FreeCad leren

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

FreeCad leren

Bericht door Oscar f1 »

Ben begonnen met freeCad 0.18

dit is een opensource CAD en CAM programma.

Dat is behoorlijk wennen,
moet steeds op ESC drukken om een tool weer uit te schakelen.

Ben op Youtube begonnen met deze tutorials :



Dat smerige blauw/grijs verloopje kun je gelukkig aanpassen in de "opties"

21685
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: FreeCad leren

Bericht door keesfrees »

Mooi om weer iets over freecad te zien hier, ik heb het al weer lang op mijn computer staan hier (linux) maar ik doe er niets mee, ik hoop dat het verder ontwikkeld wordt om de strijd met een bepaald commercieel product bij te benen.
Ik ga het YT filmpje bekijken en ik volg je ontwikkelingen hier graag.

Zie ook de laatste bijdrage van dit draadje :
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=5&t=17709&
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door Oscar f1 »

Ik blijf me verbazen over de mogelijkheden van FreeCad:

Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door Oscar f1 »

Ben nu geruime tijd bezig met FreeCad en struikel regelmatig over de interface.

Voor iedereen die verder wil met freecad is deze erg hulpvol:

Quote: "Free cad is gonna annoy the shit out of you "

Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door Oscar f1 »

Ik moet toegeven dat Freecad wat doorzettingsvermogen vraagt van de gebruiker,
maar in mij overtuiging dat opensource een belangrijke toekomst heeft heb ik doorgezet tot het werkt.

De eerste werkstukjes heb ik nu gefreesd met G-code uit freecad in Linux cnc.
Dat werkt uitstekend en ik werk nu aan de verfijning van de G-code bestanden.

vond deze onmisbare youtube video:



en deze

Laatst gewijzigd door Oscar f1 op 18 jan 2021 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FreeCad leren

Bericht door DaBit »

Ik kom met die Path workbench nog niet waar ik wezen wil. Een paar gaten, een pocket en een contour lukt wel, maar bijvoorbeeld die XZ-plaat van mijn toekomstige kitspuit kreeg ik niet geprogrammeerd.

Het tekenen zelf werkt verder wel vrij aardig. Het is nog geen Fusion/Solidworks, maar zeer zeker werkbaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door Sven »

Ik hoop dat ik genoeg doorzetting aan de dag kan leggen om het onder de knie te krijgen, lijkt me fijn om niet eerst naar windows over te hoeven schakelen voor klein cad/cam werk...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: FreeCad leren

Bericht door keesfrees »

Dit zijn hoopvolle berichten, eens, ik volg dit met veel interesse.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FreeCad leren

Bericht door DaBit »

Om het heel kort door de bocht te stellen: die Path-module zit zo'n beetje op CamBam-niveau.

Prima bruikbaar voor het gemiddelde gat/pocket/contourtje 2,5D-werk lijkt het (ik heb er nog geen dagen ervaring mee..).
En met een bolkopje een kunstzinnig object uitpellen lukt ook wel. Volgens mij voldoet het daarmee wel voor 95% van jouw CAM-werk.

Maar 4e as, draaiwerk, efficient adaptief materiaal weghalen, HSM, etcetera: dat is nog een stapje te ver voor het spul.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: FreeCad leren

Bericht door keesfrees »

Ik volg het al een poosje, zo te zien wordt er hard aan gesleuteld, dus dat geeft hoop.
Als oefen project wil ik een bestand voor een buislaser maken.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door diepchess »

hi Oscar!

Beetje late reactie en ook nog van iemand die niet veel van CAD programma's afweet.

Ik ontwerp met name in FreeCAD. Echter het '2D' ontwerpen dat is zo'n gekloot in al die programma's als FreeCAD en TurboCAD etc.

Wat ik dus doe in FreeCAD is gelijk in 3D ontwerpen want ook daar heb je dus 2D views met 1 muisknop.

Dus als ik freeCAD start en dan praat ik over oude versie 0.15 (en 0.16). Dus 0.15 is de eerste stabiele FreeCAD versie. 0.14 crasht te vaak.

Wat ik dan doe is vanuit een verse FreeCAD is dus naar
File - NEW

En dan zet ik met de muis 'm op "Part" in het dropdown dingetje. Dus niet op "Part Design" en ook niet op "Path".
Dan vervolgens zet ik 'm op Inventor Navigation dus in het blad waar je kunt 'tekenen' zet ik de muis neer en dan rechtermuistoets - Navigation Style - Inventor Navigation.

Nu kunnen we daar in ons tekenveld dus vrij navigeren met de muis en inzoomen en uitzoomen wat we willen. We kunnen daarin nu in 3D een hele machine ontwerpen als we willen (sterker nog dat doe ik dus) al is het behelpen op sommige manieren. Maar die snelle inzoomen en uitzoomen terwijl je door je hele machine (die je ontworpen hebt met alle objecten erin) heen kunt navigeren in 3D dat is echt geweldig in FreeCAD.

Nu als we willen tekenen dan is een simpele methode dat te doen door te lego-en. Dus je kunt dan met muis klikken op een kubus en dan zet hij default op coordinaat 0,0,0 een kubus neer van grootte 10mm op alle zijdes.

Als we 't 2D willen zien van bovenaf bijvoorbeeld dan kun je clicken op de views. Zo kun je dus ook miereneuken op de mm precies.

Dit is heel simpele methode om te ontwerpen in de zin van je hoeft heel weinig functionaliteit van het programma te kennen om te ontwerpen en het werkt redelijk ergonomisch - in plaats van dat compleet geschifte idee wat ze in bijvoorbeeld TurboCAD hebben dat om in en uit te zoomen in je ontwerp moet je de middelste muisbutton oid ingedrukt houden. Echt totaal idioot.

Die software is alleen geschikt vanuit mij gezien om 1 object te ontwerpen en niet een hele machine. Top Down ontwerpen is een doodgeboren kindje in TurboCAD. Natuurlijk heeft TurboCAD alles wel mooie gebugfixed en meer features dan FreeCAD.

Ontwerpen in FreeCAD werkt dus vooral voor ITers heel simpeltjes als je bovenstaande functionaliteit kent.

Veranderen van parameters van objecten in FreeCAD. Dat kan bijvoorbeeld vanuit de 'combo view' Labels & Attributes'. Elke kubus en cylinder etc die je tekent staat hier in. Je kunt ze ook renamen en groeperen daar en als je er 1 selecteert dan zie je in de Property window dingen als welke hoek en de groottes en X Y Z coordinaten etc van elk object. Werkt allemaal heel logisch.

Ik kan een voorbeeld laten zien hier wel van een EpoxyGantry2020 ontwerp wat ik wil gaan bouwen (1 kant getekend). Dat in volgende posting.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door andrefc101 »

Nu ben ik wel erg benieuwd naar zo’n hele machine die je Freecad ontworpen hebt....
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: FreeCad leren

Bericht door Rocnc »

Ik ook! Voor zover ik FreeCAD tot nu toe ken is het vooral geschikt om individuele onderdelen in 3D te tekenen. En dan bedoel ik iets tekenen waarvan alle maten al bekend zijn (van een 2D tekening, bijvoorbeeld).
Echt ontwerpen, zeker van samenstellingen, dat is me nog niet gelukt. En dan bedoel ik met ontwerpen: de maten, vorm en positie van een onderdeel bepalen aan de hand van de andere onderdelen van de samenstelling. Dat lijkt mogelijk. Er worden echt heel indrukwekkende voorbeelden getoond. Maar hoe ze dat doen? Geen idee. En ik heb er ook nog geen tutorials over gevonden. Tips zijn welkom.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FreeCad leren

Bericht door DaBit »

De aanpak is anders. Maatvoeringen en locaties waar onderdeel A aan B koppelt stuur je het beste via een spreadsheet. Met ShapeBinders kun je ook nog wel wat eventueel.

Meerdere onderdelen in een assembly plaatsen (en meerdere subassemblies in een hoofdassembly) kun je met de assemblymodules. Assembly3 is een beetje zoals Solidworks met 'mates'. Assembly4 gebruikt het concept 'lokale datumobjecten'. Bevalt mij eigenlijk beter omdat je de interface van A naar B strak definieert in plaats van dat je maar aan elke edge of face wat kunt hangen. Dwingt je om veel beter over het ontwerp na te denken. Maar het is wel even wennen.

Hier een subassembly van mijn 3D printer v2.0 in wording:

Afbeelding

Zoals je ziet zijn dat toch al aardig wat losse delen, waaronder een aantal subassemblies.

Hier een van die subassemblies met een van de 'datum objects' dat de interface naar de buitenwereld definieert: een coordinaatsysteem in het midden van de as op het bovenste vlak van het bronzen lager:

Afbeelding

Daar knoop ik dan een stap verder weer het tandwiel of riemschijf aan vast. Met 'mates' heb je er meerdere nodig; een concentric om iets om de as te positioneren, en nog iets als coincident om de positie in het verlengde van de as te definieren.
Maak dan vervolgens de as een vertande as, en in Fusion/Solidworks licht de history rood op, want dan werkt 'concentric' niet meer. Hier niet.


Hieronder een voorbeeldje van een layout-schets:

Afbeelding

Wel een hele simpele, namelijk enkel een lijn. De locatie en lengte van de lijn word gestuurd vanuit een spreadsheet op het bovenste niveau van de hele samenstelling. De verticale assen zijn vervolgens geassembleerd aan de eindpunten van de lijn.

Zo geef ik straks alles een plekje. Dus een 2D-grondplan als basis, en daar knoop ik zaken als de verticale assen, de lagerblokken, de motoren, framedelen, etc. aan vast.

'Jamaar DaBit, da's toch bottom-up wat je nu doet?' Klopt; die X-as moet eerst naar volle tevredenheid werken voor ik beslis of ik ermee doorga. Dus die is eerst getekend.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie