WinPc-Nc Problemen

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Xeno
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 okt 2007 18:36
Contacteer:

WinPc-Nc Problemen

Bericht door Xeno »

Ik heb nu sinds een paar dagen WinPc-Nc draaien, alles loopt zoals het hoort, maar ik krijg wel een beetje te vaak een "Machine not ready" waarschuwing tijden het frezen !

ik kan dan alleen maar een referentie loop doen en opnieuw beginnen, waren het niet dat de frees nimmer op de zelfde plek freest, er is altijd een afwijking van soms meer dan 1mm !
(dit probleem was er al sinds ik met PcNc werkte)

er is al gesproken dat ik stappen verlies tijdens het frezen, maar sneller dan 10mm/sec loopt het niet.

zou programma's die draaien op de achtergrond problemen kunnen veroorzaken (wat volgens de info niet uit moet maken), of zou er toch iets met de controller of kabels aan de hand zijn ??
TEBI Technics
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:39
Locatie: Nieuwkoop

Re: WinPc-Nc Problemen

Bericht door TEBI Technics »

Het altijd accepteren van interrupts bij de instellingen van je LPT poort aanzetten wil wel eens helpen bij sommige PC's.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: WinPc-Nc Problemen

Bericht door create »

Daarom heb ik ook een oude pc staan die alleen mach draait. Dan heb je daar geen problemen mee, als je het echte antwoord weet horen wij het graag

Gr Create
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: WinPc-Nc Problemen

Bericht door Jfwiet »

De LPT-poort (lees printerpoort), heeft geen buffer. Signalen worden direct verstuurd naar jouw machine.
Als je andere programma's draait die jouw pc flink testen, bijvoorbeeld het opstarten van Autocad of een ander zwaar programma zal jouw pc zijn CPU kracht daar tijdelijk aan besteden en kan het heel goed zijn dat jouw cnc machine tijdelijk wat dataverlies heeft.

Je kan vrij goedkoop een kleine computer aanschaffen die voortaan voor jou je cnc programma's uitvoert.

Hint:
Hier stond iets stoms over usb-lpt wat niet werkt. Ik heb een ouder type laptop waar nog wel lpt op zit.
Alternatieven voor een laptop met lpt:
Laptop op marktplaats
Laptop op marktplaats
Laptop op marktplaats

Microclients:
http://www.samenkopen.net/action/886213
Deze zijn gebruiksklaar te maken voor zo'n €100-125(mits je de software hebt). Voordeel is dat ze heel klein zijn, maar verwacht geen wonderen ze zijn niet heel snel maar wel voldoende voor normaal XP gebruik en dus waarschijnlijk ook voor cnc.


Ook oplossingen als deze:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=505
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=508
Laatst gewijzigd door Jfwiet op 16 nov 2007 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: WinPc-Nc Problemen

Bericht door wstoof »

Usb naar parallel werkt niet met mach3, wordt tot vervelends aan toe zelfs vermeld in de mach forums.. !!

Ik denk eerder dat je een hardware interrupt probleem hebt.

Bij mach2/3 is er juist een driver geïnstalleerd die ervoor zorgt dat feitelijk mach de baas is en niet windows of andere applicaties de bovenhand voert (dus ook geen apps in de achtergrond).
WinPc-Nc maakt gebruik van dat zelfde principe .
Zit je echter tegen de grens aan of een pc er wel geschikt voor is kan het wel een probleem opleveren.
Het is verstandig om een "dedicated" pc te hebben voor de aansturing waar je verder geen gebruik van maakt.

Dingen die bv een probleem kunnen veroorzaken is een wireles network connection,in de zin van het steeds wegvallen van de verbinding, raad dan ook aan z'n kaart volledig uit te zetten tijdens een cnc-cyclus
Heb ook wel eens wat problemen gehad als er een usb memory stick was gemount...

kijk ook eens in de bios of je niet dingen tegen komt die problemen kunne veroorzaken.

Zelf ook tijden pcnc (dos) gebruikt waar zo nu en dan onverklaarbaar de machine heel even stil viel (bij hoge snelheden van de stappenmotoren fataal.. )
De pc was zwaar genoeg en probleem zat hem toen in de bios settings.

groet, wouter
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: WinPc-Nc Problemen

Bericht door Jfwiet »

wstoof schreef:Usb naar parallel werkt niet met mach3, wordt tot vervelends aan toe zelfs vermeld in de mach forums.. !!
Sorry, niet in verdiept. Ik heb een oude laptop met nog wel een LPT poort. Dit zou dan ook een aanrader kunnen zijn. Deze zijn nog best goed te koop op marktplaats/ebay/tweakers.net
Zal het hierboven aanpassen.
Plaats reactie