3d design sheet metal software advies nodig!

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jacala
Contacteer:

3d design sheet metal software advies nodig!

Bericht door Jacala »

Hoi!

De zeecontainer uit China is bijna onderweg met daarin een 100 ton vingerzetbank en wat ander speelgoed.

Detail, ik heb nog nooit zelf zetwerk gedaan :P ik zie vooral veel potentie in stukken staal zetten in allemaal leuke hoeken.

Alleen, software, jaren geleden werkte wij veel met zw3d. Leuk en betaalbaar 3d tekenpakket met de optie tot sheet metal tekenwerk.

Nu werken we al jaren volledig in 2d met v carve pro wat enorm goed bevalt. Snel, flexibel etc. Maar ik denk minder geschikt voor het tekenen van meervoudig gezet materiaal.

Ik wil, naast de sheet metal functie van zw3d onderzoeken ook andere programmas bekijken.

Waar werken jullie mee en wat bevalt goed?

Belangrijk voor mij: ik wil eigenaar van de software zijn en geen gedoe met online omgevingen. Of is dat ondertussen de toekomst geworden en moet ik mij niet aanstellen?

Vertel, wat werkt voor jullie?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Re: 3d design sheet metal software advies nodig!

Bericht door andrefc101 »

Je moet je eigen niet aanstellen, Fusion 360.
En anders even met Kawarider in conclaaf, das nogal een fan van jullie naar ik heb begrepen 😁
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 09 nov 2024 20:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

Fusion heb ik geen ervaring mee, maar daar zal vast een sheetmetal functie in zitten of je kunt zo'n module aanschaffen.

Op mn werk gebruik ik solidworks waar ook een sheetmetal funktie in zit. Je kan daarbij makkelijk de buig radii en k factor ingeven.
Wat ik zelf erg fijn vind is dat je van je 3dmodel direct een uitslag kan maken en daarbij de buiglijnen bematen, hierbij word rekening gehouden met de buigradii zodat je op de juiste maat uitkomt.

In fusion zal het vast ook wel kunnen, maar ik ben gewoon solidworks gewend :mrgreen:

Wel 1 voordeel van solidworks, je kunt gewoon al je bestanden lokaal opslaan, fusion pusht meer om het iin de cloud omgeving op te slaan en is meer online georienteerd. Solidworks staat gewoon lokaal op je pc, en je bent eigenaar zolang je betaald voor je licentie ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

FreeCAD (gratis, lokaal) heeft een sheetmetal "workbench". Ik gebruik FreeCAD maar ik heb geen idee of de sheetmetal workbench wat is want ik doe geen zet werk.
Voor een instructie video: https://www.youtube.com/watch?v=qsj8-ZnQrs0
There are only 2 limits, the sky and your imagination
andrefc101
Donateur
Contacteer:

hfjbuis schreef: 09 nov 2024 15:51 FreeCAD (gratis, lokaal) heeft een sheetmetal "workbench". Ik gebruik FreeCAD maar ik heb geen idee of de sheetmetal workbench wat is want ik doe geen zet werk.
Voor een instructie video: https://www.youtube.com/watch?v=qsj8-ZnQrs0
Je koopt 100 ton aan zooi, en vervolgens is elke cent aan software te veel…. wat denk jij?
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Mcgyver schreef: 09 nov 2024 15:24 In fusion zal het vast ook wel kunnen, maar ik ben gewoon solidworks gewend :mrgreen:
Neem maar van mij aan dat het kan…. anders zou ik de ts er zeker niet op wijzen…. 😉
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 09 nov 2024 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
joopbos
Donateur
Contacteer:

Bericht door joopbos »

Ik heb niet veel zetwerk en heb ook zelf geen zetmogelijkheden. Ik ontwerp in Fusion 360, sheetmetal zit er standaard in, en stuur de stepfile naar 24/7 tailor. Zonder vragen krijg ik na een poosje mijn zetwerk in de bus.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Ik heb ontworpen voor plaatwerk in Alibre expert.
Dat is kopen en blijven gebruiken, upgrade is betaald en optioneel.

Veel goedkoper dan solidworks.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Ik ben het met fcandre eens Fusion! En dan kan je ook fusion gaan testen/gebruiken voor de routers.
Jampot007

Bericht door Jampot007 »

Alibre 3D kan je is proberen, kan je zo een free trial van downloaden. Voor sheet metal functies heb je dan de meest geavanceerde versie nodig, 'expert', 2000 euro eenmalige aanschaf.

Solidworks nog mooier maar ook duurder.
XL500SZ

Bericht door XL500SZ »

Fusion kun je basic zetwerk in doen, al naar gelang hoe ingewikkeld je wilt ontwerpen werkt het wel ok. Je hebt soms wat truukjes nodig om het wat ingewikkelder zetwerk te laten doen.

Voor 'gewoon' 3d ontwerpen vond ik fusion wel 1 van de snelste/ betere pakketten. Totdat je wat grote samenstellingen wilt maken, dan is het weer een draak van een programma.
Cam is heel goed in fusion

In SolidWorks / Inventor / solid edge is de sheetmetal wat volwassener.

Als je een startend bedrijf bent kun je een goedkope licentie krijgen bij sommige partijen voor een bepaalde tijd.
Ook heeft SolidWorks inmiddels voor hobbyisten een goedkopere licentie, maar weet niet of uit die versie ook functionaliteit weggehaald is.

Edit:
Fusion is natuurlijk subscription en alles in de cloud.

Heb zelf nagedacht om licentie van ander pakket te nemen, 1x betalen en klaar dacht ik.
Maar dan willen ze er een service contract bij verkopen wat je jaarlijks voor betaald.
En daarbij komt dat oudere versies niet per se goed blijven werken / geen patches voor uitgebracht worden. bijvoorbeeld in het geval van SolidWorks icm PDM in Windows 11 moet ik al een omweg gebruiken om het draaiend te houden. Eigenlijk wordt je bijna geforceerd om toch eens in de zoveel jaar te upgraden, en als je dat dan vergelijkt met subscription is het verschil in kosten weer minder groot.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Op het gevaar af dat dit een Autodesk Fusion versus Alibre verhaal wordt:
TS gaf aan dat ie GEEN online gedoe wilde.. Dus zeg ik Solidworks, of Alibre Design, qua prijs.. Alibre Design, "goedkoop" voor een 3D Cad pakket, en GOED, ik heb er ook al het nodige plaatwerk mee getekend, zowel professioneel als hobbymatig..
dat valt er ook niet tegenan
Wytze
Donateur

Bericht door Wytze »

Ben wel benieuwd wat voor ingewikkeld zetwerk jij dan verzint dat het niet in fusion kan
XL500SZ

Bericht door XL500SZ »

Heel simpel dingetjes bijvoorbeeld die ik nu snel even kan bedenken, zijn er nog meer:

- dubbeling / hemming
- Vierkant naar rond
- Een hoek met 2 gezette kanten met 1 druk op de knop netjes laten sluiten / naar elkaar toebrengen
- 2 / meerdere sheetmetal componenten in 1 bestand gaat niet altijd lekker, waar dat met 'gewoon' 3d componenten prima kan
- als je een flat pattern op 2d tekening zet en je veranderd de oriëntatie van top naar bottom, dan veranderen de teksten bij de buiglijnen niet mee en zou je spiegelbeeld krijgen van de fabrikant.

Meeste kan allemaal door truukjes te gebruiken tijdens modeleren, maar is dan niet meer gebruiksvriendelijk.
Plaats reactie