Emco Compact 8 CNC-ombouw

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Dames en heren, mag ik eerst Uw aandacht voor wat triest nieuws?
Wij moeten U mededelen dat onze trouwe medewerker de 8mm aluminiumfrees een bedrijfsongevalletje heeft gehad. 2 jaar lang was hij de hoofdverspaner als het om aluminium ging, en ook bij kunststof en hout deed hij dienst. Vele uren, vele werkstukken en kilos materiaal lang heeft hij zijn werk tevreden brommend uitgevoerd, enkel bijgestaan door collega's als hij fysiek te groot of te klein bleek te zijn.
Maar helaas, tijdens recente verspaanwerkzaamheden kwam hij een afgebroken boor of tap tegen in een stukje restaluminium. Hij heeft met hart en ziel gevochten, de vonken vlogen er vanaf, maar helaas is hij wat gehavend uit de strijd gekomen.

Afbeelding

Vriend, dat je van je welverdiende pensioen mag genieten. Je taken zullen waargenomen worden door een jongere collega, en jij mag zo af en toe op de contour- en houtafdeling nog eens je kunstjes laten zien.


Ahum, okee, dan de zinnige zaken. Magnetisch lineaaltje is binnen:

Afbeelding

Magneetlintje gemonteerd in een blokje aluminium en tegen lossekop-kant van de slede gemonteerd:
Afbeelding

Dat blokje had best nog een tikje kleiner gekund, maar dat hoeft niet; de losse kop raakt 'm niet en ik kan bij de moertjes die eronder zitten.
Verder wat draad aan het printje gesoldeerd en aangesloten op de Mesa 7i85S.

Voorlopige bevindingen met het printje ergens losvast geklemd en nog niet correct gemonteerd:
- Ik krijs inderdaad netjes 4096 encodercounts per mm binnen, wat een resolutie van 244 nanometer/count oplevert. Nauwkeurigheid is uiteraard lager, maar als die pulstrein enigzins lineair is dan gaat de servolus daar blij mee zijn.
- In stilstand juttert de encodercount 1 a 2 counts op en neer. Is mee te leven.
- Na enkele uren stilstand zat er een verloop van 6 encodercounts in de positie. Maar het hing met een paar wasknijpers op z'n plek he?
- Ijzer in de vorm van een berg lintspanen in de buurt brengen doet 'm niks.
- Bij wat snelle testen was het ding het binnen de 5u eens met de Mitutoyo lineaal die er ook nog aan hangt.
- Het lijkt niet erg kritisch te zijn kwa uitlijning; binnen een vrij groot bereik doet het ding het prima (lees: meetwaarde klopt met de Mitutoyo). Het mag volgens de datasheet ook een royale 2 graden scheef staan in alle richtingen, en de afstand tov het meetlint is een royale 0,1-0,8mm.

Ik zal die RLS mannen eens een mailtje doen of ik het printje in mag gieten. Zou me goed uitkomen; dan kan ik een mooi blokje POM frezen met een kamertje waar dat ding in past en dat afgieten. Dan is het wel heel erg spanenbestendig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En toch ga je ze missen, zulke medewerkers, je moet eerst maar weer een geschikte vervanger zien te vinden.
DaBit schreef:- Ik krijs inderdaad netjes 4096 encodercounts per mm binnen, wat een resolutie van 244 nanometer/count oplevert. Nauwkeurigheid is uiteraard lager, maar als die pulstrein enigzins lineair is dan gaat de servolus daar blij mee zijn.
Wauw, daar worden we hebberig van.
- In stilstand juttert de encodercount 1 a 2 counts op en neer. Is mee te leven.
Waarschijnlijk staat je machine te resoneren door de 50Hz brom. :lol: of het tocht in je werkplaats
- Na enkele uren stilstand zat er een verloop van 6 encodercounts in de positie. Maar het hing met een paar wasknijpers op z'n plek he?
Die 6 encodercounts, zal wel temperatuur geweest zijn. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

Lekker compacte oplossing, voor de dwarsslede van m'n draaibank zit nu een ditron DC10F compacte glaslineaal.
Maar ik kan m'n z-as nu niet vergrendelen omdat m'n lineaal d'r overheen steekt :evil:
Als er nou zoiets kant en klaar te koop was met TTL signaal? Dus iets met een dunnere lineaal. es ff kieke :lol:
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door janplastiek »

DaBit schreef:dan kan ik een mooi blokje POM frezen met een kamertje waar dat ding in past en dat afgieten. Dan is het wel heel erg spanenbestendig.
POM is niet verlijmbaar, dus ingieten gaat gegarandeerd problemen geven , de hars zal lossen en het vocht geraakt waar je het niet wilt, je kan beter voor PVC gaan

ps: innige deelneming met het verliezen van die goede werkkracht :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Die 6 encodercounts, zal wel temperatuur geweest zijn. ;-)
Ja, dat denk ik ook. En die heeft invloed op zowel de bonk metaal als op de hallsensoren en A/D converters in de meetunit. De Mitutoyo verliep overigens niet.
Is zowiezo geen probleem overigens.

De magneetstrip is trouwens aan de onderkant/lijmzijde voorzien van een strip metaal. De lijmlaag is van die standaard plakkerige flexibele smurfensnot. De metaalstrip houd de expansie/contractie van de magneetstrip binnen de perken terwijl de lijmlaag tot op zekere hoogte werking van ondergrond tov strip opvangt.
assink schreef:Als er nou zoiets kant en klaar te koop was met TTL signaal? Dus iets met een dunnere lineaal. es ff kieke :lol:
Ja, die hebben ze wel. Deze bijvoorbeeld: https://www.rls.si/lm10-linear-magnetic-encoder-system
Trabiss levert ook het een en ander trouwens.
janplastiek schreef: POM is niet verlijmbaar, dus ingieten gaat gegarandeerd problemen geven , de hars zal lossen en het vocht geraakt waar je het niet wilt, je kan beter voor PVC gaan
In principe hoeft de hars alleen maar aan de PCB te kleven; printje zet ik dan toch vast met 2 boutjes. In feite heb ik niet eens iets nodig dat uithard. Misschien dat een 2-componenten siliconen eigenlijk ook wel zo handig is, kan het nog ooit los ook.

Maar een blokje PVC heb ik ook nog wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn oprechte deelneming met het verscheiden van uw trouwe medewerker, echter, reïncarnatie in de vorm van een ander snijgereedschapje is nog altijd mogelijk.

ik heb al heel wat "overleden medewerkers" gereïncarneerd als andersoortige medewerkers, zoals een binnendraaibeitel van een oude frees.. graveerbeiteltjes van freesjes waar werkelijk alle snijkanten verdwenen waren (AKA Breuk)..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Ja, ik gooi HM frezen ook niet weg. Ik doe ze netjes in een bakje; soms komt een stukje HM wel van pas en in het allerergste geval levert het nog wat op bij de oudijzerboer (en heb ik weer een reden om even te informeren of ik mag neuzen in de alubak)

Mail terug van RLS over het ingieten; dat ging verbazingwekkend vlot. Support is dus ook wel OK. Of in ieder geval niet bij voorbaat op telecombedrijf-niveau.
Printje mag ingegoten worden, behalve de zijde waar de sensor zit. Daar mag geen hars overheen. Dat klinkt logisch ja :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Vanavond even een huisje voor het ding gemaakt. Goed naar Janplastiek geluisterd en ergens een schijfje PVC gevonden.
Freest ook wel lekker dat spul, er bleef alleen meer 'haar' aan de freesrand zitten dan met POM. Moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat m'n 3mm freesje ook in metaal gebruikt is.

Afbeelding

Printje d'r in. M2 schroefjes zijn niet helemaal de juiste, maar ik had zo gauw geen andere en lokaal kopen kun je vergeten met die dingen.

Afbeelding

Afbeelding

En toen ik bezig was de dradendoorvoer wat af te dichten met MS polymeer zodat er later geen hars in loopt dacht ik 'ach, waarom ook niet?', dus de bovenkant maar volgeblubberd. Als het ooit los moet krijg je dat spul nog wel weg.
Aan de sensorkant kan dan nog prut naar binnen, maar ik heb nog een stukje van dat 'cover' spul over dat over de magneetstrip heen kan. Kan ook wel voor de sensor dan.

Afbeelding

Ik moet het bevestigingsgat nog een tikje uitsleuven; sensor staat 0,9mm van de strip af en dat mag 0,1-0,8mm zijn. Maar dat doe ik wel als die MS-polymeer uitgehard is.

Even getest; een kant op bewegen lopen de twee sensoren mooi in pas, de andere kant op zie ik tot 0,02mm verschil tussen de Mitutoyo en de RLS. Met de hand kan ik dat ook door de X-slede te torderen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

De Mitutoyo is er alweer een tijdje af en ik heb Inmiddels redelijk wat gedraaid met de magneetstrip/RLC2IC leeskopje als terugkoppeling, inclusief staal waarbij de spanen in de buurt komen van dat leesding. Wel heb ik er nog een simpel 'dakje' boven de sensorspleet gemaakt met een stripje ducttape; maar eens een net stukje blik vouwen daarvoor.

Tot nu toe zeer tevreden met het ding, geeft geen klap verkeerd. Ik heb alleen die coverstrip een paar keer overnieuw aan moeten drukken; die bleef loslaten omdanks dat ik het oppervlak goed ontvet had. Ik heb de uiteindes wat geholpen met een minidrupje waterdunne secondenlijm, lijkt de truuk te doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

Hoi Dabit,

Hoe doet de encoder het momenteel? Alles nog werkend?
Wil in het najaar m'n freesbank voorzien van een DRO, zit te kijken om dit te gaan gebruiken ipv glaslinealen. Hoewel daar de ruimte wel voor is.
Alleen zou het mooi zijn als ik een nulpunt had, voor absolute meting. Weet niet of dat mogelijk is?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Die encoder werkt nog steeds prima. Kwa nauwkeurigheid merk ik ook geen variaties.
Enig minpuntje is dat de lijm van de RVS afdekstrip loslaat maar dat is simpel op te lossen.

Je hebt die magneetstrips volgens mij ook met index/nulpunten, dus dat zou moeten kunnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

Hoe doe jij dat momenteel dan, met home-schakelaars voor je absolute nulpunt?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Homeschakelaar idd. Die had ik al uit de tijd dat ik nog op de parallelle poort draaide.

De Z gebruikt zo'n normale inductieve proximity switch; heel op de micrometer boeiend vind ik die Z toch niet want die moet ik eigenlijk altijd wel nullen.
De X gebruikt een microswitch die door de slede ingedrukt word aan het uiteinde van de slag. Door ontbreken van hefbomen is de herhaling goed. Wel heel weinig overtravel, maar dat is met het trapeziumspilletje en NEMA17 motortje ook niet erg nodig want door de beperkte snelheid (ijlgang iets van 600mm/min ofzo) staat dat gauw zat stil.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door javanree »

Misschien een domme vraag : is die 7i85S echt nodig of kun je dat inlezen van zo'n encoder ook met een 7i76(E) doen?

Ik heb de verhuizing achter de rug en als zo de schuur klaar is (enkelsteens, ben ik aan het isoleren) wil ik mijn Emco ook afmaken. Open loop zint me toch niet maar ik vind closed-loop steppers behalve te duur ook nog eens niet betrouwbaar genoeg. Je meet dan nog steeds niet op de slede zelf, dus dingen als riem slip/breuk/speling ed worden nog steeds niet meegenomen. Deze encoders zijn goedkoper dan verschil open/closed loop steppers en lijken alle nadelen te ondervangen.
Plaats reactie