printerdriver roland EGX30

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
arzucom
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2021 10:38

printerdriver roland EGX30

Bericht door arzucom »

Dag Allemaal,
Ik heb een Roland EGX 30 gekocht zonder software. De bijbehorende dr engrave heb ik op internet gevonden en staat nu op de pc.
Maar de printerdriver kan ik nergens vinden. kan iemand me helpen?
De machine werkt op een rs232 kabel en er zit zo'n verloopkabel bij van usb naar rs232
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: printerdriver roland EGX30

Bericht door Kjelt »

Je wilt ook even vermelden voor welk OS de driver dient te zijn ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: printerdriver roland EGX30

Bericht door benkr »

Na even snel zoeken vind ik dit:

https://www.rolanddga.com/support/produ ... y-engraver

Lijkt me alles te hebben wat jij zoekt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: printerdriver roland EGX30

Bericht door Kjelt »

Nee dat is de EGX30-A die heeft een USB poort, die wordt door alle moderne OSen gesupport.

Het probleem zal misschien hetzelfde zijn als bij mijn grote Eprom programmer.
RS232 machines worden vaak door de software via de rs232 poort gedetecteerd en bestuurd (soms niet alleen via Rx Tx maar ook via de andere lijnen en die willen daarom vaak niet via een usb-rs232 verloop werken.
Dat zul je eerst moeten testen of weet je van de vorige eigenaar dat deze via deze verloop bv op Win10 heeft gewerkt ?

Als dat niet het geval is dan rest je de laatste windows, die rs232 support heeft te gebruiken.
Dat was zover als ik weet Windows XP (althans in het geval van mijn eprom programmer).
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: printerdriver roland EGX30

Bericht door hainjedaf »

Windows 10 ondersteunt ook RS232.

Mijn moederbord (MSI X570 Tomahawk) heeft gewoon RS232 aan boord
en tot op heden kan ik daar alles mee bedienen, zelfs een 56k Modem.

Er zijn gewoon PCI en PCIe RS232 kaarten beschikbaar die een normale
RS232 poort met eventuele hardware handshake ondersteunen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: printerdriver roland EGX30

Bericht door keesfrees »

Ik heb in de loop der jaren meerdere afdankertjes gekregen van W en A gebruikers die ze niet (meer) aan de loop kregen daar op, in een aantal gevallen werden die op linux direct herkent.
Ik verklaar geen enkel systeem heilig maar het valt te proberen.
Kjelt schreef: 14 nov 2021 12:30 Je wilt ook even vermelden voor welk OS de driver dient te zijn ;-)
Ja, dat is toch logisch, dat kan alleen maar . . . zijn.
Onzin, dat wordt heel vaak vergeten.

Jaren geleden haalde ik op de fiets een fietser in, toen ik er naast reed ging hij ineens naar links, zijn commentaar, ik woon daar al jaren, dat weet je toch wel.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: printerdriver roland EGX30

Bericht door Kjelt »

hainjedaf schreef: 14 nov 2021 13:10 Windows 10 ondersteunt ook RS232.
Ja misschien ben ik in de war met de printerpoort lpt1 ofzo.
In ieder geval er zijn (helaas) legio apparaten waarbij de fabrikant toen destijds windows7 uitkwam een nieuwere usb versie heeft uitgebracht en gestopt is met de support van de oudere versie.
Die apparaten zijn vaak voor een appel en een ei te koop omdat niemand (zonder retro pc en wat knutselwerk) er nog iets mee kan.
Hetzelfde voor firewire, voor cameras en muziekapparatuur, ooit de hemel ingeprezen nu slecht ondersteund.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: printerdriver roland EGX30

Bericht door hainjedaf »

Kjelt schreef: 14 nov 2021 14:52
hainjedaf schreef: 14 nov 2021 13:10 Windows 10 ondersteunt ook RS232.
Ja misschien ben ik in de war met de printerpoort lpt1 ofzo.
In ieder geval er zijn (helaas) legio apparaten waarbij de fabrikant toen destijds windows7 uitkwam een nieuwere usb versie heeft uitgebracht en gestopt is met de support van de oudere versie.
Die apparaten zijn vaak voor een appel en een ei te koop omdat niemand (zonder retro pc en wat knutselwerk) er nog iets mee kan.
Hetzelfde voor firewire, voor cameras en muziekapparatuur, ooit de hemel ingeprezen nu slecht ondersteund.
Het probleem is dat je wel LPT poorten op PCI pf PCIe kan laten werken onder Win10, maar je kan ze niet real time aansturen.
Dus voor Mach3/4 is dat geen optie.

We hebben het hier echter gewoon over seriële communicatie en die is net als vb een parallele printer niet afhankelijk van realtime.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: printerdriver roland EGX30

Bericht door Markus »

Dit soort plotters gebruiken vaak HPGL ipv G-codes, normaliter kun je met een seriele terminal rechtstreeks HPGL command's naar de snijplotter sturen vanuit windows.

Je kunt ook via rs232 kabel eventueel via een USB naar rs232 convertor een complete .plt file (HPGL file) dumpen naar serieel (rs232) en dan zou dat moeten werken.

Ik heb ook ergens een plotter en ik heb op die manier ermee zitten spelen

Maar ik lees dat mensen iets gebruiken dat de CutStudio plugin heet. voor Colredraw en Adobe Illustrator.

Andere oplossing is een 2de handse thin Client kopen daar Windows 7 of Windows Vista op zetten en die drivers gebruiken.

zo'n thin client kost 10 tot 60 euro, sommigen hebben een oudewetse rs232 connector achterop zitten

deze site heeft veel info over vele thin clients, het zijn op zich mini PC die uitstekend oude windows versies of linux kunnen draaien

Greezt,

Markus
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: printerdriver roland EGX30

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 14 nov 2021 12:36 Nee dat is de EGX30-A die heeft een USB poort, die wordt door alle moderne OSen gesupport.

Het probleem zal misschien hetzelfde zijn als bij mijn grote Eprom programmer.
RS232 machines worden vaak door de software via de rs232 poort gedetecteerd en bestuurd (soms niet alleen via Rx Tx maar ook via de andere lijnen en die willen daarom vaak niet via een usb-rs232 verloop werken.
Dat zul je eerst moeten testen of weet je van de vorige eigenaar dat deze via deze verloop bv op Win10 heeft gewerkt ?

Als dat niet het geval is dan rest je de laatste windows, die rs232 support heeft te gebruiken.
Dat was zover als ik weet Windows XP (althans in het geval van mijn eprom programmer).
Kennelijk wordt alleen W10 nog ondersteund: je hebt dan deze driver nodig:

https://www.rolanddga.com/support/drivers.

En hier vind je die driver:

https://www.rolanddga.com/support/produ ... y-engraver
Plaats reactie