Welk(e) programma(‘s)?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door serum »

Begin voor de zinnigheid van de antwoorden eens bij het begin. Wat wil je ermee maken? en heb je al iets ontworpen of zoek je ook software waarmee je iets kan ontwerpen?

Wat voor machine is het? Draaibank? frees? Wat is de gebruikte controller?

Het is nu allemaal zo vaag en onbeduidend dat je een glazen bol, flinke dosis koffiedik, theebladeren met tarotkaarten nodig hebt om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen.

Of inderdaad de HG2G
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door VP allsolutions »

serum schreef: 21 okt 2021 19:55 Begin voor de zinnigheid van de antwoorden eens bij het begin. Wat wil je ermee maken? en heb je al iets ontworpen of zoek je ook software waarmee je iets kan ontwerpen?

Wat voor machine is het? Draaibank? frees? Wat is de gebruikte controller?

Het is nu allemaal zo vaag en onbeduidend dat je een glazen bol, flinke dosis koffiedik, theebladeren met tarotkaarten nodig hebt om ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen.

Of inderdaad de HG2G

Het gaat om een freesmachine. De controller is merkloos.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door serum »

Vooralsnog neig ik naar fusion360, maar dat is echt volledig ongefundamenteerd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door Ballegooijen »

Vermits cnc nog redelijk nieuw is
Hoezo nieuw? CNC ontstond in de late jaren 50 ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door benkr »

VP allsolutions schreef: 21 okt 2021 20:42 Het gaat om een freesmachine. De controller is merkloos.
Welke besturingssoftware gebruik je?
Er zijn controllers voor Eding, voor UCCNC, voor Mach3, voor LinuxCNC en nog wel een stel meer.
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door VP allsolutions »

benkr schreef: 21 okt 2021 23:15
VP allsolutions schreef: 21 okt 2021 20:42 Het gaat om een freesmachine. De controller is merkloos.
Welke besturingssoftware gebruik je?
Er zijn controllers voor Eding, voor UCCNC, voor Mach3, voor LinuxCNC en nog wel een stel meer.
Moka cad-cam
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door Floppy »

Als ik Moka cad-cam intik in Google kan hij niets vinden.
In je oude posts heb je het over cambam en mach wat je gebruikt.
Waar heb je nu een probleem mee en waar komt dat programma vandaan.
Welke leverancier of bij welke machine hoort dat.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door serum »

Gaat niet om de door jouw gebruikte cad/cam, het gaat om de controller waarmee de machine de CAM interpreteert en omzet naar verstaanbare taal voor je stappenmotoren/servo's etc.

Merkloos bestaat niet. Welke software draait er om de machine aan te sturen? grbl? Mach3, linuxcnc?

Moka zegt mij ook niets. Vind alleen een chinees model CNC, maar die is aangestuurd met MACH3
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door VP allsolutions »

serum schreef: 22 okt 2021 15:18 Gaat niet om de door jouw gebruikte cad/cam, het gaat om de controller waarmee de machine de CAM interpreteert en omzet naar verstaanbare taal voor je stappenmotoren/servo's etc.

Merkloos bestaat niet. Welke software draait er om de machine aan te sturen? grbl? Mach3, linuxcnc?

Moka zegt mij ook niets. Vind alleen een chinees model CNC, maar die is aangestuurd met MACH3
Hoe kan ik hier best wat foto’s opzetten, dan maak ik straks foto’s van het programma en de machine enzo. Denk dat dat ooit een selfbuild is geweest. Is afkomstig van een persoon in Duitsland, ik heb het echter van de 2de eigenaar overgenomen
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door VP allsolutions »

serum schreef: 22 okt 2021 15:18 Gaat niet om de door jouw gebruikte cad/cam, het gaat om de controller waarmee de machine de CAM interpreteert en omzet naar verstaanbare taal voor je stappenmotoren/servo's etc.

Merkloos bestaat niet. Welke software draait er om de machine aan te sturen? grbl? Mach3, linuxcnc?

Moka zegt mij ook niets. Vind alleen een chinees model CNC, maar die is aangestuurd met MACH3
Dat gaat over een vorige machine die ik maar dezls aan de praat kreeg. Deze werkt, maar ken geen duits (programma is in het duits) en geraak ook verder niet wijs uit de rest. Mss kan ik wel terug via mach3 en cambam werken. Ontwerpen worden gemaakt in coreldraw. In dit programma gewoon openen uiteindelijk en alle afmetingen stonden goed als ik me nog goed kan herinneren
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je ervaring hebt met mach3 en CamBam, is het misschien het onderzoeken waard om te kijken wat nodig is voor een ombouw.
Meestal valt dat reuze mee bij een soort gelijke machine die met step/dir op de stappenmotor-drives aangestuurt wordt.

Nu is mach3 ook maar beperkt Nederlands volgens mij, dan zou je misschien nog beter eens naar EdingCNC kunnen kijken. (6 nov in Wijk en Aalburg, ideale moment om eens wat te zien en van gedachte te wisselen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door benkr »

Het Mach3 scherm ombouwen naar Nederlands is te doen, maar wil je dat wel?
Wellicht is het zelfs wel te vinden.
De hele CNC wereld is Engels gebaseerd, maak je het niet veel moeilijker door het vertalen en er daardoor vreemde termen van te maken?

En foto's plaatsen is kinderspel:

Nu is er de mogelijkheid om een foto als bijlage toe te voegen aan een bericht. Dit kun je doen door onderaan je bericht op het knopje “ bestanden toevoegen” te klikken. Of gewoon vanuit je browser direct in je topic schuiven.

Als je dan je foto upload en klikt op “ plaats in tekst” word je foto toegevoegd aan je post. 1 van de voordelen is dat je dit makkelijker via je phone of tablet kunt doen
VP allsolutions
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 aug 2018 10:28

Re: Welk(e) programma(‘s)?

Bericht door VP allsolutions »

247125811_859558904738588_2893868950723565200_n.jpg
247436224_612063409996796_3244226431138883470_n.jpg
248396725_911436479465588_4338738054969936168_n.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie