msd-32-2.5

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hill

msd-32-2.5

Bericht door Hill »

Hallo

Is het ook mogelijk om de msd-32-2.5 via Visual Basic aan te sturen, en heeft iemand misschien een voorbeeldje, heb al gezocht op het internet maar kan niets vinden

mvg
Hill
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: msd-32-2.5

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja, da's mogelijk.. er zijn zat applicaties te vinden die al dan niet in Visual geschreven zijn..

't probleem is, hoe schrijf je dat?.. ik ben er nog niet achter.. maar ik ben ook nog maar een beginneling.. wel leuk dat je met 3 muiskliks je eigen webbrowser kunt maken.. ( ideaal voor mij als Webforum Moderator, meerdere topics naast elkaar zetten in één venster.. )
maar voor CNC heb ik er nog niet veel aan..

Waarom wil je eigenlijk zelf iets gaan schrijven?.. voldoet bestaande software niet voor je?, of ben je iets heel anders van plan?..
Hill

Re: msd-32-2.5

Bericht door Hill »

Arie Kabaalstra schreef:ja, da's mogelijk.. er zijn zat applicaties te vinden die al dan niet in Visual geschreven zijn..

't probleem is, hoe schrijf je dat?.. ik ben er nog niet achter.. maar ik ben ook nog maar een beginneling.. wel leuk dat je met 3 muiskliks je eigen webbrowser kunt maken.. ( ideaal voor mij als Webforum Moderator, meerdere topics naast elkaar zetten in één venster.. )
maar voor CNC heb ik er nog niet veel aan..

Waarom wil je eigenlijk zelf iets gaan schrijven?.. voldoet bestaande software niet voor je?, of ben je iets heel anders van plan?..
Bedankt Arie voor je reactie,

Wil de driver gaan gebruiken voor een mijn digitale camera, om panorama foto's te maken,
kan we een bestaan cnc programma gaan gebruiken , ik denk dat met een zelf geschreven programma meer vrijheid heb.

mvg
Hill
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: msd-32-2.5

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je 't wil gaan gebruiken om je camera langzaam te roteren, of stapje voor stapje, dan kun je met een CNC sturing wel uit de voeten..je stelt de stappenmotor in als "angular"as, en je kunt met G01 per zoveel graden roteren, pauzes kun je ook programmeren, daar is een M functie voor..
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: msd-32-2.5

Bericht door Erik »

Had je hier ook al rondgesnuffeld? Circuitsonline.nl Er is daar zeer veel info m.b.t. dit onderwerp. Meestal worden de motoren daar gestuurd via pic of avr, soms ook via pc. Deze telescoopsturing komt ook in de richting van wat je zoekt.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: msd-32-2.5

Bericht door audiomanics »

Mooi idee!
Zelf heb ik een kolom gemaakt met een arreteer-inrichting om de 10 graden.
Waarmee stitch jij de foto's? Ik heb zelf goede ervaring met Panorama-factory van Smokeycity..
Voorwaarde voor goede panoramafoto's is wel dat je camera zich zuiver in het horizontale vlak draait... een waterpasje is dus wel een aanrader... Of vertel ik je nu dingen die je al laaaaaang weet??
Andersom is ook mooi met een stappenmotor: objectfotografie.. Vergt iets andere software en benadering..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Hill

Re: msd-32-2.5

Bericht door Hill »

Arie Kabaalstra schreef:als je 't wil gaan gebruiken om je camera langzaam te roteren, of stapje voor stapje, dan kun je met een CNC sturing wel uit de voeten..je stelt de stappenmotor in als "angular"as, en je kunt met G01 per zoveel graden roteren, pauzes kun je ook programmeren, daar is een M functie voor..
Hallo Arie,

Wat voor cnc programma kan ik daar beste voor gebruiken,zo'n uitgebreide 3d programma heeft weinig nut, moet zo simpel mogelijk zijn zonder te veel toeters en bellen.

mvg,
Hill.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: msd-32-2.5

Bericht door Arie Kabaalstra »

CNCZeus, of TurboCNC, Dos, en Gratis..
Hill

Re: msd-32-2.5

Bericht door Hill »

Gebruik nu de Smc-8oo kaart van Conrad, op zich werkt het wel maar het nog een probleem met het programmeren, dit heb ik gemaakt met mijn gebrek aan kennis

N5 G1
N6 G21 5
N10 x5
N40 X10
N50 X15
N60 X20
N70 X30
N80 X35

Na elke stap moet de stappenmotor 5 sec stilstaan
mijn vraag is hoe krijg ik dat voor elkaar.

mvg
Hill
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: msd-32-2.5

Bericht door Markus »

Hoi Hill,

Ik heb wel wat Visual Basic code voor het aansturen van Stappenmotor kaarten via de printerport. Ik had het geschreven voor de prototypes van mijn eigen CNC printer Port interface te testen.

Moet ook wel werken met jouw Conrad kaart, al weet ik dat natuurlijk niet zeker.

Je hebt VB6 nodig dat is goedkoop te krijgen als je bepaalde VB6 leerboeken koopt.

Ik zal proberen de sourcecode deze maand op mijn site te zetten, maar als je het eerder nodig hebt stuur dan even een mailtje

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: msd-32-2.5

Bericht door Arie Kabaalstra »

stil staan?.. er is een G-code voor "Dwell" of pauze.. die simpelweg na elke beweging in je progje zetten..
Plaats reactie