veel hulp gevraagd

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

veel hulp gevraagd

Bericht door nismo »

hallo
Ik heb inmiddels mijn machine gebouwd en deze werkt prima .
Nu stoot ik op problemen met de cam programma's zoals cambam en lazycam.
Van geen een van deze programma's krijg ik kop nog staart aan en krijg er niets maar dan ook niets deftig uit .
Is er ergens in Belgie een goeie ziel die hier wat bijles wil in geven voor een kleine vergoeding.
De machine heeft genoeg geld gekost om deze gewoon aan de kant te zetten en niet meer te gebruiken omwille van de cam programma's .
Ik heb al wat tutorials geprobeerd maar veel haal ik er niet uit .
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: veel hulp gevraagd

Bericht door Erik »

nismo schreef:Is er ergens in Belgie een goeie ziel die hier wat bijles wil in geven voor een kleine vergoeding.
Gratis hulp via dit forum kan ook hoor ;-) Maar dan zul je eerst met wat meer informatie moeten komen.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veel hulp gevraagd

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat CamBam betreft.. ik heb mijn best gedaan op een mooie Tutorial.. duik er eens in, en laat weten waar de schoen wringt.. moeilijk kan het nooit zijn.. zelfs ik snapte het.. :)
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

Re: veel hulp gevraagd

Bericht door nismo »

Het zal mss aan mij liggen maar ik heb zo de indruk dat je via de tutorial op deze site van cambam eerst al zwaar de basis onder de knie moet hebben van die a9cad en van cam bam.
De grootste miserie is dat er van niet veel programma's een handboek bestaat ,Van autocad zijn er handboeken te vinden maar van de rest niks .
Het kan onozel klinken maar ik ben begonnen met een onozel vierkantje om het al niet te moeilijk te maken en deze zoals gezegd in de tutorial te centeren maar daar gaat het al mis ,dan trek ik de onderste lijn vanuit de tekening naar een punt waar ik met de muis nooit op 0 kan geraken en vooral het center niet .Hiervoor moet je dus duidelijk het programma goed onder de knie hebben .
De tutorials zijn goegemaakt maar niet voor een rookie die vanaf 0 moet beginnen .
Ik zal het anders zeggen :Ikzelfben kraanmachinist op het werk en kan vrij goe niveleren ,als je iemand anders die nog nooit op een kraan heeft gezeten zou zeggen komaan man trek dit is plat begrijpt hij wel wat er moet gebeuren maar het zal hem nooit lukken .
De bedieningen heeft hij nog niet onder de knie en nog veel minder de feeling .
Ik heb ooit de job geleerd door het gezegde als je met je ogen steelt kan niemand er iets van zeggen want dat is niet strafbaar maar je hebt wel mooi veel opgestoken .
De tutorial van mach3 is voor mij heel goed omdat het eigenlijk een video is en zo kan je zien wat hij aanklikt en wat hij er dan mee gaat doen dus zie je wat de actie en reactie is en persoonlijk steek ik daar meer van op .
Ik kan niet verwachten dat iemand hier zo een video zou maken want dit zal wel veel werk vergen .
Maar de frustratie begint zowat de kop op te steken omdat je dan toch lang gespaard hebt voor de machine en de software en dan zit je strop bij de software die je toch maar belemmerd om je machine mooie werkstukken te laten maken .
Als iemand ergens een tutorial weet staan voor rookies van cambam zou die persoon dit dan willen melden ,dit zou voor mij al een mooie stap vooruit zijn
thx
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: veel hulp gevraagd

Bericht door Erik »

Tekenen op de PC is een vak apart en heeft vooral in het begin een behoorlijk steile leercurve. Reken op een paar weken voor je lekker met een tekenprogramma overweg kunt. Veel tekenprogramma's maken gebruik van ongeveer dezelfde termen en ongeveer dezelfde userinterfaces. Ik heb net gekoekeld maar van A9Cad zo gauw geen tutorial gevonden. Een beginners-tutorial van autocad moet ongetwijfeld te vinden zijn. Belangrijkste is dat je de basisbegrippen snapt en een rondje, vierkantje of lijntje kan tekenen, de rest volgt dan vanzelf als je steeds verder thuisraakt in de features van het tekenprogramma. Sommige basisbegrippen die in elk technisch tekenprogramma gebruikt worden; line, polyline, snap, ortho, layer, boolean etc. Bijkomend probleem is dat een programma je een beetje feeling met een programma moet hebben, zelf kan ik ook niet overweg met autocad of a9cad. Ik teken bijvoorbeeld veel liever in moi3d. Die organische vormen blijven voor mij nog steeds een probleem. Een vorm met rechthoeken, rondjes en letters (2D 0f 3D) is binnen een paar dagen goed te leren. Probeer een paar tekenprogramma's (met .dxf-output) en verdiep je in dat programma wat jou wat lijkt. Beperk je voorlopig tot 2D.

Als je dan je eerste (simpele) tekening hebt gemaakt en je hebt een .dxf bestand op je PC staan dan kun je aan de slag met Cambam. In het begin zeker ook lastig, na een paar oefeningen word het geleidelijk aan steeds makkelijker. Zat er niet ergens in Mach ook een .dxf-import functie? Lazycam? Met camprogramma's is het probleem dat er veel kaf en veel koren is. Met cambam kan ik bijvoorbeeld niet overweg, terwijl anderen het een fantastisch programma vinden. Probeer een paar camprogramma's en verdiep je in dat programma wat jou wat lijkt. Beperk je voorlopig tot 2D.
Gr.

Erik
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

Re: veel hulp gevraagd

Bericht door nismo »

thx voor je reactie eric .
Ik wou ook niet met modder gooien naar de man die de tutorial heeft gemaakt over cam bam want het zal vast nuttige info zijn voor mensen die het al wat meer onder de knie hebben dus hier geen kwaad woord over .
@ eric :wat voor cam programma gebruik jij ?
Het moi programma is idd iets makkelijker te begrijpen maar ik denk dat je er geen dxf files mee kan maken of ben ik verkeerd ?
Indien je dit inderdaad niet kan kunnen dan de meeste cam programma's die files van moi wel accepteren ?
Kortom heeft er iemand een lijstje van de meest gebruiksvriendelijke cam programma's voor rookies zoals ik .
thx
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: veel hulp gevraagd

Bericht door Erik »

nismo schreef:Het moi programma is idd iets makkelijker te begrijpen maar ik denk dat je er geen dxf files mee kan maken of ben ik verkeerd ?
Van de Moiwiki; 3dmCurves2DXF converter

This enables converting curves from .3dm to .dxf format, to help export data from MoI to some CAM programs. Unzip it to some folder, and then run the 3dmCurves2DXF.exe program. It will ask you for the name of an input .3dm file, and then the name of an output .dxf file. It will read through the input .3dm file and convert any curve objects it finds to Spline entities in the DXF file. Originally posted on the forum here.

Het standaard output-formaat van moi3d is trouwens .3dm, een aantal camprogramma's ondersteund dit formaat.

Als je hier nu eens mee aan de slag gaat om e.e.a. uit te vinden, een paar tekeningetjes maken en wat simpel 3D werk uit te proberen. Leuk ontwerp maken, vertrouwd raken met de bekende termen als bijv. snap, orto en layer. Voor 2D freeswerk heb je aan een 2D tekening genoeg. Over een paar dagen gaan we je verder helpen met een cam-programma.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: veel hulp gevraagd

Bericht door hex173 »

nismo, ik ben een absolute beginner.
ik heb een houten freesmachine gemaakt die draait nu op demo Mach3, ben wel van plan om te registreren.
Om de G-code te leren heb ik behalve de handleiding Mach3 met video's ook http://www.linuxcnc.org/handbook/gcode/g-code.html en http://xdobs.com/cnc/gcode-introduction.html grotendeels in het Nederlands vertaald. Meeste dingen moet ik toch 1 of 2 keer lezen. Vertalingen zijn in word en kan ik je eventueel e-mailen. Ook stukken uit de handleiding van Mach3 heb ik vertaald, maar dat zijn stukken hé. :|
Nu ben ik met mijn machientje nog met een pen - rechthoeken, driehoeken, cirkels aan het proberen, misschien volgende week er een frees opzetten. De eerste pen is in de kreukels, zo'n machine doet wat je intikt :cry: :lol:
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: veel hulp gevraagd

Bericht door Swets »

nismo schreef:hallo
Ik heb inmiddels mijn machine gebouwd en deze werkt prima .
Nu stoot ik op problemen met de cam programma's zoals cambam en lazycam.
Van geen een van deze programma's krijg ik kop nog staart aan en krijg er niets maar dan ook niets deftig uit .
Is er ergens in Belgie een goeie ziel die hier wat bijles wil in geven voor een kleine vergoeding.
De machine heeft genoeg geld gekost om deze gewoon aan de kant te zetten en niet meer te gebruiken omwille van de cam programma's .
Ik heb al wat tutorials geprobeerd maar veel haal ik er niet uit .

waar woon je? misschien is er een lid in de buurt, waar je af en toe eens kan kijken? Belgie is zo groot.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
nismo
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:05

Re: veel hulp gevraagd

Bericht door nismo »

sorry voor het late antwoord
Ik ben van de streek rond londerzeel
Plaats reactie