Afstellen Planetcnc UVW

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Johannes123
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2020 15:00

Afstellen Planetcnc UVW

Bericht door Johannes123 »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een zelfbouw schuimsnijder met 4 onafhankelijke assen (x=links horizontaal, y=links verticaal, u=rechts horizontaal, v=rechts verticaal).
Alles werkt maar als ik iets importeer in PlanetCNC tng komt het product schuin in het programma te staan.
Dit zou kunnen worden opgelost door het vlak UVW af te stellen met de functie 'shift', maar als ik op shift druk krijg ik alleen de optie om het XYZ-vlak af te stellen.(zelfde probleem is met de functies 'scale' en 'rotate').

kan iemand mij vertellen hoe het kan dat het product schuin wordt geïmporteerd en/of hoe ik het UVW-vlak kan afstellen?

Afbeelding

Hartelijk bedankt.

Groetjes,

Koen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afstellen Planetcnc UVW

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zit je nulpunt voor XY op recht tegenover het nulpunt UV?

Je startpunten liggen niet gelijk, ik denk dat je in je opzet iets niet goed doet. Volgens mij zou X=U en Y=V moeten zijn.

Hoe maakt je dat programma?

Heb je plaatje er even bij gepakt:
22473
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Johannes123
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2020 15:00

Re: Afstellen Planetcnc UVW

Bericht door Johannes123 »

Hallo Hugo,
Bedankt voor de snelle reactie.

Het xy-nulpunt zit recht tegenover het UV nulpunt.
De functie 'copy XYZ->UVW' werkt inderdaad en lost het probleem op (bedankt). Helaas werkt dit niet als ik iets asymmetrisch wil snijden, zoals een vleugel die bij XY een andere vorm of grootte is als UV. Deze functie zorgt er dus voor dat de twee vlakken exact het zelfde doen

Ik ben er achter waarom het object schuin staat, bij het importeren van het object (een DXF) had ik de origin op linksonder gezet.
Maar nu is het probleem:
Met de origin-instelling bij het importeren verander ik alleen de plaatsing van het object aan het XY-vlak ten opzichte van de origin (de plaatsing van de UV-kant veranderd dus niet).

Als ik de origin op Midden zet is het object recht maar voor drie kwart buiten het werkvlak.

Als ik de origin op linksonder zet is het object op het XY-vlak binnen het werkvlak, de UV-kant van het object is raar genoeg niet verplaatst en dus nog drie kwart buiten het werkvlak.

Ook zou ik graag willen weten hoe ik de shift, rotate en scale functie bij het UV-vlak kan gebruiken.

Ik hoop dat iemand hier iets op weet.

Groetjes Koen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afstellen Planetcnc UVW

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geen idee hoe je hier de dxf maakt, en waar je het CAM deel in doet, maar ik zou die 2 contouren gelijk al op de gewenste origin leggen, zodat je na importeren niets meer hoeft te doen.
En doe eerst even een vierkant/rechthoek (dan heb je verschillende X en Y maten), dan hebben we maar een paar regels G-code om naar te kijken.

Hoe maak je die G-code dan, ik zie toch echt een verkeerde U en V waarde in de 1e regel. (0 en -30 ipv 30 en 0)
Kun je ergens aangeven waar het startpunt op de contour ligt, het lijkt er op dat dat ook wel eens niet kan kloppen.
Schrijf gewoon zelf even een paar regels G-code, en kijk of je machine het doet.

Ik hoop wel dat je X en U elkaar tegengestelde zijn en zo ook Y en V.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie