STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door keesfrees »

2021-05-06_mallen.zip
Ik kreeg een step file, het enige programma waar ik dit bestand mee kon openen was freecad.
Maar, dan weer exporteren naar dxf gaat niet goed. (Naar dwg exporteren werkt helemaal niet, maar dxf of dwg maakt in mijn ervaring niets uit)
Zie bijgaande bestanden, daar gaat duidelijk wat fout en ik ben helaas nog niet genoeg handig met freecad om daar een omweg in te bedenken, als dat al mogelijk zou zijn.
En, als iemand het even om zou kunnen zetten voor me dan is dat heulemoal mooi.
bvd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door bartL »

Nee dat gaat niet werken. Step is 3d en dxf/dwg zijn 2d.

EDIT. Ik heb ze niet bekeken maar zijn het 2d mallen? Zo ja dan kan ik er wel even een dxf van maken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door bartL »

Oh het is er maar 1. Niet zo spannend, zie bijlage!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door keesfrees »

Dank !
Inmiddels heb ik het via een omweg zelf ook kunnen doen, in freecad exporteren als IGES,
Maar, de dxf export in freecad lijkt me toch niet goed, schermafdrukken in het bijgevoegde ZIP bestand.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door Rocnc »

Volgens mij is het gelukt met FreeCAD 0.19

1) Start FreeCad
2) Open Workbench Draft
3) Start een nieuw bestand
4) Importeer dinges.step (File>Import)
5) Selecteer de geïmporteerde informatie in de tree van de combo view (bij mij heet het CircusBok v2. Ik denk de oorspronkelijke naam van het onderdeel?)
6) Klik vanuit de menubalk op Modification>Shape 2D View
7) Selecteer Shape2DView (staat onder CircusBok v2)
8 ) Kies vanuit de menubalk voor File>Export...
9) sla het DXF bestand op

Ik heb verder geen maten gecontroleerd, maar het geëxporteerde onderdeel is volgens LibreCAD 950mm lang. Het ziet er qua vorm prima uit.

[edit: ik heb in FreeCAD wel eerst gezorgd dat je het juiste aanzicht plat op je scherm ziet]
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door keesfrees »

Dank !
Zoiets bedoelde ik maar kan ik zelf nog niet voor elkaar krijgen wegens gebrek aan handigheid met dit programma, ik ga het proberen.
Maar wat te denken van mijn dxf output, dat slaat nergens op, hoe kan dat, daar heb je niets aan.
bartL schreef: 06 mei 2021 21:56 Step is 3d en dxf/dwg zijn 2d.
Hm, ja, hoe bedoel je dat, dxf/dwg kan zeker wel 3D informatie bevatten maar kan niet gemaakt worden door freecad, is dat wat je bedoelde ? In de export keuze lijst staat "DXF 2D"
Maar, ik hoef alleen de contour van 1 vlak te hebben.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door Rocnc »

Ik weet ook nog niet zo veel van FreeCAD, maar een goede strategie is:
- begin met aannemen dat het vast wel kan (het is dan wel freeware, maar het heeft echt verassend veel in huis). Een andere "mindset" maakt vaak het verschil
- klik een tijdje, maar niet te lang zelf door de menu's. Het is vaak nuttiger rond te zoeken op Internet en Youtube. Je moet wel heel exotische wensen hebben als er niemand anders al eerder mee gestoeid heeft). En, toegegeven, de bediening van FreeCAD is zeker niet intuitief
- accepteer dat je soms tegen zaken aanloopt die je als bug ervaart. Soms is dat gewoon waar, en soms heb je iets verkeerd gedaan waar je pas (maanden) later achter komt. Gelukkig zijn er vaak meerdere wegen naar een oplossing en ook daar leer je van

Wat in in de FreeCAD wereld eigenlijk wel een must is, is vermelden met welke versie je werkt. Het is heel gebruikelijk om in een bericht een heel blokje tekst met je precieze versienummer op te nemen. In het FreeCAD-menu zit daar zelfs een copy-paste optie voor. Eerlijk gezegd heb ik het hier boven dus maar half goed gedaan.
Maar, ik hoef alleen de contour van 1 vlak te hebben.
Dat is mij dus gelukt. Als je vragen hebt, dan wil ik je best proberen verder te helpen.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 08 mei 2021 21:58
bartL schreef: 06 mei 2021 21:56 Step is 3d en dxf/dwg zijn 2d.
Hm, ja, hoe bedoel je dat, dxf/dwg kan zeker wel 3D informatie bevatten maar kan niet gemaakt worden door freecad, is dat wat je bedoelde ? In de export keuze lijst staat "DXF 2D"
Maar, ik hoef alleen de contour van 1 vlak te hebben.
Ik ben laatst behoorlijk aan het tobben geweest met frontplaten, waren als dxf aangeleverd vanuit Fusion, intersection leek niet te werken, allemaal drama. Kom ik er achter dat de Z-maten verschillen van de entities, en op het oog vertikale lijntjes bleken cirkel-segmentjes in een ander vlak te zijn.
Ja als in een 2D tekening eerst moet gaan kijken in een ander aanzicht of er niets vreemds zit. :evil:

In SW ben ik er ook nog niet helemaal achter dat een dxf export soms dubbele lijnen geeft (van iets met een dikte), maar soms gewoon enkele. (misschien het menu eens wat beter bekijken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door bartL »

keesfrees schreef: 08 mei 2021 21:58
bartL schreef: 06 mei 2021 21:56 Step is 3d en dxf/dwg zijn 2d.
Hm, ja, hoe bedoel je dat, dxf/dwg kan zeker wel 3D informatie bevatten maar kan niet gemaakt worden door freecad, is dat wat je bedoelde ? In de export keuze lijst staat "DXF 2D"
Maar, ik hoef alleen de contour van 1 vlak te hebben.
Dwg kan inderdaad wel wat met 3D maar wordt daar voor zover ik weet doorgaans niet voor gebruikt. Voor de overdracht van goede 3D files is Step toch wel de standaard. Ook omdat dit in de ISO gestandaardiseerd is waardoor ieder fatsoenlijk CAD pakket er goed mee overweg kan. DXF is naar mijn weten alleen 2D.
Freecad ken ik helemaal niet dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen. Wat wellicht fout gegaan zou kunnen zijn is dat het 3D model naar dxf wordt geexporteerd zoals hij op dat moment op jouw scherm staat geprojecteerd. Als hij dan ook de hidden lines meeneemt dan krijg je een hele wirar van lijnen waar je niks mee kunt. Maar nogmaals, geen idee of dit uberhaupt kan.
hugo stoutjesdijk schreef: 09 mei 2021 07:49 In SW ben ik er ook nog niet helemaal achter dat een dxf export soms dubbele lijnen geeft (van iets met een dikte), maar soms gewoon enkele.
Wanneer gebeurt dit?
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door hilberth »

bartL schreef: 09 mei 2021 08:17 DXF is naar mijn weten alleen 2D.
DXF kan wel zeker 3D data beschrijven: 'Virtually all user-specified information in a drawing file can be represented in DXF form'.
Zie ook: http://images.autodesk.com/adsk/files/a ... ce_enu.pdf
Think it, draw it, make it.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door bartL »

hilberth schreef: 09 mei 2021 09:56
bartL schreef: 09 mei 2021 08:17 DXF is naar mijn weten alleen 2D.
DXF kan wel zeker 3D data beschrijven: 'Virtually all user-specified information in a drawing file can be represented in DXF form'.
Zie ook: http://images.autodesk.com/adsk/files/a ... ce_enu.pdf
Die zin zou ik nog maar eens even goed lezen. Dan zie je dat je jezelf tegen spreekt. ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bartL schreef: 09 mei 2021 08:17
hugo stoutjesdijk schreef: 09 mei 2021 07:49 In SW ben ik er ook nog niet helemaal achter dat een dxf export soms dubbele lijnen geeft (van iets met een dikte), maar soms gewoon enkele.
Wanneer gebeurt dit?
Wist ik dat maar. :lol:
Kom er meestal achter als ik even iets laser, en zie dat de lijn 2x gedaan wordt. Dan ga ik niet reverse engineeren en proberen te achterhalen waarom.

Ik exporteer een dxf vanuit het solid met het juiste aanzicht. Een plaat heeft dan een dikte, en de meeste contouren dus een boven en onderkant.
Misschien dat SW tegenwoordig dezelfde 3D ellende dxf uitspuugt als die frontplaat uit Fusion. En er dus ook diepte informatie in zit.
Misschien dat een niet doorlopend gat ander resultaat geeft, maar zoals gezegd, niet ernstig genoeg om de moeite te nemen dit uit te zoeken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door bartL »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 mei 2021 10:17 Ik exporteer een dxf vanuit het solid met het juiste aanzicht. Een plaat heeft dan een dikte, en de meeste contouren dus een boven en onderkant.
Misschien dat SW tegenwoordig dezelfde 3D ellende dxf uitspuugt als die frontplaat uit Fusion. En er dus ook diepte informatie in zit.
Zelf exporteer ik eigenlijk uitsluitend vanuit de drawing modus, daarmee heb je dus niet die diepte info. Ik werk zelf niet met SW maar Creo maakt bij sheetmetal onderdelen uit zichzelf een boven- en een onderkant van de plaat. Als je dit dan vanuit solid gaat exporteren zal hij waarschijnlijk ook 2 layers over elkaar leggen. Misschien is dit wat SW ook doet...
nico
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 apr 2011 12:55
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: STEP -> DXF , freecad maakt er onzin van

Bericht door nico »

DXF moet je zien als een draad model, dus 3D of 2D van een CAD model.
Wat gewenst is een contour.
Dat is een ploter file, dus een HPGL.
Ik heb in mijn 40 jarige CAD leven nog nooit een dubbele lijn in een HPGL file gehad.
m.v.g. nico
Plaats reactie