Ombouw Emco Compact 5

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Ombouw Emco Compact 5

Bericht door Mitch803 »

Beste forumleden,

Ik heb afgelopen weekend een nieuw projectje aangeschaft een conventioneel Emco Compact 5 draaibankje, die ik deze winter wil ombouwen naar cnc. Nu zat ik vandaag te kijken om de spindels te vervangen naar kogelomloop, voor de Z-as zal dat niet zo'n probleem zijn maar de X-as is eigenlijk niet meer dan een M8 draadeind in een blind draadgat.. op Ebay staan wel X-assen en zelfs complete frames met Z/X as van een Compact 5 CNC versie inclusief de kogelomloopspindels, nu vroeg ik mij af of deze ook op een normale compact 5 passen? Dan kan ik overwegen of het zinvol is een compleet frame van een cnc versie er onder te zetten o.i.d..

Alvast bedankt!
Mitch.
Laatst gewijzigd door Mitch803 op 27 apr 2018 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door Arie Kabaalstra »

een werkende Compact 5 CNC vind je her en der voor tussen de €1000,- en €1500,-.. daar kun je zo Nema 23 2Nm motoren aanschroeven met een 6.35 mm/ ¼'' as.. alleen de poelies moeten dan omgedraaid worden.. vanwege het spanstiftje waarmee ze vastzitten..

de oude besturing is goed mee te werken.. maar heel beperkt.. heeft geen eindschakelaars, noch vaste nulpunten..
Toch heb ik daar een serie horlogekastjes op gedraaid, tot halverwege de serie de besturing kuren kreeg.. toen heb ik dus die bovengenoemde stappenmotoren eraan geschroefd en er EdingCNC aan geknoopt..

Als je een Conventionele wilt ombouwen.. dan moet je ergens in de slede een Kogelomloopmoer kwijt.. en ergens in het schort.. en dan een paar steunen maken waar je de motoren op monteert..

Als de achterkant en de voorkant van het bed een beetje vlak zijn, dan is dat "zo piept".. een blokje met een Loslager ergens bij de vaste kop aan het bed schroeven, en een plaat met een Vastlager en motorsteun achterop het bed.. 'k zou voor 12x4 Kogelomloop gaan .. is zwaar zat.. als je ziet wat er voor minispindels op de CNC zitten...

de Slede.. gewoon achterop een plaat /blok monteren en een moer aan de slede maken.. of een motorbevestiging aan de slede, en de moer in het support..

Als er complete sets zijn.. makkie.. de Emco 5 en 5 CNC hebben hetzelfde bed.. 't zijn tenslotte alletwee Emco 5 Bankjes.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door mjeuring »

Ben net zelf bezig een Emco compact 5 CNC aan te passen Zoals Arie omschrijft, alleen heeft de mijne helemaal geen electronica :lol:
Afijn de Z-slede heb ik intussen (redelijk) compleet in 3D uitgewerkt, bedoeling is om het complete 3d model tzt op https://groups.yahoo.com/neo/groups/Emco_cnc_users/info te zetten. Bewaren voor het nageslacht zeg maar ;-)
Misschien kun je er wat mee.
Oh ja, geen garanties, kunnen wat schoonheidsfoutjes inzitten.
Slide_assembly.zip
Z-as van een Emco compact 5 CNC
(332.44 KiB) 255 keer gedownload
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door Mitch803 »

@Arie Kabaalstra,

Dank voor de gedetailleerde uitleg! Ik heb de normale compact 5 gekocht dus het zal toch uitdraaien op ombouwen, ik heb op Ebay inmiddels een complete X-as gevonden van een cnc versie. In Amerika stond ook een compleet bed met alles er op en er aan maar dat werd erg duur aan verzendkosten..

Via Ebay heb ik ook informatie opgevraagd voor een 12mm kogelomloopspindel voor de Z-as.

@mjeuring

Bedankt voor het bijvoegen van de tekening! Helaas kan ik hem niet openen in Solidworks ondanks dat het een step file is..

P.S. Wat raadden jullie aan voor de software/interface? Ik zit in twijfel tussen usbcnc (dat ik al op m'n freesbank heb), mach3 of turnmaster pro van microkinetics..?
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door Damic »

Ik zal straks eens thuis proberen te openen en eventueel op te slaan als iets anders :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben zelf bevooroordeeld wat USBCNC betreft... maar 't is zoo makkelijk in te regelen..
verder is het aansluiten makkelijk.. geen gedoe met breakoutboards en dergelijke..

en.. Met dialoogjes die je makkelijk programmeert, en macrootjes die je ook zo schrijft.. heb je zo een paar mooie bewerkingscycli.. die knoop je onder een Userbutton ... en je hebt ineens een Teach-in bank.. : )

zie ook :

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=4 ... 6&start=28
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door Mitch803 »

Ik denk dat het inderdaad usbcnc gaat worden.. dat ben ik immers gewend van de frees en het aansluiten gaat me ook al redelijk goed af :mrgreen:

waar ik vanavond nog naar zat te kijken maar nog niet echt duidelijk is.. de motor van de draaibank aansturen vanuit usbcnc, volsta ik dan met een frequentieregelaar en een encoder of moet er dan ook een andere motor op?
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door Damic »

@mjeuring; Mag ik dat op grabcad dumpen? Ingepakt is het 2.7MB en forum lust dit niet :(
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door mjeuring »

Damic schreef:@mjeuring; Mag ik dat op grabcad dumpen? Ingepakt is het 2.7MB en forum lust dit niet :(
Liever niet, wil ik hem zelf ook dumpen als ik alles klaar heb. Moet alleen het frame en de z-as aandrijving nog doen. Zit overigens wel te pielen met de spindle housing, steek van de 3 M8 bouten is lastig te meten.

Ik heb hem nog een keer als step bijgevoegd, met andere export optie(s)
Slide assembly.zip
Ander type step file
(334.61 KiB) 228 keer gedownload
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door mjeuring »

Mitch803 schreef:waar ik vanavond nog naar zat te kijken maar nog niet echt duidelijk is.. de motor van de draaibank aansturen vanuit usbcnc, volsta ik dan met een frequentieregelaar en een encoder of moet er dan ook een andere motor op?
Motor die je nu hebt is (waarschijnlijk) een 1 fase 230V motor. Weet niet of je daar een VFD op kunt zetten. Maar voor ruim 50 Euro heb je een 3 fase motor: http://www.ebay.de/itm/261358289785 VFD er bij en je hebt een variabele regeling: http://r.ebay.com/gQnrvA
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door Mitch803 »

Hartstikke bedankt voor het her-uploaden van de tekening nu werkt het perfect! :mrgreen:

Wat de motor betreft, dat is inderdaad een 1 fase 230 motor staat er toevallig ook een op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/m852453612 , Had dit printje nog gevonden http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... cts_id=236 kan er verder niet veel over vinden dus in feite is het een kwestie van een 3 fase motor erop en dan de regelaar erbij en op usbcnc aansluiten? Dit gebied is nog onbekend terrein voor mij :P
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door mjeuring »

Mogelijk dat dat printje ook werkt met een 1-fase motor, omschrijving is wat karig.
Maar voor USD 98 + P&P en BTW en Douane, heb ik een nieuwe 3-fase motor + VFD.
Ik weet niet welke BOB je hebt, maar de meeste VFD's kunnen gewoon met een 0-10V signaal overweg.
Voor nu zou je er ook voor kunnen kiezen om eerst met je bestaande motor verder te gaan.
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door Mitch803 »

Ik kan ook niet uit de beschrijven halen of het printje een 1 fase motor kan aansturen inderdaad.. Ik kan er nog mee wachten maar eigenlijk wil ik het in 1x goed ombouwen, Ik heb de links bekeken en dat kostenplaatje valt wel mee alleen die VFD vragen ze 270 euro verzendkosten voor vanuit duitsland :shock: ik zag op ebay duitsland ook nog een andere: http://www.ebay.de/itm/SIEMENS-Micromas ... 258a77072f kan ik met deze ook uit de voeten?
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco Compact 5 onderdelen

Bericht door mjeuring »

Lijkt me lastig instellen. Zag modbus enzo. Zoek er in elk geval eentje met een bedieningstableau.
Die verzendprijs zou ik eens een mailtje aan wagen als ik jou was, ka niet kloppen. Vraag of ze hem als "päckchen international" willen versturen. Hoeft niet duurder dan ~20 Euro te zijn. Maar ook op MP zie je VFD's staan.
Plaats reactie