step file, vraagje, omzetten

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

step file, vraagje, omzetten

Bericht door keesfrees »

Ik kreeg een step bestand, om een groef in een plaat te frezen. Ik ben niet erg thuis in step files dus wil ik die (toch) eerst omzetten naar lijnen in (auto)cad. Uiteindelijk heb ik maar 2 lijnen nodig, een buiten en een binnencontour.
Ik krijg de step file wel open in meerdere programma's maar ik zie een veelvoud aan lijnen, op elkaar maar ook naast elkaar. Wie weet daar meer van ?
Bijgaand
step mal.zip
Wie wil dit omzetten voor me ?

En wie weet welk tekenprogramma dit is :
21500
bvd !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: step file, vraagje, omzetten

Bericht door serum »

Waarschijnlijk moet je het nog even met 10:1 verschalen (mm/cm dingetje van Fusion) maar bij deze.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: step file, vraagje, omzetten

Bericht door keesfrees »

Bedankt !
Nu zal je denken, die teken je toch zelf even, er zijn maar 4 maten nodig.
Maar ik kreeg een heel verhaal over spelingen die op de rechte stukken anders moeten zijn dan in de bochten en om geen verantwoording op me te nemen heb om een cad tekening gevraagd, eerder kreeg ik natuurlijk weer zo verhipte PDF !
Maar nu ik dit zie lopen de 2 contouren helemaal parallel, ik zal er nog 1 opmerking over maken per email naar deze klant en dan maak ik het zo, ik niet snap niet meer.

En met step bestanden ben ik er ook nog niet uit, ik krijg een oerwoud van lijnen, meerdere programma's geprobeerd, ook lijnen die helemaal uit de bocht vliegen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: step file, vraagje, omzetten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ze step kunnen maken, kunnen ze waarschijnlijk ook wel een dxf exporteren. (zo jammer, ze kunnen een beetje tekenen, maar toch net niet )

Als ik de step importeer krijg ik dit:
21501

Met dezelfde maten als de dxf trouwens.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: step file, vraagje, omzetten

Bericht door serum »

keesfrees schreef: 19 aug 2020 00:02 Bedankt !
Nu zal je denken, die teken je toch zelf even, er zijn maar 4 maten nodig.
Maar ik kreeg een heel verhaal over spelingen die op de rechte stukken anders moeten zijn dan in de bochten en om geen verantwoording op me te nemen heb om een cad tekening gevraagd, eerder kreeg ik natuurlijk weer zo verhipte PDF !
Maar nu ik dit zie lopen de 2 contouren helemaal parallel, ik zal er nog 1 opmerking over maken per email naar deze klant en dan maak ik het zo, ik niet snap niet meer.

En met step bestanden ben ik er ook nog niet uit, ik krijg een oerwoud van lijnen, meerdere programma's geprobeerd, ook lijnen die helemaal uit de bocht vliegen.

Ik begrijp je motivatie volledig hoor. Als de klant iets beweert stop ik al gauw met nadenken, zeker als ze eigen tekeningen aanleveren. Zo had ik recent een klusje, maten doorgekregen, materiaal besteld, tussentijds krijg ik een nieuwe tekening, maten aangepast, volgende dag materiaal binnen om 0730, frees erin, verpakt, verzendlabel erop, 12u30, derde email met een derde revisie. Was achteraf allemaal geen probleem, maar toch lever je iets waar je niet geheel achter kan staan als perfectionist.. :mrgreen:
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: step file, vraagje, omzetten

Bericht door Firehunter »

keesfrees schreef: 18 aug 2020 23:04 En wie weet welk tekenprogramma dit is :
Bovenin staat Bend-Tech. Als ik daar op Google komt hij direct al in beeld. Ziet er wel interessant uit!
ingoo
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: step file, vraagje, omzetten

Bericht door ingoo »

Als ik de STEP bekijk lijkt het wel alsof het een koker is.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: step file, vraagje, omzetten

Bericht door keesfrees »

Firehunter schreef: 19 aug 2020 10:43Bovenin staat Bend-Tech
Goed gezien, kan goed kloppen ja, ik kon het net niet lezen maar nu zie ik het ook.
ingoo schreef: 19 aug 2020 20:13 Als ik de STEP bekijk lijkt het wel alsof het een koker is.
Dat zie ik ook, met wanddikte, @ serum, deed je er nog een bewerking aan of ?
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: step file, vraagje, omzetten

Bericht door cncjohn »

De step file is van oorsprong een 3d bestand wat bestaat uit één of meerdere gesloten solid's met op iedere edge (snijpunt van vlakken) een lijn
Als ik jou file open en in een iso view bekijk dan zie je inderdaad een gesloten koker profiel die een rechthoek met afgeronde hoeken vormt
dat hier dus dubbele lijnen in het x y vlak te zien zijn klopt helemaal ook van de binnenzijde koker alsook de aanhechting van recht op bocht geeft lijnen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: step file, vraagje, omzetten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Even door fantaseren / puzzelen.
http://www.bend-tech.com/ is een bedrijf wat iets met buis doet. (machines en software)
Het zou dus denkbaar zijn dat ze van vierkante buis een raam moeten maken, rondwalsen en lassen.
Dat ze daar een mal voor willen hebben is ook niet helemaal ondenkbaar, en dat Kees die dan mag frezen is daar het logische gevolg van.
Die software van bend-tech is dus iets waar de 'gemiddelde' gebruiker waarschijnlijk niets aan heeft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: step file, vraagje, omzetten

Bericht door serum »

keesfrees schreef: 19 aug 2020 23:28
Firehunter schreef: 19 aug 2020 10:43Bovenin staat Bend-Tech
Goed gezien, kan goed kloppen ja, ik kon het net niet lezen maar nu zie ik het ook.
ingoo schreef: 19 aug 2020 20:13 Als ik de STEP bekijk lijkt het wel alsof het een koker is.
Dat zie ik ook, met wanddikte, @ serum, deed je er nog een bewerking aan of ?
Nee, 0,0.

Ik heb de step geimporteerd en alleen het contour gepakt voor de DXF.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: step file, vraagje, omzetten

Bericht door keesfrees »

Hugo gaat door naar de volgende ronde.
Er moet een U-profiel gebogen worden met een automatische buigmachine, daar zit wat onzekerheid in en om te zien of dat binnen de toleranties gebeurd wou men een mal hebben.

Dit is de tekening die ik kreeg in eerste instantie :
21506
En omdat ik niet goed wist goed om te gaan met de toleranties heb ik om een cad tekening gevraagd.
Maar, voor mijn idee en omdat we het er nu toch over hebben, ter lering ende vermaak, in de bochten staat een tolerantie en op de buitenmaten staat een tolerantie.
Hoe zou je dat nu helemaal goed moeten interpreteren ? Ik stel me voor om alle uitersten tekenen en die over elkaar te leggen en dan daar de buitencontouren van te nemen. Maar dan nog weet ik niet goed hoe om te gaan met die bocht. (ik was er niet op de dag dat het uitgelegd werd :-> )
serum schreef: 20 aug 2020 15:10
keesfrees schreef: 19 aug 2020 23:28
ingoo schreef: 19 aug 2020 20:13 Als ik de STEP bekijk lijkt het wel alsof het een koker is.
Dat zie ik ook, met wanddikte, @ serum, deed je er nog een bewerking aan of ?
Nee, 0,0.

Ik heb de step geimporteerd en alleen het contour gepakt voor de DXF.
Dan is het maar net hoe je programma er mee om ging, cq welke optie je koos ?

Ik kreeg 'm in freecad wel open maar het exporteren werkt niet.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: step file, vraagje, omzetten

Bericht door serum »

Wat wil je dat ik doe? Wat heb je nodig?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: step file, vraagje, omzetten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als de buitenradius R191.5 ±1 mm is zou ik die -1mm frezen, R190.5 dus (kleinere radius, bocht komt dus meer naar buiten, moet je altijd even over nadenken )
En voor de binnen bocht zou ik het omgekeerde doen. R192.5 min de breedte dus.
Het gaat er toch om dat als hun buigproduct past het goed is.
Maten lijken niet erg op die van het step model.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie