Emco Compact 8 CNC-ombouw

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jaja.. "vingeroefeningetje met gerecyclede spulletjes enzo.. " en "
(zo'n L-profieltje om je stepper te monteren is nou niet echt het toppunt van goed ontwerp zeg maar)
Primaaaa.. maar toch ga je stiekum wel snel met het ombouwen van het hele ding.. en 't leest lekker weg.. mooie plaatjes bij de praatjes..

't begint meer en meer een "grote broer" van mijn Emcootje 5 te worden.. (die heeft de Z-as motor op een "dik blok" achterop het bed.. is wat steviger dan dat hoeklijntje zeg maar..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

benkr schreef:Bart, bij JVE hebben ze een heel leuk KO spindeltje van 8mm, lijkt mij perfect voor de Emco.
Kost 25 Euro en is superprecies.
Is denk ik van Steinmeyer, type 1412/2,5.8.190.248, heb eventueel de datasheet maar die kun je zelf ook wel vinden met deze gegevens denk ik.
Die moer krijg je niet pas onder de kruisslede (13-14mm kun je daar maximaal kwijt), of je moet kruisslede en zadel uitfrezen. Iets wat ik liever niet doe, ook al is het maar een millimetertje in beiden; zo royaal is Emco niet geweest met gietijzer.

Nu legt die X-as van een draaibank in vergelijking met een freesmachine amper afstand af, hoeft het niet met vele meters per minuut te verplaatsen en is een minimale omkeerspeling lang zo vervelend niet omdat de krachten maar 1 kant in werken. Dus voor hobbygebruik heeft een KO-spindel op de X-as eigenlijk niet zo heel veel voordelen en wegen het nadeel van materiaal weg moeten halen op een plek waar toch al weinig zit zwaarder imho.

Voordelen KO-spindel op de Z-as is dubieuzer. Ook hier is omkeerspeling niet erg zolang je maar weet hoeveel die is. Ga je voor de 'high speed machining' methodiek, dus met hoge snijsnelheid en hoge (langs)voeding relatief dunne laagjes pellen, dan doet die Z nog wel wat meters en is een beetje ijlgang-snelheid wel gewenst. Nog steeds heb je geen CNC-router snelheden nodig en zit het allemaal nog prima binnen 'trapeziumspindel-bereik', maar voor de Z is een kogelomloop minder 'onzinnig' dan voor de X.

Oja, disclaimer: bovenstaande text is mijn huidige kijk op de materie. Misschien is die over een tijdje anders als ik wat CNC-draai-uren achter de kiezen heb.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:Primaaaa.. maar toch ga je stiekum wel snel met het ombouwen van het hele ding.. en 't leest lekker weg.. mooie plaatjes bij de praatjes..
Tot nu toe is het ook nog niet een fractie van de complexiteit van een freesbank.
Misschien een goeie tip voor de mensen hier die een simpel goedkoop freesmachientje willen bouwen 'om te leren': bouw een goedkoop draaibankje om. Met een draaibank kun je verbazingwekkend veel dus da's nooit weg, de complexiteit is een ordegrootte minder, en je hebt veel minder dure spulletjes nodig.
(die heeft de Z-as motor op een "dik blok" achterop het bed.. is wat steviger dan dat hoeklijntje zeg maar..
Ik zou ik niet zijn als ik niet geverifieerd had dat dat hoeklijntje stevig genoeg zou zijn ;-)

Het is een beetje gemeen, maar ik heb de stappenmotor zodanig laag geplaatst dat die voorste flens van de motor eigenlijk ook mee doet om de boel op z'n plek te houden; die overlapt de horizontale poot van de L. Ik heb eigenlijk nergens een 'membraan' van slechts 5mm dik dat op buigen belast word, het is overal 5mm alu + dikte motorflens.
Als je goed kijkt zie je trouwens dat 1 'oor' langer is dan de andere. Da's verzekeringspremie; als de meetklok gister gelogen heeft tegen me kan daar nog een 'rib' komen. :lol:

'Dik blok' heeft trouwens nog een doel: stappenmotoren voeren een groot deel van de warmte via de voorflens af. Zo'n ding op paaltjes of 2 tussenblokjes zetten wat wij hobbyisten nog wel eens doen is dus eigenlijk helemaal verkeerd.

Inschakelen van de 'half current mode' van die Leadshine drives eigenlijk ook. Half current betekent ook een halvering van de positioneringsstijfheid. Met kogelomloop onwenselijk, want die dingen doen lineair naar roterend omzetten net zo goed als anderom.

Idealiter geef je zo'n stepper dus prima heatsinking aan de voorste flens en activeer je die half-current mode niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door javanree »

DaBit schreef:
Die moer krijg je niet pas onder de kruisslede (13-14mm kun je daar maximaal kwijt), of je moet kruisslede en zadel uitfrezen. Iets wat ik liever niet doe, ook al is het maar een millimetertje in beiden; zo royaal is Emco niet geweest met gietijzer.

Nu legt die X-as van een draaibank in vergelijking met een freesmachine amper afstand af, hoeft het niet met vele meters per minuut te verplaatsen en is een minimale omkeerspeling lang zo vervelend niet omdat de krachten maar 1 kant in werken. Dus voor hobbygebruik heeft een KO-spindel op de X-as eigenlijk niet zo heel veel voordelen en wegen het nadeel van materiaal weg moeten halen op een plek waar toch al weinig zit zwaarder imho.
SKF 0601 moer zou misschien nog net passen? Niet goedkoop en vereist wat werk ivm afwijkende diameter maar toch... De omkeerspeling op de X-as zou ik veel erger vinden dan op de Z-as. Immers bij binnendraaien ligt speling 'de andere kant op'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

op een draaibank is die Omkeerspeling niet eens zo erg?.. oh nee?.. NEE.. zolang ie maar niet groter is dan de "veiligheidsafstand" als je je tool na een snede terugtrekt..

als je aan het binnendraaien bent.. dan is je beitel gekalibreerd aan de binnenkant van een stukje werk, dus draai je em naar buiten tot ie raakt.. dan zit de speling naar buiten... daar blijft ie ook zolang je met dat tool aan de binnenkant verspaant.. en met een binnendraaibeitel kun je niet buitendraaien in één en dezelfde opspanning van het gereedschap..

Voor buitendraaien geldt precies het zelfde.. alleen omgekeerd.. , je gaat het alleen merken bij afrondingen en schuine kantjes.. omdat je dan net de andere kant op beweegt.. maak je bij buitendraaiwerk een schuin kantje aan de voorkant van je werk.. ja.. dan komt je beitel van een kleinere diameter naar een grote.. dan dan loopt ie aan de verkeerde kant van zijn omkeerspeling...
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Linki »

Arie Kabaalstra schreef: en met een binnendraaibeitel kun je niet buitendraaien in één en dezelfde opspanning van het gereedschap..
Ik zou niet weten waarom niet. Wel moet de draairichting van de spil omkeren.

Voor buitendraaien geldt precies het zelfde.. alleen omgekeerd.. , je gaat het alleen merken bij afrondingen en schuine kantjes.. omdat je dan net de andere kant op beweegt.. maak je bij buitendraaiwerk een schuin kantje aan de voorkant van je werk.. ja.. dan komt je beitel van een kleinere diameter naar een grote.. dan dan loopt ie aan de verkeerde kant van zijn omkeerspeling...
Kan de besturing hier niet voor compenseren dan?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Op een CNC frees heb je last van omkeerspeling als je meelopend freest en bij circeltjes.

Op een (al dan niet CNC) draaibank heb je er minder tot geen last van, want de kracht werkt altijd dezelfde kant uit. Bij buitendraaien word de beitel naar je toe gedrukt. Bij binnendraaien word de beitel van je af gedrukt. Maar in beide gevallen verandert dat niet gedurende de hele bewerking, tenzij de beitel hapt en het werkstuk in getrokken word.
Aanlopen richting de snede doe je ook vanaf geen-contact tot wel-contact, en op dat moment is de speling eruit.

Omkeerspeling is dus opzich niet zo erg, mits die bekend is. Dan kun je 'm inprogrammeren en heb je er effectief geen last meer van. Wil je het helemaal mooi doen dan maak je een screwmap aan met op elk punt van de spil de verwachtte positie en werkelijke positie in beide richtingen.

Wisten jullie trouwens dat je met stappenmotoren per definitie 'omkeerspeling' hebt, tot 4 volle stappen toe?
Die dingen ontwikkelen namelijk alleen koppel als de daadwerkelijke ashoek ongelijk is aan de hoek die het zou moeten zijn. Hoekafwijking in graden = (aantal rotortanden / 360) * sin(90*gevraagd koppel / houdkoppel). En voor een 1,8 graden hybride stappenmotor is het aantal rotortanden 50.
Daar ga je met je omkeerspeling-vrije lineaire systeem....

Dat is ook de reden dat er een 3Nm motor op mijn Z-as zit, wat opzich een veel te zware motor is voor dat beetje kracht en snelheid dat ik nodig heb. Maar kogelomlopen werken 2 kanten op dus een lineaire kracht F op de kogelomloop zal ook een hoekfout alfa genereren op de stappenmotor. Kogelomloop heeft ook nadelen....

Zeg, nog eens twee vragen:
- Hoe doen jullie dat met het afsteekmes en zo'n Multifix houder? Die ik heb passen er in ieder geval niet in.
Je kunt wel een houder krijgen voor een 10mm hoog blad, dat lijkt me wat krapjes. Kan ik beter een stukje 12x12 staal pakken en dat blad eraan bouten lijkt me?

- Heeft mistkoeling/smering op een draaibank evenveel zin als op een freesmachine?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zou niet weten waarom niet. Wel moet de draairichting van de spil omkeren.
Ja.. "wijsneus".. dat weet een kind.. maar hoe ga je dat softwarematig doen?.. dan roep je em sowieso op als een ander tool.. en... je verandert ook in één klap de hele "indeling" van de machine want je gaat van een +X voor Center naar +X achter Center... ja.. er zijn banken waarbij dat kan.. maar niet bij onze hobbybob bankjes..

Kan de besturing hier niet voor compenseren dan?
ehh.. hou je je nou van de domme?.. Elke besturing heeft backlash compensatie.. in elk geval zeker de besturingen waar men hier op het forum mee werkt.. LinuxCNC ( in DaBit's geval) < mach, CNC USB, EdingCNC, TurboCNC, ZeusCNC.. ze hebben het allemaal..


Wat het Afsteekmes betreft.. het formaat van je gereedschaphouder bepaalt het formaat van het afsteekmes.. :lol:

volgens mij zijn er wel meer modellen schuitjes dan alleen voor een 10 mm hss afsteekmesje..
zo niet.. ja.. dan moet je zelf wat verzinnen.. stuk staal in een standaard houder, en daar een zitting in maken voor een afsteekmes is één oplossing..

op mijn eigenbouw wisselaartje op mijn Contimac Emco 8 kloon had ik een houder waar een zitting ingefreesd was voor een 15 mm afsteekmes..
voor de Emco 5 Turret heb ik ook een houder die ik erin kan zetten, waar ik een afsteekmes in kan klemmen... zoiets zou je voor je Multifx ook moeten hebben..

wat de koeling betreft.. mistkoeling op een draaibank?.. waarom ook niet.. Mistkoeling koelt natuurlijk als een dolle, maar het geeft niet zo'n teringzooi als Floodcooling.. met Mist zou je nog met de kast open kunnen draaien.. zoals in jouw geval..
Omdat deze machine voor jou een "vingeroefeningetje"is.. voordat je je eigen Draaibank gaat contstrueren zie ik je niet op korte termijn een gesloten kast om de machine maken.. en alleen een spanenscherm.. seen that.. been there.. didn't work.. wordt altijd een zooitje..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: je verandert ook in één klap de hele "indeling" van de machine want je gaat van een +X voor Center naar +X achter Center... ja.. er zijn banken waarbij dat kan.. maar niet bij onze hobbybob bankjes..
Waarom zou dat bij onze hobbybob-bankjes niet kunnen? Je kunt toch ook best 4 gereedschapshouders plaatsen, 2 aan de voorkant en 2 aan de achterkant, bijvoorbeeld?
Of je X gaat negatief, wat het meest logische is. X=-50 is hetzelfde als X=50, alleen dan aan de andere kant. Of je moet de front/backangle/radius goed invullen in je tooltabel zodat LinuxCNC precies weet waar het werkzame deel van de beitel zit (en de radiuscompensatie doet wat je ervan verwacht)

Mijn hobbybob-besturing kan dat wel.
Wat het Afsteekmes betreft.. het formaat van je gereedschaphouder bepaalt het formaat van het afsteekmes.. :lol:
Ja, momenteel zit dat HSS blad in een houder, en die is veel hoger. 25mm ofzo. Dat word het 'm dus zowiezo niet.

Ik heb maar een bestelling de deur uitgeschoten voor zo'n SVVCN1212 houder ('kopieerbeitel') met VCGT plaatje om iets punterigs te hebben. Da's in combinatie met CNC een handig probleemoplossertje. Ook maar gelijk een 19mm hoog houderblad meebesteld voor 2,1mm brede (GTN2) afsteek-wisselplaatjes.
Dan is wat er slijt de insert en kan ik dat blad verbouwen. Of desnoods zet ik die achterop de slede op nog een blok staal.
voor de Emco 5 Turret heb ik ook een houder die ik erin kan zetten, waar ik een afsteekmes in kan klemmen... zoiets zou je voor je Multifx ook moeten hebben..
Ja, is er ook, maar erg hoog gaat dat niet. 10mm dus. Dat vind ik wel wat krapjes.
wat de koeling betreft.. mistkoeling op een draaibank?.. waarom ook niet.. Mistkoeling koelt natuurlijk als een dolle, maar het geeft niet zo'n teringzooi als Floodcooling.. met Mist zou je nog met de kast open kunnen draaien.. zoals in jouw geval..
Flood moet je ook of heel goed doen, of niet doen.
Eigenlijk is het dan ook geen mistkoeling, meer mistsmering.

Ach, proberen kan nooit kwaad.
zie ik je niet op korte termijn een gesloten kast om de machine maken..
Nee, hooguit een L-vormige kap er overheen zodat de bende beperkt blijft.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. voor achter de Centerlijn is altijd wel een "workaround" te verzinnen.. hoe dat met Radius Compensatie werkt, weet ik niet.. ik gebruik geen radiuscompensatie op mijn draaibank, omdat mijn tools geen radius hebben..vanwege het kleine werk wat ik doe.. :)..

Mocht dat een probleem worden.. dan kan ik in een cyclus altijd nog zelf de Equidistante baan berekenen.. ik doe op de freesbank ook niet anders.. als de vorm van de contour bekend is.. is dat een centje van een fluit..
Gebruikersavatar
mark v
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2013 10:43
Locatie: heemskerk

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door mark v »

ff wat foto's van mijn oplossing voor het afsteken op de emco 8

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

in en uitwendig draaien in een opspanning?

Afbeelding

hopelijk heb je er wat aan ;-)
if everything else fails... read the manual
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef:Ja.. "wijsneus".. dat weet een kind.. maar hoe ga je dat softwarematig doen?.. dan roep je em sowieso op als een ander tool.. en... je verandert ook in één klap de hele "indeling" van de machine want je gaat van een +X voor Center naar +X achter Center... ja.. er zijn banken waarbij dat kan.. maar niet bij onze hobbybob bankjes..
Op mijn hobbybankje (=4assige frees) zeg ik gewoon "Andere kant op draaien" en dan gaat ie de code die ik voor die andere kant heb gemaakt daar draaien, met een boorbeitel.

Ik weet niet hoe je normaal voor draaiwerk code hoort te maken maar ik doe buitendraaiwerk in de positieve y en binnendraaiwerk in de negatieve y. Code maak ik met cambam. (Y omdat het een frees is hé)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Leeuwinga »

1-Draaibank heeft geen Y, maar X en Z
2- Center is X0
3- Buitendraaien ga je van +X naar 0
4- Binnendraaien ga je vanaf 0 naar +X
Cees
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Even een paar plaatjes erbij jongen, dat praat handig:

Afbeelding

Control point is wat je krijgt als je de beitel in X en Z aftikt. Met parallel aan de assen draaien heb je daar geen problemen mee uiteraard, behalve waar je overgaat in een schouder want daar blijft een extra randje staan ter grootte van je radius.
Heel wenselijk in 95% van de gevallen als je het mij vraagt; de stress op een puur haakse hoek is groot, en een kleine radius maakt die overgang ontzettend veel sterker.

Met boogjes en schuine snedes is het een ander verhaal:

Afbeelding

Zo, hebben we allemaal een plaatje bij het praatje. Voor Arie niet nodig, voor de rest misschien wel.
Arie Kabaalstra schreef: Mocht dat een probleem worden.. dan kan ik in een cyclus altijd nog zelf de Equidistante baan berekenen.. ik doe op de freesbank ook niet anders.. als de vorm van de contour bekend is.. is dat een centje van een fluit..
Ja, dat kan ik ook. Maar als ik toch al een X- en Z-offset in de tooltabel moet programmeren dan is de radius er gelijk in zetten net zo handig. Bij wisselplaatjes weet ik 'm toch, of in ieder geval wat-ie was toen-ie nog fris was.

Daarna kan ik 3 kanten op: als ik CAM gebruik zeg ik tegen CAM 'zoek het maar uit en bereken die gecompenseerde baan maar voor me', ik zeg tegen CAM 'gebruik de radiuscompensatie van de machine', en in 'aan de machine' macrootjes of hatseflats code activeer ik gewoon de radiuscompensatie.
Die gecompenseerde baan berekenen is meestal helemaal niet lastig, maar een G41/G42 gebruiken is nog simpeler.
mark v schreef:ff wat foto's van mijn oplossing voor het afsteken op de emco 8
Ja, die foto's zijn bruikbaar.
Zoals dat Glanze houdertje van jou zit zal het bij mij ook wel ongeveer worden, al zorg ik er dan wel voor dat het allemaal zo dicht mogelijk tegen elkaar aan schurkt en het staal het schuitje zo ver mogelijk vult om de stijfheid zo hoog mogelijk te houden.
in en uitwendig draaien in een opspanning?
Grappig houdertje! Maar 2 losse lijkt me praktischer :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie