rotatiemodule
Moderator: Moderators
rotatiemodule
Hallo,
ik gebruik al sinds 2017 Estlcam om de Gcode te genereren, en ben er zeer tevreden over. nu heb ik echter een rotatiemodule besteld voor mijn cnc (BZT750), en Estlcam ondersteunt dit niet. wat kunnen jullie mij aanraden als alternatief, zonder veel aan gebruiksgemak te moeten inboeten?
Alvast dank,
Wim
(edit) ik gebruik EdingCNC om de machine aan te sturen.
ik gebruik al sinds 2017 Estlcam om de Gcode te genereren, en ben er zeer tevreden over. nu heb ik echter een rotatiemodule besteld voor mijn cnc (BZT750), en Estlcam ondersteunt dit niet. wat kunnen jullie mij aanraden als alternatief, zonder veel aan gebruiksgemak te moeten inboeten?
Alvast dank,
Wim
(edit) ik gebruik EdingCNC om de machine aan te sturen.
Laatst gewijzigd door wimverbe op 10 mar 2025 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: rotatiemodule
Rotatiemodule?.. een 4de as bedoel je?..
Gewoon.. elke besturing die meer dan 3 assen aan kan sturen?.. EdingCNC bijvoorbeeld?
Wat noem je gebruiksgemak?..
Gewoon.. elke besturing die meer dan 3 assen aan kan sturen?.. EdingCNC bijvoorbeeld?
Wat noem je gebruiksgemak?..
dat valt er ook niet tegenan
ja, vierde as om werkstukken te laten ronddraaien, als een metaaldraaibank. onder gebruiksgemak versta ik alles wat niet te veel ingewikkelder is dan Estlcam, dat heeft een simpele interface, zonder veel toeters en bellen, daarvoor heb ik het indertijd gekozen. ik weet niet hoe de software geevolueerd is ondertussen, en ik heb het ook niet meer gevolgd sinds 2017. EdingCNC gebruik ik om de machine aan te sturen, maar ik bedoel software om de Gcode te genereren.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
tja.. hele volksstammen gaan nu waarschijnk Autodesk Fusion roepen..ik niet... want ik heb daar te weinig ervaring mee..het belangrijkste is : Wat ga je ermee maken? geindexeerd 3 assig werk, of 4 assig simultaan?
Als je estlcam gebruikt, dan heb je een arduino uno of nano als controller board. Als je op daar grbl opzet, kun je zonder hardware te wijzigen verder. Mocht het niet bevallen, dan kun altijd weer terug naar EstlCAM.
Voor het gebruik van die 4e as heb je CAD/CAM software nodig. Dat is een heel stuk gecompliceerder dan EstlCAM. Dat is niet iets wat je op een paar avonden leert te gebruiken.
Als CAD/CAM software is FreeCAD (dit ik zelf gebruik) niet echt geschikt voor een 4e as. De mogelijkheden zijn er wel, maar dat is tamelijk gecompliceerd, erg onhandig en alleen maar voor ontwerpen die je zelf maakt. Voor een kant en klaar step bestand werkt het niet. Ik denk dat Fusion360 of een van de andere CAD/CAM pakketten, daar een betere keus is.
Ik gebruik mijn 4e as op de freesmachine om te indexeren. Frezen van 6 kantjes, tandwielen, etc. Die 4e as stuur ik apart aan met een afzonderlijke besturing. De rest van de besturing is een 3 assen machine.
Om een 4e as als een soort draaibank te gebruiken op een CNC freesmachine, daar zie ik geen voordeel in. Op de handmatige freesmachine heb ik hem voor zoiets wel eens gebruikt.
Voor het gebruik van die 4e as heb je CAD/CAM software nodig. Dat is een heel stuk gecompliceerder dan EstlCAM. Dat is niet iets wat je op een paar avonden leert te gebruiken.
Als CAD/CAM software is FreeCAD (dit ik zelf gebruik) niet echt geschikt voor een 4e as. De mogelijkheden zijn er wel, maar dat is tamelijk gecompliceerd, erg onhandig en alleen maar voor ontwerpen die je zelf maakt. Voor een kant en klaar step bestand werkt het niet. Ik denk dat Fusion360 of een van de andere CAD/CAM pakketten, daar een betere keus is.
Ik gebruik mijn 4e as op de freesmachine om te indexeren. Frezen van 6 kantjes, tandwielen, etc. Die 4e as stuur ik apart aan met een afzonderlijke besturing. De rest van de besturing is een 3 assen machine.
Om een 4e as als een soort draaibank te gebruiken op een CNC freesmachine, daar zie ik geen voordeel in. Op de handmatige freesmachine heb ik hem voor zoiets wel eens gebruikt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
@Arie: een beetje van beide, maar indien 4 assig simultaan zal het zijn zoals men een houtdraaibank gebruikt, dus puur cilindrisch frezen, systeem trapleuning spijltjes om het plastisch uit te drukken.
@hfjbuis: ik gebruik estlcam enkel om de Gcode te genereren, dan importeer ik dit in EdingCNC die de controller box van de BZT aanstuurt.
Dat behoort wel tot de mogelijkheden van FreeCAD met een 4e as. Ook het CAD gedeelte is dan niet complex. Ik heb in FreeCAD geen postprocessor voor Eding kunnen vinden. Dat betekent experimenteren met die er wel in zitten. Wat ik heb gehoord/gelezen zou Fanuc kunnen werken voor Eding.
Kijk eens naar deze video:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
de Fanuc Post is de facto de meest generieke postprocessor, en zolang je geen gebruik maakt van "Canned Cycles" die vaak "besturingsspecifiek" zijn, is er geen vuiltje aan de lucht.