waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: 15 dec 2020 16:13 even los van de discussie over het beste programma om schema's te tekenen, 'k heb vroeger professioneel gewerkt met AutoCad (tm Versie 14), en ik verkies QCAD ten allen tijde boven Autoklad.
bepaalde dingen zijn misschien handigerin AutoCad, maar heel veel dingen zijn ook bijzonder handig en overzichtelijk in QCad.
Vooral de Property-tree, waar je de eigenschappen van elk geselecteerd element kan zien en wijzigen vind ik bijzonder fijn.
Autocad 14 is van 1997, we zijn intussen al bijna 24 jaar verder. Logisch dat er tegenwoordig meer opties zitten in 2d pakketten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13526
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door Arie Kabaalstra »

mjeuring schreef: 15 dec 2020 20:23
Arie Kabaalstra schreef: 15 dec 2020 16:13 even los van de discussie over het beste programma om schema's te tekenen, 'k heb vroeger professioneel gewerkt met AutoCad (tm Versie 14), en ik verkies QCAD ten allen tijde boven Autoklad.
bepaalde dingen zijn misschien handigerin AutoCad, maar heel veel dingen zijn ook bijzonder handig en overzichtelijk in QCad.
Vooral de Property-tree, waar je de eigenschappen van elk geselecteerd element kan zien en wijzigen vind ik bijzonder fijn.
Autocad 14 is van 1997, we zijn intussen al bijna 24 jaar verder. Logisch dat er tegenwoordig meer opties zitten in 2d pakketten.
Ik weet niet hoe lang ik al teken met QCad.. maar da's ook al heel wat jaartjes.. :lol:

in Autoklad zit me te veel zooi.. heb in 2008 nog sporadisch met Autocad gewerkt.. maar ik vond die versie al geen vooruitgang ten opzichte van Acad 14..
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door Harm J Seef »

De jongens van AutoCAD hebben in het verleden elke concurrent opgekocht en stilgelegd om hun marktpositie veilig te stellen. Bij elke update moet weer het volle pond worden betaald, voor software die je bij de aanschaf en daaropvolgende updates ook al betaald hebt. Wie van ons gebruikt inderdaad al die nieuwe opties, toeters en bellen? AutoCAD R10 DOS kent al 3D en een lisp-programmeur kan daaruit de G-code generenen.

Een lijn is de kortste verbinding tussen punt A en B. Waarom steeds weer de volle mep betalen voor software uit de eighties? De meeste van ons gebruiken telkens dezelfde commands voor relatief eenvoudig tekenwerk. QCAD is Open Source en kan ook AutoCAD R32 verwerken. En wil je QCAD uitbreiden of verbeteren, dan is er niemand die je tegenhoudt.

Dat laatste is bijvoorbeeld LibreCAD; een oude fork van QCAD. Helaas gaan de ontwikkelingen van dit pakket met horten en stoten, kent het nog steeds geen CAM-module.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13526
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik vooral storend vind, AutoDesk heeft ooit het DXF bestandsformaat uitgevonden.. Fijn, een onderling uitwisselbare standaard voor CAD documenten.
alleen is er door de jaren heen zoveel "troep" bijgekomen dat sommige programma's die ook gebruik maken van DXF bestanden serieus over hun nek gaan met de nieuwere versies.. in CAMBAM gooit ie alles op één layer als je een te hoge versie DXF gebruikt.
Ik ga eigenlijk nooit hoger dan R14, lager kan ik vanuit ALibre Design niet exporteren, en vanuit QCad sla ik ze dan meestal ook meteen op als R10 DXF

Ook wel een fijn gegeven.. een R14 DXF uit Alibre kan 3D info bevatten.. lastig als je daar een 2D polyline van wilt maken.. in QCad geen probleem:
<Misc> <Modify> <Flatten Drawing to 2D> klaar, alles wordt meteen platgelegd, de Polylines gaan ook zo mee in CamBam, en in QCad is het makkelijker om alles te selecteren. dus dat doe ik daar vantevoren..

't enige waar ik nog mee zit.. "wie kan me vertellen hoe een DXF precies in elkaar zit?" er staat wel "iets" op het net.. maar nog niet alles..
Als ik nog eens met mijn Taster aan de knutsel ga, lijkt het me wel grappig om de gemeten punten meteen als een Polygoon in een DXF bestand weg te schrijven.. een DXF is tenslotte gewoon een tekstbestand, dus is het mogelijk om met Logsmg vanuit EdingCNC gewoon rechtstreeks een DXF te maken..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 16 dec 2020 11:20't enige waar ik nog mee zit.. "wie kan me vertellen hoe een DXF precies in elkaar zit?" er staat wel "iets" op het net.. maar nog niet alles..
Als ik nog eens met mijn Taster aan de knutsel ga, lijkt het me wel grappig om de gemeten punten meteen als een Polygoon in een DXF bestand weg te schrijven.. een DXF is tenslotte gewoon een tekstbestand, dus is het mogelijk om met Logsmg vanuit EdingCNC gewoon rechtstreeks een DXF te maken..
Dat is helemaal niet nodig, gewoon een scripje uitvoeren waar die xyz coördinaten in staan, die mogelijkheid hebben veel cad pakketten wel.
Ik liet van een AGV met vreemde storingen complete logbestanden maken, dan genereerde ik daarmee een getekende route met de gebruikte obstakeldetectie zone's, toen zagen we in 1 opslag waarom er vreemde foutmeldingen waren. De elektronicus weet het al jaren: meten is weten. :lol:
(of kan dat niet met Q-cad ?)
Kan CamBam geen G-code importeren? Is nog makkelijker dan.
Anders even googelen XYZ to DXF
Maar zelf dxf genereren valt reuze mee hoor.
22116
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13526
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou.. Ik ben weer een stukje verder inmiddels.. een mens wordt toch nieuwsgierig, en als je't eenmaal weet.. dan is het niet zo moeilijk..

kort en goed komt het erop neer dat je heel veel dingen weg kan laten..
en dan komt het erop neer dat je alleen dat wat je wilt laten zien erin zet.. je krijgt dan een "uitgeklede DXF" met alleen dat gene wat er echt in MOET staan..
een Header:

Code: Selecteer alles

0
SECTION
2
en de "entities"

Code: Selecteer alles

ENTITIES
0
LINE
8
0
10
0
20
0
30
0
11
150
21
0
31
0
0
ENDSEC
met een Footer

Code: Selecteer alles

ENDSEC
0
EOF
om de boel af te sluiten..
en dan heb je 1 lijntje van 150 mm lang.

Daar kan ik dus wel wat mee..
gewoon een scripje uitvoeren
als ik dat scriptje in EdingCNC schrijf.. dan "poept" EdingCNC die DXF wel voor me uit..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo zie je maar weer waar zo'n simpel chinees flowchart je kan brengen. :lol:
(vroeger moest er voor dat soort nummer die 10,20,30,11,21,31 een spatie. Weet niet of dat tegenwoordig genegeerd wordt)
Weglaten is soms het beste, net als die rommel die een PP er op de 1e regels allemaal uit gooit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13526
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door Arie Kabaalstra »

de enige hobbel die er nog overblijft.. is de CASE.. EdingCNC schrijft text als Lowercase, maar een DXF moet Uppercase zijn.

even contact opnemen met EdingCNC of dat aan te passen is.. volgens mij moet dat niet heel moeilijk zijn.
'k heb net, gewoon om te proberen een DXF bestandje gemaakt in EdingCNC, gewoon door in MDI een reeks Logmsg statements in te kloppen.
de gemaakte file was keurig.. maar alles Lowercase.. en dan opent een CAD programma het wel.. maar je ziet niets.. alles omgezet in Uppercase.. en Hopsa! Beeld!.. een lijntje op mijn scherm.

Code: Selecteer alles

0
SECTION
2
ENTITIES
0
LINE
8
0
10
2
20
2
30
0
11
40
21
2
31
0
0
ENDSEC
0
EOF
is de DXF Code voor één lijntje, van X2 Y2 naar X40 Y2.
hoe het werkt?..
LINE, en dan 8 en 0 (dat zijn "headercodes")
dan 10, da's X1 , 20 da's Y1 en 30 voor Z1, gevolgd door 11, 21 en 31 voor X2, Y2 en Z2, gevolgd door een 0, en dan ofwel endsec, of de volgende "entity" dat kan weer een lijn zijn, maar ook een cirkel of een arc.. hoe die opgebouwd zijn, dat moet ik nog even uitvlooien.. maar moeilijk kan dat niet zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Anders in een editor (notepad++ b.v.) even uppercase doen. (Ctrl-A Ctrl-shift-U)

Het zou nog kunnen dat je die 30 en 31 groep gewoon weg kunt laten voor 2d informatie. (is meer dan 20 jaar geleden dat ik daar in zat te stoeien)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13526
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waar tekenen jullie bedradingsschema's in?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb net even contact gehad met EdingCNC, men heeft daar onlangs nog naar gekeken.. in het verleden was het blijkbaar zo dat de Interpreter van EdingCNC standaard alleen lowercase las, en daarom is alles Lowercase gemaakt.

Men is momenteel (eigenlijk continu) bezig met dingen aan te passen en te verbeteren, ik denk dat dit, zeker gezien de mogelijkheden die het opent, wel vrij hoog op de To-do lijst kan komen te staan..

Alfred schoot al in de lach toen ik em vertelde dat ik weer een mogelijkheid had gevonden voor oneigenlijk gebruik van Logmsg, omdat ik op de draaibank daar al gebruik van maak om NC files te laten schrijven door mijn macro's, iets waar men bij EdingCNC nooit aan gedacht had, dat dat ook een mogelijkheid was van Logmsg..

Nu begin ik dus over het schrijven van DXF files vanuit Eding.. nog even Ferm programmeren, en je kunt EdingCNC ook in Simulatie gebruiken als CAD applicatie.. :lol:
Plaats reactie