Bewegingen kloppen niet altijd

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Bewegingen kloppen niet altijd

Bericht door nocky2 »

Misschien kan iemand hier mij iets wijzer maken.

Mijn assen bewegen niet zoals zou moeten. Ene keer minder als .01 de ander keer iets meer als ik .01 jog. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Edingcnc
Stappenmotoren
Kogelomloop

Backlash is het niet (beweging in dezelfde richting)


Groeten,
Nicky
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bewegingen kloppen niet altijd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Welke spoed heeft de spil?
Zit de motor direct op de spil?

Micro-stappen zijn niet perse zuiver.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Bewegingen kloppen niet altijd

Bericht door xander janssen »

Wat is:
De spoed van de spindels?
Het aantal motor stappen per omwenteling?

Mijn spindels zijn 2 mm/omw met motoren met 200 st/omw, 0.8 graad per stap.

Kleinst betrouwbare verplaatsing die ik kan maken is 1 volle stap, want microstepping geeft geen electromagnetisch stabiele situatie bij stilstand, die zijn alleen mooi om eea soepel te laten draaien. Dat geeft dus theoretisch een kleinste betrouwbare stap van 0.01 mm.

Echter er zit typisch 5% fout op die 0.8 graad, dus ook 5% op die 0.01 mm verplaatsing. Daarnaast zie ik dat mijn spindels per omw wel 2 mm is, maar bij de 1e halve omwenteling is het 1.01 mm en bij de volgende halve omwenteling 0.99 mm. Dat wil zeggen spoed is niet constant binnen 1 omwenteling. Daarbij is er nog een maximaal toelastbare afwijking van 0.03 mm per 300 mm verplaatsing.

Hoe zit dat bij jouw spindels, waarop zijn die gespecificeerd en, nog belangrijker, op gemeten/gekwalificeerd?
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Re: Bewegingen kloppen niet altijd

Bericht door nocky2 »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 mei 2021 20:54 Welke spoed heeft de spil?
Zit de motor direct op de spil?

Micro-stappen zijn niet perse zuiver.
Ik heb de machine al omgebouwd gekocht, maar ik denk dat er 16mm spillen inzitten met een spoed van 4mm

Het is een bf20l trouwens

Motoren zitten direct op de spil

Helaas kan ik geen specs vinden van de steppers er staat TL86STH80 op. Google heeft hier geen antwoord op.
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Bewegingen kloppen niet altijd

Bericht door xander janssen »

nocky2 schreef: 20 mei 2021 21:15 maar ik denk dat er 16mm spillen inzitten met een spoed van 4mm
Motoren zitten direct op de spil
Helaas kan ik geen specs vinden van de steppers er staat TL86STH80 op. Google heeft hier geen antwoord op.
Motoren zijn 200 "echt elektromechanische" stappen per omwenteling. Met 4 mm spoed, komt dat neer op een kleinst betrouwbare stap van 4/200 = 0.02 mm. Dus verbaast mij niet dat je geen betrouwbare stappen van 0.01 mm kunt zetten.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bewegingen kloppen niet altijd

Bericht door benkr »

Zet eens een meetklokje tussen de spindelmotor as en de tafel, druk dan eens met je duim tegen de bovenkant van je kolom, je zult dan zien dat die 0,01 waar je het over hebt verre van je grootste probleem is, die kolom enkele tienden mm's omdrukken kost niet zo heel veel moeite. Ik bedoel te zeggen dat als je die 0,01 mm echt spannend vindt je nog behoorlijk wat aan je machine moet gaan verbouwen. Bij mij, op mijn BF25L die vergelijkbaar is, zit er een 80 x 150 mm en10 mm wanddikte dikke koker achter die één geheel vormt met de stalen tafel waar de hele machine op staat, de paal loopt nog flink door onder de tafel, dat scheel echt stukken.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Bewegingen kloppen niet altijd

Bericht door xander janssen »

Nog even een aanvulling, ik probeer je niet te demotiveren, maar ik zie geregeld (hier op dit forum maar ook elders op www) mensen die claimen dat ze honderdsten of zelf micrometers halen. Zelf ben ik werkzaam in de bouw van mechatronische systemen voor de halfgeleider industrie. Hier moeten wij dit soort nauwkeurigheden niet alleen claimen maar echt bewijzen. Kan je zeggen dat dit niet eenvoudig is en machines en geconditioneerde werkplaatsen en meetkamers vraagt die behoorlijk wat euros kosten.

Op zich mag iedereen claimen waar hij of zij blij van wordt, maar doe dit aub niet in geval van verkoop van je eigenbouw machine of omgebouwde machine want dit is gewoon niet fair naar een eventueel minder onderlegde koper die denkt dat hij voor x-honderd/duizend euro een machine met honderdsten nauwkeurigheid heeft.

Hoop niet dat jij jouw machine met een dergelijke specificatie gekocht hebt van de verkoper
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bewegingen kloppen niet altijd

Bericht door benkr »

Ik denk dat je een onderscheid moet maken in absolute en relatieve nauwkeurigheid.
Ook met zo'n BF20 met zo veel flex in de kolom kun je binnen grenzen nauwkeurige dingen maken, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent, welke effecten geven welke afwijkingen en wanneer?
Denk aan dingen zoals backlash, flex, speling, meelopend frezen en tegenlopend frezen enz. enz. enz.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Bewegingen kloppen niet altijd

Bericht door xander janssen »

benkr schreef: 21 mei 2021 23:05 Ik denk dat je een onderscheid moet maken in absolute en relatieve nauwkeurigheid.
Ook met zo'n BF20 met zo veel flex in de kolom kun je binnen grenzen nauwkeurige dingen maken, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent, welke effecten geven welke afwijkingen en wanneer?
Denk aan dingen zoals backlash, flex, speling, meelopend frezen en tegenlopend frezen enz. enz. enz.
Inderdaad. Maak ik zelf ook gebruik van bij mijn model motortjes: zuiger moet daarbij 0.01 a 0.02 mm ondermaats zijn tov cilinder. Of dat nu 14.00 en 13.98 is of 14.17 en 14.15 maakt daarbij niet uit. Behalve bij een meercilinder want dan kun je de zuigers niet wisselen.

Een collega zegt altijd lachend dat hij alle diameters altijd op h6 draait, maar dan wel met een "niet ronde" nominale maat, bijvoorbeeld 14.627 h6 :lol: .
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bewegingen kloppen niet altijd

Bericht door Sven »

xander janssen schreef: 21 mei 2021 20:59 Kan je zeggen dat dit niet eenvoudig is en machines en geconditioneerde werkplaatsen en meetkamers vraagt die behoorlijk wat euros kosten.
Mag ik hieruit concluderen dat je "veel plezier beleeft" aan de video's van piotr op yoetoep? :)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Bewegingen kloppen niet altijd

Bericht door xander janssen »

Sven schreef: 22 mei 2021 12:01 Mag ik hieruit concluderen dat je "veel plezier beleeft" aan de video's van piotr op yoetoep? :)
Die ken ik niet, maar hier op het forum en ook op www zijn er een aantal waar mijn mond in positieve zin van open valt.

Zelfs een mooi doordachte mdf machine kan mij bekoren. Helemaal als de bouwer de limitaties kent en die kennis gebruikt om verder te ontwikkelen. Bijvoorbeeld daarmee alu gaat bewerken om de volgende machine te maken.

Uiteindelijk zijn die +/- 1 micrometer machines ook een doorontwikkeling van twee stenen op elkaar slaan om vuurstenen een bijl te maken. Dat kan alleen maar als je de limitaties ziet en daar slim iets op bedenkt om te verbeteren. Met alleen opscheppen en de stoere jongen uithangen kom je er niet.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bewegingen kloppen niet altijd

Bericht door serum »

xander janssen schreef: 21 mei 2021 20:59 Nog even een aanvulling, ik probeer je niet te demotiveren, maar ik zie geregeld (hier op dit forum maar ook elders op www) mensen die claimen dat ze honderdsten of zelf micrometers halen. Zelf ben ik werkzaam in de bouw van mechatronische systemen voor de halfgeleider industrie. Hier moeten wij dit soort nauwkeurigheden niet alleen claimen maar echt bewijzen. Kan je zeggen dat dit niet eenvoudig is en machines en geconditioneerde werkplaatsen en meetkamers vraagt die behoorlijk wat euros kosten.

Op zich mag iedereen claimen waar hij of zij blij van wordt, maar doe dit aub niet in geval van verkoop van je eigenbouw machine of omgebouwde machine want dit is gewoon niet fair naar een eventueel minder onderlegde koper die denkt dat hij voor x-honderd/duizend euro een machine met honderdsten nauwkeurigheid heeft.

Hoop niet dat jij jouw machine met een dergelijke specificatie gekocht hebt van de verkoper
Eens. Pak een goede rei en doe een 2 hoeks meting op je lineaire geleiders die je ergens op hebt geschroefd. Als je er dan nog niet bij staat te janken kan je altijd nog je haarliniaal uit zijn hoesje trekken (wat wel zo'n beetje de grootste pestkop in je meetgereedschapskistje) om die eens op wat logische 'vermoedelijk rechte delen' te leggen. Binnen een werkbereik van 100x100mm kan je best de 0,01mm halen. misschien zelfs herhalingsnauwkeurig. Maar daarmee betekent het niet dat wanneer je een gat 20.00 mm programmeert hij ook automatisch 20.00 mm is. Dat vergt aandacht. En ronde gaten kan je sowieso niet frezen; nauwkeurig gemeten is het eerder ovaal/driehoekig/vierkant dan rond. Zeker een portaalmachine is een draak om (goed) af te stellen. De mogelijkheid voor de afstelling moet je meenemen in je ontwerp.

Eerste iteratie van een machine hoeft niet perfect te zijn, als je er dan maar wat mee doet voor je volgende ontwerp. Wat dat betreft is een flexibel en eenvoudig materiaal een goede basis om wat ervaring op te doen.
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Re: Bewegingen kloppen niet altijd

Bericht door nocky2 »

Deze week ga ik de machine eens demonteren om te kijken hoe het met de spillen gesteld is. (Knarsen soms wat)
De zwaluwstaart geleidingen lopen zonder motor aan de spil zo zwaar dat ze bijna niet met de hand te bewegen zijn. Is dit normaal?
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Bewegingen kloppen niet altijd

Bericht door benkr »

nocky2 schreef: 22 mei 2021 16:51 Deze week ga ik de machine eens demonteren om te kijken hoe het met de spillen gesteld is. (Knarsen soms wat)
De zwaluwstaart geleidingen lopen zonder motor aan de spil zo zwaar dat ze bijna niet met de hand te bewegen zijn. Is dit normaal?
Zwaluwstaarten moet je smeren, volgens Hembrug elke dag, maar in ieder geval regelmatig, vooral bij CNC gebruik staan die dingen echt heel veel heen en weer te bewegen, en dat gaat alleen maar goed met wat glijmiddel er tussen is mijn ervaring.
Maar het zou ook kunnen dat ze gewoon te strak zijn gesteld met de spie die daar voor op de machine zit, dat zorgt er voor dat je geen speling hebt, maar die kan makkelijk te strak gesteld worden, het moet wel soepel blijven lopen.
Plaats reactie