Cut2D Pro en WINPC-NC

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Supertrack
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:32

Cut2D Pro en WINPC-NC

Bericht door Supertrack »

collega freeser,

Ik loop tegen een issue aan dat wanneer ik iets tekening in Cut2d Pro en het bestand opsla geschikt voor WINPC-NC en dit vervolgens in laad in WINPC-NC, mijn frees (Stepcraft 420-1) steeds naar het middelpunt van het werkblad van de machine gaat.
Normaal gesproken zet ik de frees op een bepaalde plek van mijn werkstuk en stel dit in als nulpunt X, Y, Z en dan gaat de machine vanaf dat punt freesen. Sinds kort doet die dat niet meer, maar gaat eerst helemaal naar het maximale uiteinde van de X as en wil eigenlijk nog verder en daarna gaat de machine naar het middelpunt om vanaf daar het freesen te starten, waardoor het werkstuk verknalt wordt.

Ik heb geen idee waar ik moet zoeken. Is dat iets wat ingesteld wordt binnen Cut2D of zit er een instelling in WINPC-NC wat hier voor zorgt?
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Cut2D Pro en WINPC-NC

Bericht door Portje »

2 vraagjes
1. Staat het nulpunt in de tekening op dezelfde plaatst als het nulpunt wat je met de machine gaat plaatsen?
2. Heb je de machine eerst "gehomed" voor je het nulpunt ging bepalen?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Supertrack
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:32

Re: Cut2D Pro en WINPC-NC

Bericht door Supertrack »

Dag Portjes,

1. Volgens mij niet, maar daar dat weet ik niet zeker. Volgens mij rekende WINPC-NC automatisch de G-codes om als ik een nieuw nulpunt instel.
Binnen Cut2D doe ik daar nooit iets mee.
2. Ja, de machine wordt altijd gehomed voordat ik aan de slag ga.

Het gekke is dat de x as soms ineens ook niet meer verder wil, net of ik een veel kleinere machine heb. Als ik WINPC-NC opnieuw opstart en de machine opnieuw refereer dan is dan probleem voorbij en gebruikt die weer de volledige lengte van de x-as.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Cut2D Pro en WINPC-NC

Bericht door abs02 »

Ik vermoed dat dit iets is in Winpc-Nc . In de instellingen van de software kan je invullen waar de machine zijn 0-punt vandaan haalt en waar je die wegzet. Ik gebruik nl ook winpc-nc en ben het vaker tegen gekomen. Laatst misschien een update gedaan ? Instellingen zouden dan nog hetzelfde moeten zijn .
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Cut2D Pro en WINPC-NC

Bericht door Portje »

Als je de machine opnieuw refereer't dan start het door stepcraft bijgeleverde file waar alle machine coördinaten al in staan.
Heb je daar in zitten rommelen en je weet het niet meer zet je gewoon het orginele file terug.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Cut2D Pro en WINPC-NC

Bericht door abs02 »

1. Volgens mij niet, maar daar dat weet ik niet zeker. Volgens mij rekende WINPC-NC automatisch de G-codes om als ik een nieuw nulpunt instel.

Nou dat omrekenen van G-codes doet Winpc-nc niet. Zou toch eens de handleiding een x raadplegen.

Het gekke is dat de x as soms ineens ook niet meer verder wil, net of ik een veel kleinere machine heb. Als ik WINPC-NC opnieuw opstart en de machine opnieuw refereer dan is dan probleem voorbij en gebruikt die weer de volledige lengte van de x-as: Dit laatste kan softwarematig wat zijn : is je pc een stand alone ? Bij Winpc-Nc wordt afgeraden achtergrond programma's te laten draaien. (ook handleiding of op de site van Lewetz)
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Cut2D Pro en WINPC-NC

Bericht door Piet Versleijen »

Controleer het volgende:
1e
Job setup:
Waar heb je in de "Job setup" de XY Datum (0 punt van X en Y) positie staan?
Voor de niet Vectric gebruikers, in dit menu kun je het 0-punt op een van de 4 hoeken of in het centrum zetten.
2e
Mateial Setup:
Wat heb je ingevuld bij "Home/Start position?
De home-startpositie is de plek vanaf waar de frees zijn home positie krijgt.
Dit werkt alleen als je in de postproccessor in de header ook de Home positie gebruikt: "[N] G00 [XH] [YH] [ZH]"
Opmerking: in dit menu kun je alsnog de XY Datum positie wijzigen.
3e
Als je een DXF binnen haalt via de importfunctie wordt die automatisch met zijn eigen 0-punt (links onder) op het 0-punt van je materiaal gelegd.
Ook als je materiaal zijn 0-punt rechts boven heeft liggen.
Het maakt daarbij niet uit of dat je de DXF met een 0-punt ergens in Tokyo hebt weg geschreven.
Als je een DXF naar binnensleept vanuit de Windows verkenner zul je hem daarna met de functie "Move selected objects" zelf op de juiste positie moeten parkeren.

4e
Je helpt ons met het juiste antwoord door de G-code hier te posten.

Groeten,

Piet
Supertrack
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:32

Re: Cut2D Pro en WINPC-NC

Bericht door Supertrack »

Dag Piet,

Ik heb een paar afbeeldingen gemaakt van Cut2D en ook van de gcodes binnen WINPC-NC.
Ik heb twee foto's genomen van de GCodes, een voordat ik het nulpunt x, y, z binnen WINPC-NC heb aangepast en foto van daarna, wanneer ik deze heb aangepast. Maar als ik de codes naast elkaar leg dan het lijkt er op dat er geen wijzigingen worden aangebracht in de codes.

23161

23162

23163

23165
Supertrack
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:32

Re: Cut2D Pro en WINPC-NC

Bericht door Supertrack »

Dag abs02

Ik heb een stand alone pc die verder geen programma's draait en ook geen internetverbinding heeft.
Je geeft aan dat WINPC geen gcodes aanpast. dat wist ik niet
Mijn ervaring was tot nu toe dat wanneer ik een Cut2D bestand upload binnen WINPC deze op een bepaalde plek van het digitale werktafel werd gepositioneer op mijn computerscherm. Daarna kon ik die plek aanpassen door bijvoorbeeld het object 90 graden te draaien. Wat ik daarna altijd deed was met de machine naar een bepaald hoek van het materiaal wat ik wilde freezen te gaan wat op de werktafel lag en daar lied ik de dan de z-as naar beneden zakken tot ongeveer op het materiaal en stelde die positie vervolgens in op nulpunt X, Y, Z. Je zag dan ook op je computerscherm het object verplaatsen naar dat nieuwe nulpunt.
Als ik de frees vervolgens starte dan begon die op de plek te freezen die ik had aangegeven als nieuwe nulpunt en dat doet die dus niet meer. Hij vertrekt nu eerst helemaal naar het uiteinde van de x as en y-as en wil soms zelfs nog verder. Daarna gaat de machine terug naar het middelpunt van de machine/werkblad en begint daar te freezen met vaak als gevolg dat een deel van het werkstuk buiten bereik van de machine valt of dat ik materiaal te kort kom op een bepaald deel van het te freezen object.
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Cut2D Pro en WINPC-NC

Bericht door Piet Versleijen »

Zie de tweede foto:
Maak eens een schermafdruk van de instellingen als je rechts boven op set geklikt hebt.
Daarin leg je de home positie, safe Z etc vast.
Waar woon je?

Groeten,

Piet.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Cut2D Pro en WINPC-NC

Bericht door benkr »

Dit is een steeds weer terugkerende vraag en heeft steeds hetzelfde antwoord:

Er zijn machine coördinaten en werkstuk coördinaten.
Machine coördinaten zijn de coördinaten die de machine zelf zoekt bij het "homen'.
Werkstuk coördinaten zijn de coördinaten die je vastlegt in de werkstuk tekening of in het programma waarin je de G-code genereert.
Je moet echt altijd aan het begin van een klusje de machine coördinaten en de werkstuk coördinaten aan elkaar koppelen.
Meestal gebeurd dat door met je machine naar het werkstuk nulpunt te gaan en dan het programma e vertellen dat deze machine coördinaten horen bij het werkstuk nulpunt. Dit moet echt altijd, als je dit niet doet dan krijg je typisch de problemen die jij nu schetst.
Supertrack
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:32

Re: Cut2D Pro en WINPC-NC

Bericht door Supertrack »

Dag Piet,

Ik woon in Utrecht,
hieronder de gevraagde afbeelding door jou

groeten Jaap
23174
Supertrack
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:32

Re: Cut2D Pro en WINPC-NC

Bericht door Supertrack »

Dag Benkr,

Ik snap wat waar je op doelt. Dat is volgens mij ook altijd wat ik doe, maar op de een of andere manier gaat dat nu niet meer goed. Ik heb menig werkstuk al gefreesd op de correcte manier. Maar sinds kort gaat de samenwerking tussen de coordinaten werkstuk en machine niet meer goed. Ik weet niet wat er mis gaat en waar ik het moet zoeken. Ik heb WINPC-NC al 3x terug gezet naar de fabrieksinstellingen in de hoop dat dit het zou fixen, maar het probleem blijft zich voor doen.

groeten Jaap
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Cut2D Pro en WINPC-NC

Bericht door Piet Versleijen »

Dan zit je probleem in Winpc en/of je workflow.
Wat staat er allemaal in de Header van de G-code?
Plaats reactie