ik heb uitleg nodig

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

ik heb uitleg nodig

Bericht door nijsinkgj »

Hallo allemaal.
ik zal me eerst even voorstellen,
Ik ben Gertjan Nijsink, ik ben 32 jaar en van beroep service technicus in de klimaattechniek (heeft dus niks met cnc te maken 8) )en ben nieuw hier op het forum.
ik ben me aan het orienteren om mijn draai/frees combinatie cnc bestuurd te maken.
maar voor ik me in het diepe werp wil ik me eerst een beetje wegwijs maken in de besturingsoftware.
ik heb een aantal programma,tjes gedownload om daar is mee te stoeien,
O.a gsimple, cambam, cnc zeus, A9CAD maar ik loop toch tegen veel problemen aan.
Ik heb al heel veel gelezen op dit forum maar kom er toch niet uit.
zou iemand mij stap voor stap is kunnen uitleggen hoe je van een tekening een frees bewerking maakt? wat er in de tekening staat maakt niet uit, laten we zeggen een rechthoek van 40 bij 60 mm.
A9cam vind ik persoonlijk een redelijk overzichterlijk programma, dus laten we dat als teken programma gebruiken.
je moet er vanuitgaan dat ik helemaal onder aan de ladder begin dus van g codes ed nog weinig weet (ik doe mn best om het te leren)
ik neem aan dat er wel meer mensen tegen deze problemen aanlopen, en die graag naast mij in het schoolbankje van dit forum willen zitten :?


alvast bedankt
Groeten Gertjan.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ik heb uitleg nodig

Bericht door Erik »

Bericht is verplaatst naar software algemeen
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ik heb uitleg nodig

Bericht door Erik »

Hallo GertJan,

Welkom op dit forum. Wat betreft je vragen;

Stap1 - Maak een tekening in je favoriete programma en sla de tekening op als een .dxf-bestand.

Stap2 - Open de tekening in een cam-programma die de freesbaan voor je berekent, rekening houdend met freesdiameter, dieptes etc. Cambam heb je al gedownload, ga daar dus mee experimenteren. Sla de gegenereerde g-code op als een bestand met extentie .gc of .nc

Stap3 - Open het g-code bestand in je favoriete freessoftware. Niet het beste freesprogramma, maar ik adviseer om te beginnen met KCam. Alle freessoftware dient eerst geconfigurrerd te worden naar de aangesloten machine, niet van toepassing in jouw geval. Reden dat ik KCam adviseer is dat het lekker in- en overzichtelijk is.

Ik vermoed dat je nu een paar avonden aan het puzzelen bent om een werkend geheel te krijgen.
Gr.

Erik
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: ik heb uitleg nodig

Bericht door nijsinkgj »

bedankt voor de info Erik.
sorry dat ik wat laat reageer, maar ik ben ondertussen weer vader geworden dus drukdruk
groeten Gertjan.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ik heb uitleg nodig

Bericht door Erik »

Gertjan,

Gefeliciteerd Afbeelding met de geboorte. Cnc komt even op het tweede plan :| Als je weer wat tijd over hebt kom je gewoon weer hier aankloppen.
Gr.

Erik
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: ik heb uitleg nodig

Bericht door nijsinkgj »

Gefeliciteerd met de geboorte. Cnc komt even op het tweede plan Als je weer wat tijd over hebt kom je gewoon weer hier aankloppen.
dankje


ondetussen als hier het spul in diepe rust is ben ik nog "even" aan het puzzelen gegaan.
Stap2 - Open de tekening in een cam-programma die de freesbaan voor je berekent, rekening houdend met freesdiameter, dieptes etc. Cambam heb je al gedownload, ga daar dus mee experimenteren. Sla de gegenereerde g-code op als een bestand met extentie .gc of .nc
maar hier zit bij mij de moeilijkheid, want hoe krijg ik dat alles ingesteld?
ik wil bijvoorbeeld die rechthoek van 40 x 60 mm uitfrezen, maar bijvoorbeeld een eilandje van 10 mm (rond) laten staan.
ik heb dus een rechthoek getekend met in het midden een rondje
hoe stel ik het nu zodanig in dat bijvoorbeeld uit een stuk massief matriaal van 50 x 70 x 12 mm alles weggefreest word met uitzondering van de rechthoek ( deze moet bijvoorbeeld 10 mm dik worden ) en het eilandje (deze moet bijvoorbeeld 12 mm dik worden(dus 2 mm hoger dan de rechthoek))
het hierboven omschrevene word geen bepaald werkstuk hoor maar gewoon een oefenstuk.
alvast bedankt voor de info.
groet Gertjan
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: ik heb uitleg nodig

Bericht door Erik »

Je zou de tekening in 3D kunnen maken en een 3D camprogramma op de tekening los kunnen laten, bijvoorbeeld Visual Mill. In ieder geval zul je in Cambam op verschillende punten verschillende freesdieptes moeten instellen. Arie Kabaalstra heeft ongetwijfeld een prachtige oplossing voor dit probleempje. Lees ook het Cambam topic eens geheel door. Voordat je alle "ins" en "outs" weet over 3D tekenen en g-code maken ben je een poosje verder. Beperk je anders voorlopig tot het 2D werk, als dat goed lukt ga je voorzichtig met 3D aan de slag.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ik heb uitleg nodig

Bericht door Arie Kabaalstra »

Erik schreef:Je zou de tekening in 3D kunnen maken en een 3D camprogramma op de tekening los kunnen laten, bijvoorbeeld Visual Mill. In ieder geval zul je in Cambam op verschillende punten verschillende freesdieptes moeten instellen. Arie Kabaalstra heeft ongetwijfeld een prachtige oplossing voor dit probleempje. Lees ook het Cambam topic eens geheel door. Voordat je alle "ins" en "outs" weet over 3D tekenen en g-code maken ben je een poosje verder. Beperk je anders voorlopig tot het 2D werk, als dat goed lukt ga je voorzichtig met 3D aan de slag.
3D is een beetje "overkill" voor zoiets... met een kanon op een mug schieten... :D

als ik het verhaal even goed gedestilleerd heb, dan is het een blok, waar je van de bovenkant een stuk affreest, op een rondje na, en dan vervolgens een holte, rond het rondje, maar dan rechthoekig binnen de buitenafmetingen van het blok?.. een soort van bakje, met een pilaartje erin, dat net boven de bovenkant van de bak uitsteekt?..

Eitje met CamBam..

je tekent: de grote rechthoek ( een halve freesdiameter uit laten steken aan alle kanten, anders blijven de hoeken staan) , en de cirkel op layer 1
de kleine rechthoek en de cirkel op layer 2,

opslaan als DXF, open CamBam, laad de DXF, zet layer 1 active, en hide layer 2, selecteer alles, maak polylines, en join deze, maak er een region van, en selecteer Pocket milling, geef de parameters in, en genereer de freesbanen.

zet layer1 op Hide, maak 2 active en herhaal bovengenoemde stappen..
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: ik heb uitleg nodig

Bericht door nijsinkgj »

ok dat is duikelijk, je moet dus in meedere lagen tekenen, hmmm zal is even weer aan het stoeien gaan.

alleen hier snap ik nog niet zo veel van:

zet layer 1 active, en hide layer 2, selecteer alles, maak polylines, en join deze, maak er een region van, en selecteer Pocket milling, geef de parameters in, en genereer de freesbanen.

zet layer1 op Hide, maak 2 active en herhaal bovengenoemde stappen..

maar ik zal eventuele vragen in het cambamtopic stellen zodat alles onder één noemer blijft, en het voor iedereen overzichtelijk blijft
groet gj
Plaats reactie