Welke spindle

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MJB1949
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2019 04:14

Welke spindle

Bericht door MJB1949 »

Ik ben bezig een Lead CNC 1050 te bouwen en ben op zoek naar een betaalbare variable spindle. Omdat ik eerst wil testen of alles naar behoren werkt onder GRBL graag een advies iK wil graag hout frezen 20 mm max en 1-2 mm koper.

Dank voor tips en adviezen

MJB
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Welke spindle

Bericht door Kars-cnc »

Hmmm, het loopt niet over van de reacties ;-)

Helaas heb ik er zelf geen ervaring mee dus kan ik er weinig over zeggen. Ik weet alleen dat de meesten een HF spindel kopen op AliExpress, en het liefst een vierkante geloof ik. Hoeveel vermogen dan het beste is voor een Lead CNC 1050 weet ik ook niet.

Misschien helpt het als je wat meer info geeft over deze Lead CNC 1050 (ik had er zelf nog nooit van gehoord, maar dat zegt niks :lol: )
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke spindle

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vermoed dat er wat met de getalletjes gerommeld is, maar hij zal hier wel op lijken.
22434
https://openbuilds.com/builds/openbuild ... x-40.7196/
(die mensen kunnen echt geen keuze maken tussen imperial of metrisch. :lol: )
Dus eigenlijk kan er heel goed een bovenfrees in, ook niets mis mee.

Maar zo'n vierkant behuisde HF spindel is ook een mooi ding, vooral als je met meerdere maten freesjes wilt werken, die ER spantangen zijn er in alle maten, bij een bovenfrees is dat meestal niet zo simpel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Welke spindle

Bericht door Bjornski1976 »

Heb je variabel toerental nodig? Dan is een spindel motor en frequentie regelaar een 1.5kw meer dan voldoende.

Een beetje boven / kantenfreesmachientje is z'n 800 watt of meer. Het toerental is stapsgewijs in te stellen bij sommige. Je hebt een vaste collet maat waarin frezen passen meestal 8mm of soms 6 bij minder vermogen.

Een spindle motor heeft collets van diverse maten afhankelijk van de ER maat. Hiervoor kan je wat makkelijker verschillende frees maten gebruiken en zit je niet vast aan een vaste schachtmaat.

Voor hout gebruik zou ik persoonlijk een kantenfrees machine kopen zoals in het voorbeeld. Dit voldoet in alle gevallen en kan los ook eens gebruikt worden indien nodig. Ook de meeste hout frezen passen hierin.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
MJB1949
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2019 04:14

Re: Welke spindle

Bericht door MJB1949 »

Super bedankt voor de reacties. Ik heb hiereen spindle Maktec 370 liggen maar als ik het goed snap zou ik die ook qua toerental regelbaar kunnen. Ik woon in het buitenland op het platteland en ben 100 % niet technisch maar we hebben Alibaba hier ook kan iemenad me aan te de Engelse naam van die roerenregelaar helpen dan kan ik op Alibaba op zoek gaan. Gelukkig heeft mijn zwagere electronica gedaan dus dan komt dat deel wel goed.

Goed weekend
MJB1949
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2019 04:14

Re: Welke spindle

Bericht door MJB1949 »

Even wat zitten zoeken en ik realiseer me dat het overkill si qua specs maar zit ik hier wel een beetje in de juiste hoek ???

https://sea.banggood.com/220V-4000W-Uni ... &rmmds=buy

Goed weekend gewenst
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Welke spindle

Bericht door benkr »

Zoiets zal best wel werken, maar bedenk dat het toerental dan erg afhankelijk wordt van de belasting.
Dus als je frees het materiaal induikt neemt het toerental flink af.
Maar iets beters zul je niet zo maar vinden.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Welke spindle

Bericht door remon_v »

Ik zie veel mensen zoiets gebruiken:
https://a.aliexpress.com/_mL9G0gV

Dan is misschien wel aan te bevelen om een elektronische tachometer er op aan te sluiten, dan weet je het aantal RPM.

Kijk naar dit filmpje, daarin laat hij zien hoe het werkt:
https://youtu.be/HNXbU963YbY
MJB1949
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2019 04:14

Re: Welke spindle

Bericht door MJB1949 »

SUPER BLIJ ga nog even uitzoeken hoe of wat ! Kun je me ook vertellen wat een electronische tachometer is ????? Als het allemaal klaar is upload ik zeker een video maar dat kan even duren. maar hou jullie op de hoogte van wat er gebeurd maar mijn leeftijd en ziekte maken zaken allemaal wat trager maar dit is een enorme vooruitgang !!!!!!
MJB1949
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2019 04:14

Re: Welke spindle

Bericht door MJB1949 »

remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Welke spindle

Bericht door remon_v »

MJB1949 schreef: 24 jan 2021 05:57 SUPER BLIJ ga nog even uitzoeken hoe of wat ! Kun je me ook vertellen wat een electronische tachometer is ????? Als het allemaal klaar is upload ik zeker een video maar dat kan even duren. maar hou jullie op de hoogte van wat er gebeurd maar mijn leeftijd en ziekte maken zaken allemaal wat trager maar dit is een enorme vooruitgang !!!!!!
Bijv. deze:
https://a.aliexpress.com/_mthiFLX

De tachometer meet hoeveel omwentelingen de as van de spindel/router maakt (RPM) als ik het goed heb...
Deze doet dat met een laser.
Plaats reactie