Getekende boog word veelhoek

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Wim

Getekende boog word veelhoek

Bericht door Wim »

Ik heb net hetzelfde probleem, tekeningen met Turbocad gemaakt, frezen met PCNC, (en via Google hier terechtgekomen :lol: ) maar kan er niet direkt een oplossing voor vinden. Heb eveneens een boog gefreesd, is meer veelhoek dan boog :?
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Getekende boog word veelhoek

Bericht door Erik »

Wim,

Welkom op dit forum. Ik heb je vraag in een nieuw onderwerp gezet om dit forum een klein beetje overzichtelijk te houden.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Getekende boog word veelhoek

Bericht door Arie Kabaalstra »

sommige software deelt bogen op in rechte stukjes.. Cadstd bijvoorbeeld maakt een polyline van een cirkel na een Trim-commando.. je kunt in dat geval beter Arcs tekeken.. , de Cam Software kan ook nog wel eens gekke dingen gaan doen.. jouw PCNC, is dat nog de Dos Versie?..
Wim

Re: Getekende boog word veelhoek

Bericht door Wim »

Ik heb het getekend als een boog, bij een grote radius doe ik nooit een explode, enkel bij kleintjes. Wanneer ik dit niet doe freest pcnc telkens een gat in het middelpunt van de circel ook.
Ik werk met de DOS versie van PCNC.

Wim
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Getekende boog word veelhoek

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoe maak je de G-Code?..

zelf werk ik met CamBam om de G-code te genereren, en dat programma maakt van arcs en cirkels geen veelhoeken, daar waar een arc of cirkel voorkomen in je contour, zet CamBam een G02 of G03 neer zoals het hoort..
't Tekenen, waar doe je dat mee?.. Autocad maakt van Cirkels en Arcs geen polylines, en A9Cad doet dat ook niet..

qua besturingssoftware zou je CNCzeus eens moeten proberen.. dit is een " dos-versie" van een Fanuc besturing..
Wim

Re: Getekende boog word veelhoek

Bericht door Wim »

Arie Kabaalstra schreef:Hoe maak je de G-Code?..

zelf werk ik met CamBam om de G-code te genereren, en dat programma maakt van arcs en cirkels geen veelhoeken, daar waar een arc of cirkel voorkomen in je contour, zet CamBam een G02 of G03 neer zoals het hoort..
't Tekenen, waar doe je dat mee?.. Autocad maakt van Cirkels en Arcs geen polylines, en A9Cad doet dat ook niet..

qua besturingssoftware zou je CNCzeus eens moeten proberen.. dit is een " dos-versie" van een Fanuc besturing..
hier had ik schrik voor, dit gaat mijn petje te boven :oops:

Ik werk als volgt :
mijn tekeningen maak ik met Turbocad Deluxe V12.5
In de meeste gevallen teken ik zelf ook de freesbanen in de tekening en du daarna een 'optimize' in PCNC zelf. Hierbij komt het soms voor dat hij lijnen van richting veranderen en in dit geval doe ik een optimize met HPGLOPTI. Dit is kort mijn (amateuristische) werkwijze.

Wim
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Getekende boog word veelhoek

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik weet niet of TurboCad polylines maakt van bogen.. CadStd doet dat in bepaalde gevallen wel, en dat "omzeil" ik waar mogelijk, of ik teken alles in A9Cad..

in elk geval... als ik een goede DXF heb, maak ik de G-code met CamBam, daar hoef ik geen rekening te houden met de freesdiameter , ik geef pas aan welke frees ik ga gebruiken als ik de contouren programmeer.. , pas op dat moment bepaald CamBam de Freesbanen..

Qua besturing werk ik dus met CNCZeus, voor mij persoonlijk 't beste Dos-programma, omdat het eruitziet, en werkt als een professionele besturing.. iets waar ik jaren mee gewerkt heb.. vertrouwde omgeving dus..
Wim

Re: Getekende boog word veelhoek

Bericht door Wim »

heb de verschillende programmas eens geprobeerd (demos), bedankt voor de links. Winpcnc in combinatie met Vista geeft foutmeldingen. De andere zijn te ingewikkeld voor mij. Frees enkel maar stukjes t.b.v mijn modelbouwprojekten, en daar dat in schaal 1/87 is zijn dat altijd kleine stukjes.
Ik denk het probleem te kunnen omzeilen door i.p.v. een circel of grote boog allemaal korte stukjes boog na elkaar te kopieren en zo een circel te vormen. Na een kort testje met dezelfde diameter werd bij mijn laatste manier de circel mooi rond.

Wim
ed kaandorp
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:08
Locatie: HEILOO

Re: Getekende boog word veelhoek

Bericht door ed kaandorp »

Ik werk zelf altijd met autocad en heb de zelfde problemen gehad alleen in 3d vormen. Bij het fresen van een rond gat had ik geen problemen maar wel bij het fresen van bv een gebogen vlak uit een plaat mdf. deze wordt dan opgebouwd uit allemaal rechte vlakjes. Ik heb daarom bij de autocad instellingen "options" alle instellingen wat met cirkels te maken heeft op het maximale gezet. Ik hoop voor jullie dat je deze instellingen ook bij andere cad programma's kan instellen. Anders raad ik toch aan om met autocad aan de slag te gaan.
vr. gr Ed Kaandorp
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Getekende boog word veelhoek

Bericht door Arie Kabaalstra »

't lastige is alleen dat AutoCad niet goedkoop is, om maar niet te zeggen onbetaalbaar voor de hobbyist..

Ik heb het al vaker genoemd, Kijk eens naar A9Cad, lijkt op autoklad, maar 't is gratis..
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Getekende boog word veelhoek

Bericht door klaas van gemerden »

beste mensen,

Ik geloof dat je via slim.nl ook A-cad kan bestellen.
Scheelt behoorlijk in de prijs heb ik me laten vertellen.

Daarnaast is a-cad overal gekraakd te krijgen. Ik weet het is niet legaal maar ik weet bijna zeker dat er meer illigale a-cad worden gebruikt dan legale in ons hobby wereldtje.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Getekende boog word veelhoek

Bericht door create »

Daarnaast is a-cad overal gekraakd te krijgen. Ik weet het is niet legaal maar ik weet bijna zeker dat er meer illigale a-cad worden gebruikt dan legale in ons hobby wereldtje.
Liever geen opmerkingen over illegale software enz,

alvast bedankt

Gr Create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Getekende boog word veelhoek

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daarom ook dat ik A9Cad noem, ik heb geen zin in geklooi met het zoeken naar Cracks.. levert je alleen maar spam en spyware op, en je moet maar zien of de crack doet wat ie beloofd.. (dit nog los van het juridische verhaal)

A9Cad is Gratis... wat kun je nog meer wensen?..
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Getekende boog word veelhoek

Bericht door klaas van gemerden »

Het zal niet meer voorkomen :oops: .

Als je je bij b.v. slim.nl registreerd kun je voor € 70.90 Autoklad 2008 14 maanden gebruiken.

A9cad is idd ook een leuke oplossing, het ziet er uit als Autoklad 2000 en het is gratis!

Zijn er trouwens ook plugins of iets dergelijks om met een 3d Autoklad model een G-code te genereren?

Gr. KvG
Plaats reactie