OneCNC als alternatief voor Fusion360?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pj3r
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2015 23:45

OneCNC als alternatief voor Fusion360?

Bericht door Pj3r »

Is er een fatsoenlijk alternatief voor Fusion360 wat níet altijd online hoeft te zijn of gebaseerd is op een subscription-model?
Heb de afgelopen jaren een beetje met Fusion gestoeid, en het is een prima programma, maar ik ben ook regelmatig in gebieden zonder internet (Noorwegen, op zee).
Ik heb al eens gespeeld met FreeCAD maar daar krijg ik tot nu toe alleen maar hoofdpijn van.
Heeft iemand hier ervaring met OneCNC? Want gezien de opties kom ik daar toch telkens op terug...

Mijn werk bestaat voornamelijk uit 2.5D freeswerk, met af en toe een 3D product (kan ik dan evt nog steeds Fusion voor gebruiken) en 2 assig draaien.
Wat ook een (voor mij) groot nadeel is van Fusion, is dat de toolpaths die gemaakt worden bestaan vaak uit veel kleine XY bewegingen (dus geen circelbewegingen), waardoor de code enorm snel in lijnen vergroot. De oude Fanuc 0M (maar met name de Heidenhain 2500) die ik gebruik kan dat wel aan, maar heeft dan absoluut geen leuke tijd. Stotteren, haperen, etc omdat de besturing simpelweg te oud is. Misschien een leuk project om om te bouwen naar een modern besturingsssyteem, maar dat gaat m'n pet even te boven..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: OneCNC als alternatief voor Fusion360?

Bericht door serum »

Je kan bepaalde modellen ook in offline modi downloaden voor FUsion volgens mij?

Wat is de prijs van onecnc? Als ik de gebruikte DMG mori's zie in hun demo filmpjes denk ik niet dat je onder de 6.000 euro klaar bent? Meeste CAM pakketten richten zich voor het 3d werk op een STL aftreksel van je model, die aan een ingestelde precisie (tolerantie) voldoet. De eigenschap van een STL is dat het allemaal vlakjes zijn en geen mooie radi. Daarop wordt je gcode gebaseerd. Je Fanuc staat niet toevallig in exact stop mode?

Ik gebruik op mijn grotere machine ook een fanuc compatible controller en heb wel eens gehad, dat wanneer ik de nauwkeurigheid van de cam opschroefde (dus nauwkeuriger zette) dat het schokken juist over was. Raar maar waar.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: OneCNC als alternatief voor Fusion360?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2D tekenwerk doe ik in een zeer goede Autocad lookalike: Draftsight (€90.- per jaar sinds 2020) en 2.5D toolpaden in CamBam (wanneer het te veel wordt voor handmatig)
Nu weet ik niet of er in CamBam een HH postprocessor is, al kun je heel veel zelf met die postprocessor.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: OneCNC als alternatief voor Fusion360?

Bericht door skillalot »

Ik kan je onecnc wel aanraden, is een fijn programma en best betaalbaar, en goede service.
Neem gewoon eens contact met ze op of je een demo kunt krijgen, dan ben je zo overtuigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: OneCNC als alternatief voor Fusion360?

Bericht door serum »

Enig idee van prijs skillalot? en welke functionaliteit heb je dan?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: OneCNC als alternatief voor Fusion360?

Bericht door skillalot »

Prijs weet ik niet precies, vriend van me heeft het jaren terug aangeschaft, maar zat dacht ik iets boven de 2000 euro. Voor 3 assis bewerken, met HSM toolpaden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OneCNC als alternatief voor Fusion360?

Bericht door DaBit »

OneCNC heeft best een hoop tevreden gebruikers, zal wel niet voor niets zijn.

Voor wat betreft Fusion: je kunt het ook offline gebruiken, al zitten daar wel beperkingen aan. Maar tekenen en CAMmen als je op een boot zit kan, mits dat niet langer duurt dan 2 weken en je geen zaken nodig hebben die perse in de cloud moeten zoals een event simulatie.

Voor wat betreft de toolpaden en hoeveelheid G-code: bij elke bewerking kun je in de 'passes' tab een tolerantie ingeven en de 'smoothing' en 'feed optimization' instellingen wijzigen. De 'smoothing' is het deel van het proces dat vele lijnsegmentjes samenpakt in bijvoorbeeld een circelboog. Ik raad je aan om beiden aan te zetten en zinnige waarden te gebruiken (dus een stuk MDF hoeft niet met 0,001mm tolerantie). De keerzijde is een iets langere rekentijd.
Iets dergelijks geld ook voor de 'linking' tab trouwens. Het is vaak zinvol om die instellignen ook even na te lopen. Standaard staat bij 3D-bewerkingen de 'stay-down level' op 'least' en de 'no-engagement feedrate' op slechts 1000mm/min bijvoorbeeld. Als je ermee wegkomt levert minimale retractie, langer beneden blijven en een hogere 'no-engagement' voedingssnelheid een aardige tijdwinst op. Wederom is de prijs voornamelijk langer rekenen.

Maar realiseer je ook dat CAM geen wonderen kan verrichten. Als het ding dat je wil frezen opgebouwd is uit een berg splines dan heeft die CAM vaak geen andere keus dan een berg lijnsegmenten genereren, want een circel is het niet en er is bijna geen besturing die goed G5 afhandelt (althans geen hobbybesturing).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: OneCNC als alternatief voor Fusion360?

Bericht door Jacala »

Wij zijn uitermate tevreden met Zw3d. Een programma dat goed te vergelijken is met solidworks met een paar hele mooie functies.

4c cad/cam consultants verkoopt het in Nederland en Luurt, hun techneut, weet er echt alles van.

De eerste paar maanden hadden we wel vragen maar we hebben nooit spijt gehad om dit programma aan te schaffen.

Helaas is er geen hele grote fanbase in Europa maar in Azië is het enorm populair.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Pj3r
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jul 2015 23:45

Re: OneCNC als alternatief voor Fusion360?

Bericht door Pj3r »

serum schreef: 29 apr 2020 21:52 Enig idee van prijs skillalot? en welke functionaliteit heb je dan?
De prijs zit zo rond de 3000 euro voor de "basis" en 5500 euro voor het uitgebreider (3d) pakket voor zover ik begrijp. Tot nu toe vind ik dat heel niet gek. Dat is namelijk een prijs die niet volledig onbetaalbaar is, plus de meeste reviews (er zitten ook slechte tussen) zijn prima, hoewel de meeste na uitbreiding van het bedrijf overgaan naar Mastercam, GibbsCam of Esprit; dat zijn dan ook pakketten van meer dan 10000 euro voor zover ik kon vinden.

Jacala schreef: 30 apr 2020 19:37 Wij zijn uitermate tevreden met Zw3d. Een programma dat goed te vergelijken is met solidworks met een paar hele mooie functies.

4c cad/cam consultants verkoopt het in Nederland en Luurt, hun techneut, weet er echt alles van.

De eerste paar maanden hadden we wel vragen maar we hebben nooit spijt gehad om dit programma aan te schaffen.

Helaas is er geen hele grote fanbase in Europa maar in Azië is het enorm populair.
Ik had er nog nooit van gehoord, maar zo te zien heel capabel voor de onderdelen en bewerkingen die ik doe. De prijs is ook (van wat ik gegoogled heb) redelijk gelijk aan OneCNC, misschien iets goedkoper.
Zal er eens naar kijken, dank je.

Wellicht een rare "wens", maar is het mogelijk om bij Zw3d een donker thema in te stellen? 's Avonds/in het donker naar een spierwit scherm kijken word ik nogal laveloos van namelijk....
ingoo
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: OneCNC als alternatief voor Fusion360?

Bericht door ingoo »

Bij mijn vorige werkgever ook veel met ZW3D gewerkt. We hebben hier na een proefperiode voor gekozen omdat het ruimschoots deed wat wij nodig hadden.
Ook kregen we er dingen mee voor elkaar die met onecnc niet of moeilijk lukten en de leverancier ons ook niet verder mee kon helpen.
Dit was in 2008, er zal ondertussen vast wel het een en ander verbetert zijn aan onecnc

Kleuren in ZW3D kun je net zo instellen als je zelf wilt.
En Luurt is altijd bereid geweest om te helpen. Via mail of telefonisch met Teamviewer

Je kunt naar mijn idee het best verschillende pakketten uit gaan proberen voor een of twee maanden. Dan kun je zien
of jouw "problemen"er mee op te lossen zijn.
Voorgekauwde demo's zijn leuk maar laten niet zien of de software past in jouw situatie.
Plaats reactie