Ombouw Emco Compact 5 CNC naar EdingCNC CPU5A

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

ruudvd
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:56
Locatie: —-

Ombouw Emco Compact 5 CNC naar EdingCNC CPU5A

Bericht door ruudvd »

Hallo Iedereen, Ik ben nieuw op dit forum en zal mezelf eerst even voorstellen.
Ik ben Ruud, 22 jaar en student Mechatronica (Fontys in Eindhoven). Nu heb ik in het verleden op het MBO een basis gehad in draaien en frezen en ook een basis in CNC gehad, dat vond ik altijd interessant en leuk om te doen. Nu had ik dus al een heel deel van dit forum doorgelezen en wil zelf nu ook wel eens wat gaan doen.

Nu to the point, een dorp verder staat een Emco Compact 5 CNC te koop http://link.marktplaats.nl/m991821036 Daar ga ik vanavond een kijkje nemen.
Na wat gezocht te hebben op internet lijkt dit een van de eerste versies te zijn MK1 of MK2 omdat hier nog de witte 1 stand schakelaar opzit. met een tool turret.
Nu is mijn vraag wat moet zoiets kosten?

Ik wil er vooral mee leren CNC draaien dus een ombouw naar EdingCNC is wel de bedoeling. dus ik wil beginnen met aluminium en dan zie ik wel verder wat het bankje aan kan.
Laatst gewijzigd door ruudvd op 18 dec 2015 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door Breaker »

Er lijkt verder niets bij te zitten qua beitels e.d. maar de toolchanger is prijzig als je deze apart wil kopen, dus goed als die er al bij zit. In het dorp is wel weer makkelijk, gemiddeld 850, 700 goedkoop, 1000 prijzig. Aanvullend materiaal kost zo vele honderden extra dus kijk even wat je er nog bij kan sprokkelen... als arme student :cry:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
ruudvd
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:56
Locatie: —-

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door ruudvd »

Breaker schreef:Er lijkt verder niets bij te zitten qua beitels e.d. maar de toolchanger is prijzig als je deze apart wil kopen, dus goed als die er al bij zit. In het dorp is wel weer makkelijk, gemiddeld 850, 700 goedkoop, 1000 prijzig. Aanvullend materiaal kost zo vele honderden extra dus kijk even wat je er nog bij kan sprokkelen... als arme student :cry:
Oke bedankt voor je reactie, ik rij zo aan en kijk wel of ik een goede deal kan maken!
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door mjeuring »

Heb een soortgelijke set gekocht zonder elektronica en 3 klauw, maar met nieuwe steppers en turret voor €550
ruudvd
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:56
Locatie: —-

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door ruudvd »

Zojuist de compact 5 gekocht met zes beitels. Ik moet echter nog wel een klauwplaat sleutel kopen want deze zat er niet bij.
Verder waren alle assen werkend inclusief de turret, ze moeten echter wel een keer gesmeerd worden want het lijkt allemaal een beetje stroef te lopen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nette machine.. ik heb er ook naar gekeken. maar ik heb em laten gaan.. want ik heb er al 3...:)

EdingCNC is een goede optie om em te "updaten".. heb ik er zelf ook op.. en ik heb er een Teach-in functie voor geschreven..

Ik kan daarmee aan de machine per bewerking programmeren en uitvoeren, en zonodig opslaan in een part-program waarmee ik alle bewerkingen in één keer afloop..
en dan zie ik wel verder wat het bankje aan kan.
Afbeelding

Nou.. ja.. zoiets.. :lol:.. Titanium Grade 5, tot 60 meter waterdicht.. kast bestaat uit 3 Delen.. de "bezel" de "midcase" en het achterdeksel.. 'k heb er 52 gebouwd.. onlangs 5 Kasten gemaakt voor Pellikaan Timing, van zijn Duikhorloge, de Diving Dutchman, en momenteel ben ik bezig met een volgende serie van 25 horloges voor het nieuwe merk SUBDELTA..

Kortom.. Stabiel en zuiver genoeg om er Titanium horloges op te maken.. need i say more?.. Ok.. Inconel ga ik vooralsnog maar even niet proberen.. draaien zal op zich wel gaan. maar frezen zie ik nogal tegenop.. :mrgreen:

Tip.. bouw em zo snel mogelijk om naar EdingCNC.. ik kocht mijn eerste EMCO met (nog) werkende originele besturing.. Ok.. hij doet het. maar 't is een ramp om te programmeren, hij heeft geen vaste nulpunten, en ook geen Home-schakelaars... nou heb ik die er ook (nog) niet opzitten.. maar EdingCNC heeft in elk geval een vast nulpunt.. scheelt enorm als je met meerdere gereedschappen gaat werken.. de Emco besturing heeft ook geen gereedschappentabel waar je de offsets in kan zetten.. dat heeft EdingCNC wel..

de Bestaande Stappenmotoren eraf sleutelen.. 2Nm Steppers kopen met ¼" as, en met een half uurtje heb je de machine voorzien van degelijke steppers.. de Turret.. 0.5 Nm Nema 17 steppertje erop.. kijk maar even in mijn Topicje over mijn Emco's, daar staat een DXFje voor een Motorplaat, kun je die Nema 17 Stepper zo op je turret knopen.. drivertje erbij.. proggen als A as.. en die niet visible zetten.. is toch nutteloze info.. macrootje voor dat ding stelt ook niet veel voor.. kun je wel van mij krijgen..
ruudvd
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:56
Locatie: —-

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door ruudvd »

Ik heb dat forum inderdaad al doorgelezen en vindt het erg interessant om te lezen, mede ook de reden om voor een Compact 5 te gaan door de documentatie. Nu ben ik een lijstje met onderdelen aan het samenstellen (met de nodige vraagtekens):
- 2x nema 23 met 1/4" = 6,35mm as (2 of 2,5 Nm)
- 2x DM556 stepper drivers
- 1x 48v 8.3A voeding
- 4 aderige 1,5 mm^2 shielded kabel 5 meter
- 1x nema 17 0,5Nm
- 1x stepper driver ??
- 1x EdingCNC cpu5a3 of 5a4e??
Ben ik nog iets vergeten?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eh... Even kijken.. de PC!.. :lol:
Maar die heb je waarschijnlijk al..
Ik heb er zelf de DM 856 aan hangen met een 75V voeding
en dan nog een lichtere voeding.. welke weet ik even niet, voor de Nema 17 stepper..

Mijn draaibankje draait momenteel met de CPU4, die ik "over" had na het installeren van de CPU 5B Ethernet in mijn Freesbank.. Ik zou in elk geval voor de Ethernet versie gaan..

Wat je er ook nog aan kan knopen: Limitswitches.. om je machine automatisch zijn referentiepunten op te laten zoeken als je em aanzet..
Ik heb ze (nog) niet.. omdat ik midden in een order Horlogekasten omgebouwd heb naar EdingCNC, omdat de originele besturing het begaf..
Daarom moet ik elke keer als ik de machine uitzet zorgen dat mijn Sleden op het Home-punt staan.. zodat ik de volgende dag verder kan, door gewoonweg te homen, en dan verder te gaan waar ik was gebleven..

Vergis je niet in wat mijn machientje allemaal kan.. Ik heb heel veel zelfgeschreven Code in de machine staan.. 't schrijven van de Macrofile met vlakdraai, langsdraai, Radius, schuine kant, en groefsteek cycli heeft een kleine 3 weken in beslag genomen.. ook omdat ik het voor en nabewerken in één cyclus kan programmeren.. ik kan voordraaien met een overmaat, dan wisselt ie zijn tool, en gaat ie nasnijden.. met ingegeven snedediepte.. 't kan allemaal.. maar je moet er wel even voor gaan zitten..
ruudvd
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:56
Locatie: —-

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door ruudvd »

Een oude winXP PC heb ik nog wel ergens liggen inderdaad.
Betreft de home switches heb ik nu 2 NPN proximity switches toegevoegd welke ik op 25v 1A voeding wil aansluiten, kan ik deze zo op de parallelle poort van EdingCNC aansluiten of dienen deze via een optocoupler gekoppeld te worden met 5v aan de EdingCNC zijde?
Is het makkelijk om een BOB aan te schaffen of is een parallelle kabel strippen voldoende?
voor de nema 17 stepper wil ik dezelfde voeding van 25v 1A gebruiken, is 1A icm. DM422C driver voldoende?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

YIPE!.. Hold your horses!.. Parallele poort?..
25 V kun je in elk geval niet rechtstreeks op de EdingCNC CPU aansluiten.. of je moet het over 15 dagen doen.. en dan zo'n beetje om een uur of 12 snachts.. Vuurwerk gegarandeerd.. :lol:

Kijk even goed in de Manuals, Ik weet 't even niet uit mijn hoofd.. maar je hebt, voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat, NPN switches nodig als je Inductieve gebruikt. die dingen kosten 1½ tientje.. dus dat zijn de kosten niet.. je kan er voor de zekerheid nog een Optocoupler tussen zetten, bij DamenCNC ( mijn voormalige werkgever) gebruiken ze daar een ACPL 847 voor

EdingCNC heeft NIETS met die verouderde Paralelle poort te maken.. sommige CPU's hebben dan wel een 25Pins SubD connector.. maar dat is de "hobby-versie"... voor diegenen die hun machine willen aansluiten met één 25aderige kabel.. Doe mij de versie met Box headers voor flatcable maar.. drivers kun je via een aansluitprintje met Box-header zo aansluiten met een stukkie Flatcable.. geen gekloot met een soldeerpook om een 25 aderige kabel aan een stekker te solderen..

Breakoutboard?.. Waar heb je dat nou weer voor nodig?.. helemaal niet nodig dus.. EdingCNC is in wezen al je breakoutboard..

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t=10486

Kijk daar maar eens
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door DaBit »

Optocoupler toevoegen is wel zo veilig, maar een NPN-sensor kan eventueel ook zonder op de sturing, mits die sturing een pullup-weerstandje heeft naar z'n logische spanning.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ruudvd
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:56
Locatie: —-

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door ruudvd »

Bedankt voor alle tips! het moet inderdaad een NPN volgens de manual zijn anders blaas je de print op (boven de +5v). er staat al een aansluitvoorbeeld bij de sensor https://www.hardware-cnc.nl/nl/winkel/s ... m12-detail
en een optocoupler kost ook bijna niks maar volgens dit topic http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=3 ... 0&start=14 niet benodigd omdat een NPN tussen uitgang en GND schakelt.
daarentegen kies ik wel voor de CPU 5a omdat de b versie mij iets te duur is. Scheelt de ethernet versie erg veel in storing, ik heb maar maximaal 3 assen nodig en de pc staat toch altijd bij de machine?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb jááááren met USB gedraaid.. ik heb in 2012 ook een aantal speciale machines gebouwd die met EdingCNC gestuurd zijn ( ponsmachines voor medische techniek ), met een eigen geschreven besturing in VB.NET (toen werd de VB.NET API nog ondersteund).. draaien al jaren zonder hick-ups.. mijn eigen freesbank heeft van 2007 tot en met 2013 gedraaid met een CPU 4 via USB.. alleen in 2013 heb ik de machine voorzien van een CPU5 met Ethernet..

niets mis met USB.. 't verschil tussen "goed" en "beter"..
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: waarde Emco Compact 5 CNC

Bericht door Breaker »

Strikt gezien is het geen parallelle poort, maar een DB-25 connector. Een BOB is wel zo makkelijk maar niet noodzakelijk, een afgeknipte parallelkabel en een rij kroonsteentje kan ook wel met een beetje puzzelen.

Ik had dezelfde vraag, hier een paar suggesties voor een breakout:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=44&t=11945&start=28
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie