Welk tekenprogramma ???

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Sven »

Heel verrassend dat iemand die meteen begint te roepen wat voor software mensen HOREN te gebruiken voor ontwerpen vervolgens trots verteld dat ie paint gebruikt voor grafisch werk...

Een beetje meer bescheidenheid is misschien wel op zijn plaats.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef: 25 mar 2024 13:14 Heel verrassend dat iemand die meteen begint te roepen wat voor software mensen HOREN te gebruiken voor ontwerpen vervolgens trots verteld dat ie paint gebruikt voor grafisch werk...

Een beetje meer bescheidenheid is misschien wel op zijn plaats.
Paint?.. NIemand hier heeft ooit Paint genoemd..
er is hier wel gesproken over Paint.NET,

en.. volgens hun eigen website:
About
Paint.NET is image and photo editing software
Ik rust mijn kaas..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Sven »

Raster graphics software aanprijzen voor grafisch werk is nog erger dan inkscape afwijzen voor cam.

Zoals ik al schreef "Een beetje meer bescheidenheid is misschien wel op zijn plaats."

Nu kan je pas echt je kaas rusten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door keesfrees »

Over programma's met de paint in de naam, ik schreef :
keesfrees schreef: 24 mar 2024 20:49 O ja, hoe is het met Paint.Net : getpaint.net
Waar bij Paint.NET wordt uitgsproken als Paint DOT NET.
Dat is dus inderdaad mogelijk verwarrend. ( met de paint die bij het windows-OS zit/zat )


Zo was(is?) er ook een programma wat men WYSIWYG
( https://alternativeto.net/software/wysiwyg/about/ -> https://cast-soft.com/wysiwyg-lighting-design/ )
(What You See Is What You Get ) noemde.
https://en.wikipedia.org/wiki/WYSIWYG_(disambiguation)
Dat is typisch een voorbeeld van niet vindbaar op het www maar het is dan ook al van een tijd geleden.

En dan was er ook ooit een bank(geld) die graag DE BANK genoemd wou worden ( mag ik even een teiltje ).
En dan is bank ook nog het voorbeeld van een woord met 2 totaal verschillende betekenissen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Palmerlivesteam »

Heb Qcad even geprobeerd en de eerste de beste dwg die ik laad komt al verminkt op het scherm.

Coreldraw kan ook met DXF overweg maar:

En dus zoals ik de afgelopen jaren (25 jaar en meer) heb meegemaakt, ze roepen allemaal dat ze DXF en DWG kunnen verwerken, maar in de praktijk loop je toch tegen allerhande problemen, oftewel een andere interpretatie van de dxf data.

Het maken van een nieuwe "verse" tekening kun je met alle software, maar inlezen van data welk door een ander pakket is gegenereerd, daar gaat veel mis.

En dus zou ik kiezen voor een pakket dat jouw dxf in ieder geval weergeeft zoals je ze in Visio hebt aangemaakt.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Verminkt" in welk opzicht?.. de DXF's uit Alibre Design, daar gaat het met de Maten mis.. die staan dan all over the place, maar die zet ik dus Nooit in een tekening die ik met QCad moet gaan bewerken.

mochten er wel maten instaan.. dan selecteer ik die layer, en schøp'md'røit :lol:
Palmerlivesteam schreef: 25 mar 2024 17:17 En dus zoals ik de afgelopen jaren (25 jaar en meer) heb meegemaakt, ze roepen allemaal dat ze DXF en DWG kunnen verwerken, maar in de praktijk loop je toch tegen allerhande problemen, oftewel een andere interpretatie van de dxf data.
Nee.. dat denk ik niet.. ik denk dat daar een andere oorzaak aan ten grondslag ligt.. "Versies" als je een R10 DXF bekijkt, naast een R14DXF.. dan zie je al de nodige verschillen..
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe het precies werkt, maar ik heb het al voor elkaar gekregen om met EdingCNC punten en lijnen vast te leggen in een bestandje, een DXF bestandje.. die kon QCad ook niet openen, maar dat bleek em te zitten in het gegeven dat EdingCNC alles LowerCase uitgeeft, en QCad (en ik denk andere applicaties ook, ik weet niet wat de standaard voorschrijft) Alles UpperCase wil hebben.. Nou.. hoe los ik dat op?.. 2 opties.. de jongens en meisjes bij EdingCNC ermee gaan vermoeien, of.. even openen in Notepad++, alles naar Hoofdletters zetten, en DAN openen in QCad.. en dan werkt het WEL.. krijg ik keurig mijn in EdingCNC getekende contourtje als DXF in mijn scherm..

een DXF is een TextBestand, niet meer en niet minder.. daar is dus een stukje software voor nodig om de gegevens uit dat bestandje te peuteren, en ze op het scherm weer te geven..
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Palmerlivesteam »

Arie Kabaalstra schreef: 25 mar 2024 20:37 een DXF is een TextBestand, niet meer en niet minder.. daar is dus een stukje software voor nodig om de gegevens uit dat bestandje te peuteren, en ze op het scherm weer te geven..
Zeker, niet meer dan dat! en TOCH zijn er verschillen in weergave!?, en nee het ligt niet aan R10 of R14. Maar goed je moet het eerst allemaal zelf ervaren....
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Arie Kabaalstra »

Palmerlivesteam schreef: 25 mar 2024 22:05
Arie Kabaalstra schreef: 25 mar 2024 20:37 een DXF is een TextBestand, niet meer en niet minder.. daar is dus een stukje software voor nodig om de gegevens uit dat bestandje te peuteren, en ze op het scherm weer te geven..
Zeker, niet meer dan dat! en TOCH zijn er verschillen in weergave!?, en nee het ligt niet aan R10 of R14. Maar goed je moet het eerst allemaal zelf ervaren....
Zoals gezegd, Ik heb dat alleen met maten in tekeningen.. voor de rest.. is er geen enkel beletsel om "vreemde" DXF's te laden.. DWG ist nicht im frage.. DWG is een AutoDesk Only bestandsformaat, ooit hebben ze een poging gewaagd met DWF, om een via het internet deelbare bestanden te gebruiken die zelfs in een Webbrowser bekeken konden worden.. maar da's niets geworden.. een beetje "AutoDesk's LaserDisc"

Het Kan aan de versie liggen, Immers.. een R10 DXF heeft veel minder zooi dan een R14 DXF, CamBam ging daar ook wel de mist mee in.. DIe zette dan alles op 1 layer.. met R10 heb je daar geen last van..dan komen alle layers met kleuren en al gewoon door.. dat wetende exporteer ik DXF's die ik in CamBam moet laden altijd als R10 DXF..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door javanree »

Al geprobeerd de DXF door een converter te halen?
Ik heb vaak succes met de gratis converter van ODA : https://www.opendesign.com/guestfiles/o ... _converter
Harm J Seef
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Harm J Seef »

=> "Een DXF is een TeXTbestand..."

DWG is AutoCAD's gesloten bestandsopmaak. Een DXF bestand is een uittreksel als ASCII-leesbare database van een DWG. Elk CAD-programma gebruikt zijn eigen DXF-export-/import-routine. Het grootste struikelblok is dat de originele DXF-opmaak niet naar een Font-manager verwijst; bestonden toen nog niet. Na een DXF-import in QCAD kun je met een menu-optie de teksten (ook dimensions) koppelen aan een font.
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Palmerlivesteam »

javanree schreef: 26 mar 2024 07:31 Al geprobeerd de DXF door een converter te halen?
Ik heb vaak succes met de gratis converter van ODA : https://www.opendesign.com/guestfiles/o ... _converter
Inderdaad er zijn een aantal converters/reparatieprogramma's online te vinden, maar als je een goed CAD programma hebt zijn deze niet nodig. En met goed bedoel ik die DXF dusdanig weergeven zoals Autodesk het bedoelt heeft, m.a.w. zo als ze gegenereerd worden door b.v Autocad.

En hierbij gaat het niet om teksten/fonts maar om b.v. cirkels, lijnen enz. dus alles zeer basic opeens andere coordinaten hebben gekregen zijn. En nogmaals, dit heeft niets te maken met R10, R12 of 14. Alleen met de kwaliteit/moeite die men in het DXF gedeelte heeft gestoken.

Ik hoop dat de TS nu onderhand wel genoeg info heeft om een CAD pakket te kiezen, dus iets wat met vectoren....
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door PE1BEY »

Jaaaa... ik heb nu wel de nodige info binnen HI....

Ik heb QCad en LibreCad al gedownload en zal in de nabije toekomst eens kijken of er doorheen te komen is...
Vooral het "terugvinden" van enkele functies, die ik in Visio veel gebruikte, zal bepalen welke het gaat worden...

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage...

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Arie Kabaalstra »

PE1BEY schreef: 26 mar 2024 18:50 Vooral het "terugvinden" van enkele functies, die ik in Visio veel gebruikte, zal bepalen welke het gaat worden...
de Layout van de Menu's van LibreCad en QCad zijn vergelijkbaar, beide programma's zijn immers op dezelfde Engine gebouwd.
Feitelijk zitten al je teken en edit gereedschappen standaard in het menu Links..
prensel
Berichten: 131
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door prensel »

javanree schreef: 24 mar 2024 15:24 LibreCAD of QCAD als 2D voldoende is.
Ik gebruik zelf veel de betaalde QCAD/CAM versie en ben daar erg tevreden over.
Het grootste voordeel voor mij is dat het op 3 platformen draait, Windows, Mac en Linux.
Plaats reactie