Maten komen niet overeen

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Maten komen niet overeen

Bericht door nijsinkgj »

als ik een tekening maak in A9cad en hiervan een een DFX file maak dan komen de maten als het uitgefreesd is niet overeen met de opgegeven maten.
als ik bijvoorbeel een rechthoek van 18 x 20 mm teken dan worden de maten 13.5 x 15 mm als ik deze uit gefreesd heb.
de maschinesoftware heb ik goed afgesteld en uitgeklokt (geef ik 1 mm op in mach 3 dan verplaatst de feestafel ook exact 1mm).
in de cam software geef ik alleen de freesdiameter op, en selecteer ik insite/outsite.
moet ik nog meer parameters instellen? en zoja welke?
ik zit er toch een beetje mee wat alle opties betekenen.(mijn technishe engels is niet echt om over naar huis te schrijven. :oops: )
groet Gertjan.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Maten komen niet overeen

Bericht door Floppy »

Kun je de G-code file even uploaden, dat zou het misschien wat duidelijker maken.
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Maten komen niet overeen

Bericht door rsemotion »

wat voor frees gebruik je?
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Maten komen niet overeen

Bericht door klaas van gemerden »

toolofset :?:
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Maten komen niet overeen

Bericht door nijsinkgj »

ik ben er al uit.
ik deed het volgende verkeerd (mischien heeft iemand er wat aan :idea: )
als ik een tekening gemaakt had (in A9CAD) dan sla ik deze op als dfx bestand, om deze vervolgens te openen in cambam, het maken van polilines ed ging allemaal goed tot dat het bestand opgeslagen moest worden, ik deed dat "opslaan als" maar dan kon ik geen nc bestand selecteren (werd outomatisch als cb bestand opgeslaan)
als ik dan met mach3 naar het bestand zocht zag ik alleen het dfx bestand staan en hier ging het dus fout.
ik heb net even een test gedaan en het bestand opgeslagen als > cam> vervolgens "create gcode file" selecteren en dan word het als het juiste formaat opgeslagen.
maten komen nu keurig overeen met de opgegeven maten
groeten Gertjan

zo zie je maar al doende leert men :lol:
Plaats reactie