Software voor klein 3018 CNCtje?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cncrob
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 mar 2014 16:31

Software voor klein 3018 CNCtje?

Bericht door cncrob »

Hallo allemaal,
Ik heb pasgeleden 3018 CNC op Amazon gekocht en binnen:
https://www.amazon.de/gp/product/B07TRM ... UTF8&psc=1
Ik heb hem nog niet in elkaar gezet maar denk dat dat niet het probleem zal worden.
(natuurlijk kan er van alles fout gaan, maar daar gaan we niet van uit)
Wat ik meer moeilijker vind is de software, er zit een USB stickje bij met…..?
Weet ik niet precies welke software maar vroeg mij af wat er nog meer te halen valt van software -
En vroeg mij ook af of ik strakjes bijvoorbeeld in Paint ook op een simpel PCBtje/printje zou kunnen tekenen –
gewoon wat vlakjes, vierkantjes of rondjes/eilandjes kan frezen of een naamplaatje of zo, (hoge eisen heb ik niet)
.
Ik zag ook ergens dat je een online stuurprogramma hebt?....
.
Ik ben GEEN software gigant maar heb wel ook een 3D printer met natuurlijk ook daarvoor de software voor er op.
(allemaal met behulp door derde..Neef, Vriend enz…)
Nu heb ik natuurlijk al wel HEEL VEEL rondgekeken maar jullie weten hoogwaarschijnlijk VEEL meer.
.
Wel een wens en dat is niet van die waanzinnig grote en moeilijke programma’s?
Mijn vraag is eigenlijk alleen maar informatie en misschien jullie ervaring.

Iedereen de gezonde en vriendelijke groeten uit omg. Rotterdam!
Rob
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Software voor klein 3018 CNCtje?

Bericht door Tolp2 »

Hey mede-Rotterdammert! Een locatie er bij zetten is altijd handig.

Welke software je voor je machine nodig is, is afhankelijk van de aansturing / electronica in de machine. Zit er een USB aansluiting op de machine, dan ben je veroordeeld tot het gebruiken van de meegeleverde software (of verbouwen van de machine). Als het een printerpoort is (dat is zo'n breed ding met veel pinnetjes), dan kun je vrij kiezen met welke software je de machine gaat aansturen.

Ik kan natuurlijk ook je vraag compleet verkeerd hebben begrepen. Want naast aansturing van de machine, moet je ook nog software hebben om de GCode in elkaar te plempen, daarvan zijn afhankelijk van het toepassingsgebied zeer veel mogelijkheden voor.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Software voor klein 3018 CNCtje?

Bericht door ruudpg »

Hmmmmm.... hoop dat uit de buurt van Rotterdam ook nog mee telt?

Zoals Tolp2 ook al een beetje aangeeft, Paint gaat hem niet worden, je hebt echt een tekenprogrammatje of iets dergelijk nodig dat de gcode voor je maakt.

Ik zou eerst een kijken naar wat er op de usbstick staat, misschien ben je veroordeeld tot dit programma als je de stuurprint tenminste niet wil vervangen.

Als je een eenvoudig programma zoekt om gcode te genereren zou ik eens kijken naar CamBam, daar ben ik tenminste zeer tevreden over.
Dit is in eerste instantie ook gratis te gebruiken, ik weet de voorwaarden niet precies, ik dacht 500 programma regels.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Software voor klein 3018 CNCtje?

Bericht door Swake »

Volgens de advertentie is het een machine die met GRBL draait. Hier heb ik zelf totaal geen ervaring mee. Maar er is een boel informatie over te vinden want dit wordt best veel gebruikt. Het is een goed en gratis open source systeem.
When it fits stop using the hammer.
cncrob
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 mar 2014 16:31

Re: Software voor klein 3018 CNCtje?

Bericht door cncrob »

Hallo allemaal,

Ik heb wat er op het USB stickje staat even uitgepakt en er staat op:
Candle en Laser GRBL waarvan de Candle neem ik aan alleen te gebruiken valt?:
https://www.youtube.com/watch?v=GZrhN0mf6_A
.
En ik weet niet of het kan maar dat Easel lijkt me ook wel leuk om mee te beginnen:
https://www.youtube.com/watch?v=_TsU2eHpR3E
en als ik het goed zie dan kunnen er toch ook JPGs er in zetten:
https://www.youtube.com/watch?v=i-JfsPO9H1E
En ik wil simpel beginnen en in paint een PCBtje maken HEEL simpel zal ik vertellen wil ik een printje van 80 X 120 MM maken met daar in wat vierkante eilandjes 5 X 5 MM –
en waarschijnlijk 1 of 2 lange sporen van zeg 100 X 3 MM ( ALS dat misschien toch kan! )
sterker geloof ik dat dit alleen al kan in Easel zelf en hoeft paint nog niet eens.
.
MAAR, ik heb nog niet eens die 3018 CNC in elkaar!
Dus zal ik eerst de CNC in elkaar moeten knutselen.

Natuurlijk iedereen de Groetjes van hier weer! ;-)
Rob
cncrob
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 mar 2014 16:31

Re: Software voor klein 3018 CNCtje?

Bericht door cncrob »

Hallo beste mensen allemaal,
Ik kom nog even terug om te melden dat ik nu Candle als stuurprogramma heb, En Easel gebruik.
Dat Easel schijn je als directe sturing ook te kunnen gebruiken? maar dat doe ik dan niet.
Ik creëer een werkstukje en kan het dan downloaden en zet dat dan in Candle.
Dit lijkt/voel mij het beste om zo te doen. En het lukt me er mee dus jah…
(alleen de Y as zit denk ik verkeerd om(Softwarematig dan) maar dat komt wel goed denk ik!)
.
Ik dacht koppel het even terug voor eventuele lotgenoten.
.
(waar je ook zit, wie je ook bent) Vriendelijke groeten allemaal!
Rob
Plaats reactie