Rotdag

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Rotdag

Bericht door benkr »

Vanmiddag ging ik dolenthousiast de schuur in met de bedoeling een aantal dingen voor Portje zijn machine te gaan maken, helaas liep het anders.
Eerst wilde Mach3 niet goed opstarten, alles werkte maar de DRO's deden het niet.
Van alles geprobeerd, Mach3 opnieuw opstarten etc. niets wilde helpen, uiteindelijk de hele zaak uitgezet en na een paar minuten weer opgestart en was het probleem verdwenen, raar maar verder onverklaarbaar.
Nu weet ik nog dat Grafjan ditzelfde probleem ook heeft gehad dus ik ben toch wel heel erg benieuwd naar de reden hier voor. Grafjan heeft dezelfde configuratie als ik gebruik Pokeys57CNC met Mach3.

Toen het weer werkte de machineklem op het bed geplaatst en deze met de 3D taster in de spindel uitgeklokt, geen probleem, is niet de eerste keer.
Tijdens dit uitklokken hoorde ik een raar geluid in de X-as van de machine, meteen op onderzoek uit, dat bleek een flexibele koppeling tussen de stappenmotor en de KO spindel te zijn waar speling op begint te komen, er zit nu ca. 0,1 mm backlash op.
Maar wat erger is, tijdens het joggen en luisteren naar het geluid kwam de stift van de 3D taster tegen de machineklem en het voorste stuk van die stift kwam zo ongeveer tegen die rotte koppeling aanvliegen, zo'n halve meter verder. Ja, je begrijpt het al, de stift is dus afgebroken, klote.
Toen toch maar een CAM file geladen en ook daar bleek een fout in te zitten, dat was voor mij voldoende om alles uit te zetten en lekker iets heel anders te gaan doen, een hele middag achter allerlei dingen aan gehold en alleen maar meer problemen gekregen.
Je hebt zo van die dagen dat werkelijk alles misgaat wat maar mis kan gaan, dit was er zeker een van.

Daar na ben ik maar binnen iets gaan doen, in de schuur wilde het toch niet meer lukken.
Toen ik daarna bij Hoffmann een nieuwe stift voor mijn 3D taster wilde bestellen lukt het inloggen niet, na bellen bleek hun server problemen te hebben, ik was de enige dus niet die problemen had, morgen maar weer opnieuw proberen.

Overigens, zo'n stiftje kost 22 Euro ex. BTW en ex. verzenden. Ik ga er maar meteen 2 bestellen.
En raar, maar bij Ali zijn ze nog beduidend duurder.

https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... 505-4?tId=
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Rotdag

Bericht door Kjelt »

Balen Ben.
Gelukkig "maar" 22 euro en niet 300 voor een totaal nieuwe.
Ze hebben er bij het ontwerp al rekening mee gehouden ;-)
Je was en bent dus zeker niet de enigste, diet me denken aan wat mijn vader tegen me zei bij mijn eerste auto aanrijding: "nu weet je waarom je iedere maand voor een autoverzekering betaald, het is op het moment erg vervelend maar inherent aan het autorijden, je weet dst het een keer gebeurt".

Lekker slapen en morgen weer fris verder.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Rotdag

Bericht door javanree »

Helaas zijn die dingen nooit ontworpen om 10k RPM te draaien , zo heb ik er al eens een gesloopt, foute tool wissel :roll:

Maar erg herkenbaar Ben, hier knapte vandaag de laatste goede HSS steekbeitel op de draaibank. En bij het zoeken naar de oorzaak heb ik inmiddels ontdekt dat de vaste kop van de draaibank niet (meer) helemaal vast zit op het bed :shock: hopelijk een kwestie van los gelopen moeren oid , van het weekend boel maar weer los halen en alles opnieuw uitlijnen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rotdag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zoveel mis op 1 dag, dat kan alleen maar komen door overmatige activiteit van de zon (zonnevlekken) of gevolgen van de supermaan. :lol:
Ik ben niet zweverig aangelegd of zo, maar als iemand me uit kan leggen waarom er altijd meerdere dingen (ongeveer) tegelijk mis gaan. (En ik heb daar echt heel veel ervaring mee :shock: )
Zal wel met statistiek aan te tonen zijn....

Overigens, die tasters, moet je wel op letten dat het merk en lengte klopt. Voor mijn taster kan ik inmiddels dus niet meer de juiste vinden. Heb het kunnen verhelpen door een verloop ringetje te draaien, maar lekker is het niet.

Zonnevlekken of supermaan, ik heb laatst wel staan genieten van het 'trijntje' van 60 satellieten die langs het firmament kwamen. Eigenlijk best indrukwekkend.
https://youtu.be/wSge0I7pwFI
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Rotdag

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 mei 2020 07:29 Zoveel mis op 1 dag, dat kan alleen maar komen door overmatige activiteit van de zon (zonnevlekken) of gevolgen van de supermaan. :lol:
Ik ben niet zweverig aangelegd of zo, maar als iemand me uit kan leggen waarom er altijd meerdere dingen (ongeveer) tegelijk mis gaan. (En ik heb daar echt heel veel ervaring mee :shock: )
Ok, komt ie (misschien):
Ik denk dat als je je eerste adrenalinestoot hebt gehad je fight or flight mechanisme iets te nadrukkelijk je beslissingen stuurt en je waarneming vernauwt.

Dingen die je anders met ontspannen routine achteloos oplost zie je nu over het hoofd.
Aanwezige potentiele "kapot" grijpt nu zijn kans en als het even kan ook nog een paar achterliggende kapotten.

Zoiets?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rotdag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, dan maak ik het iets minder makkelijk verklaarbaar:
Er bellen 3 verschillende klanten met ongeveer dezelfde storing.
Bij computers zou je zeggen: net allemaal dezelfde update, maar bij verschillende soorten CNC machines die al een poos probleemloos staan te draaien is het wel 'opmerkelijk' als je zoiets met enige regelmaat mee maakt.
Maar, zolang de storingen niet tegelijk komen is het natuurlijk niet opvallend, en dat gebeurt ook. En af en toe komen dingen tegelijk en vallen ze op.

Jou verklaring klopt natuurlijk ook, dat is ook de reden dat ik soms rustig een haastklus een dagje laat liggen omdat 'het niet goed voelt' en als je je er dan een dagje ontspannen goed op voorbereid hebt is het vaak ook zo opgelost. (misschien moet ik dan eerst aan de lader)
Een andere keer is het omgekeerd, en stijgt de adrenaline tot grote hoogte en presteer ik door alle stress (meer bij de klant dan bij mij gelukkig :lol: ) heen bijzonder goed.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Rotdag

Bericht door Ballegooijen »

En ik dacht nog wel dat ik de enige was die dit soms meemaakt ;-) Ik heb nu dus ontdekt dat het gelukkig niet zo is :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Rotdag

Bericht door Kjelt »

Kennis van me constateerde dat zo'n beetje binnen twee jaar al zijn keukenapparatuur kapot ging. Dat vond hij een veeg teken!
Toen ik hem uitlegde dat dit kwam omdat hij bij de renovatie van zijn keuken twaalf jaar geleden alles nieuw had gekocht en dat dit ongeveer wel de leeftijd was waarop die dingen kapot gaan, en dat hij nog geluk had gehad dat het het zolang had uitgehouden stond ie weer met zijn voeten op aarde. Daarna deed ik een voorspelling dat de koelkast het enige nog werkende apparaat het over vijf tot negen jaar ook wel zal gaan begeven en dat de lagers van de afzuigkap motor ook zouden gaan piepen, dat laatste was al het geval :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rotdag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus als we al onze ellende delen, is je eigen (en anderen) tegenslag een stuk minder erg begrijp ik. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rotdag

Bericht door DaBit »

Ik had het gisteren eigenlijk andersom, alles ging uitzonderlijk goed.

Proto-hardware binnen die de eerste checks die je kunt doen zonder aangepaste software met vlag en wimpel doorkomt. Da's best uitzonderlijk.
Wat reparatiewerk op printjes met van die achterlijk kleine chip-scale BGA packages (0,8x1,0mm met 8 balletjes eronder) wat zomaar goed ging. Kom je er echter wel achter dat de oogjes 40+ beginnen te worden, toch maar eens een microscoop overwegen en leren werken met zo'n ding.
Paar andere printjes handmatig bestukt met ook al wat van dat achterlijk kleine spul erop, 0% uitval of rework.
Als tussenklusje voor een klant een kabeltje maken, had ik de juiste connector toevallig nog in een bakje liggen. Gebeurt anders ook nooit :lol:

Aan de andere kant, zo'n dagje mocht ook wel weer een keer. Statistisch gezien had ik er wel recht op :roll:


Maar inderdaad, het is frappant dat ellende vaak in stoten komt. Net zoals sociale evenementen zoals verjaardagen; weken lang niks, en dan opeens 3 op een dag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Rotdag

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 13 mei 2020 08:47 Net zoals sociale evenementen zoals verjaardagen; weken lang niks, en dan opeens 3 op een dag.
Daar zou ik voor tekenen, liever 1 dag om te knutselen kwijt dan 3 ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rotdag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 13 mei 2020 09:37
DaBit schreef: 13 mei 2020 08:47 Net zoals sociale evenementen zoals verjaardagen; weken lang niks, en dan opeens 3 op een dag.
Daar zou ik voor tekenen, liever 1 dag om te knutselen kwijt dan 3 ;-)
M’n broer vertelde ooit liever 8 meetings op een dag dan 4, had ie een reden om er niet aan deel te nemen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Rotdag

Bericht door PE1BEY »

Voor Dabit; ook vanwege de oogjes en SMD geprul van de week deze aangeschaft:
https://www.banggood.com/MUSTOOL-G1200- ... rehouse=CN

Niet duur om te proberen en omdat ie ook uit een magazijn in Tsjechie te leveren is snel thuis....

Eerste resultaten zijn positief, al heb ik er wel meteen een groter plateau onder gemaakt vanwege hogere stabiliteit.

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Rotdag

Bericht door benkr »

Voor het zelfde soort werk ben ik jaren op zoek geweest naar een goede elektronische vervanger voor zo'n microscoop, de meeste dingen doen het wel, maar de resolutie en definitie van het beeld is toch meestal net niet wat je eigenlijk wil hebben, alleen de dingen van heel ruim 10.000 en meer komen dan goed voor de dag en dat bleek dan toch weer ruim buiten het budget te vallen want daar had dan niemand op gerekend.
Ik zelf zou er ook wel eentje willen hebben, maar door bovengenoemde redenen ga ik het nog niet eens proberen, ik heb een sterke leesbril en een grote loeplamp, daar doe ik het wel mee en ik laat die hele kleine dingen die DaBit noemt gewoon links liggen, sinds een klein jaar nu (grote vakantie) verkeer ik in de luxe situatie om zelf dat soort keuzes te mogen maken.
Plaats reactie