waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door motormuis »

bbg schreef: 12 dec 2020 07:31 Behoorlijk wat diversiteit in de antwoorden. Ik zal er eens een paar proberen.
motormuis schreef: 12 dec 2020 00:04 volgens mij kan dit ook na de laatste update in fusion 360
Fusion 360 zou interessant zijn want dat gebruik ik al. Maar ik Fusion 360 zie ik alleen "new electronics design" en dan krijg ik "Eagle in een Fusion 360 look". Om mis ik een bepaalde optie of zo?
hoe dit in fusion werkt weet ik niet ik heb alleen de update gezien en dacht dit is misschien iets voor jou
er zijn zeker meer op dit forum die daar meer verstand van hebben :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door Kjelt »

Ja is inderdaad de opvolger van Eagle die in Fusion is geintegreerd. Eaglie is een proframma waarmee je eigenlijk printjes ontwerpt maar met wat fantasie ook wel een bedradingstekening kunt maken.
Echter dit is niet specifiek daar voor bedoeld zoals andere eerdere genoemdevprogrammas.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door bbg »

diode schreef: 11 dec 2020 19:23 Kijk eens naar Qelektro, werkt perfect en heeft veel mogelijkheden. En, niet onbelangrijk, het is gratis :mrgreen:
Dat QElectoTech ziet er inderdaad niet verkeerd uit afgaande op de website en handleiding. Ik heb het ondertussen geinstalleerd en zal eens proberen een bedradingschema voor mijn cnc portaalfrees in aanbouw er in te zetten.

Bedankt voor de tip!
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door Harm J Seef »

In mijn tijd als tekenaar-constructeur elektro en instrumentatie ben ik begonnen met AutoCAD 2.6.
AutoCAD is de universele computer-tekenplank; we tekenden alles in AutoCAD;
bouwkunde, werktuigbouw, elektro grond-, installatie-, bedradings-, layout's,
PCB's, frontplaten, kortom alles kun je exact op maat tekenen.

QCAD is de gratis open source Autocad-compatibele veriant. Deze gebruik ik nu overal voor,
juist omdat elke oude acad-versie ingelezen en naar een andere versie omgezet kan worden.
Met de prijsgunstige QCAD/CAM kun je eenvoudige 2D G-code genereren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door Arie Kabaalstra »

QCad is NIET gratis.. wel goedkoop.. LibreCad is vergelijkbaar (Fork), en WEL gratis.. heb beide pakketten veel gebruikt, ben het meest te spreken over QCad..
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door Harm J Seef »

Ja en Nee.
Op de website van QCAD staat duidelijk aangegeven hoe je de QCAD Pro versie kunt wijzigen naar de gratis uitprobeer-versie.
In tegenstelling tot AutoCAD bestaat de 'licentie' uit een eenmalig aankoopbedrag,
zijn updates tot een jaar na aankoop gratis,
en mag je het programma zoveel kopieren als je wil.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door Floppy »

De gratis versie van Qcad is heel goed bruikbaar. De pro versie heeft een aantal extra's zoals het werken met splines.
Maar 40 euro is ook niet veel voor zo'n programma.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door diode »

bbg schreef: 13 dec 2020 20:26
diode schreef: 11 dec 2020 19:23 Kijk eens naar Qelektro, werkt perfect en heeft veel mogelijkheden. En, niet onbelangrijk, het is gratis :mrgreen:
Dat QElectoTech ziet er inderdaad niet verkeerd uit afgaande op de website en handleiding. Ik heb het ondertussen geinstalleerd en zal eens proberen een bedradingschema voor mijn cnc portaalfrees in aanbouw er in te zetten.

Bedankt voor de tip!
Geen dank. Ik gebruik dit programma nu een tijdje en het is zeer uitgebreid. Automatische pagina verwijzingen, koppelen van schakelcontacten aan relais/automaten, automatisch nummeren, etc, zit er allemaal in.
Zelf teken ik er ook P&ID's mee, merendeel van de symbolen zit er in. En anders is het vrij simpel te tekenen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Floppy schreef: 15 dec 2020 11:29 De gratis versie van Qcad is heel goed bruikbaar. De pro versie heeft een aantal extra's zoals het werken met splines.
Maar 40 euro is ook niet veel voor zo'n programma.
even los van de discussie over het beste programma om schema's te tekenen, 'k heb vroeger professioneel gewerkt met AutoCad (tm Versie 14), en ik verkies QCAD ten allen tijde boven Autoklad.
bepaalde dingen zijn misschien handigerin AutoCad, maar heel veel dingen zijn ook bijzonder handig en overzichtelijk in QCad.
Vooral de Property-tree, waar je de eigenschappen van elk geselecteerd element kan zien en wijzigen vind ik bijzonder fijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo zijn er ook mensen die zweren bij Apple, echt een wereld van verschil met DOS.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 dec 2020 18:04 Zo zijn er ook mensen die zweren bij Apple, echt een wereld van verschil met DOS.
Zal Arie ook wel bagger vinden 😉
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 15 dec 2020 18:20
hugo stoutjesdijk schreef: 15 dec 2020 18:04 Zo zijn er ook mensen die zweren bij Apple, echt een wereld van verschil met DOS.
Zal Arie ook wel bagger vinden 😉
Eh.. Nee.. niet persé.. Ik zie Apple meer als een goed product, waar ik helemaal niets mee kan.
Is er 3D parametrische tekensoftware voor Apple?, goede CNC besturingssoftware voor Apple?. goede Cam Software voor Apple?, goede 2D Cad Software voor Apple?..

mogelijk.. ik ken die programma's ook niet.. en als ik "windows zou verlaten" dan stap ik bij voorkeur over naar Linux.. Heidenhain besturingen draaien ook al anderhalve eeuwigheid op Linux tenslotte..
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door Swake »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 dec 2020 18:04 Zo zijn er ook mensen die zweren bij Apple
Bijna alle dagen zweer ik er tegen, helpt niks.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door andrefc101 »

Swake schreef: 15 dec 2020 19:12
hugo stoutjesdijk schreef: 15 dec 2020 18:04 Zo zijn er ook mensen die zweren bij Apple
Bijna alle dagen zweer ik er tegen, helpt niks.
Heb jij ook liever een besturingssysteem waar je op Start moet drukken om te stoppen :lol:
Plaats reactie