Verspanen C45

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bonjovi202

Verspanen C45

Bericht door bonjovi202 »

Weet iemand een goede beitelplaat voor het verspanen van C45?
Draai het in de bril en heb vaak last van bosjes spanen die er tussen komen,
waardoor er diepe krassen in het materiaal komt.
Ben dus op zoek naar een plaat die me spanen mooi breken.
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Verspanen C45

Bericht door rsemotion »

bosjes spanen, dan moet je een grotere snee nemen, of hogere voeding of lagere snij snelheid.
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Verspanen C45

Bericht door Arie Kabaalstra »

probeer eens een plaat met "wiper"geometrie?..

C45 kan inderdaad langspanig zijn bij een niet optimale snijgeometrie, ik neem aan dat het om buitendraai werk gaat?..

Ik heb zelf goede ervaring met de CNMG 120404 en CNMG 120408 geometrieën..
Ook de TCMT verspaant goed, dit was de "favoriet" van één van mijn collega's, een oude rot in het vak..
bonjovi202

Re: Verspanen C45

Bericht door bonjovi202 »

Ja het gaat om buiten draaiwerk. Het is geslepen materiaal van rond 35,1 en er komt een tap aan van rond 20. Gebruik nu WNMG platen met een 0.8 radius maar er zit er geen één bij die 100% werkt. Heb een snedediepte van 2.5mm , voeding van 0.28 en een snijsnelheid van 250 m/min (heb ook al wat met de snijgegevens gespeeld).
In ieder geval bedankt voor de informatie. Ga kijken of ik die platen in het bedrijf kan vinden en anders vraag ik de vertegenwoordiger voor een testplaat.
ocin

Re: Verspanen C45

Bericht door ocin »

Snedediepte 1.5-2mm
voeding 0.3tot 0.35mm/omw
Snijsnelheid 180-220

Geen koeling gebruiken.

Mvg,
Nico
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Verspanen C45

Bericht door bartL »

Gebruik sowiso altijd koeling!
De CNMG plaatjes zijn zeer goede plaatjes om hard materiaal mee te verspanen. Op zich is het heel goed dat je lange spanen krijgt, dit is resulteerd vaak in een mooi oppervlak. Als je wilt dat je spanen korter worden kan je je voeding verlagen zodat hij niet gaat 'opkrullen' op je wisselplaatje. C45 is kortspaning materiaal dus dit zou geen probleem moeten zijn.
Succes ermee.

Bart
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Verspanen C45

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoezo altijd koeling?..
Ok.. 't verhoogt de standtijd, maar als je optimaal verspaant, voer je een groot deel van de warmte af met je spanen.
Zeker met "wiper"geometrieën genereer je spanen met een hoge graad van vervorming, zodat ze eerder breken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Verspanen C45

Bericht door bartL »

Het verhoogt idd de standtijd, resulteerd in een betere oppervlakteruwheid omdat je gelijk koelt tijdens het snijden en dus niet al de warmte via de spanen hoeft af te voeren. En als je korte spanen wil creeren bijvoorbeeld om problemen met de bril te voorkomen ligt je voeding over het algemeen lager en genereer je meer warmte. Bovendien kan koeling nooit kwaad als je de goeie gebruikt.
Overigens met die wipers van Sandvik kan je je spanen idd heel mooi breken, ik gebruik ze tegenwoordig ook en ben er zeer tevreden over.
4mm diep door chroomstaal en je hoort hem niet.

Bart
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Verspanen C45

Bericht door Arie Kabaalstra »

de "wet van Kabaalstra" leert ons ook:" Verspanende gereedschappen zijn als Babies.. geef je ze niet te vreten, dan gaan ze janken.."

oftewel, een spaan moet wel dikker dan een dunne zijn, anders ken ie niet breken.. :lol:
ocin

Re: Verspanen C45

Bericht door ocin »

Ik begrijp dat mijn opmerking van geen koeling, aanzet tot discussie.

Mijne Heren, ga eens een tijdje droog verspanen, ik weet het, het is niet altijd eenvoudig zeker in het begin.

Je zal merken dat je minder beiteldruk hebt en minder vermogen nodig hebt en uiteindelijk je zal je je kijk op standtijd en koeling moeten herzien.

Verhaaltje theorie Hartmetaal en Fase.

De fase van een wisselplaat bepaald de minimale aanzet. Is de aanzet kleiner dan ontwikkel je warmte en slijtage of caviteitsbreuk op je snijkant.
Snijsnelheid is afhankelijk van snedediepte en aanzet en natuurlijk het te verspanen materiaal.
De reden waarom de snijsnelheid niet te laag of te hoog mag zijn komt door dat je eigenlijk het materiaal voor de beitel plastisch maakt en de spaan eraf schrupt en niet snijd zoals velen denken.
Door een grote plens koeling aan dit proces toe te voegen gaat de beitel proberen te snijden in zeg maar koud materiaal, gevolg slijtage.

Mvg,
Nico
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Verspanen C45

Bericht door Damocles »

Vorig jaar kregen we op school (eerste jaar industrieel ingenieur) ook een 20uurtjes achter de draaibank, gewoon om de voornaamste handeling wat aan te leren. Ik moet zeggen dat wij ook altijd werkte zonder koelvloeistof. De reden was dat ik het verleden te veel mensen de pompjes lieten opstaan waardoor heel de vloer vol koelvloeistof hing :lol: .

Het toerental moesten we gewoon wat lager houden dan theoretisch berekent. Enkel voor het snijden van de schroefdraad maakten we gebruik van een beetje snijolie. En ik moet zeggen dat er nooit echt problemen waren. Oké wij waren ook geen porfessionals en de kwaliteit van het werkstuk was dus ook niet zo hoog.

Als de bijtel piepte wou dat gewoon zeggen dat je niet genoeg verspaande. Dus gewoon blijven voeding geven. Soms kan je dus beter de snijsnelheid en vooral voeding hoger houden en dus geen 'schrik hebben'. Als je te weinig voeding geeft dan begint het werkstuk de bijtel te verspanen ipv de bijtel het werkstuk. Das ook maar wat mij verteld werd ;-) maar het was wel nog iemand van de oude generatie die dus alles uit de praktijk heeft zeg maar. Niet zo iemand dat gewoon teveel boekjes heeft gelezen ;-).

Ik kan nu wel geloven in echt industriele toepassingen waar een cnc machine bv op enkele minuten een heel werkstuk verspaant je dus beter wel wat koeling kan gebruiken. Er blijft nog een groot verschil tussen hobby en professionele toepassingen natuurlijk.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
JuanPescador
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2021 20:54
Locatie: Up North

Re: Verspanen C45

Bericht door JuanPescador »

Dit is al een heel oud topic, maar ik dacht toch even te reageren 8)
Het probleem dat in eerste instantie werd genoemd: spanen tussen de stiften (of rollen) van een bril en het werkstuk. Dat is heel vervelend voor je werkstuk.
De aangedragen oplossingen gingen over de selectie van het juiste type insert om spanen te breken.
Allemaal OK natuurlijk, maar, .... spanen klein of groot hebben altijd de neiging naar plaatsen te springen waar je ze niet wilt hebben. Dát moet je dus voorkomen. Dek daarom ALTIJD de zijkant van de bril af. maak daarom een passende plaat van bijv. pakkingmateriaal of tape de boel dicht. Voorkomt een hoop ergernis.
Dit is uiteraard te doen op een conventionele draaibank.
Als het een bril op een CNC bank betreft gaat mijn methode niet werken :lol:
Ik heb geen andere ervaring met CNC verspanen dan dat ik er vaak naar sta te kijken, maar kan me wel voorstellen dat je ter plaatse van de bril iets van "sperlucht" kunt hebben die eventuele spanen wegblazen naar waar ze horen? Toch, niettan, segnouselluf.
Ben benieuwd, leer ik weer wat
Plaats reactie