Pockets lukken niet.

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rew
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2021 18:25

Pockets lukken niet.

Bericht door rew »

Ik ben begonnen met m'n CNC machine eindelijk wat meer te gebruiken.

Het CAM deel heb ik nog steeds problemen mee. Ik heb "pycam" en "cambam", maar bij geen van beiden krijg ik wat ik wil.

Mijn "eenvoudige" model wat ik graag als test werkend zou krijgen is een rechthoek van 40x12 met een 3mm gat in het midden.

De outline uitfrezen is gelukt. Nu nog dat gat in het midden (straks natuurlijk in de andere volgorde).

Als ik in cambam zeg dat ik een pocket operatie op dat rondje van 3mm wil hebben dan krijg ik "niets" als resultaat. (Ik heb een 2mm tool opgegeven en gebruikt).

Voor pycam denk ik dat een "contour" of waterline operatie zou moeten doen wat ik wil. Maar wederom geen enkele gcode die gegenereerd wordt.

Om te "bewijzen" dat het apparaat het fysiek kan heb ik snel even wat in mekaar getypt en ik heb nu een paar prima 3mm gaatjes in m'n test-plankje. Dus ik zeg: "Met 100% zekerheid kan de machine maken wat ik wil."

Ik heb een banggood 3018 machine. Al iets van een jaar. Na snel wat "gespeeld" te hebben en vastgelopen te zijn heeft ie een tijd stilgestaan. Bij het opnieuw opstarten kreeg ik in de eerste instantie pycam niet werkend en heb "cambam" als alternatief geinstalleerd. Die heb ik ondertussen zo ver gekregen om de outline uit te frezen. Ik heb een blokje van 12x40mm! (wow! :-) )
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Pockets lukken niet.

Bericht door Floppy »

Als je in CamBam een gat van 3mm wilt maken met een freesje van 2mm dan gebruik een drill operatie en dan kies je "spiral mill".
Dan gaat je freesje in een spiraal omlaag en heb je je gat.
rew
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2021 18:25

Re: Pockets lukken niet.

Bericht door rew »

Top, ga ik proberen. Thanks.

Update: Als ik ook de diepte invoer dan krijg ik eindelijk een toolpath.... Maar... ik moet dus de hole diameter invoeren, die neemt ie niet over van m'n CAD tekening. En op het moment dat ik dat doe zou ik moeten opletten of ineens m'n gat groter of kleiner wordt, want dat is de feedback die ik krijg als ik een andere waarde opgeef dan wat ik in CAD getekend had. Klopt dat?

Daarnaast.... Stel dat ik niet een ronde verdieping in m'n object wil hebben maar iets anders gevormd op een specifieke diepte. Dan teken ik dat in m'n CAD-pakket, maar dan zou ik willen dat ik dit met een pocket operatie zou kunnen uithollen. Behalve dan dat ie hier "spiral" een veel mooier gat maakt dan wanneer je ieder rondje stopt om een stukkie naar beneden te gaan, dat zou toch ook moeten kunnen met een pocket operatie op het (bijna) rondje uit m'n cad-tekening? Of moet een pocket minimaal 2x de tooldiameter hebben of zoiets?

Ik zit even naar de geproduceerde gcode te kijken. Huidige situatie is dat ie eerst de boel losfreest en dan m'n gat gaat maken. OK. Volgorde nu aangepast... Maar.... na het los-freezen van het object gaat ie op Z=0 op max snelheid naar waar het gat moet komen... Nu zou dat (behalve verkeede volgorde) goed gaan, maar als ik later gedefinieerde dieptes wil hebben is z=0 natuurlijk precies het topvlak van m'n object. OK. Clearance plane.
Plaats reactie