Workflow van CAD naar linuxcnc

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door Sven »

Voor het eerst in tijden ben ik met een klus bezig die (voor mijn doen) veel CAM nodig heeft.

Tot nu toe was cambam genoeg voor de enkele 2D contour die ik nodig had maar nu is het meer. Meerdere vormen, 2D en 2.5D en een paar delen die tweezijdig bewerkt moeten worden.

Ik raak geschuffeld van de twee workflows die ik nu gebruik, dxf in alibre maken in windows, dan verder in linux met cambam op dezelfde pc, dus windows uitschakelen en booten in linux, maar die cambam versie slaat vast, is blijkbaar niet stabiel genoeg, of niet geschikt voor ubuntu 19.10.

De optie om cambam in windows te gebruiken is ook niet ideaal, dan kan ik in linuxcnc niet zien hoe de code er uitziet.

Hoe doe jij het?
2 pcs tegelijk? of een OS in een virtual machine?
Welke software?

Ik dacht nog even om cam voor alibre te kopen maar dan mag ik ook alibre zelf meteen ook weer gaan updaten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door DaBit »

Ik heb het makkelijk; ik kan gewoon remote inloggen op de frees-PC en als ik dapper ben kan ik de hele voorbereiding vanachter de laptop doen.

Maar in jouw geval doet een virtual machine het ook wel. Je kunt eventueel eens proberen of iets als CAMotics of Ideamaker ook LinuxCNc G-code snapt. Lang geleden dat ik dat soort dingen gebruikt heb (F360 heeft simulatie ingebouwd)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door Sven »

Daar had ik ook al op zitten broeden.
Nu gebruik ik een VM ik die binnen linux gebruik en die kan ik natuurlijk ook exporteren om op windows te gebruiken.

Kan ik die VM eventueel ook op een derde partitie zetten om vanuit windows dezelfde VM te gebruiken als vanuit linux?
Mss domme vraag maar ben inmiddels zo murw van de worsteling met softwareopties... :x

Camotics heb ik net ook ontdekt en geprobeerd. onduidelijk waarom dat niet werkte, iets met open gl versie 2.0? Zou al veel verder moeten zijn lijkt me.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door javanree »

Mijn LinuxCNC PC heeft 2 netwerkkaarten en ik heb de nc_files directory via samba geshared met read/write access naar mijn thuisnetwerk, alleen voor mijn user toegankelijk (als je wilt kan ik dat stuk samba config wel delen)

Vervolgens heb ik dat ding gewoon als netwerk schijf gemount op mijn laptop en workstation (Win10 machines) , waar ik onder andere AutoCAD , Inventor ed draai
De laptop kan ik dus zowel in de woonkamer als in de werkplaats gebruiken , voor mij werkt dat perfect.

Alles op de LinuxCNC PC doen lijkt mij sowieso niet handig voor grotere dingen... mijn touchscreen hangt goed voor CNC gebruik maar is ongeschikt voor serieus CAD/CAM werk (te klein , verkeerde hoogte)

Door die share kan ik dingen vanuit de postprocessor direct inladen in LinuxCNC en zien wat er fout gaat en ipv alt+tab dus op de laptop meteen een update doen, opnieuw postprocessen, in LinuxCNC een reload en opnieuw testen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 09 apr 2020 16:01 Kan ik die VM eventueel ook op een derde partitie zetten om vanuit windows dezelfde VM te gebruiken als vanuit linux?
Ja, dat kan. Ik zou wel de virtuele PC afsluiten voordat je switcht van host-OS; ik heb wel eens problemen gehad met alleen suspenden. Maar dat is ook alweer een tijd geleden, misschien is het nu beter.
Camotics heb ik net ook ontdekt en geprobeerd. onduidelijk waarom dat niet werkte, iets met open gl versie 2.0? Zou al veel verder moeten zijn lijkt me.
Ik heb het helemaal al lang niet meer gebruikt en sinds een nieuwe PC ook niet meer op de PC staan. Zoals gezegd: simulatie zit al in Fusion, en die is een stuk bruikbaarder.
Maar idnerdaad: OpenGL 2.0 is al behoorlijk prehistorisch en al het moderne spul zou dat probleemloos moeten snappen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door zeeschuim »

godkolere, wat een vooruitgang dat linux!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door andrefc101 »

zeeschuim schreef: 09 apr 2020 17:33 godkolere, wat een vooruitgang dat linux!
U bent een kenner hoor ik ;-)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door javanree »

zeeschuim schreef: 09 apr 2020 17:33 godkolere, wat een vooruitgang dat linux!
Ga dan lekker ergens anders trollen ... sneu gedrag
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door Sven »

De freesbestanden heen en weer sturen is op zich geen probleem, die gaan via de cloud.
De voorbereidingen doe ik aan 't buro.

Ik was nu cam gaan doen in linux omdat ik daar de virtual machine met linuxcnc draai.
Maar een partitie maken om de VM neer te zetten is misschien wel praktischer dan een losse pc optuigen met linuxcnc.
Andere cam of een andere simulator voor windows is misschien ook nog het proberen waard.

Dank zover voor de bijdragen mannen!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef: 09 apr 2020 19:11 De freesbestanden heen en weer sturen is op zich geen probleem, die gaan via de cloud.
De voorbereidingen doe ik aan 't buro.
Andere cam of een andere simulator voor windows is misschien ook nog het proberen waard.
Waarom probeer je Fusion360 (voor Windows, dat wel) niet uit? Tekenen, simulatie en uitstekende cam in een applicatie!
Gcode maken, via de cloud naar de machine pc en draaien maar......
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door Sven »

Ik heb het fusion geprobeerd.
Maar waar ik in de meeste software na meer of minder zwaar proberen kon wegfietsen heb ik cam in fusion zelfs niet een klein beetje aan de praat gekregen.

Nu had ik dat misschien niet moeten proberen met een geimporteerd model, dat weet ik niet.
Maar echt overstappen naar fusion, dat is wel een hele grote stap.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door andrefc101 »

Dat kan ik begrijpen, maar er is zoveel beeldmateriaal op YouTube aanwezig, kan je je maanden mee bezighouden. Zoek een goede beginnerscursus en spendeer er een paar uur aan!
Ik denk dat je daar erg veel van opsteekt. Er er zijn hier er veel mensen die inmiddels ruime ervaring hebben met Fusion.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door kawarider »

Precies, als het wat ingewikkelder wordt is F360 volgens mij onverslaanbaar. Voor simpel 2d werk te complex en ben je sneller klaar met andere cad cam. Daar blijf je dan wel met dxf en nc files over en weer slepen. Als je dan ook nog Linux en w10 door elkaar gaat gebruiken is de chaos compleet. En het blijft persoonlijk, wat jou het beste past.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 21 mei 2020 10:42 Voor simpel 2d werk te complex en ben je sneller klaar met andere cad cam.
Ik zou eigenlijk niet weten welk pakket dan significant sneller is. 'Insert DXF', 'Manufacture', stock definieren, 2D freesoperaties loslaten op die DXF, export G code, klaar. Werkt niks anders dan CamBam oid.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie