Wat is Wire-Cutting

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

tatanka
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 12 jun 2009 13:25
Locatie: Ulestraten
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door tatanka »

Arie,
Benny heeft inmiddels een nieuwe draadvonkmachine gebouwd.
Die ziet er een stuk beter uit.

Ik ben eens bij hem thuis geweest en heb die van YouTube zien werken.
Het is wel een aparte tak van de cnc hobby.

Als je wil kan ik jullie wel in contact brengen.

Jos Raven
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door DaBit »

Glasbubbels en epoxy is relatief bros, dus dat zou ik niet doen. Bovendien is 't duur ook; zo'n emmertje lijkt heel wat maar is zo leeg. Dan zou ik gewoon glasdoek pakken; kost maar een paar euro de m2 en met 700g/m2 doek bouw je best snel dikte op. Lamineren tegen een plaat HDPE (of dikkere PE folie tegen wat anders) en je hebt ook makkelijk een fatsoenlijk oppervlak.
Gewoon polyester+CSM is nog goedkoper (maar ik vind beiden rotzooi)

Die stepperdrive: dat zie ik niet zo zitten. Dat ding gaat over de rooie van die vele vonkjes en zo'n ding gooit in principe nooit de spanning er vanaf.

Frees dan dat printje van de Kress toerenregeling, en bestuk alles vanaf/inclusief C1 naar rechts tot en met D5 (80-400VDC ->12VDC omzetter), en alles vanaf/inclusief C14 naar rechts tot/inclusief Q1/Q2 ('schakelaar' voor de binnenkomende spanning). Vervolgens kan het stuursignaal uit je USBCNC of whatever naar pin1 van U1 (PWMDRV in het schema). Spul is met de opgegeven IGBT's (Q1/Q2) goed voor 7Amp gemiddeld (de piekstroom kan en mag hoger zijn), maar met andere Q1/Q2 is dik 20Amp geen probleem. Met externe IGBT-modules zoals ik in m'n lasapparaat heb zitten kun je tot 300-500Amp....

Vervolgens 100V erop, en hopla. Heb je alleen nog geen stroomregeling.

Met een andere programmering van de controller, 100V als voeding en een extra spoel is het ding zowiezo wel bruikbaar als generator incl pulsen en stroomregeling. Je sluit dan alleen werkstuk en draad aan ipv een motor.
Laatst gewijzigd door DaBit op 10 mei 2013 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door hugo stoutjesdijk »

een plaat keramiek in de constructie om de boel te isoleren.. maar dat spul is lastig te bewerken
Dat valt me nu van je tegen Arie. ;-)
http://www.macor.info/
Macor is prima te bewerken, frezen, draaien, boren, tappen, en zelfs vijlen. Gaat allemaal goed.
Nadeel is misschien de prijs, maar als je busjes maakt voor de lagers, heb je verder niet veel nodig.
En verder zoveel mogelijk uit kunststof, hardweefsel doet het in die omgeving ook altijd erg goed.

(Begrijp eigenlijk niet waarom dat bij die 3d-printers nooit gebruikt wordt.)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ach ja. macor.. hoe kon ik dat vergeten.. ik heb er ooit wel eens opnames voor lasmallen mee gemaakt.. centreerpennen zeg maar..
't nadeel is dat het vrij bros is.. voor een isolatieplaat wel te doen.. en .. kunststof.. hardweefsel.. wadachievan Epoxy met glas/kevlar vezels?.. Ik brei wel een blokkie in elkaar.. malletje frezen van PU hardschuim. vezelderrie d'rin schmotzen.. klaarrrrr..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik graaf deze weer even op.. 't blijft toch knagen..

ik heb tenslotte dat mini-frame nog liggen.. even opfrissen.. frame eronder.. bak eronder.. 't mechanische deel is wel op te lossen..

Voor de draadgeleiders had ik het volgende bedacht.. "uurwerkstenen".. de robijnlagers waar de asjes van een horloge-uurwerk in draaien.. Synthetisch Robijn.. Kneiter hard.. moet lukken.. voor zover ik heb kunnen achterhalen.. geleid het ook geen electriciteit.. dus zal het ook door de stroom die er door de draad gejaagd wordt geen probleem onstaan..

voor de overdracht van de stroom naar de draad.. dacht ik aan Hardmetaal.. als je de draad tegen een stukje Rond VHM laat open.. (in een messing klem gevat) dan kan dat de stroom overbrengen.. slijt het stukje VHM in.. dan schuif je het een stukje op.. lijkt me simpel.. Kafra Levert dat spul in Lengtes.. en voor een kleine meerprijs laat je het in stukjes slijpen..
Ik gebruik al dergelijk materiaal voor mijn draaibeitels.. en ik ben daar erg over te spreken..

't grootste "Struikelblok" is wel de "Generator" ofwel de stroombron.. nou is er op Youtube ene Jaakko Fagerlund, een Fin, die ook zelf een Wire-EDM machine heeft gebouwd.. en die heeft de boel met een Arduino geregeld..
Daar zat ik dus zelf ook al aan te denken.. mogelijk kan ik de pulsen regelen met een arduino..
in een Youtube filmpje legt hij het een en ander uit.. en geeft ie ook de waarden waar je aan moet denken..

Even uit mijn hoofd.. 100V DC Pulserend (min 10KHz.. ).. 5Amp..
Dan.. de geleidbaarheid van het water (diëlectricum) 10-50µSiemens.. daar moet volgens mij ook wel een meetinstrumentje voor te verzinnen zijn.. dat je het water kan verversen als de geleidbaarheid te hoog wordt.. als je dat kan meten , en doorkoppelen aan de besturing.. dan kun je de machine ook laten stoppen als ie boven de 50µS komt..

een Voltmeting over de Vonkspleet is ook wel prettig.. zodat je die kunt gebruiken om de voeding bij te regelen.. er is een waarde die Jaakko aangeeft voor verspaningssnelheid.. hij haalde met zijn machine in eerste instantie iets van 8mm²/Min, en de eerste commerciele WireEDM machine haalde 21mm²/Min... daar kunnen we mee rekenen tenslotte...
't is dus zaak om te "waken" over een constante waarde voor de spanning over de boog.. zodat als de spanning te hoog is.. de machine harder gaat lopen.. en als de spanning te laag is.. dat ie gas terugneemt..

Als ik een idee heb van wat ik nodig heb. en hoe ik het kan bouwen.. electronisch gezien dan.... dan kan ik eens gaan ontwerpen..
Ook de afscherming van het geheel is wel interessant.. een Draad in een Draadvonkmachine is een behoorlijke antenne.. 'k moet het niet hebben dat de radio er mee nokt als ik een onderdeeltje aan het uitknetteren ben..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k graaf deze weer even op uit de krochten van het Forum..

Want.. inmiddels ben ik er achter aan het komen wat er bij komt kijken bij het opknappen van een "verwaarloosde" Draadvonkmachine.
Ik heb inmiddels een Brother HS100 staan.. in onderdelen.. maar er worden gaandeweg meer en meer onderdelen aan en in de machine geschroefd..

een kleine bloemlezing:
Bij mijn machine was de werkbak van de machine afgehaald, en ook de x-y geleiding was gedemonteerd, met als doel "Groot onderhoud".. intussen is de machine dus door de vorige eigenaar verkocht ,en in deels gedemonteerde staat bij mij gekomen.. Nou.. ik kon aan de bak, één lagerstrip ontbrak.. voor de geleiding van de Y-as.. Zakje kogels ø6 besteld, en een paar nieuwe lagerstrips gemaakt.. da's klaar.. toen de bak er weer op.. Servo-Error na het homen.. er liep iets niet goed.. bak er weer af.. Juist.. Leeskop van de Liniaal van de Y-as een haartje versteld, en de eindschakelaar ook.. Nu kan ik em weer in de eindschakelaars laten lopen ,en terug halen zonder mijn positie te verliezen..

de bak.. afdichtingen.. nieuwe Teflon tape, lik vet, rolgordijntjes er weer in.. Da's nu klaar..

de onderarm.. zat als een huis.. zit met een Conische ring in het frame geklemd, en er zit aan het "droge eind" een "plug " in, waar de leidingen voor het water, en de electriek doorgaan, en het draadje eruit komt..Die heb ik vanuit de bak eruit moeten tikken, waarna de arm via de andere kant los getikt kon worden.. die arm was ooit "Droog" in de machine gemonteerd, dus roestvorming.. dat heb ik weg moeten scotch-briten, waarna de arm wel soepel in het frame schoof.. Dik in de Vaseline gezet (pot van een KILO gekocht vanmorgen)..
Arm zo geroteerd dat de onderste kop met de draadgeleider verticaal staat (plat kantjeaan de onderarm vlak uitklokken).
het hele binnenpakket weer opgefrist, wat leidingen voor het water vervangen, Teflon invoerslangetje omgedraad, omdat ie aan de waterbak kant ingesleten (doorgesleten) was.. Onderkop erop.. die had ik ook al schoongemaakt..
Dan moet ik de spoelkopjes nog schoonmaken en opfrissen.. nieuwe draadgeleiders.. €200,- voor een setje.. en voor de Brother is eigenlijk alleen 0.25 mm te krijgen.. andere maten waren er ooit wel.. maar zijn lastig te vinden..

Ik heb inmiddels de onderkop, en de spoelkop op tekening gezet.. die zijn nog wel zelf te maken.. en.. ik ga eens op zoek naar ronde draadgeleidertjes van andere merken.. ik heb gezien dat bijvoorbeeld AGIE ook gewoon "tonnetjes" met een harde binnenvoering (Diamant of keramiek) heeft.. als ik de spoelkopjes zelf ga maken, kan ik ze aanpassen op AGIE draadgeleiders, en kan ik ook met 0.1 mm draad gaan vonken..

Backup batterij van de besturing moet nog vervangen worden.. als de machine een paar dagen zonder stroom gestaan heeft.. start ie op met Machine Constant 255.. hetgeen betekent .. "Error.. need input".. Resetten brengt soelaas.. maar je programma's en instellingen zijn foetsie..

Dan moet de bovenkop er weer aan, slangen aankoppelen, massakabel aan de onderarm, Vonkspanning wordt intern aangevoerd, de kop is geisoleerd van de arm.
Vonkspanning en spoelleiding aan de bovenkop, Dan zou ik de machine weer kunnen gaan uitlijnen.. de boven en onderkop moeten tenslotte wel zuiver boven elkaar staan.. anders krijg je scheef vonkwerk.

Waterpomp inschakelen, alles checken op lekkage, werkdrukken instellen.. Harskernfilter vullen.. Generator checken, en dan.. dan kunnen we eens gaan denken aan het uitvonken van het eerste werkstukje..

't machien is helaas te groot om mee te nemen naar de CNCmeeting.. tenzij iemand me wil sponsoren om een busje te huren... :lol:
Plaats reactie