Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door XXL66 »

hoi,

Ik ben mijn eerste stapjes aan het zetten in metaaldraaien, ik heb een klein (nieuw) bankje gekocht Optimum TU2004V. Ik heb er een beitelsetje bij gekocht, vlakken, boren etc gaat goed alleen het afsteken gaat niet (denk ik) zoals het hoort. De staaf is RVS van slechts 8mm diameter, de beitel is 3mm breed, is deze misschien te breed ? Alles begint te trillen en na het afsteken is het afgestoken vlak verre van gaaf. Moet je bij RVS ook echte krullen krijgen ?
Tegen welke snelheid zou je dit moeten afsteken ?

vast bedankt.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door mjeuring »

Afsteken doe je met een laag toerental. Beetje gelijk aan draadsnijden. Persoonlijk vind ik het een "k" -bewerking en jij begint al helemaal lekker met RVS :evil: :evil:
3 mm voor een 8 mm as is idd te breed. 2 max zou ik zeggen. Verder heb je een stabiele bank nodig, gereedschap moet scherp zijn en exact op centerhoogte staan, zeker niet te hoog, dan liever iets te laag. Flink smeren met boorolie. En begin eens met messing om te testen.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door ger »

Afsteken doe je niet op een heel laag toerental , want je druk op je beitel neemt toe en kan daardoor afbreken.
Begin met een goede afsteekbeitel , voor een asje van 8 mm , max 1,5 mm , liever 1 mm , beitel op centerhoogte , niet er onder of er boven, rvs is koeling/smering wel gewenst daar het zich makkelijk op je beitel vast last , steekbeitel met een spaangroef is voor rvs wel aan te raden , om de spaan makkelijk naar buiten te geleiden ( het is dus geen spaanbreker, en belangrijk dat je spaan er uit komt en niet de kans krijgt zich in de groef vast te zetten met beitelbreuk en lelijke vlakken tot gevolg).
Je moet druk op de beitel houden , precies genoeg om de trillingen er uit te houden, dat lukt op een klein machientje ook prima.
Afsteken is iets wat je moet leren , en het gevoel te krijgen , dus flink oefenen :lol:
Mocht het echt niet lukken om de trillingen er uit te krijgen ( de aandrijving van de hoofdas heeft hier ook mee te maken ) is de beitel op zijn kop te draaien , en de spil linksom te laten draaien, dit geeft vooral als je grote diameters groeven moet steken veel minder trillingen ;)
Verder staan er veel filmpjes op youtube natuurlijk https://www.youtube.com/results?search_ ... ting+lathe
En voor ik het nog vergeet , zet je support blokkeringen vast en alles zo kort mogelijk inspannen ( ook je steekbeitel) ;-)
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door mjeuring »

Als mijn leraar op de MTS nog leeft ga ik naar em toe en m'n schoolgeld weer terug vragen :lol: Kan er niets aan doen, mij is geleerd om het bij een lager toerental te doen als waarbij je normaal je draaiwerk doet.

Geometrisch kan een beitelhoogte iets onder het center geen kwaad, er boven daarentegen wel: de snijkant zal nooit het materiaal raken. Exact op centerhoogte is natuurlijk het beste.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door ger »

Als mijn leraar op de MTS nog leeft ga ik naar em toe en m'n schoolgeld weer terug vragen :lol:
:lol: dat dacht ik ook toen ik van de mts kwam en de eerste dag in een echt bedrijf ging werken , mijn baas zei toen , vergeet wat je op school geleerd hebt, nu gaan we het echt leren :lol:
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door mjeuring »

Op school was maar 1 ding belangrijk. Alles moest heel blijven :lol:
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door XXL66 »

ok, beetje tegenstrijdig, ik moet zeggen dat het mij best leek met niet te hoog toerental, maar anderzijds zie ik filmpjes waar toch met hoge snelheid wordt afgestoken.
Ik heb de beitel zo kort mogelijk ingespannen, ik zal indd op zoek moeten gaan naar een andere.
Kan je me een voorbeeld geven van een steekbeitel met spaangroef ? Geen idee wat dat is. Ik denk dat ik max 10mm kan inspannen (a00 wissel).
Ik ben houtbewerker van opleiding en dus niet vertrouwd met metaalbewerking en de terminologie, hoewel het nu al naar meer smaakt.. ;-)

edit:
filmpje eens bekeken, interessant en nuttige info. zo een smalle beitel kan ik wel niet inspannen...
het is dit type,
http://www.industore.nl/content/product ... _torax.jpg
hoe los ik dat op ? Bovendien kan die dan ook maar 10mm hoog zijn...

bedankt!
didado
Berichten: 304
Lid geworden op: 03 apr 2008 08:25
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door didado »

Ik zou eerste een makkelijker materiaal kiezen om de feeling te krijgen. Het geheim zit hem namelijk in het durven afsteken. Als je het materiaal kietelt gaat het gillen. Dat is het moment dat je even stevig moet aanzetten. Heel onnatuurlijk maar dan verdwijnt het gillen. Als hij dan nog gilt dan is het toerental te hoog.

Hoewel een smaller beiteltje het makkelijk maakt op een lichtere draaibank moet het me jouw beitel ook kunnen. Iedere grotere as die je afsteekt is op een gegeven moment heel eventjes 8mm :-) Maar zoals ik zei, probeer eerst eens messing. Dat steekt namelijk heel makkelijk af.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door ger »

Met spaangroef bedoel ik dit ( even een schetsje gemaakt) Afbeelding
Bovenste is ( van af de zijkant gezien) zoals je beitel nu waarschijnlijk is , onderste is met een spaan groef, de lengte van de groef is de lengte van de te steken diepte , in jou geval 4 mm ;-)
Let wel , dit is nuttig voor materialen zoals rvs , het geleid de spaan goed uit de groef en verminderd de druk op je beitel enigsinds, voor messing en dergelijke ( kort spanig materiaal) is het niet nodig ( maar gaat verder ook prima alleen heeft het dan geen funktie)
btw als ik zeg dat "afsteken doe je niet op een heel laag toerental", bedoel ik niet een hoog toerental ;-) maar zeker ook niet op een heel laag toerental ( zoals op school geleerd wordt/werd , wat je infeite doet op een heel laag toerental is de druk op je beitel verhogen omdat je te langzaam je beitel je werkstuk in draait, je moet bij een hoger toerental dan ook sneller je beitel in je werkstuk draaien om die zelfde druk op je beitel te houden , e n daarmee ook de trillingen er uit te houden)
Het is het samenspel van voldoende druk op je beitel houden en niet er overheen gaan , beiden hebben vervelende gevolgen , te langzaam indraaien is trilling , te snel is grote kans op beitel breuk, die feeling moet je leren door veel te oefenen.
De breedte van je beitel ( 3mm) is in feite gelijk aan het verspanen met een mesbeitel 6 mm van de diameter( alleen een mesbeitel is een stuk stabieler natuurlijk) dat is voor zo'n kleine machine best fors te noemen en is voor een beginner een flinke uitdaging :P , vergelijk het met je asje van 8 mm meteen naar 2 mm draaien ( is niet helemaal het zelfde , maar geeft toch enig idee)
Steekbeitels zijn er in diverse breedtes , het smalste mes wat ik heb is 1,2 mm , maar je kan ze ook slijpen uit een stukje toolbits , mogelijkheden genoeg daarvoor ;-)
Maar zoals mede forummers al suggereren begin met een stukje gewoon messing om te oefenen , dat kan bijna niet fout gaan en je leert jezelf het gevoel aan ;-)
Hier nog een filmpje wat ik gemaakt heb lang geleden voor iemand hier met het zelfde probleem als jij, afsteken met 1 hand en andere hand camera :lol: , hoe makkelijk het eigenlijk kan gaan als je het eenmaal in je vingers hebt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat filmpje.. ja.. zo moet ie klinken.. hoog of laag toerental.. maak niet uit.. als ie maar lekker snijdt.. Meestal begin ik laag om de feeling te krijgen.. dan voer ik het toerental wat op.. als ie gaat piepen. iets meer voeden.. of iets minder toeren.. :)

Steken blijft inderdaad een vervelende bewerking.. maar als je de boel eenmaal uitgezocht hebt... Ik heb zelfs gehard stalen snijnippels af staan steken met een vhm insert in een steekhouder.. Geen probleem.. ging als een "fluitje"..

de voorkeur ligt bij mij bij zo smal mogelijke steekbeitels.. bij dezelfde spaandoorsnede kun je meer voeden.. een bredere beitel maakt een dunnere spaan..en dan zit je in het "kietelgebied".. :lol:
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door aanrip »

Be het met Arie K. eens. Zo moet je het doen.
Het gaat trouwens niet om toerental maar snijsnelheid. Verder is het heel belangrijk om de spuit goed op de punt van de beitel te richten. Als je merkt dat de beitel naar links of naar rechts wil dan is hij bot aan één kant.
Probeer het allerlaatste stukje niet af te steken, maar breek of zaag het af. Dat is anders meestal de dood voor je plaatje van €7,50
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door ger »

Het gaat trouwens niet om toerental maar snijsnelheid.
Dat is leuk voor een cnc machine, maar voor een conventionele machine niet van belang, in de regel begin je met een te hoge snijsnelheid en eindig je met een te lage snijsnelheid.
Probeer het allerlaatste stukje niet af te steken, maar breek of zaag het af. Dat is anders meestal de dood voor je plaatje van €7,50
Dan doe je toch iets niet goed ;-) , het mes wat ik gebruik is al 10 jaar oud af en toe aan scherpen en gaan ;)
Be het met Arie K. eens. Zo moet je het doen
ik ook , want ik lees er een bevestiging in van het voorafgaande , jij niet ?
XXL66
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 sep 2010 17:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door XXL66 »

bedankt voor alle reacties, ik zal morgen nog wat experimenteren. Echter een smallere beitel vinden is niet evident, die dan ook nog past in mijn toolholder al helemaal niet, de smalle zijn meestal een mes, zijn deze in zulke kleine maten te vinden ?

Zou het een optie zijn om de bestaande tool smaller te slijpen ?

Even een ander vraagje, is dit staal om zelf uw beitels van te maken ?

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... t-vierkant
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Afsteken op klein draaibankje lukt niet goed.

Bericht door ger »

Dat is idd toolbits , daar kan je alles van slijpen , ook steekbeiteltjes ;-)
Let wel op bij het slijpen dat je regelmatig even het toolbit koelt in water, want als het blauw of zelfs rood heet wordt verliest het zijn hardheid ;-)
Plaats reactie