Welk tekenprogramma ???

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Welk tekenprogramma ???

Bericht door PE1BEY »

Luitjes....

Al zo'n 20 jaar doe ik al mijn tekenwerk in Microsoft Visio.... Waarom ? Zat destijds op 't werk in het standaardpakket en wat ik moest tekenen was niet zo moeilijk / belangrijk om iets "echts" aan te schaffen.... Ben er in de loop van de jaren ook redelijk bedreven in geworden...

Maar het is tijd voor iets anders / beters.... maar wat ???

Een paar eisen:
Gratis en compleet...
Niks in de cloud, alles lokaal.... ik let zelf wel op back-ups en wil ook zonder internet kunnen werken.
2D of hooguit 2,5D is voldoende; ik doe 3D wel in mijn hoofd...
Intuïtief; ofwel te leren zonder dikke cursussen en dat soort zaken...
Mijn oude Visio-files ( als DXF opgeslagen ) moeten in te lezen zijn evenals diverse standaard file-formats..

En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Wat gebruiken jullie ( buiten 3D om )? en waarom ???

Ik hoor 't graag...

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door keesfrees »

PE1BEY schreef: 24 mar 2024 13:24 Al zo'n 20 jaar doe ik al mijn tekenwerk in Microsoft Visio....
Ik ken visio niet ( wel van naam )
Even zoeken :
https://alternativeto.net/software/microsoft-visio/
De keuze is reuze.

Maar voor wat voor doel ga je tekenen, om er mee te cnc-en zeker ?
PE1BEY schreef: 24 mar 2024 13:24 Niks in de cloud, alles lokaal
Helemaal mijn idee.
PE1BEY schreef: 24 mar 2024 13:24 2D of hooguit 2,5D is voldoende; ik doe 3D wel in mijn hoofd...
Dan is freecad wat te veel ws . . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door hainjedaf »

Ik zou voor FreeCAD gaan.
Werkt onder Win/Mac/Linux en doet alles wat je ervan verwacht.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door javanree »

LibreCAD of QCAD als 2D voldoende is.
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door PE1BEY »

@Keesfrees...
Nee, geen CNC... daar heb ik geen spullen ( plaats ) voor; is voor gewoon "plat" tekenwerk en ontwerpen....

@Hainjedaf...
Daar heb ik naar gekeken, maar is weer 3D, dus driekwart van alle functies ga ik dus niet gebruiken...

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Arie Kabaalstra »

alleen 2 of 2½D werk?.. 2½D werk teken je 2 D natuurlijk.. met een zijaanzichtje voor de Z-waarden..

Ik werk al een hele poos met QCad voor 2D werk, er bestaat een Gratis versie, maar ik heb al heel lang de betaalde versie, want die is niet duur: €41,-, Daar kun je niet voor tobben..
Ik ervaar het als een prettig, veelzijdig pakket..vooral handig om Contourtjes te tekenen of te bewerken, om ze daarna in CAM te gebruiken.

Gratis is er verder ook LibreCad. wat minder uitgebreid dan QCad, maar gebouwd op dezelfde "engine"

Wat ik bij QCad vooral prettig vind, is dat er een "Property Editor" inzit, een venster waar de eigenschappen van een element in je tekening terug te vinden zijn, en te modificeren., tevens kun je alle "Widgets" ook verslepen naar de gewenste positie. zelfs buiten het venster, ideaal als je meerdere schermen hebt, dan mik je ze gewoon op het tweede scherm..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door hfjbuis »

Ik heb jaren met free versie van ProgeCad in 2D getekend: http://www.progesoft.com/en/products/progecad-smart/
Later overgestap of draftsight omdat dat gemakkelijker werkte maar toen dat een betaalde versie werd weer terug naar ProgeCad. Voor de 3D printer ben ik met FreeCad gaan werken en na een paar maanden frustratie vond ik het jammer dat ik niet eerder op 3D ben overgestapt. Inmiddels heb ik ook een CNC router en dan is een (FreeCad) CAM module noodzakelijk.
Ik denk dat Fusion360 een beter alternatief is zolang je dat gratis mag gebruiken. Daar zitten minder fouten in dan in FreeCad, dat pakket is nog in ontwikkeling. Ook daarmee, kun je net als in FreeCad, in 2D tekenen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door javanree »

hfjbuis schreef: 24 mar 2024 16:39 Ik denk dat Fusion360 een beter alternatief is zolang je dat gratis mag gebruiken. Daar zitten minder fouten in dan in FreeCad, dat pakket is nog in ontwikkeling. Ook daarmee, kun je net als in FreeCad, in 2D tekenen.
Topic starter wil niks met cloud van doen en offline kunnen werken. Dan valt Fusion360 sowieso af.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door hfjbuis »

javanree schreef: 24 mar 2024 16:52 Topic starter wil niks met cloud van doen en offline kunnen werken. Dan valt Fusion360 sowieso af.
Oeps, dat heb ik gemist.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Quepee »

Je kan prima offline werken met fusion en local opslaan
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Leeuwinga »

Er komt een nieuwe release aan voor FREECAD tw 0.22
Met veel nieuwe extra opties oa in Schetcher
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Oscar f1 »

Er is best veel keuze,

Afbeelding
Freecad is nu met Ondsel iets meer toegankelijk. (https://ondsel.com/pricing/) ( gratis)

Afbeelding
Zelf werk ik graag met Rhino 3d dat koop je echt,
en geen jaarlijkse betaling.

Afbeelding
Voor 2D werk kan Inkscape ook al genoeg zijn (gratis)
en .SVG is een universeel bestandsformaat.

Dus gewoon even allemaal proberen en kijken wat bij je past.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor ik AlibreDesign kocht, werkte ik met een "Studentenversie" Solidworks, Daar heb ik mijn machine in ontworpen.
Maar omdat ik in het begin geen goede Cam Software had, ben ik op zoek gegaan naar een goed 2D pakket, dat vond ik in eerste instantie in A9CAD, dat sterk leek op Autocad , maar sommige dingen waren nog niet op orde.
Toen vond ik LibreCad, daar was ik snel vertrouwd mee, en daar heb ik dan ook een poos mee gewerkt, tot ik QCad vond.
Zowel LibreCad als QCad zijn op dezelfde "engine" gebouwd, QCad is feitelijk een "Fork" die verder uitgewerkt is.

QCad kan veel, kan ook goed omgaan met "Rommelige tekeningen" met 3D informatie, door de optie om een Tekening te kunnen "Platslaan" en zo lopen je lijnen tenminste door op 1 vlak, er zijn ook 2 opties voor "Offset" namelijk element voor element, of gesloten contouren. wat voor mij persoonlijk handig is voor "Boundaries" voor 3D werk.

't maken van Isometrische tekeningen is ook relatief eenvoudig in QCad.. en dat is ook wel mooi.

Wat je wilt is een ECHT CAD pakket,Inkscape is leuk, maar GEEN CAD.
en de Topicstarter had toch aangegeven dat ie een 2D pakket zoekt?.. FreeCad?...Fusion?..Rhino?.. Komaan jongens..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Quepee »

Hoezo komaaaan jonges fusion kan ook gewoon 2d.......
Plaats reactie