Ombouw Emco Compact 5 CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb onlangs een setje gemaakt van brons en die gebruik ik niet meer. Wellicht heb je interesse? Als dat zo is stuur dan een PB
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
JurgenR
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 dec 2016 13:55

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door JurgenR »

Bedankt voor de snelle reactie javanree.

Ballegooijen, je krijgt een pb 8)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Even weer het stof er af blazen...

Na de verhuizing kwam de verbouwing van de schuur tot iets wat voor een werkplaats moet doorgaan. Dat is zo goed als afgerond dus kunnen we verder met de Emco.

Het kale bed staat op het bureau in huis naast de PC voor een korte test opstelling met de Mesa 7i76E ; X- en Z-as lopen perfect. De turret als A-as werkt ook prima, iedere tool is 30 graden voorwaarts (plus een beetje voor speling op de pal).
De VFD heb ik nog niet getest, dat komt later als alles in de besturingskast zit. Ondertussen met de tekeningen van Breaker druk bezig geweest met een mooie kap over de achterkant van de turret waar straks de kabel voor de turret stepper en later eventueel de tool sensor uit moeten komen. Foto's volgen, de kap en het aluminium "brug stuk" zijn nog niet gereed omdat ik wacht op wat spullen (geen frees diep genoeg voor uitfrezen van de kap, geen potgatboor voor het aluminium brugstuk)

Ondertussen hevig zitten broeden over de toolsensor. Een echte kost minimaal 500 euro bij Omron, da's een beetje te gek. Dus bij Conrad wat micro switches besteld, een printje ontworpen en gefreesd en presto ... 'poor man's D5F'
Uit POM nog een mooi meerdeligdelig huisje frezen, de arm komt aan de achterkant van het bed waar de bevestiging voor de freeskop zit. Twee magneten in een V-blok die het ding precies strak op het bed houden en aan de andere kant een magneet om het ding opgeklapt tegen de besturingskast aan de achterkant de houden. Ik hoop hiermee tools op +/- 0.1mm in te kunnen meten. De gebruikte microswitch is een APEM PHAP3305B

Afbeelding

Het platte kantje op de print is voor de uitlijning, er komt een 5-aderige kabel zodat iedere sensor apart uitgelezen kan worden.

Afbeelding
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Afgelopen weken had ik eindelijk weer eens serieus tijd om verder te gaan met de ombouw.
Als eerste heb ik aluminium platen geknipt voor het bevestigen van de elektronika in de besturingskast. Paar boutjes M6 gelast in de kast waar de platen mooi op passen.
Eerste kabel doorvoeren zijn ook al geplaats, paar plaatjes :

Afbeelding

De binnenkant van de besturingskast-in-wording ; links boven de steppers, onder links de 48V stepper voeding (mooie korte kabels), rechts de VFD.
Folie gaat er natuurlijk later nog af maar ik wil het mooi shiny hebben :) Er past een mooi plaat met omgezette kanten in het gat aan de achterkant, de plaat zit met een stel inbussen icm persmoeren vast aan de kast

Afbeelding
Afbeelding

Met dank aan Breaker voor het delen van de tekeningen ! Ik heb zijn cover grotendeels gecopieerd , alleen loopt deze wat verder naar onder en is iets dikker voor meer ruimte in het huis.
Het huis heb ik uit POM gemaakt, mijn X4-800 zou dat aluminium geweld niet aan kunnen :roll:

Ik hoop volgend weekend de machine mee te kunnen nemen naar de CNCZone dag en in elk geval X, Z en ATC werkend te kunnen showen.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

De CNCZone dag heb ik niet gered, maar nu dan toch ... "it's alive"

https://youtu.be/czutH-fdd30

Het eerste werkstukje op de machine, een mooi kalibertje om remcilinders te controleren. Uit zilverstaal 10mm
De sensoren op de spindel voor toerental en index werken nog niet, dus alles met G97 (constant toerental) gedraaid en G95 werkt (dus) ook nog niet dus de feed was een beetje natte vinger werk.

Nu als eerste die terugkoppeling werkend maken zodat we met constante snijsnelheid kunnen werken... dan nog de tool wisselaar werkend krijgen (die klote plug-in nog steeds niet werkend :evil: ) en dan kunnen we echt spanen gaan maken ! Maar dit voelt toch wel als een kleine overwinning, de eerste spanen maken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Ballegooijen »

Ziet er goed uit!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door Breaker »

Mooi kapje :lol: Maar de rest ziet er ook keurig uit. Uiteindelijk is het resultaat het belangrijkste, en ook daar lijkt niets mis mee!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Dank je ! Resultaat is tot nu toe heel redelijk, meeste issues lijken vooral aan de CAD/CAM kant te zitten.

Probleem met de spindel tacho is gevonden... mijn oude parallele IO board was 5V , dus de output was 0-5V. Mesa 7i76E board verwacht voor een '1' iets wat boven de circa 16V is, aangezien ik met 24V voed.
Dus nieuw printje aan het maken, met andere weerstanden en nu A+B in plaats van alleen A, wat het nog wat uitdagender maakt (afstand tussen A en B komt vrij nauwkeurig en is geen 2.54mm rastermaat)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

javanree schreef: 31 jan 2020 11:45(afstand tussen A en B komt vrij nauwkeurig en is geen 2.54mm rastermaat)
Dat hangt dan weer van de diameter van je wieltje af. :lol:

Houd er wel rekening mee dat je voor schroefdraad snijden ook nog 1 enkele index puls per omwenteling nodig hebt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Komt goed Hugo, ik had in de oude versie alleen de I en A, nu dus een nette I/A/B setup.

Druk aan het tekenen, hopelijk morgenmiddag in de gelegenheid de print te boren en frezen.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door javanree »

Helaas de boel nog niet werkend gekregen, zwaar frustrerend :evil:

Om de aandacht even te verleggen maar iets anders gedaan... ik liep al tijden te worstelen met afsteken. De meeste Chinese wisselplaathouders voor 1.5 / 2mm steekplaten zijn zo slap als boter. En ze steken heel ver uit de houder, waardoor op de conventionele machine het moment te groot wordt (sneller trillen) en bij de Emco 5 de turret niet meer kan draaien.

Vroeger op de machinefabriek hadden we hele fijne steekplaten van PH Horn, type 312, in heel veel breedtes en die dingen zijn mooi positief en snijden dus relatief licht. De platen zijn niet goedkoop maar ik vind 4-7 euro / snijkant (gangbare prijzen op eBay zijn circa 12-20 euro per plaat) nog te doen gezien de resultaten en levensduur. Maar de houders zijn helaas onbetaalbaar. Gelukkig is er een CNC freesbankje :mrgreen:

https://www.flickr.com/photos/36761590@N02/49548987611/
https://www.flickr.com/photos/36761590@N02/49548987606/

Stukje C45 vierkant 20 , even deels naar 12mm verdund. Er wordt nog een groot deel van de zijkant afgefreesd maar ik wilde eerst de zitting frezen; als dat fout gaat kan het hele ding in de afvalbak en nu had ik er nog niet zoveel tijd in zitten... zitting geprogrammeerd en gefreesd (het is een gelijkzijdige driehoek, lekker makkelijk) Gat M5 waar straks een M5x10 bolkop met binnenzeskant de plaat zijdelings opsluit. Er moet nog wat van de voorkant af, ik heb de beitelhouder niet van te voren uitgetekend maar bepaal bijna alles gaandeweg. De zitting is 2mm diep, waarmee ik dus alle diktes tot 2mm kan gebruiken. Mogelijk dat ik nog eens een tweetal extra ga maken, een van 1 en een van 3mm diepte, om zo altijd optimale steun voor de wisselplaat te hebben (bredere platen mogen dieper steken, ik wil niet teveel van de voorkant halen bij dunne platen vanwege zijdelingse stabiliteit)

Wel gaaf, naarmate ik meer ervaring krijg met de X4-800 router ga ik er ook in staal steeds beter mee frezen. Vandaag C45 staal , 1mm diep, volle 2mm freesbreedte, 12000rpm en een voeding van 400mm/min ging prima, niet slecht voor een ding met ronde geleidingen 8) Benieuwd hoeveel beter zo'n zelfde machine het zou doen met echte geleidingen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Emco Compact 5 CNC

Bericht door hfjbuis »

Ik heb al eens eerder iets gepost over mijn oplossing voor het afsteken, maar kan het niet vinden.

Ik steek op beide draaibanken af met de beitelhouder omgedraaid zodat als de afsteekbeitel gaat buigen, deze niet dieper gaat steken (happen), maar minder diep (lossen). Dat i.c.m. een 1.2 mm HSS afsteek mes werkt bij mij heel erg goed. Ook afsteken met inserts doe ik met een omgedraaide beitel. Tevens heb ik de insert houder aangepast omdat het afsteekmes (blade) niet stabiel is. Nu werkt het eigenlijk probleemloos (staal, aluminium, POM, messing) op beide draaibanken. Voorwaarde is wel dat de beitel absoluut op centerhoogte staat. Mijn huidige houder is gemaakt voor 40 mm diameter afsteken. Als ik tijd heb, maak ik er een voor 60 mm en een eigen blade voor 120 mm (alleen kunststof afsteken) met daarin een insert gesoldeerd.
Dat 1.2 mm HSS blad is helaas lomp aan zijn einde gekomen. Een 1.2 mm (3/64") geslepen (P-style) HSS blad kan ik alleen via eBay krijgen, maar dan schrik ik van de verzendkosten. Voorlopig gebruik ik alleen maar 2 mm inserts.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... ek#p174479

Hier mijn insert beitel:
18470

Beitel in de houder
18471
Plaats reactie