Netwerken voor dummies

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Netwerken voor dummies

Bericht door javanree »

Omdat in het draadje over crashende CNC GUI's de vraag naar boven kwam hoe een thuis netwerkje te bouwen hier een draadje met de meest simpele , low-tech , bedrade variant. Ik zal beschrijven hoe je in het kort Windows XP, Windows 7 en Windows 10 in een absoluut basic netwerkje opneemt, ZONDER internet toegang delen ed. We gaan uit van een bedraad netwerk op basis van ethernet omdat dat eenvoudig, betaalbaar en robuust is. We gaan er van uit dat in de LinuxCNC / EdingCNC / Mach3 / Mach4 PC's voor zover de PC ook over ethernet met de CNC macine communiceert er een tweede vrije netwerk poort beschikbaar is voor het delen van bestanden tussen machines en van/naar CAD/CAM PC(s)

We gaan er van uit dat de hardware inmiddels geinstalleerd is en dat op de hub / switch voor alle aangesloten kabels de LED's mooi knipperen , evenals achter op de PC. Als de LED op de hub/switch en achter op de PC niet branden , is die verbinding niet in orde en heeft al het nu volgende ook geen zin, want het gaat niet werken. Maar hardware troubleshooting laat ik verder even buiten beschouwing...

Mensen die wat anders willen, vul hier onder aan met inhoudelijk commentaar (graag duidelijk onderbouwd, liefst ook ondersteund met screenshots), kritiek over de bovenstaande keuzes gaarne elders spuien om dit draadje zuiver technisch te houden. En zoveel mensen zoveel voorkeuren, mijn methode is niet heilig maar wel zo simpel dat het eigenlijk niet mis kan gaan.

Let op : ik ga Windows XP beschrijven , Windows XP is stok-oud en kan voor file sharing niet goed samen met Windows 10. Er zijn een paar opties :

- Alleen Windows 7 en hoger : alles is helemaal veilig, geen problemen
- Alleen XP en Windows 7 : het is niet veilig, maar we hangen niet aan het internet en we hoeven geen trucs uit te halen
- We mixen alles door elkaar : wees dan slim en kies een Windows 7 machine als centraal punt en accepteer dat je nooit rechtstreeks van Windows 10 naar een XP machine files kunt copieren en vice versa. Ja ik weet het, er zijn hacks , maar die vereisen kennis en maken de Windows 10 PC onveiliger en dat wil ik hier niet op mijn geweten hebben :mrgreen:

We gaan straks iedere computer een eigen IP adres geven. IP adressen zijn net zoiets als huisnummers , iedere PC moet zijn eigen unieke nummer hebben in dezelfde 'straat'. IP adressen bestaan uit 4 getallen, gescheiden door een punt. De getallen lopen van 0 tot 255 , waarbij 0 en 255 'bijzonder' zijn. Omdat het hele internet ook IP adressen gebruikt , zijn er enkele groepen adressen gereserveerd voor prive gebruik, de zogenaamde private ranges. Als we een van die adres groepen aanhouden , komen we tzt niet in de knoop als er alsnog ook een internet verbinding aan geknoopt moet worden.

De private ranges zijn
  • 10.0.0.0 - 10.255.255.255.255
  • 172.16.0.0 - 172.31.255.255
  • 192.168.0.0 - 192.168.255.255
De eerste en derde worden veel door diverse consumenten apparatuur gebruikt als interne range , om conflicten te vermijden gebruiken we hier 172.31.0.1-172.31.0.254 ; we hebben dus 254 unieke adressen voor 254 apparaten, ruim genoeg voor ons doel. Ook zitten we dan 'veilig' ten opzichte van de default IP ranges van MESA en EdingCNC , voor de doelgroep ook wel zo handig :lol:

Een voorbeeld van een lijst met namen en IP adressen is dan

Code: Selecteer alles

CAM-PC     172.31.0.1
FREES01    172.31.0.11
FREES02    172.31.0.12
FREES03    172.31.0.13
DRAAI01    172.31.0.21
DRAAI02    172.31.0.22
En zo door... de nummers in de laatste rij heb ik in dit voorbeeld niet aan een gesloten genomen , ik heb per type machine een groep van 10 cijfers gekozen. Je mag ook doornummeren, maar ik vind het handig dat het bij FREES01 het IP ook eindigt op een 1, bij DRAAI01 idem. Wil je andere namen, ook prima, alleen onthoud dat een naam maximaal 15 tekens mag zijn en alleen cijfers, letters en een min teken mag bevatten. En als je ze veel moet gebruiken zijn korte makkelijk te onthouden en te typen namen wel zo slim.

Wat je ziet is dat alleen het laatste getal in de reeks van 4 wijzigt. Om te voorkomen dat ons netwerk verkeer buiten ons eigen straatje komt, stellen we straks een netmask in waarmee we ons straatje afbakenen , in dit geval is ons netmask 255.255.255.0 ; hiermee zeggen we dat alleen adressen in de range 172.31.0.0-172.31.0.255 in ons straatje liggen, alles er buiten is niet onze straat en daar kijken we dus ook niet naar.

Zo , dat is deel 1. Morgen deel 2 , hoe stel je de gegevens in Windows XP in. In de loop van het komende week dan Windows 7 en Windows 10 (planning bijgesteld, screenshots kosten meer tijd dan gedacht...)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Netwerken voor dummies

Bericht door Papaatje »

dit vind ik interessant. :P

Ik heb aan mijn CNC met pokeys57cnc een mini PC hangen, zonder internet en zonder wifi.
Elke keer als ik een cam-file maak met Fusion360, op mijn laptop, moet ik deze op een USB zetten. Die USB moet ik weer in de mini PC van mijn cnc bank steken op daar die cam-file te kunnen plakken.
Het liefst wil ik natuurlijk die file via een netwerk op die mini pc kunnen zetten. Dit moet dus via een hub, begrijp ik nu.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Netwerken voor dummies

Bericht door javanree »

Papaatje schreef: 20 sep 2021 08:10 dit vind ik interessant. :P

Ik heb aan mijn CNC met pokeys57cnc een mini PC hangen, zonder internet en zonder wifi.
Elke keer als ik een cam-file maak met Fusion360, op mijn laptop, moet ik deze op een USB zetten. Die USB moet ik weer in de mini PC van mijn cnc bank steken op daar die cam-file te kunnen plakken.
Het liefst wil ik natuurlijk die file via een netwerk op die mini pc kunnen zetten. Dit moet dus via een hub, begrijp ik nu.
Welke Windows gebruik je op je mini PC en laptop ?
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Netwerken voor dummies

Bericht door Papaatje »

javanree schreef: 20 sep 2021 11:49 Welke Windows gebruik je op je mini PC en laptop ?
op beide heb ik windows 10. De laptop heeft gewoon internet, de mini pc niet.
Plaats reactie