Emco Compact 5 CNC Project

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 CNC Project

Bericht door Breaker »

En geen ATC, dus daar bespaar je nog €67,- voor de Nema 17 motor en DM422 driver.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 CNC Project

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies..
Toen ik mijn eerste CNC machine bouwde.. was ik een totale leek op electronica gebied.. maar het aansluiten van een CNC besturing.. ach..

Afbeelding

Daar komt het eigenlijk wel op neer..
besturingskast bouwen in een notedop: Kastje bouwen, vol schroeven met drivers, CPU, Voedingen, dropveters trekken.. klaar..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 CNC Project

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Op een of andere manier willen hobbyisten niet begrijpen dat als iemand een bedrijf heeft, die uren gewoon geld kosten. Dus als iets door een bedrijf gebouwd moet worden, betaal je zo €50.- per uur, plus nieuwe makkelijk te krijgen onderdelen, ook niet altijd het goedkoopste, en eigenlijk moet een bedrijf ook nog wat risico, garantie enz. in calculeren. ( en ook nog BTW als je die niet af kunt trekken )

Retrofitten, is nog veel lastiger, moet je eerst uit gaan zoeken hoe alles zit, en hoe je de nieuwe spullen waar gaat krijgen.

Allemaal hardstikke leuk werk, maar er gaat wel tijd in zitten, daarom moet je het ook als hobby zien.

En als je werken als hobby ziet, moet je heel erg opletten dat je jezelf niet zit te belazeren. Als je je bewust bent dat je jezelf belazerd is er niets aan de hand. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 CNC Project

Bericht door Arie Kabaalstra »

belgiummade schreef:ZALIG dit allemaal te kunnen lezen! ;)

ok , arie , heb jij zin in een projectje?

ik weet niet vanwaar je bent?

misschien dat je eens kan komen op de koffie , geef je ook iets voor je moeite en verplaatsing uiteraard?:)

ik zit in 2380 Westmalle Belgie

mvg

Joff
Westmalle zeg je?. neem dan in elk geval wat mee van de plaatselijke brouwerij.. :)

Projecten heb ik altijd zin in.. maar.. ook ik heb een bedrijf.. momenteel werk ik aan meerdere projecten.. te weten :

Afbeelding

en

Afbeelding

Ik woon&werk in Bakhuizen, Friesland.. da's toch een kleine 3 uur sturen vanuit Westmalle.. :lol:

Als je alles vantevoren weet.. dan is de ombouw van een Emcootje 5 door een bedrijf een "ochtendje werk".. omdat de 2Nm Steppers in ongeveer een half uurtje wel te monteren zijn.. Besturing en PC eran knopen.. alleen de originele spil.. da's even lastig.. een andere motor.. dat vraagt weer wat meer werk.. maar dan is het een kwestie van een VFD eraan breien.. en de dropveters tussen VFD en CNC besturing leggen..
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 CNC Project

Bericht door Breaker »

een voorstel gedaan voor de onderdelen maar kwam op een 5000+uit
Ik ga ook maar af op wat er staat... Heb zelf eerder een verlanglijstje samengesteld bij DamenCNC maar kom zelfs niet in de buurt van dit bedrag.
Ik denk dat er ergens een "stukje mekaar nie begrijpe nie" zit..
Daar sluit ik me bij aan.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
belgiummade
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 feb 2014 21:07

Re: Emco Compact 5 CNC Project

Bericht door belgiummade »

die subdelta is anders wel overdreven mooi!

wel ik heb blond, bruin , dubbel en trippel voor je
dus meer dan genoeg

ik zou je gewoon eens willen naast me hebben staan , en samen even de machine bekijken ...


ik heb overigens daarnet de X motor aan de Y driver gehangen , en kon mooi afsteken
als ik de x terug normaal aansluit kan ik niet afsteken


grt
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 CNC Project

Bericht door janplastiek »

willen cnc frezen en je postnummer nog niet kennen :mrgreen: ;-) :lol:
B-2390 Malle
b-2380Ravels

Dit plagertje zit in B-2310 Rijkevorsel, 10 minuten van jou vandaan
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 CNC Project

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik neem aan dat je de originele motoren er nog aan hebt zitten?
ik heb overigens daarnet de X motor aan de Y driver gehangen , en kon mooi afsteken
als ik de x terug normaal aansluit kan ik niet afsteken
die dingen hebben nog niet het koppel om het vel van je pudding te sleuren..
belgiummade
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 feb 2014 21:07

Re: Emco Compact 5 CNC Project

Bericht door belgiummade »

janplastiek schreef:willen cnc frezen en je postnummer nog niet kennen :mrgreen: ;-) :lol:
B-2390 Malle
b-2380Ravels

Dit plagertje zit in B-2310 Rijkevorsel, 10 minuten van jou vandaan

hahaha!

ik ben net verhuisd naar een andere locatie ;)

heb daar een tattooshop geopend , en kan jij me verder helpen ook dan ?

ps. Arie , idd geen power ...

maar gek dat de Y driver meer geeft dan de X...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 CNC Project

Bericht door Arie Kabaalstra »

die oude motoren.. gewoon eraf sleutelen.. pennetje uit de poelie tikken.. poelies en pennen bewaren.. de rest met een grote boog klikoneren..

Ik heb voor mijn machines de 2Nm steppers van DamenCNC gekocht.. met ¼" as.. poelies erop.. ( de Z-as poelie achterstevoren monteren vanwege de aslengte.. en klaar..
op 75V loopt mijn bankje nu 1800mm/min ijlgang.. mooi genoeg.. ik loop toch nooit lange stukken..

de keuze voor EdingCNC ligt bij mij natuurlijk voor de hand.. ik heb de Beagle ook op EdingCNC draaien.. omdat ik bij de ontwikkeling betrokken ben geraakt.. en ik kan alles wat ik maar kan verzinnen doen met die machines.. waarom zou ik iets anders willen?..

degenen die op de meeting geweest zijn hebben gezien hoe het werkt.. en wat het kan..
belgiummade
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 feb 2014 21:07

Re: Emco Compact 5 CNC Project

Bericht door belgiummade »

moet ik voor de Y dan een andere motor doen?

zijn er voordelen eding cnc vs mach 3 die ik nog niet weet?

zou ik de draadstangen vervangen ook?

grt
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 CNC Project

Bericht door Arie Kabaalstra »

ehh.. een Y motor.. een draaibank heeft geen Y as.. in elk geval de Emco niet..

Kort gezegd: de EMCO Compact 5 CNC is een leuke draaibank.. de standaard besturing is RUK, en de motoren zijn Kødt.. dus.. de motoren op Z en X as vervangen door Nema 23 , 2 Nm, de besturing..... tja..

't is algemeen bekend dat ik MACH Helemaal NIKS vind.. het heeft 5 minuten op mijn PC gestaan..
Waarom werk ik met EdingCNC.. simpel.. ik ben betrokken bij de ontwikkeling vanaf versie 3.0

Veel mensen "klagen" dat je de gebruikers interface niet aan kan passen.. en ik zeg "godzijdank niet".. nu weet iedereen van iedereen waar wat zit.. iedereen heeft hetzelfde.. er is hier al een hele discussie geweest wat nou beter is.. in mijn ogen blijft het appels en vijgen..
belgiummade
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 feb 2014 21:07

Re: Emco Compact 5 CNC Project

Bericht door belgiummade »

thx for your input ! ;)

wel dan is het de X motor op de Z driver , kan dan afsteken met gemak is veel gezegd maar het lukt
zet ik ze gewoon gaat het niet

over mach 3 , ik heb daar veel over gezien , maar niet echt overtuigd geraakt....

EdingCNC is mij nieuw , ken het niet , maar als ik het goed voorheb , werkt die eding 'computer 5serie' op zichzelf?
en kan ik via een laptop en netwerk de programmas er in laden zonder dat je er moet bijstaan of zie ik dit verkeerd?


ps. ik kan inventor 3d tekenen , kan dit helpen om makkelijker met die Eding overweg te kunnen?

pps. wat doe ik best met de geleidingen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 5 CNC Project

Bericht door Arie Kabaalstra »

EdingCNC is mij nieuw , ken het niet , maar als ik het goed voorheb , werkt die eding 'computer 5serie' op zichzelf?
en kan ik via een laptop en netwerk de programmas er in laden zonder dat je er moet bijstaan of zie ik dit verkeerd?
EdingCNC bestaat uit 2 Delen.. de EdingCNC CPU, een Printplaatje met een zooitje electronica, waaronder een buffer.. en een eigen timer.. (kom ik zo even op terug).. en een PC met Software..

de software "praat" met de CPU, en de CPU praat tegen de rest van de besturing, zoals de drivers.

die Buffer en eigen timer zijn er om ervoor te zorgen dat alles soepeltjes blijft lopen..Windhoos heeft zijn timing waarmee alles geregeld wordt.. en die houdt geen rekening met een aangesloten CNC machine.. vandaar dat Bert Eding de Timing van het geheel aan de CPU heeft toevertrouwd.. de commando's worden vanuit de PC in de Buffer gestopt, en dat mag met "horten en stoten".. zolang de buffer maar niet leegloopt.. gebeurt zelden.. vanuit de buffer loopt alles keurig op tijd naar alles wat electriekjes nodig heeft.. zoals de stepperdrivers..
zonder dat je er moet bijstaan
Daar moet ik even om gniffelen.. hier op het forum hanteer ik altijd de kreet, Gereedschapjes instellen, Programmaatje Laden..Grote Groene Knop Heien.. Koffie halen...

Op de CNC meeting afgelopen weekend.. deed ik precies dat.. ik had een programma gemaakt met meerdere tools, vlakdraaien, binnendraaien, schuin kantje.. radiusje.. dus.. laden.. grote groene knop.. en tot verbazing van vele omstanders.. liep ik direct na het indrukken van de startknop inderdaad weg.. waarheen?.. Koffie halen.. ik had een droge bek van al dat uitleggen.. :)

Kort en goed.. een CNC machine is er natuurlijk voor bedoeld om onbemand te kunnen draaien.. Ok.. ik geef toe.. het is en blijft mooi om te zien hoe de machine het werk doet.. maar 'k zit inmiddels 20 jaar in het vak.. ik heb het inmiddels wel gezien.. doe het hier zelfs wel eens.. dat ik er een werkstuk opzet.. en dan rustig de deur achter me dichttrek om boodschappen te gaan doen.. niet zelden staat de machine nog op het zelfde onderdeel te werken als ik terug kom en de boodschappen in de koelkast heb gelegd..

DUS!.. en ook daarom.. :lol: een EdingCNC Besturing bestaat uit: een PC met Software(Gratis) en een Besturingskast met Drivers, voedingen, relais voor de spindelmotor, of een VFD met Borstelloze motor, en eventueel nog wat "randzaken, EN een EdingCNC CPU (niet gratis)
de PC draait je software.. toont op het scherm waar de machine mee bezig is.. je kunt er instellingen mee maken.. commando's mee geven.. direct G-Code ingeven (MDI), programma's laden...

Verder... kun je met de software ook zelf de nodige programma's toevoegen aan één bestand.. in de vorm van Subroutines.. (dit gaat op IT lijken).. je kunt die Subroutines aanroepen, dus uitvoeren vanuit een ander programma, vanuit directe ingave (MDI) of met een druk op een "knop"

Onderaan in het scherm staan 12 "knoppen".. heb je een Mepscherm(touchschreen) kun je gewoon tegen het scherm slaan.. anders.. gebruik je de Ftoetsen bovenaan je toetsenbord..(ramplank)
de laatste 2.. F11 en F12 tonen een menu met "User Subs" .. daar kun je in het bibliotheekbestand (macro.cnc) of MacroFile je Subroutines inzetten..

Ik heb daarmee een Teach-in besturing van mijn Emcootje gemaakt.. als ik een stuk materiaal in de klauwplaat knoop.. jog ik met mijn *(gekalibreerde) beitel tot vlak voor dat stuk materiaal.. dan zet ik de Z-waarde (offset) op laten we zeggen 2.. dan F11, F2.. dat is bij mij de Usersub die ik gebruik om vlakdraai werk te programmeren.. er komt een dialoog op mijn scherm te staan.. daar klop ik wat waarden in om het werk vlak te draaien.. druk op Ok.. dan tekent ie het geprogrammeerde op mijn scherm.. bevalt me dat wat ik zie.. druk ik op de grote groene knop.. en ga ik wat anders doen..

let wel.. dat heb ik ZELF geschreven.. zit er niet standaard in.. het is me wel eens gebeurd dat er(toen ik bij Damen CNC werkte) een klant belde die EdingCNC gekocht had bij Kevin Damen.. hij kon die programmeerfunctie niet vinden.. Kevin moest em toen ook uitleggen dat "een of andere handige hobbyist" dat gemaakt had.. en dat 't er niet standaard inzat..
Plaats reactie