Ombouw Emco Compact 5 CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb een Macrootje voor de Turret.. ik zal em vandeweek even posten in het algemene deel.. 't is niet zo heel spannend..

Ik ben nog aan het denken om em zo te maken dat je in de macro het aantal tools instelt.. en dat ie de rest automagisch berekent..
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

@ArieKabaalstra : denk niet dat ik voor LinuxCNC veel aan een EdingCNC macro ga hebben? :lol:

@MJeuring er is ook een maximum aan wat de motor mag hebben, althans als ik de documenten van oa de Gecko site goed begrijp (Vmax = 32 x SQRT (Inductie in mH)) Maar met 45V zit ik nog aan de veilige kant

Inmiddels wat gespeeld : microstepping terug van 16 naar 8 (het voegt weinig toe, ook met 8 is het ding nauwkeurig genoeg), voltage dus van 24 naar 45V (48V is mij te dicht bij de grens van 50V van de DM542) en ik heb de timings licht aangepast, 3000 ipv 2500 nS voor step time en step space, 6000 voor direction setup. Ik haal nu 1200 mm/min voor de Z, wat ik voorlopig genoeg vind. Base period max jitter overigens op 12000nS

De VFD doet het inmiddels ook (deels) : analoog 0-10V werkt prima, ik moet nog een index sensor maken en iets verzinnen om de spindel mee te schakelen. Mijn Altivar VFD schakelt op 24V logica, mijn breakout board maar op 5, dus daar moeten een paar solid states relais tussen...

Al met al weer een stap verder gekomen :P
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door benkr »

javanree schreef:@MJeuring er is ook een maximum aan wat de motor mag hebben, althans als ik de documenten van oa de Gecko site goed begrijp (Vmax = 32 x SQRT (Inductie in mH)) Maar met 45V zit ik nog aan de veilige kant
Dat lees je precies verkeerd, dat is niet de maximum voedingsspanning maar de minimum voedingsspanning om de optimale energie in de motorspoelen te krijgen. Bij een lagere spanning zal de motor best wel goed draaien maar het maximum komt er pas uit bij een hogere voedingsspanning. Bedenk echter wel dat de grens in jouw geval wordt bepaald door de maximale spanning van de DM542 driver. Die is 50VDC, en daar moet je toch echt nog wel 5 tot 10 Volt onder blijven.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Waar haal je dat vandaan?
http://www.piclist.com/techref/io/stepp ... ctance.htm en https://www.geckodrive.com/gecko/images ... 0Guide.pdf hebben het toch echt over maximum, niet minimum...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door DaBit »

Met de hele grote kanttekening dat de empirisch bepaalde formule van Vmax=32*sqrt(Lm) geld voor Gecko drives en een bepaalde niet nader gespecificeerde opbouw van het ijzerpakket in de motor. Ik zou zeker niet willen beweren dat het geld voor alle stepperdrives.

Ik heb 'm nooit gebouwd, maar ik heb nog een ontwerp liggen voor een stepperdrive die bedoeld is om vanuit 400VDC gestookt te worden en waar ik prima een NEMA17 motortje met lage windinginductantie aan zou kunnen hangen. Wat dan overigens niet betekent dat dat motortje opeens 10000rpm kan draaien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Ah ok... het is dus geen keiharde regel, maar meer een grove vuistregel.
Nou ja, voorlopig happy met dat deel.

Verder gegaan met testen en ik loop tegen een paar LinuxCNC probleempjes aan :

- Axis (en andere interfaces) laten continue radius zien en niet diameter. Besturing rekent wel met diameter nadat ik een G7 gebruik in mijn programma, maar het is verwarrend... ik zie geen optie om gewoon de radius weergave hard uit te zetten? (in onderstaande screenshot dus geen 26 maar 52 en -0.4 ipv -0.2, bovendien linksboven dus radius weg)

Afbeelding

- Als ik G96 programmeer zou ik verwachten dat ik bij F0.1 een feed van 0.1mm / omw krijg. Dit gebeurt echter niet, ik krijg 0.1mm/min. Had ik meer in mijn ini file moeten aanpassen? Ik merk wel dat ik CSS doe, aangezien ik bij vlakken wel een netjes oplopend toerental krijg.

Mijn voorbeeld programma om eea te testen (2 passes langsdraaien, een pass vlakken) :

Code: Selecteer alles

N1 G7 G18 (draaien, diametraal werken)
N2 T2 M6 G43 (DCMT)
N3 G64 P0.01 Q0.01
N4 G96 S100 D2000 F100 M3 (F100 voor 100mm/min omdat F0.1 niet werkt...)
N5 G0 X50 Z20
N6 G0 X48 Z2
N7 G1 Z-20
N8 G0 X52
N9 G0 Z2
N10 G0 X46
N11 G1 Z-20
N12 G0 X52
N13 G0 Z2
N14 G1 Z-0.1
N15 G1 X-0.4
N16 G0 Z2
N17 G0 X52
N18 G0 Z20
N19 M2
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Chibs »

Dat eerste kun je oplossen door een G7 toe te voegen aan de RS274NGC_STARTUP_CODE in je INI file. Dat tweede zou kunnen komen omdat G96 uitgaat van welke modus je hebt geselecteerd, voeg eens een G95 aan je code toe voordat je de spindle aanzet? Daarmee zou je units per rev aanzetten ipv mm/min (G94). Wist overigens ook niet dat je de feed value in de G96 regel kon definiëren, maar heb dan ook nog veel te leren. :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door DaBit »

G95 (units per revolution) en G96 (constant surface speed) werken bij mij beiden naar behoren. Ik heb ze wel los op een regel staan zodat er over de volgorde van executie geen twijfel bestaat.

Je hebt de spindelinformatie in HAL zoals motion.spindle-speed-in & co doorgeknoopt? Waarschijnlijk wel, anders zou jouw CSS mode ook niet werken.

Ik draai met gmoccapy (linuxcnc 2.7.7 dus niks raars opzich), en die schakelt in ieder geval voor de DRO correct over van radius naar diametermode. Wat de preview doet heb ik eigenlijk nooit zo bekeken, zal er eens op letten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Duh :roll: Ik heb de spindle feedback nog niet geregeld, er moeten nog 2 lichtsluisjes gemonteerd worden voor de RPM meting en index puls. Dat verklaart dan meteen alle ellende met de feeds. Bedankt voor de reminder ! G96 kan dus blijkbaar werken op ingesteld RPM, aangezien dat wel lukte...

G7 heb ik reeds zowel in mijn ini als in mijn G-code. Vanavond eens kijken of gmoccapy dat beter doet.

Eens kijken hoe snel Conrad die lichtsluisjes kan leveren, hopelijk kan ik eerste kerstdag dat stukje van de machine afmaken
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Chibs »

Misschien gemist, maar waarom heb je nieuwe lichtsluisjes nodig? Ze zitten in de Compact 5. Zijn ze kapot, dan is het mogelijk precies dezelfde aan te schaffen zodat de montage en het plaatsen van de lichtsluisjes ontzettend makkelijk is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

De oude lichtsluisjes zijn samen met de complete besturingskast en oude steppers als geheel verkocht...
Maar ik heb inmiddels een paar mooie nieuwe sluisjes besteld, printje en beugeltje is ook zo gemaakt.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Vanavond weer gmoccapy als default ingesteld ; de DRO voor radius wordt 'greyed out' als gevolg van de G7 maar blijft wel in beeld... bah :roll:
Afbeelding
Ik zou dus die hele R aanduiding weg willen...

Wachten is nu op de Conrad bestelling met lichtsluisjes en kabel om de spindel loop rond te maken. Ook onderweg relaisprintje naar de VFD om spindel links/rechts aan te sturen. Daarna verder met de tool turret. Helaas ga ik wel ingangen tekort komen voor de tool sensor. Die moet dus wachten tot ik de stap naar een MESA bordje ga maken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door DaBit »

Smaken verschillen; ik vind het wel praktisch dat die R ook nog in beeld staat. Hoef ik nergens te klikken om om te schakelen en als je een G2 of G3 programmeert moet je toch weer in 'radius-coordinaten' aan de gang.

Je zou eens rond kunnen zoeken en eventueel vragen op het linuxcnc forum: https://forum.linuxcnc.org/gmoccapy.
Of misschien eerst even de 'master' versie van LinuxCNC uitproberen; de gmoccapy die daarin zit is toch best anders, zou goed kunnen dat je daarin gewoon aan- en uit kunt zetten wat je wil zien.

Ik heb 'm zelf niet draaien, anders had ik wel even voor je gekeken. Waarschuwing: de huidige 2.8/master is significant anders dan 2.7 en vereist wijzigingen aan de configuratiebestanden (doet-ie zelf met een conversiescriptje btw). Even los proberen in een afgebakende speeltuin dus, en niet als kip zonder kop upgraden naar master.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Het lekkere van een kerstdag : even tijd om ergens ongestoord aan te werken :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding

Snel in AutoCAD een printje getekend en gefreesd, 2 Omron opto's die het op 5V al prima doen.
Korte snoertjes eraan, op de mounting bracket een connectortje verzinnen (eigenlijk moeten de kabeltjes nog dunner maar dat had ik even niet bij de hand)

Komende week een stukje kunststof frezen waar het printje opgeschroefd kan worden en dan (voorlopig) de laatste kabels aansluiten om te kunnen proefdraaien. Vandaar de grote loze ruimte links naast de opto's : daar kunnen 2 schroefgaten of eventueel een sleuf gemaakt worden tbv de bevestiging.

Ik heb op een test PC ondertussen de master van LinuxCNC werkend, maar vind weinig spannende changes in gmoccapy in deze '2.8pre' ; voorlopig laat ik het maar even rusten...

Morgen even een pennetje draaien om de NEMA adapter op de turret te centreren en dan van de week die bevestigingsgaten boren. Kan de turret definitief terug geplaatst worden , waarna ik een mooi kapje zoals Breaker laatst liet zien wil gaan fabrieken voor op de turret.
Plaats reactie