Emco Compact 8 CNC-ombouw

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Sven »

Ik heb nog wel een stukje pet voor je, makkelijk te vervormen met fohn, gekregen van plastieken Jan
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door spinningwheels »

Wat die spanen betreft , gewoon een beetje uit de vuurlinie blijven zeg maar.
Wel iets van een bril voor de oogjes gebruiken, het is best wel gevoelig als een arts in je oog gaat prutsen om een stukje staal er uit te halen.
Bij brons draaien gewoon een stoffer tegen de beitel aanhouden, die zooi geeft helemaal een fontein aan hele kleine spaantjes.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

@Sven: Als ik aan afscherming begin dan bouw ik gewoon een volledige omkasting. Ik heb er nog wel wat 3mm polycarbonaat voor staan ook.

@Spinningwheels: ik gebruik een oude crossbril voor dat doel, ook wel DaBit z'n Sexy Skibril genoemd door sommige forumleden. Bevalt me uitstekend. Met dank aan de Dremel en die gewone gesloten (ahum) plastic veiligheidsbrillen heb ik toch al 2x bij de dokter gezeten om die in m'n oog te laten prutsen. Brrrr.

Nog wat nagedacht, en het lijkt me verstandig om eens te beginnen met een lineair meetsysteempje op de X-as. Die opnemen in de positionering en ik ben van problemen zoals stappenverlies op de motor 'verlost'. Als die motor stappen begint te verliezen omdat-ie het niet meer trekt dan remt de boel gewoon wat af totdat de motor het wel trekt. Zou best wel eens voldoende kunnen zijn. Zo niet, dan komt een zwaardere motor in aanmerking.

Ik heb inmiddels contact opgenomen met Trabiss voor een leuk compact meetsysteempje voor de X-as, en die lijkt inderdaad iets magnetisch te hebben dat in mijn straatje past.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Ik kreeg de laatste tijd toch wat meer last van afwijkingen op de geprogrammeerde diameter. Lastig; in tegenoverstelling tot freeswerk komt draaiwerk vaak juist wel best nauw.

Toch maar eens gekeken waar dat 'm in zat, en dat is voornamelijk toegenomen speling op de axiaal-lagering en voor een klein deel op de trapezium-moer. Nog maar eens proberen bij te stellen, maar al gauw zat ik toch weer 0,05mm naast de maat. Zeker het 608 lagertje dat ik gebruik aan 1 kant vind langdurig axiale belasting toch niet zo heel grappig, maar ook de bronzen bussen slijten.

De stelling 'op een draaibank heb je weinig last van axiale speling; de beitel duwt de speling er toch uit' is niet helemaal waar; die zou alleen waar zijn als de sledes frictieloos zijn en je nevernooit van richting wisselt tijdens het draaien. Bij kleine afnames is de kracht in de X-richting niet groot genoeg om de speling eruit te duwen.

Nu had ik eerder al een lineaal gemonteerd op de X-as. Die heb ik ondanks onhandig in de weg zitten maar weer gemonteerd, nog 3mm lager, en in de positionering opgenomen. Zit nog steeds in de weg; vanaf een mm of 50 diameter kan ik niet meer met de lineaal onder de 3-klauw want dan gaan de bekken van de klauw 'm raken, en met de 4-klauw kan ik het helemaal niet.

Da's minder erg dan het lijkt; 95% van mijn draaiwerk blijft onder de 50mm diameter en van die 5% die je dan overhoud kan ik met een binnendraaibeitel uit de voeten, is het niet zo erg dat het een stukje uit de klauwplaat moet gebeuren, of is het gewenste onderdeel met de frees uit een stuk plaat uithakken zeker zo praktisch.

Maartoch, ik zal dus ooit de zoektocht naar een passend meetsysteem weer eens op moeten starten, want het op de juiste manier oplossen met een kogelomloopje en 2 axiaallagers zie ik nog steeds niet zitten bij die Emco. Monteren van een meetsysteem blijft ook koppijn; het Trabiss spul was eigenlijk nog niet compact genoeg.

Maargoed, eerst maar eens kijken hoe goed zo'n lineaal presteert, en dan eventueel eens kijken naar zoiets.
Tot nu toe lost zo'n lineaaltje in de servolus alle positioneringsproblemen perfect op.

Denk ik nog wat verder: het NEMA17 motortje op de X-as is wat aan de slappe kant, vooral te merken bij afsteken. En aangezien de stepper bij gebruik van een lineaal toch als geregelde-snelheid servo gebruikt word zou dat Nema17 motortje ook wel een klein DC motortje kunnen worden. Dan is er in dezelfde bouwvorm toch meer vermogen uit te trekken.

Of gewoon niks doen, en na de 3D printer een fatsoenlijke zelfbouw-draaibank in elkaar steken :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door ger »

De stelling 'op een draaibank heb je weinig last van axiale speling; de beitel duwt de speling er toch uit' is niet helemaal waar
Die stelling gaat wel op voor een conventionele draaibank ( tenminste het eerste gedeelte, de beitel de speling er uit laten duwen moet je altijd vermijden), daar draai je altijd de beitel naar je werkstuk toe en nooit van je werkstuk af als je een maat instelt , bij een cnc draaibank ligt dat natuurlijk iets anders ;-) , alhoewel je met rechttoe rechtaan draaiwerk hetzelfde principe kan toepassen natuurlijk ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Met rechttoe-rechtaan draaiwerk heb ik ook niet zo gek veel last van die omkeerspeling, want dan komt de beitel toch altijd naar binnen. Maar wel als ik een 45-graden-kantje of radius draai, of met een VCGT beitelplaatje een contour doe wel.

Maar het meest irritante zijn toch de maatafwijkingen doordat spelingen er niet altijd 100% uitgeduwd worden. Als je een stuk as 0,05mm te groot draait past-ie echt niet in een lagertje. Dat is met een lineaal beter op te lossen dan met wat ik aan mogelijkheden heb om de lineaire aandrijving te verbeteren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

Dan is dit wel een leuk topic voor jou gok ik:
https://forum.zerspanungsbude.net/viewt ... 99&t=23348

Tenminste, als je duits goed is.
Gaat om een diy magnetische uitlezing met magneetband en een sensor AS5311
Kun je desnoods nog de magneetband in uitgefreesde groef plaatsen en de sensor in een pocket.
Wat ook nog kan is de lineaal achteraan de dwarsslede plaatsen:
Zoals dit:
http://gtwr.de/shop/pro_mykrodreh/dro.html
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Ik heb bij die rls.si maar zo'n kaal-printje-encoder en stukje bijpassende magneetband besteld, deze dus:

Afbeelding

Met zo'n AMS IC en wat hobbyen ben ik goedkoper uit, maar in dit geval heb ik graag dat 't gewoon werkt en de prijs is niet hoog genoeg om het daarvoor te laten. Die RLS mannen geven data voor de hysteresis (2um) en nauwkeurigheid (+/- 40um/m) op, wat mij ook wel wat waard is.

Lineaal achteraan de dwarsslede red ik niet, of in ieder geval niet met de Mitutoyo die ik nu heb: dat komt weer te ver naar achteren en dat botst met de achterwand. Tweede nadeel is dat die lineaal dan gaat vibreren tijdens het draaien, en daar reageert-ie op. Als die naar een uitleeskastje gaat is het nog niet zo erg als het getal wat juttert tijdens het draaien, maar als die in de servolus hangt wil je dat eigenlijk niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door ger »

Maar het meest irritante zijn toch de maatafwijkingen doordat spelingen er niet altijd 100% uitgeduwd worden.
Dat is de reden bij een conventionele draaibank dat de geleidingen wat straffer zijn afgesteld , zodat als je naar je werkstuk toe draait je altijd de speling eruit draait ;-) , maar zoals al eerder gezegd , bij cnc is dat een ander verhaal. het is een misverstand dat de beitel de speling er uit moet drukken, dan krijg je een onzekere factor, het is in dit geval dat de beweging naar je werkstuk met voldoende wrijving op je geleiding de speling er uit moet drukken ( iets wat je bij cnc eigenlijk nou net niet wil ;-) ).
Zo ik begrijp heb je een cnc draaibank met trapezium spindels en zwaluwstaart geleidingen , ofwel de bouw van de machine als een conventionele draaibank maar dan met een besturing er op. je krijgt er dan de nukken van een conventionele machine gratis bij natuurlijk.
Wat je met een met een lineaal krijgt is ook niet optimaal, je spindel ( in dit geval ) moet minstens 0,025 mm verplaatsen voor de slede wat doet, met het nadeel dat door de geringe wrijving van je geleiding de slede uit zijn speling gedrukt kan worden , zodat ie weer de andere kant op moet compenseren. Je oppervlakte wordt daar niet mooier van ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Ja, ik heb altijd geroepen dat ik het ombouwen van een conventionele bank naar CNC niet zo extreem zinvol vind omdat je uiteindelijk toch enkel het bed en vaste/losse kop overhoud en zelfs daarvan wil je eigenlijk de geometrie veranderen want voor CNC zit alles eigenlijk op de verkeerde plek en kom je ruimte te kort voor fatsoenlijke diameters kogelomloop en de bijbehorende moeren en axiale lagering.

Die Emco8 ombouw met zwaluwstaarten en trapeziumspil op de X-as is dus nog steeds een 'overgangs-apparaat' om te leren draaien, maar stiekum doet-ie het best goed en kom ik kwa capaciteit weinig te kort dus hij zal nog wel even blijven. Voor die paar honderd euro die er in de ombouw zit mag ik zowiezo eigenlijk helemaal niet klagen.

Heen en weer jutteren vanwege de servolus en omkeerspeling heb ik toch niet zoveel last van als ik zou verwachten; ik heb de sledes vrij strak afgesteld staan om daar de speling minimaal en stijfheid maximaal te hebben (normaal word je bij conventioneel draaien immers geacht de X-slede vast te zetten voor je gaat draaien), en daarmee dus ook redelijk wat frictie. Blijkbaar genoeg zodat de servolus niet 'terug' hoeft te corrigeren, zeker niet bij de laatste gang waar de afname <0,3mm is en de voeding <0,1mm/omw.

Ideaal is anders en in dit geval is de lineaal overduidelijk een elektronisch lapmiddel om andere problemen te verhullen, maar tot nu toe heb ik het nog niet kunnen betrappen op niet werken en haal ik met alu/messing/etc. oppervlakken die mooi spiegelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:(normaal word je bij conventioneel draaien immers geacht de X-slede vast te zetten voor je gaat draaien)
O, ? dan ben ik dat toch echt vergeten. :oops: Of geld dat alleen voor echte verspaners ?

Dat rls.si meetsysteempje is wel een leuke, benieuwd naar de ervaring.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door ger »

Of geld dat alleen voor echte verspaners ?
:lol: , nee hoor ik doe dat alleen bij onderbroken sneden als je dwarssupport neigt uit je werk te lopen maar verder eigenlijk nooit , je trapezium schroefdraad remt genoeg af en als je dwars support niet te lost staat , maar misschien bij hele grote machines met enorme heftige verspaning wel gebruikelijk ? maar heb nooit groter dan 3 meter tussen de centers gedraaid ;-)
Laatst gewijzigd door ger op 10 apr 2017 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

OK, ik had erbij moeten zetten 'bij de Emco compact 8' :lol:

De stabiliteit van die hobbybankjes laat natuurlijk wat te wensen over, wat niet verbazingwekkend is als je kijkt dat het hele ding origineel slechts 58kg weegt. Haal daar de motor/tandwielen/etc. van af en je houd niet veel gietijzer meer over, zeker niet als je het vergelijkt met 'echte draaibanken'. Daar zal die aanbeveling wel vandaan komen, hoewel ik 'm ook tegenkwam in een schoolboek over draaien uit de tijd dat ik nog in de luiers liep.

Magoed, te hard mopperen op die Emco is niet eerlijk, want stiekum doet-ie het verder allemaal best prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. op oudere conventionele machines verdiende het soms aanbeveling de sleden vast te zetten.. op conventionele freesbanken doe je niet anders.. zeker als je aan de laatste snede bezig bent..

en wat de stabiliteit van de bankjes betreft.. als je een Compact 5 CNC "ontmanteld" dan hou je heel veel blik over.. en een handje Gietijzer..

Toen men bij De Ridder (importeur van Emco) hoorde dat ik titanium verspaande op mijn "5je".. schrokken ze, en riepen ze in koor dat die bankjes voor Non-Ferro waren ontworpen..

Titanium IS non-Ferro..., maar dat was blijkbaar niet wat ze bedoelden.. ach.. rustigaan.. dan breekt het lijntje niet.. en het spaantje wel.. :)
Plaats reactie