Ombouw Emco Compact 5 CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Ik heb een poosje terug via Marktplaats een Emco Compact 5 CNC weten te bemachtigen.
De machine was amper gebruikt en in zeer goede staat. Alleen zaten er vrijwel geen toebehoren bij.

Nadat de machine op z'n tijdelijke locatie was geplaatst en gereinigd is er eerst proefgedraaid. Na een kleine reparatie aan de stuurprint van de turret werkt alles nu naar behoren en zijn de eerste spaantjes gemaakt.

Afbeelding

Helaas blijkt de originele besturing vrijwel onwerkbaar... programmeren werkt niet logisch, het is erg beperkt en vanuit CAD/CAM iets maken is volgens mij vrijwel onmogelijk. Bovendien is de seriele interface een crime ; onder Windows 7 werkt het totaal niet en onder Windows XP is het 'hit and miss'

Daarom ben ik aan het plannen om de hele machine om te bouwen naar iets moderns en bruikbaars. Omdat ik op mijn router reeds LinuxCNC gebruik en dat qua kosten goed behapbaar is zal het voorlopig dus op basis van LinuxCNC zijn. In de nieuw te bouwen kast komt een simpel PC'tje, 15" ELO touchscreen en de benodigde electronica

Plan van aanpak is verder (met dank aan Arie Kabaalstra voor de uitgebreide posts over zijn Emco's, veel van geleerd !) :
1 NEMA17 0.5Nm stepper voor de turret, met een Leadshine DM422C driver
2 NEMA23 1.26Nm steppers voor X en Z as, met Leadshine DM556 drivers
home switches op X en Z as, mogelijk later ook op turret (voorlopig gewoon altijd opstarten en afsluiten met tool 1 voor is het plan)
36V 11A voeding
LPT breakout board

Enige grote vraagstuk is nog hoe ik straks de spindel ga aansturen... ik wil liever niets uit de oude besturingskast hergebruiken ; zo kan ik de ombouw buiten de machine testen en is de oude kast straks mogelijk als geheel te verkopen. Bovendien kan ik dan straks hopelijk CW/CCW draaien. Is er iemand die reeds ervaring heeft met alternatieven voor de Emco stuurprint? Liefst via PWM of analoog 0-10V aan te sturen ook voor spindel snelheid. Alternatief zou een nieuwe motor zijn, maar dat wordt meteen erg prijzig en veel breekwerk :roll:

In de tussentijd (veel komt uit China en wachten duurt lang) alvast wat tooling geregeld. ER11 spantanghouders ingekort zodat ze in de turret passen, met een vlakje tegen slippen. Dat boort een stuk makkelijker en zuiverder dan de losse kop!

Afbeelding

Ik had reeds een complete set ER11 spantangen, dus dat scheelt weer. Daarnaast wat goedkope 10mm draaibeitels gekocht en op lengte gemaakt (maximale lengte van de beitel mag 70mm zijn vanwege ronddraaien turret)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voor welke bewerking zou je linksom willen kunnen draaien.
De enige toepassing die ik kan verzinnen is tappen, dus als je dat wilt kunnen is er meer nodig dan zomaar CW/CCW draaien, moet ook de controller met het toerental van de spil mee. Nu schijnt LinuxCNC daar in principe geen moeite mee te hebben, maar of dat via dat simpele BOBje kan ?
Is misschien wel een dingetje om rekening mee te houden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zoals inmiddels min of meer bekend.. heb ik 3 van deze bankjes.. waarvan er 1 inmiddels operationeel is met EdingCNC

de Originele besturing onwerkbaar noemen vind ik wat ver gaan.. Ik heb er namelijk best mee kunnen werken..
Afbeelding
Deze Titanium horloge kast is met de oorspronkelijke EMCO besturing gedraaid
Ik gebruikte MFI (Mike's Free Interface) voor het programmeren.. en het overzetten van de bestanden..
Makkelijk te programmeren?.. nee verre van.. CAM Software snapt niets van de indeling van een EMCO CNC File, Ik zou daar wel een stuk software, of een Post processor voor kunnen schrijven.. maar dat is me te veel moeite.. Dialoog gestuurde programmeer software.. dat zou nog kunnen.. maar de output format is lastig.. kortom.. toen de magische rook uit de oude besturing lekte heb ik em in een uurtje ofzo, provisorisch omgebouwd naar EdingCNC.. ik had de oude CPU4 uit de Beagle nog liggen.. en 2 Steppers en drivers voor de HBM C1 zijn naar de Emco verhuisd..

Ik zie dat je mijn posts over de Emco ook aandachtig gelezen hebt.. Ok.. dan kan ik daar even op inhaken..

1: Juist.. 0,5 Nm is genoeg voor het Turretje..
2: Home switches.. goed plan.. ik zet nu nog elke dag de machine aan het eind van de sessie op het home punt.. volgende dag gewoon verder.. alles staat nog op maat..
als je de parameter voor huidige Tool op kan slaan in een parameter die gehandhaaft blijft.. is een sensor niet eens nodig op je Turret.. doe je er wel een Sensor op.. dan kan het op zijn "heidenhains". bij de eerste Toolchange van de dag gaat de turret roteren tot ie de sensor ziet.. dan weet ie waar ie is.. en kan ie de sensor verder negeren.. :)
'k ben de positie van de turret één keer "Kwijt geweest" ik riep Tool 1 op.. kreeg Tool 4.. gewoon in MDI de turret roteren.. tot ie goed staat.. en dan weer een toolchange uitvoeren.. zo moeilijk is dat niet.. ( heb dat ook eens gehad met een Fadal.. geen probleem)
Ik zou er echter wel een 75V voeding in gooien..

Dat Tooltje voor boortjes.. da's we gaaf!.. mooi bedacht.. Als je er behoefte aan hebt.. ik heb de toolplate van de turret in 3D.. kan em wel een keer mailen.. kun je em eventueel natekenen, met andere bevestigingen.. voor speciale tooltjes..

Spilmotor zou je kunnen vervangen voor een zwaardere ( ik geloof dat McGyver er een 550Watt op gezet heeft), VFD met 0-10 V regeling erop. en klaar
Tappen op de machine?.. dat zou ik niet eens doen.. ja.. tapkopje op de losse kop.. zoveel tijd kost dat ook niet.. en.. wil je echt seriewerk gaan doen?.. Ik doe wel seriewerk.. maar tappen is bij mij niet aan de orde.. gelukkig.. :)
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: Spilmotor zou je kunnen vervangen voor een zwaardere ( ik geloof dat McGyver er een 550Watt op gezet heeft), VFD met 0-10 V regeling erop. en klaar
550 Watt? Dat moet ik zien, heb me een ongeluk gezocht, maar kwam niet verder dan 250 watt voor een frame size 63 met een B14 flens.

Ik heb een 3d model van de hele machine gemaakt, staat op grabcad: https://grabcad.com/library/emco-compact-5-cnc-1
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Nu schijnt LinuxCNC daar in principe geen moeite mee te hebben, maar of dat via dat simpele BOBje kan ?
Je hebt minimaal 2 inputpinnen nodig om een encodertje te kunnen interfacen, 3 als je ook een indexpuls wil. Dat lukt op een parallelle poort nog wel en anders kost een tweede ook maar een tientje ofzo. Ga je voor de elcheapo methode dan heb je niet eens een BOB nodig maar kan die TTL encoder wel rechtstreeks op de lpt. Been there, done that met een glaslineaal op de BF20 destijds.

De maximale frequentie is in principe de helft van je basethreadfrequentie, dus als je ooit bij stepconf 25000ns hebt ingevoerd dan mag je tot 20000 pulsen per seconde gaan. Stel dat die hoofdspil 2400rpm kan draaien (geen idee hoe hard een Emco5 gaat) dan is dat 40 omw/s, en kun je zonder problemen een encoder gebruiken met 20000/40 = 500 pulsen per omwenteling. Dat lijkt me heel royaal genoeg voor het snijden van draad, conussen, bolletjes, whatever.

Iets dat zou kunnen werken is dan bijvoorbeeld zoiets. Eerste hit op fleabay, niet perse de goedkoopste of meest geschikte.

Encodertje aangesloten? Dan kun je met G33 (spindle synchronised motion), G76 (threading) of G95 (feedmode: units per revolution) je bewegingen tov de spindel programmeren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Mcgyver »

mjeuring schreef:
Arie Kabaalstra schreef: Spilmotor zou je kunnen vervangen voor een zwaardere ( ik geloof dat McGyver er een 550Watt op gezet heeft), VFD met 0-10 V regeling erop. en klaar
550 Watt? Dat moet ik zien, heb me een ongeluk gezocht, maar kwam niet verder dan 250 watt voor een frame size 63 met een B14 flens.

Ik heb een 3d model van de hele machine gemaakt, staat op grabcad: https://grabcad.com/library/emco-compact-5-cnc-1

voila :

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=3 ... ombouw+hbm

de draaibank is alleen niet meer in mijn bezit ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door mjeuring »

Ja, die kende ik, ga ik het "pulley-systeem" van copieren, bedankt nog :lol:
Maar ik kan nergens vinden welk type motor het is, of waar je die vandaan hebt. Of heb je een frame size 71 gepakt? Dan zou 0,55 KW kunnen kloppen.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Mcgyver »

Dat zou ik eerlijk gezegd niet meer weten.... Het merk van de motor was WEG. En was zeker 0,55 kw :-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door mjeuring »

Moest je de plaat waar de motor op zat aanpassen, nieuw gaten boren? In dat geval zou het kunnen dat je een grotere motor hebt genomen. Had niet verwacht dat het zou passen, is nu al woekeren met de ruimte :lol:
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door assink »

WEG motoren kun je hier CAD modellen van downloaden:
http://ecatalog.weg.net/drawings_2d_3d/ ... =EN&cm=IEC
Gebruik het zelf wel veel voor m'n werk, kun je misschien meten of het gaat passen.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Mcgyver »

mjeuring schreef:Moest je de plaat waar de motor op zat aanpassen, nieuw gaten boren? In dat geval zou het kunnen dat je een grotere motor hebt genomen. Had niet verwacht dat het zou passen, is nu al woekeren met de ruimte :lol:

Ik heb wel een andere plaat gemaakt, maar deze was exact hetzelfde als de originele, op 1 detail na, 1 hoekje aan de zijde het dichtst tegen de systeem kast aan heb ik iets verlengd zodat ik een extra boutje kon bevestigen zodat de motor wat stabieler hing, dit ivm het gewicht.

Ik meen me te herinneren dat WEG een motor had in de kleine bouwvorm met dezelfde pasflens als op de dc motor die er origineel op zat.

De laatste aanpassing die ik gedaan had is een klein deukje gemaakt in de rotor cover zodat de x as slede deze niet raakt :mrgreen:


voor de rest was alles plug and play ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Bedankt voor alle reacties, weer een hoop nuttige info!

Dat ik zowel CW als CCW wil kunnen draaien heeft niet alleen met tappen te maken (wat volgens mij wel moet lukken als ik goede tap collets koop) maar ook met het feit dat ik wat tools heb (vooral Horn kopgroef en binnengroef steekplaten, heel fijn spul ! ) die helaas 'verkeerd om' zijn. Destijds voor een prikkie gekocht en conventioneel ging het prima...

Maximum toerental : ik hoop 3000 - 3500 te kunnen draaien straks, dat zou voor de kleinste diameters die ik in gedachten heb voldoende moeten zijn. Laagste toerental hoop ik op circa 50-75, voor grotere diameters schroefdraad snijden. Mcgyver's thread had ik al wel eens gezien maar was ik even vergeten, bedankt voor de herinnering :) Erg fraai gedaan, maar eens kijken of we zoiets passend krijgen. Heb ook nog naar een servo gekeken, dat zou meteen een C-as geven, maar dat is vele malen duurder.

Wat de originele besturing betreft : zolang je maar met 1 tool werkt gaat het wel, maar de onderlinge offsets programmeren als je de turret wilt gebruiken is een drama en veel goede cycli zijn er ook niet... Heb jarenlang achter een Mazak gestaan met Mazatrol Fusion 640MT besturing dus dan ben je wat verwend :lol:

Toolchanger sensor was ik precies van plan als Arie beschrijft, alleen die eerste keer zoeken gewoon onderdeel maken van de homing routine, niet pas bij eerste tool call, was het plan. Magneetje + reed relais leek mij hier wel geschikt voor, blijft het super compact.

Wat de toolplate betreft : voorlopig wissel ik die liever niet. Ik heb flink zitten meten en uitklokken aan de turret, het gat voor de boorbeitels staat nu exact op centerhoogte, de gewone draaibeitels hebben dan een vulplaatje nodig van ca 0.4 mm (het voordeel van werken met wisselplaten : centerhoogte stellen van al je beitels is identiek) Bij wisselen van die toolplate moet ik dat opnieuw doen. Ik heb reeds materiaal klaar liggen om als eerste klus straks een paar verloopbussen te draaien om boorbeitels 6 en 8 op te kunnen spannen. Tweede klus wordt een setje beitelplaathouders voor de boven genoemde Horn groefsteekplaatjes.

75V voeding gaat niet lukken met de geplande (en deels reeds gekochte) stepper drivers. Bovendien is de door de leverancier aangeraden spanning van de steppers 24-48V; met die 36 zit ik mooi in het midden en net onder de max van de Leadshine DM422C. Misschien dat ik het tzt nog eens naar 48 opkrik, maar veel meer zit er niet in ben ik bang (en dan moet ik de turret stepper driver al vervangen of die op een aparte voeding zetten) Als ik de thread van Mcgyver lees vraag ik me wel af wat, gezien de fijne pitch van de kogelomloopspillen, de echte winst gaat zijn, vervangen van de spindels is zeker niet aan de orde op dit moment.

Die ER11 spantanghouders : op de Mazak destijds had ik stapels ER16 en ER32 houders, als je dat gewend bent wil je geen boorkoppen meer. De kosten zijn ook zo gering, daar heb je echt geen boorkop voor... ik was voor nog geen 40 Euro klaar met complete set ER11 spantangen (1-7mm oplopend met 0.5) en 2 houders. En dan zijn de houders nog niet eens pisbakkenstaal... heeft een HSS freesje gekost ;) Alleen een overmaatse 8mm ER11 is helaas erg prijzig, maar die heb ik zelden nodig. De router heeft ook ER11 wat het ook nog eens uitwisselbaar maakt.

Hopelijk komen van het weekend uit China eindelijk het breakoutboard en de 36V voeding binnen. Hier grof het uitgedachte schema voor het aansluiten. Behalve een noodstop en aan-uit schakelaar komen er geen fysieke knoppen op het bedieningspaneel, vrijwel alles moet of via touchscreen of via pendant gaan werken. Als pendant wil ik weer een XHC-04 (met kabel) nemen, die bevalt op de router ook prima.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door mjeuring »

De constructie van bed/slede is niet echt geschikt om krachten omhoog op te vangen. Er is tamelijk veel ruimte tussen de kunststof plaatjes en het bed. Tenzij je de snijkrachten natuurlijk erg laag houdt.

Ik neem aan dat er her en der nog wat zekeringen/automaatjes in je elektrische besturing komen?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door assink »

Waarom zo'n laag toerental voor draadsnijden? Is geen conventioneel draadsnijden, met cnc kan dat veel sneller.
Zo'n range qua toerentallen ga je nimmer halen met een enkele overbrenging icm een gewone draaistroommotor en VFD.
Plaats reactie