radiuscompensatie

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
___Kevinn___

radiuscompensatie

Bericht door ___Kevinn___ »

Welke fout word er gemaakt indien er geen radiuscompensatie word gebruikt bij een Rond werkstuk met een schuine & en ronde kant

Zou iemand Mij hierbij Kunnen helpen ?

Het is voor Mijn GIP !!

Zelf snap ik het Niet zo goed ,,

Verdere uitleg over gewoon radiuscompensatie is ook welkom

Greetzz Kevinn
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: radiuscompensatie

Bericht door Mcgyver »

Hoi Kevin

Kijk eens bij deze topic:

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=483

Dezelfde vraag is al min of meer gesteld.

Download het dxf-je en volg de instrukties bij mijn reply. wellicht word het wat duidelijker.

Radius compensatie kan bij elk gewenst contour worden gebruikt de vormen van het werkstuk doen er niet zo toe.


IK hoor het wel of je nog vragen hebt. Je probleem is mij nog niet helemaal duidelijk evt iets meer info?


Greetzz Mcgyver
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Roger
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2007 09:19
Locatie: Beringen

Re: radiuscompensatie

Bericht door Roger »

Bij gereedschapscompensatie wordt er met de coordinaten van het werkstuk geprogrammeerd, dit om ten eerste de leesbaarheid te bevorderen en ten tweede om geen fouten te maken bij de berekeningen van de gereedschapsbaan.
Ook wordt er gebruik van gemaakt als het werkstuk een zeer nauwkeurige afwerking vereist qua maatvoering.Als het gereedschap slijtage vertoont dan veranderd de maat evenredig met de slijtage van het gereedschap, dit kun je opvangen door gereedschapscorrectie toe te passen met links G41 of rechts G42 van de figuur te bewerken en correctie door te voeren in de gereedschapstabel en met name op de diameter of straal van dat gereedschap.
Kefding

Re: radiuscompensatie

Bericht door Kefding »

___Kevinn___ schreef:Welke fout word er gemaakt indien er geen radiuscompensatie word gebruikt bij een Rond werkstuk met een schuine & en ronde kant
Ik denk dat het antwoord op deze vraag het volgende is:

Zonder radiuscompensatie zal het hart van de frees naar de ingegeven coördinaten worden gestuurd. Hierdoor zal het werkstuk te klein worden. Met radiuscompensatie houdt de besturing rekening met de dikte van de frees en zal berekenen hoever het hart van de frees 'buiten' het werkstuk zal moeten blijven om de correcte maten te krijgen.

Ik meen dat sommige besturingen zelfs een radiuscompensatie nodig hebben voor sommige bewegingen en stoppen met een foutmelding ...

Correct me if I'm wrong ...

(mooie naam trouwens)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: radiuscompensatie

Bericht door Arie Kabaalstra »

simpel gezegd, bij het juist toepassen van radiuscompensatie, berekent de freesbank ( besturing ) zelf de "equidistante baan".. als je alles met G40 doet zul je die zelf moeten berekenen, en opnieuw moeten berekenen als je een andere diameter frees neemt .. bij raduiscompensatie doet de machine het rekenwerk voor je, ongeacht de diameter van je frees, op voorwaarde dat ie wel "in de contour past".. wel zo lekker eigenlijk.. anders sta je je vingers blauw te tikken op de casio..

ik heb wel eens klussen gehad waar ik de equidistante moest uitrekenen, en voor een hoek kom je dan met een correctiefactor van sin /of cos ½alpha * r tool... das me veel te veel rekenwerk.. :)
Plaats reactie