Emco Compact 8 CNC-ombouw

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door ger »

Waarom word je geacht met draadsnijden een veel lagere snijsnelheid te kiezen eigenlijk?
Dat is omdat je het op een conventionele manier anders niet kan bijhouden met omschakelen :P ( vooral als je draad eindigt op een borst zonder draaduitloop).
Zoals eerder gezegd , met een cnc heb je hier geen last van , <30 graden invoeren hoofdzakelijk op 1 flank snijden ( om te voorkomen dat er van 2 kanten spanen naar het midden van je beitel krullen met als gevolg dat je spanen tussen je beitel en werkstuk vast kan komen te zitten )
Toerental zo kiezen dat je spaan goed uit je werkstuk komt ( je hebt hier geen mogelijkheid om je voeding aan te passen natuurlijk ;-) ) en als dat met 1000 t/m goed gaat , dan 1000 t/m gebruiken ;-)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door spinningwheels »

Misschien ook best wel handig om er rekening mee te houden dat M7 geen 7 mm is

Außen- durchmesser (d) Flanken- durchmesser (d2) Kern- durchmesser (d3)
Höchstmaß 6.98 mm 6.655 mm 6.367 mm
Mindestmaß 6.874 mm 6.57 mm 6.263 mm
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

Dabit:
http://link.marktplaats.nl/m1065688104
MIsschien wat voor jouw machine?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Hmm, verleidelijk. Opzich bevalt de snelwisselhouder me ook uitstekend, maar dit zou een leuke zijn om een stel schuitjes leeg te krijgen...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Inmiddels wat mails binnen met maten, en die revolverkop is net te groot voor een Emco Compact 8 helaas. De diameter van het beitelhouderplaatgevalding is 150mm, ik moet de beitelpunt circa 55mm boven de slede hebben en vanaf de slede naar beneden heb ik ca. 30mm. Da's ook met de beitels op de kop wat krapjes allemaal.
De snelwisselhouder zou ook moeten verdwijnen, plek voor beiden heb ik niet op de slede.

Note to self: als ik ooit zelf een draaibank bouw dan wil ik een laaaaaaannnngggeee dwarsslede..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Apparaat draait nog steeds prima :lol:
Ik heb een kapotte Mesa 6i25 kaart gehad na de vakantie; voor de vakantie de boel uitgezet, na de vakantie weer aan, Mesa 6i25 kaartje overleden. Uitonzerlijk, en door Mesa heel prima opgelost; ik had behoorlijk vlot een nieuwe. En gelukkig kon ik van een forumlid een reservekaartje lenen.

Wel heb ik inmiddels 1 dingetje met die draaibank wat ik toch zou willen aanpakken: de X-as motor, dat NEMA17 dingetje, is eigenlijk niet sterk genoeg. Met gewoon draaien geen last, maar met de afsteekbeitel heb ik toch heel rap stappenverlies, zeker in RVS en staal. Met puur afsteken is dat ook nog niet zo'n drama (gewoon doorgaan tot je er doorheen bent), maar als ik een groef moet steken of een busje met een kraag wil maken ofzo dan moet ik een keer overnieuw homen en het laatste stukje doen. Werkbaar, maar irritant.

Een meer vertraagde overbrenging wil ik eigenlijk niet; ik vind die X-as nu al traag (600mm/min max snelheid). Wil dat zin hebben dan moet ik nog een factor 2 a 3 meer vertragen, dan zakt de ijlgang me te hard. Zouden er korte NEMA23 of 34 motoren ergens te vinden zijn? Of anders toch eens kijken of ik een magneetlint oid kan vinden voor terugkoppeling, dan maakt een keer een stapje verliezen niet zoveel uit.

Wat me verder niet bevalt zijn potmeters voor voeding/ijlgang/spindel-%. Te gemakkelijk om die per ongeluk te verdraaien. Hugo z'n meerstandenschakelaar (of een klik-klik-klik ding op de potmeteras) is al een beter plan, maar ik denk dat een paar simpele encodertjes nog handiger is. Dan begint het ook altijd netjes op 100%


Verder nog een vraag: hoe beschermen degenen onder jullie met een normale open draaibank zich tegen die spanen? Lange mouwen lijkt me niks, maar ik heb vandaag in T-shirt wat staal staan te draaien en daar toch een paar brandplekjes op de armen van opgelopen. Ook niet ideaal. Een kap doet wonderen uiteraard, maar ik zie meer draaibanken zonder dan met.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

katoenen overjas, stofjas kan goed werken.
Ervaring met dunne katoenen shirts is dat er ook snel gaten in zitten
Heb al brandplekken genoeg, hetzij van lassen, of plasmasnijden of slijpen,draaien
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door thebigbozz »

Bij mijn super 7 heb ik een stuk plexiglas/lexaan op mijn dwarsslede gemaakt die ik met een stukje alu T-profiel er op schuif.
Afbeelding

Tegenwoordig heb ik er nog een extra stukje plexiglas voor gemaakt die ik aan de bovenkant van het stuk plexi op de bovenstaande foto kan bouten. Dit extra stuk loopt dan horizontaal boven de beitel/klauwplaat , waardoor ik ook met flood-koeling kan draaien.

Doordat hij er alleen opgeschoven zit kan ik hem er zo afschuiven als hij een keertje in de weg zit.

Mark
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: Afbeelding
Als je dan toch een afscherming voor het tandriempje moet maken, kan er ook wel een ruitje tegenaan.
Onderste deel vast, scharniertje, klepje, soort van 2CV ruitje maar net andersom.

En in dat schort zou nog wel een gat voor de stappenmotor kunnen,( kan zo 20mm dieper) maar de moer zal er wel pal achter zitten, dat is dan weer sneu. Maar je kunt natuurlijk een andere tandriem nemen en de motor nog een beetje opzij bewegen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Mjah, als ik spanenafschermingen ga maken dan kan ik net zo goed iemand lief vragen of-ie een stuk polycarbonaat in een L-vorm wil zetten en er een volle kap overheen zetten. Wat ook het plan is om nog ooit te doen, ik ga er alleen voorlopig niet aan toekomen vrees ik. Ik was wel benieuwd hoe anderen met dat 'spanenprobleem' omgaan; 9 van de 10 draaibanken die ik zie hebben geen enkele afscherming.

De moer zit inderdaad achter de motor. Maar zoals je al zei: die motor kan ook naar links of rechts. En in het ergste geval kan er in dit blok een 2e kamer voor de moer of zelfs een ander blok aluminium op de frees; de tekening is er toch en ingewikkeld is dat ding niet.

Hmm. Ik denk dat ik zowiezo eens moet kijken voor een lineair meetsysteempje. Dat maakt veel dingen makkelijker; dan kan ik als het dan nog nodig is ook wegkomen met een (al dan niet brushless) DC motor en die zijn wat makkelijker als pancake-types te vinden. Dan zou zelfs een haakse overbrenging nog moeten kunnen.
Korte steppers zijn er trouwens ook wel: klik. Die zal nog wat te diep zijn, maar het bestaat in ieder geval.En nu ik overgestapt ben op gewone trapeziumspindel kan ik de ophanging ook best wat langer maken; de lengte van deze werd bepaald door de originele spil van Emco.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Lude »

Ik heb een stukje polycarbonaat op een magneetstatiefje (zo'n standaard ding) gezet.
Voor kortspanend materiaal werkt dat wel goed (langspanend moet je er absoluut niet mee doen).

Maar in de praktijk werk ik altijd zonder iets eigenlijk in de hoop ooit nog een olifantenhuid te ontwikkelen ;-)
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door mostudio »

Hahah welkom in de wereld van draaien , ik doe het dagelijks op me werk en ja de spanen vliegen in het rond vlink voorzetten gas op die lolly en een stapje opzij doen wachten dat je gang klaar is en de volgende gang in zetten.
En ik heb soms ook wel eens een blauw spaantje te pakken op het laast voel je het niet eens echt meer.
Alleen de koffie juffrouw die verkeerd aan komt lopen vloekt en tiert als ze een lading spanene overzich heen krijgt.

Kappen op een draaibank zitten meestal in de weg en na eenklus kan je er niet meer doorheen kijken dus ...drama weg met die kappen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door spinningwheels »

Maar hoezo heb je last van spanen?? Ding is toch CNC je hoeft er dus niet met de neus bovenop te staan toch ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Die olifantenhuid ontwikkel ik hooguit op m'n vingers; op de een of andere manier blijft het ook niet hangen dat als je dingen last dat ze dan daarna warm zijn. :roll:

Magoed, jullie leven er dus gewoon mee :lol:

Kwa CNC-draaien: ik draai niet alles CNC. Dit soort kraagbusjes:

Afbeelding

zijn toch makkelijker met de handwieltjes als je van elk maatje 2 stuks moet hebben.
Stuk staal naar de juiste diameter draaien is eigenlijk het enige waarbij de computer de controle overneemt, en dat duurt toch wel een hele 20 seconden ofzo. Dan ga ik braaf aan de kanten want die spanenfontein raakt het plafond nog.
Verder: Centergaatje boren 'moet' met de losse kop dus handwerk. Gat in het midden 'moet' met de losse kop, dus handwerk. Ruimte voor een verzonken inbuskopje vind ik het makkelijkste te maken door even een freesje in de losse kop te zetten: wederom handwerk. Dan hou ik het dunnere deel en afsteken over: net zo makkelijk om de afsteekbeitel te laten zitten en met de handwieltjes een paar licht overlappende 'groeven' te steken. En als je zelf aan de handwieltjes draait is er wat dat betreft weinig verschil met een conventionele bank voorzien van DRO.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie