wel eens kunnen, hieruit blijkt maar weer dat ik hoofdzakelijk wat technischer werk doe waar die splines naar polylines geen enkel probleem zijn.
En naar G-code toe worden het toch lijntjes dus wat is eigenlijk het probleem ? Zou ook nog aan andere instellingen kunnen liggen hoe die vertaling uitgevoerd wordt.
(de tijd dat besturing met NURBS gingen werken is al lang weer over volgens mij)
EN, hier sla ik even op aan :
audiomanics schreef: 29 mar 2020 23:39Ergo: DXF is leuk, maar liever toch wat anders, als het kan..
Je kan het type bestand niet de schuld geven van wat een ieder er in stopt, dat kan met welk soort bestand dan ook net zo goed.
Iets met een boek en de omslag.
Mooie vergelijking. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Adobe illustrator to Eding

Bericht door keesfrees »

Wat ik er verder nog over kan zeggen deed ik al :
viewtopic.php?f=62&t=10453&p=107575&hilit=acme#p107575
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Adobe illustrator to Eding

Bericht door Palmerlivesteam »

Inkscape was toch goed in het converteren naar vectoren?!
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Plaats reactie