Windows7 installeren

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Windows7 installeren

Bericht door benkr »

Voor mijn draaibankje heb ik een hele mooie PC gescoord met daarin een Advantech AIMB-581 moederbord, er zit een Intel I7 processor in.
Voorheen was dit een heel dedicated systeem, daarom moet er compleet nieuwe software op geïnstalleerd worden.
Volgens het manual van het moederbord moet je een aantal bestanden (die je bij de fabrikant kunt downloaden) op een CD zetten en zodra de Windows installer daar om vraagt deze in de CD speler doen.
Maar wat ik ook doe, de bestanden worden niet herkend. Ik vermoed dat de CD een speciale volumenaam moet hebben, of een speciale directorynaam of ........... Ik krijg de PC dus niet aan de praat.
Heeft iemand dit ooit meer aan de hand gehad?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Windows7 installeren

Bericht door serum »

Zow. Dat is lang geleden. Je kon in xp gedurende de installatie de controller van een raid/scsi controller toevoegen gedurende de installatie (welke je ook weer kon toevoegen aan de installatie zelf).

https://www.dell.com/support/kbdoc/nl-n ... up-process

Maar geen idee hoe dat nu gaat icm de uefi bios. Misschien kan je die uit of aanzetten en gaat het dan wel goed.

Maar ik zie dat het gewoon een q67 chipset heeft. Dacht dat die gewoon een ondersteunde controller heeft, tenzij daar iets aparts mee aan de hand is. In de bios zie je de cdrom en de hdd wel?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Windows7 installeren

Bericht door benkr »

Nee, in de BIOS zie ik eigenlijk helemaal niets, kennelijk moet eerst de chipset verteld worden dat er b.v. een SATA disk is, en meer van dat soort dingen. Zo staat het in de manual van het moederbord. Maar wat ik ook doe, het wordt niet geaccepteerd, en daarom wil Windows dan ook niet verder.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Windows7 installeren

Bericht door benkr »

Voor de duidelijkheid hier het manual van het moederbord, vanaf blz. 70 wordt uitgelegd hoe je de software zou moeten installeren, echter het precieze van die installatie CD is niet gegeven. Bij de fabrikant kun je wel een aantal drivers én het installatieprgrammaatje downloaden maar ik krijg het niet werkend. Ik heb ook een Windows10 ISO file, die krijg ik zo ver dat ik met een verkenner naar de drivers kan zoeken, maar ook dat levert niets op, hoewel ik ze wel aan kan wijzen.
AIMB-581_user_manual_Ed1.pdf
Het installatiebestandje is een .exe file, ik wil nog gaan proberen om met b.v. de Hiren boot CD een DOS box te openen en daar dit .exe bestandje te runnen, geen idee of dat wat brengt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Windows7 installeren

Bericht door benkr »

Ik heb eindelijk wat meer info gevonden ergens diep verstopt in de driver bestandjes.
Kennelijk is dit een typisch iets voor Windows Server appilcaties.
In het bewuste filetje staat precies beschreven hoe een en ander moet worden aangemaakt, geen idee of het werkt, maar zeker de moeite van het proberen waard.
Voor diegene die benieuwd zijn naar die manier van installeren hier het TXT bestandje:
Installatie instructie.txt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Windows7 installeren

Bericht door serum »

Nee, executables begin je niks mee, volgens mij had je een een inf bestandje nodig waar de aanstuur informatie instaat voor de betreffende hdd controller. Maar om te weten of eea wel herkend wordt zou ik toch eerst de bios in willen. F1, F2, F12, F10, of DEL ofzo. Anders een CMOS clear om hem op default waarden te zetten. En zorg dat je boot prioriteit goed staat. Hij MOET gewoon opstarten van cdrom of USB, die drivers worden standaard ondersteund. Die INF bestanden heb je nodig om een hdd controller toe te voegen voor de installatie (het kopieren van de bestanden van de installatiebron naar de hdd)

En anders sodemieter die rampentroep eruit, als het een dergelijke frustratie kost vind ik persoonlijk mijn tijd te waardevol (om te genieten van wél leuke dingen) dan te verklungelen aan een dergelijk iets. Ga gezellig naast je vrouw op de bank zitten met een wijntje en een toastje brie.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Windows7 installeren

Bericht door serum »

benkr schreef: 24 jun 2022 18:36 Nee, in de BIOS zie ik eigenlijk helemaal niets, kennelijk moet eerst de chipset verteld worden dat er b.v. een SATA disk is, en meer van dat soort dingen. Zo staat het in de manual van het moederbord. Maar wat ik ook doe, het wordt niet geaccepteerd, en daarom wil Windows dan ook niet verder.
Daar zit je probleem denk ik. Je moet gewoon naar de controllers in de bios, die op AUTO zetten, dan zie je wel de gebruikte hardware staan als het goed is, dan save/restart, opnieuw de bios in en dan de bootprioriteit aanpassen. Ik denk dat je niets hoeft te doen met die losse inf bestanden, aangezien die Q67 chipset een standaard ondersteunde chipset is met bijbehorende HDD controllers. Tenzij er een onboard RAID controller op dat moederbord zit met een exotische controller.

En anders de eerder gedane suggestie opvolgen van wijn/bier/toast/chips/ naast je vrouw op de bank.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Windows7 installeren

Bericht door hfjbuis »

Als tijdens de installatie de HD niet gevonden wordt, moet je textmode drivers toevoegen. Die moet je op een floppy zetten (misschien dat het inmiddels ook van een USB kan). Bij het opstarten krijg je de optie om met F6 raid drivers toe te voegen. Die F6 toets moet je drukken. Na een poosje wordt je dan gevraagd om de juiste driver te selecteren uit de lijst van drivers die het systeem gevonden heeft. Is de lijst leeg, dan zijn er geen extra textmode drivers gevonden.

De textmode drivers hebben in bestand nodig (TXTSETUP.OEM) en die moet samen met de stuurbestanden in een directory staan. Je kunt ze met nlite integreren in de installatie CD. Textmode drivers zijn andere drivers dan die je met een exe of inf bestand kunt installeren als windows eenmaal werkt.

Je kunt ook de sata interface in de IDE mode zetten in de bios. Dat werkt ook met een marginaal verlies aan performance. Niet iedere bios heeft deze optie. Ik heb een laptop met sata interface die dit niet heeft en ik krijg XP hierop niet geïnstalleerd.

Voor drivers kun je hier zoeken (als je weet welke drivers het zijn) http://driverpacks.net/driverpacks/wind ... rage/12.09
Weet je niet welke drivers je nodig hebt, dan in de oude installatie de naam van de driver zoeken. Dat is eigenlijk iets dat je altijd moet doen om te voorkomen dat je andere hardware niet werkend krijgt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Windows7 installeren

Bericht door serum »

Maar als ie al niets laadt bij het opstarten is er meer aan de hand; die controller drivers worden pas tijdens de installatie toegevoegd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Windows7 installeren

Bericht door hfjbuis »

Als tijdens de installatie de HD niet gevonden wordt
Dan kan windows niet geinstalleerd worden!!!!!

Bij de eerste fase van de installatie gebruikt windows textmode drivers. De z.g. plug en play drivers worden pas in de 2e fase van de installatie gebruikt.

Op de originele installatie cd van de fabrikant zullen/moeten deze drivers reeds geïntegreerd zijn, als textmode driver en als plug en pray driver.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Windows7 installeren

Bericht door serum »

Dat overschot aan uitroeptekens schreeuw je er wat mij betreft maar uit tegen iemand anders hoor.

Ik heb het niet over de situatie die jij omschrijft, ik heb het over Benkr zijn situatie.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Windows7 installeren

Bericht door benkr »

Deze PC is altijd server geweest. Ik denk dat er ergens (waar ben ik nog niet achter) iets staat wat deze installatie tegenhoudt.
De file waar Windows om vraagt noemt men de "Answer file" hierin staat beschreven waar de drivers te vinden zijn en hoe je de chipset programmeert.
Ik heb zitten kijken hoe die INF file gemaakt moet worden maar dat is nog niet zo simpel. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat er gewoon iets gewist moet worden om met een "normale" Windows installatie disk de boel weer aan de gang te krijgen.
Als ik nu een installatie disk met W7 of 10 er op start dan krijg ik de boodschap dat de drivers niet gevonden kunnen worden, en ik krijg een soort van directory te zien met 1 computer en een "X" drive waar ik weer 4 directories vindt maar dat krijg ik zelfs zonder een HD aangesloten te hebben, daarom mijn conclusie dat er nog ergens iets van geheugen zit wat nog gewist moet worden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Windows7 installeren

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 24 jun 2022 18:36 Nee, in de BIOS zie ik eigenlijk helemaal niets, kennelijk moet eerst de chipset verteld worden dat er b.v. een SATA disk is, en meer van dat soort dingen. Zo staat het in de manual van het moederbord. Maar wat ik ook doe, het wordt niet geaccepteerd, en daarom wil Windows dan ook niet verder.
Zo beter: ;-)
Sata controllers.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Windows7 installeren

Bericht door serum »

benkr schreef: 24 jun 2022 23:29 Deze PC is altijd server geweest. Ik denk dat er ergens (waar ben ik nog niet achter) iets staat wat deze installatie tegenhoudt.
De file waar Windows om vraagt noemt men de "Answer file" hierin staat beschreven waar de drivers te vinden zijn en hoe je de chipset programmeert.
Ik heb zitten kijken hoe die INF file gemaakt moet worden maar dat is nog niet zo simpel. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat er gewoon iets gewist moet worden om met een "normale" Windows installatie disk de boel weer aan de gang te krijgen.
Als ik nu een installatie disk met W7 of 10 er op start dan krijg ik de boodschap dat de drivers niet gevonden kunnen worden, en ik krijg een soort van directory te zien met 1 computer en een "X" drive waar ik weer 4 directories vindt maar dat krijg ik zelfs zonder een HD aangesloten te hebben, daarom mijn conclusie dat er nog ergens iets van geheugen zit wat nog gewist moet worden.
Als het kan neem hem dan gewoon mee aanstaande zaterdag.

Heb je vaker windows op nieuwe hardware geïnstalleerd?
Plaats reactie