CAM software?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lblade
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 feb 2009 11:01
Locatie: Macharen

CAM software?

Bericht door lblade »

Hoi allemaal,

De grote opknapbeurt van mijn Fehlmann Picomax 55 CNC met vierde as vordert goed.
IMG_1048.jpg
Begin na te denken over de werkstukken die ik wil gaan maken.
Heb 7 jaar met een Fanuc besturing gewerkt en hiervoor in SolidWorks tekeningen gemaakt,
de coördinaten afgeleid en zelf de g-code geschreven. Dat ging prima, de werkstukken waren niet gecompliceerd.
Nu ik een vierde as heb wil ik graag schakelwalsen gaan maken. Zie:
https://www.youtube.com/watch?v=Cj--FaQ_jaM
voor een voorbeeld hoe dit gaat.
Ook lijkt het me erg handig om pockets te kunnen frezen.
De Fehlmann besturing is een Heidenhain TNC426. Deze kan ISO code herkennen wat dicht tegen de Fanuc programma's aanleunt. Maar Heidenhain heeft ook veel voorbereide routines. Toch lijkt het me niet mogelijk schakelwalsen te gaan maken zonder een CAM pakket wat de ingewikkelde stukken code genereert (of het complete programma).

Goede raad is duur, je leert niet zomaar een CAM pakket. Ik ben een hobbyist, dus wil niet teveel geld kwijt zijn.
Wat zouden jullie kiezen?
Bedankt en groeten van Leo Bes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CAM software?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heidenhainm op ISO Draaien?.. als je wilt leren vloeken, moet je dat doen.. Ik heb 't ooit geprobeerd.. en ik werd daar niet vrolijk van..

Als ik denk aan schakelwalsen.. dan zie ik helixen, ik weet even niet hoe Heidenhain omgaat met RL in combinatie met A+ en A-, maar ik ga er gevoeglijk even vanuit dat dat op zich wel goed gaat, en dan kun je de contouren vrij eenvoudig met't handje proggen. een binnenhoek mag gerust iets scherper zijn dan de pen op je schakelvork (ik weet even niet hoe Heidenhain omgaat met Cirkelbogen op XA of YA al dan niet met radiuscompensatie)

Dat in ogenschouw nemend, je programmeert je banen in een Label, en dan loop je de contouren af met een DR+0.2 voor het voorfrezen, en dan met DR+) voor het nafrezen.. veel ingewikkelder dan dat moet je het volgens mij niet maken..

een 426 is een stuk uitgebreider dan de 410 waar ik de meeste vlieguren op heb gemaakt, tevens beschikt ie ook over FK.. en da's helemaal een krachtige tool.. al weet ik niet of, en zo ja hoe dat werkt met meer dan 3 assen..
Wat je zou kunnen testen is of een RND overgang tussen 2 elementen op de Trommel werkt in combinatie met de A-as.

Ik weet ook dat je met CAMBAM platte contouren op een as kan projecteren, ik heb dat zelf beperkt gebruikt, laatst wel een paar noniusringen mee gegraveerd, maar dan moet je je Arcs eerst converteren naar polylines met kleine rechte stukjes.
Schakeltrommels heb ik me daarmee nog niet aan gewaagd.
En.. ik zal dan ook even moeten kijken of CAMBAM een Heidenhain Postprocessor heeft, zo niet, dan zal die eerst geschreven moeten worden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CAM software?

Bericht door Arie Kabaalstra »

https://content.heidenhain.de/doku/tnc_ ... 062-21.pdf
CYLINDER SURFACE (Cycle 27)
The machine tool and the TNC must be prepared by the
machine tool builder for the use of Cycle 27 CYLINDER
SURFACE.
This cycle enables you to program a contour in two dimensions and
then roll it onto a cylindrical surface for 3-D machining.
The contour is described in a subprogram identified in Cycle 14
CONTOUR GEOMETRY.
Daar zou ik eens naar kijken.. Da's interessante kost.
Als jouw machine over die cyclus beschikt, dan is het gewoon een kwestie van die contour proggen, en em op een cilinder projecteren.. meer is het niet, was het niet,meer zal het nooit worden..
lblade
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 feb 2009 11:01
Locatie: Macharen

Re: CAM software?

Bericht door lblade »

Beetje late reactie Arie, oorzaak vakantie.....

Bedankt voor deze tip, ik kom er op terug!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CAM software?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoe was je vakantie?.. :lol:

tja.. ik zit tot mijn nek in de besturingen.. en ik heb heel wat vlieguren gemaakt op Heidenhain besturingen.. zoveel zelfs dat ik een Heidenhain paneel aan mijn EdingCNC gestuurde freesbankje wilde.. en nu heb ik nog 2 van die panelen voor de draaibanken liggen.. binnenkort een paar Pokeys kopen, en draden trekken.. :)
Plaats reactie