Toolchanger zonder ATC...

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Toolchanger zonder ATC...

Bericht door buitermark »

Kwam deze toolchanger tegen op internet.
Dit is een recente ontwikkeling, van vader en zoon Greilick die bijna klaar is voor verkoop.
Interessant genoeg om in de gaten te houden voor mensen met een HF spindel, met ER11/ER16 of ER20 opname op dit moment.

Lijkt me voor velen een hele handige en betaalbare optie.
https://rapidchangecnc.com/

Er staan een aantal filmpjes op youtube, zie https://www.youtube.com/@RapidChangeCNC

En er is een discord channel van, zie https://discord.gg/qxAHUSvD3K
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Toolchanger zonder ATC...

Bericht door hfjbuis »

Linksom of rechtsom, de spindle moet voldoende torque hebben om de moer vast en los te draaien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Toolchanger zonder ATC...

Bericht door buitermark »

hfjbuis schreef: 22 mei 2023 15:05 Linksom of rechtsom, de spindle moet voldoende torque hebben om de moer vast en los te draaien.
Logisch... en daar ben je echt de enigste niet in, die zich daar zorgen over (heeft) [ge]maakt...

Vader Don, zegt daar o.a. dit over op discord Afbeelding

Het lijkt er dus op dat de torque zorgen niet (meer) relevant zijn. Kijk de filmpjes er maar op na..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Toolchanger zonder ATC...

Bericht door serum »

Vroeg mij al af in welke hoedanigheid hij hier boven kwam drijven. Is echt onzin. Geen stuiver in investeren. ER20 75Nm, ER25 85Nm.

Als je er om zit te springen dat je frezen uit je spindel lopen tijdens het frezen.. Hij wil er zelf maar wat graag in geloven, maar het is echt kul,kolder, kwats. Kan niet. Spul zit nog losser dan handvast. Je HF spindel heeft ongeveer 0Nm koppel op 100rpm. Tenzij je een permanent magneet spil hebt, maar voor dat geld koop je ook een ATC spindel.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 867
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Toolchanger zonder ATC...

Bericht door zeeschuim »

Als je de hardmetalen freesjes niet kneiter vastdraait
schuift het freesje iedere keer dat hij het materiaal induikt iets naar binnen is mijn ervaring.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Toolchanger zonder ATC...

Bericht door keesfrees »

Ik heb hier even geen mening over.

Wel leuk om hier te zien hoe de freeshoogte (Z-as) werkt door de hele brug op en neer te bewegen.
https://www.youtube.com/watch?v=-CtvbHlcw6A
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Toolchanger zonder ATC...

Bericht door FreesKever »

Ik heb er ook weinig vertrouwen in, maar mijn vertrouwen is minder laag als dat vanv serum. :)
De truuc die hier gebruikt wordt is dat de moer niet wordt vastgedraaid met alleen het motorkoppel, maar ook met de massatraagheid van de spindel. Het geheel werkt dus op hetzelfde principe als een slagmoersleutel. Bij het aandraaien gaat de spindel ook 2x naar beneden, zodat hij 2x een "slag" krijgt. (Hij probeert dit te verbergen door de video's te versnellen).

Blijkbaar werkt het redelijk maar het lijkt me verre van ideaal.

Het idee is ook niet niew. In deze video uit 2021 wordt het ook gebruikt:
https://www.youtube.com/watch?v=74N3TkCJ7iQ

Ik heb er veel meer vertrouwen in om in een van de "gereedschapshouders" een motor te zetten met een grote vertragingskast. In combinatie met een spindelblokkering is het dan vrij gemakkelijk om een redelijk gedefineerd aanhaalmoment te creeren. Met een NMRV040 wormwiel kast en een pijpsleutel kom je al een heel eind.

Als een soort tussenoplossing kun je ook ER20 (of ER16, enz) "verlengstukken" gebruiken. Deze hebben aan een kant een normale tapse spantang kant (Taps en buitenschroefdraad) en aan de andere kant zit er binnenschroefdraad, en die kun je dan in plaats van de moer op je spindel schroeven.
Bij Ali kun je deze dingen vinden met de toverwoorden: "er20 reducing sleeve"

https://www.aliexpress.com/w/wholesale- ... leeve.html

Wat dit doet met rondloopnauwkeurigheid weet ik niet. Ze zien er wel handig uit voor "lastige klusjes"
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Toolchanger zonder ATC...

Bericht door FreesKever »

keesfrees schreef: 22 mei 2023 22:53 Ik heb hier even geen mening over.

Wel leuk om hier te zien hoe de freeshoogte (Z-as) werkt door de hele brug op en neer te bewegen.
https://www.youtube.com/watch?v=-CtvbHlcw6A
Dit principe zie je wel vaker. Het is b.v. gebuikelijk bij heel oude schaaf machine's.
Ook is het gebrukelijk op een "Jig Borer"

https://www.youtube.com/watch?v=IW_2tzF9NCc

En natuurlijk op 3D printertjes zoals de "Prusa" :)

Ik heb het zelf ook getekend op twee van de 8 (of zo) tekeningen die ik gemaakt heb. Voordeel is dat je meer stijfheid hebt als de brug laag staat, maar toch een hoge brug kan maken. Nadeel is de extra complexiteit en dubbele kogelomloopspindel (of tandriem) voor de Z-as.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Toolchanger zonder ATC...

Bericht door serum »

FreesKever schreef: 23 mei 2023 02:36 De truuc die hier gebruikt wordt is dat de moer niet wordt vastgedraaid met alleen het motorkoppel, maar ook met de massatraagheid van de spindel. Het geheel werkt dus op hetzelfde principe als een slagmoersleutel. Bij het aandraaien gaat de spindel ook 2x naar beneden, zodat hij 2x een "slag" krijgt. (Hij probeert dit te verbergen door de video's te versnellen).
Ik heb meer redenen om dat te vermoeden;

in een ander filmpje zie je juist dat ie dat ook niet doet;

Had een tijd terug al een keer een vraag gesteld op deze video, waar je juist de spindel nog op flink toeren ziet draaien na het 'vastdraaien' van de moer.

https://www.youtube.com/watch?v=-CtvbHlcw6A&t

Daardoor heb ik het donkerbruine vermoeden dat er wat paadjes afgesneden worden in de engineering om maar een filmpje te posten voor een animocheck. En als die animocheck er is komt het hobbeltje van 'fatsoenlijk vastdraaien' wel een keer in beeld. Maar dat dat op een degelijke manier uitgewerkt wordt durf ik glashard in twijfel te trekken. Het aanbevolen aanhaalmoment van 50 a 60Nm voor een ER20 wordt niet gehaald. En als je wel eens iets gefreesd hebt, dan ben je het al gauw met Zeeschuim eens. :mrgreen:
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Toolchanger zonder ATC...

Bericht door FreesKever »

serum schreef: 23 mei 2023 08:16 Had een tijd terug al een keer een vraag gesteld op deze video, waar je juist de spindel nog op flink toeren ziet draaien na het 'vastdraaien' van de moer.
Die conclusie is niet te trekken.
Aansturing wordt vermoedelijk niet veranderd tijdens de hele procedure, en op het moment dat de spindel omhoog gaat en uit de blokering komt gaat hij dus weer onmiddelijk draaien.

Maar het lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk dat 50Nm gehaald wordt, maar ik geloof ook wel dat het een stuk meer is dan die <1Nm die de spindel zelf kan leveren.

Wat voor mij doorslaggevend is, is dat het simpelweg niet betrouwbaar is. En als de frees gedeeltelijk uit de spantang houder gaat, is een werkstuk vernield, de frees kan breken door te zware belasting, of je beschadigd de machine omdat je door de tafel of een machineklem heen freest. Oplossingen op het nivo van "misschien werkt het meestal wel" zijn simpelweg niet goed genoeg voor een CNC machine. Daardoor is deze methode simpelweg niet interessant.

En zoals ik al eerder schreef. Een NMRV030 of NMRV040 worrmwielkast kost ook maar een paar tientjes, en die kan het gewenste aandraaimoment wel halen. En het is eenvoudig betrouwbaar te maken door het aandraaimoment te meten, en daarom een veel geschiktere oplossing. Een voorbeeld in de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=vSGjFBvkVJg

"Making Stuff with Chris DeHut" heeft ook een hele serie video's gemaakt over zijn gereedschapswisselaar:

https://www.youtube.com/watch?v=FqJKw8ixR9c
Het geheel is ook vrij netjes uitgewerkt met eindschakelaars om te controleren of het systeem naar behoren werkt. Er zit echter (nog) geen systeem op om te voorkomen dat er spanen of andere zooi tussen kan komen.


---------------------
Onderstaande is ook "wel leuk bedacht", en erg eenvoudig. Hier wordt de X & Y assen van de machine gebruikt om de moer in een cirkelbeweging aan te draaien.
https://hackaday.com/2016/06/20/hackada ... l-changer/
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Toolchanger zonder ATC...

Bericht door serum »

Heb ze allemaal wel gezien, hoewel het een interessante uitdaging is vond ik het qua investering van een betrouwbare ATC spindel niet waard om te gaan 'prutsen'. En doorgaan schuw ik een projectje niet, maar deze die hier gepresenteerd wordt heeft wel de allerminste potentie om betrouwbaar te werken, ondanks wat de heer in het filmpje veelvuldig beweerd dat er absoluut geen problemen zijn. Iedereen die ervaring heeft met frezen zal beamen dat het een vreselijk slecht idee is om een frees die krapaan handvast zit even lekker te gaan belasten.

Vastdraaien is 1, maar losdraaien op inertia?

Pak voor de aardigheid je accuboor eens, zet hem op 700rpm oid en probeer om met een dop 13 een vastzittende M8 moer los te draaien.. Je krijgt hem als je zo langzaam beweegt als een frees niet fatsoenlijk op die dop omdat je alleen maar 'tandjes aan het poetsen' bent.

Kortom, ik zie het allemaal echt niet gebeuren. Als ie dat ding aanzet en gaat frezen doe dan wel even een stapje naar achteren met op zijn minst een fatsoenlijke bril op.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolchanger zonder ATC...

Bericht door Arie Kabaalstra »

zeeschuim schreef: 22 mei 2023 18:09 Als je de hardmetalen freesjes niet kneiter vastdraait
schuift het freesje iedere keer dat hij het materiaal induikt iets naar binnen is mijn ervaring.
we zijn het niet altijd met elkaar eens.. maar hier heb je gelijk.. in jouw vakgebied dan.. omdat jij, als ik het wel heb, doorgaans frezen met een negatieve spiraal gebruikt.. metaalfrezen worden juist de spantang uit getrokken..en dat is erger.. omdat ze dan je klem, of je tafel in lopen..

heb ik vertrouwen in dit systeem?.. NEE.. 't is iets wat in het verleden al genoeg overdacht is.. en er is geen enkele fabrikant geweest die ooit gedacht heeft dat dit een goed idee zou zijn..
Er zijn gebruikers van Oude machines, zoals de Bridgeport Series 1, die een Luchtsleutel bovenop de Intrekbout hebben gemonteerd.. dat is nog altijd een betrouwbaarder Snelwissel Systeem, omdat een Luchtsleutel meer koppel heeft..

Zelfs het Tormach systeem schijnt toch niet helemaal zaligmakend te zijn, maar dat is makkelijker te maken, zelfs als je het zelf wilt bouwen.. je moet dan alleen een aparte spindel maken, en die met je Motor aandrijven via een Tandriem..
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 240
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Toolchanger zonder ATC...

Bericht door André-R »

Arie Kabaalstra schreef: 23 mei 2023 13:08
zeeschuim schreef: 22 mei 2023 18:09 Als je de hardmetalen freesjes niet kneiter vastdraait
schuift het freesje iedere keer dat hij het materiaal induikt iets naar binnen is mijn ervaring.
we zijn het niet altijd met elkaar eens.. maar hier heb je gelijk.. in jouw vakgebied dan.. omdat jij, als ik het wel heb, doorgaans frezen met een negatieve spiraal gebruikt.. metaalfrezen worden juist de spantang uit getrokken..en dat is erger.. omdat ze dan je klem, of je tafel in lopen..

heb ik vertrouwen in dit systeem?.. NEE.. 't is iets wat in het verleden al genoeg overdacht is.. en er is geen enkele fabrikant geweest die ooit gedacht heeft dat dit een goed idee zou zijn..
Er zijn gebruikers van Oude machines, zoals de Bridgeport Series 1, die een Luchtsleutel bovenop de Intrekbout hebben gemonteerd.. dat is nog altijd een betrouwbaarder Snelwissel Systeem, omdat een Luchtsleutel meer koppel heeft..

Zelfs het Tormach systeem schijnt toch niet helemaal zaligmakend te zijn, maar dat is makkelijker te maken, zelfs als je het zelf wilt bouwen.. je moet dan alleen een aparte spindel maken, en die met je Motor aandrijven via een Tandriem..
Ik zou graag in contact komen met 'gebruikers van Oude machines...die een luchtsleutel bovenop de intrekbout hebben gemonteerd" want dat is één van de onhandige dingen van mijn Optimum bf46... het wisselen van je ( in mijn geval Iso 40) gereedschap.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolchanger zonder ATC...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ga naar youtube, en zoek naar:
quick tool change bridgeport mill
Plaats reactie