Emco Compact 8 CNC-ombouw

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Ik start maar (weer) een nieuw topic; anders is het niet vindbaar met zoeken.

Goed, ik had het idee dat ik een draaibankje wilde. Hier gevraagd hoe slecht die Chinezen nou echt zijn om wat draaiervaring op te doen, en besloten om de bouw in gang te gaan zetten.

Toen liep ik tegen een Emco Compact 8 aan, vrijwel ongebruikt, compleet, voor een leuk prijsje.

Afbeelding

Dat conventioneel draaien heb ik toch wel een week volgehouden, maar ik ben simpelweg teveel verwend met m'n CNC-frees. Gewoon F200 G1 X-10 kunnen zeggen en radiusjes en afschuiningkjes kunnen programmeren is zooooo praktisch... En omdat ik wel wat draaiwerk voor de boeg heb besloten toch maar vast een simpele CNC-ombouw te doen.

Dat ga ik initieel op de elcheapo manier doen. Ik cancel de zelfbouwdraaibank niet, want ik ken mezelf onderhand wel; over een jaar wil ik graag een maatje degelijker. Maar zo kan ik wel alvast eens bepalen wat ik wel en niet wil.

Dus, in de eerste instantie word het X en Z gemotoriseerd met stappenmotortjes (de servo's hou ik voor de zelfbouwer), originele aandrijfmotor, LinuxCNC, aansturing via de parallelle poort. Ik moet het noodgedwongen even lowbudget houden anders krijg ik serieus ruzie met de rondborstige financiele directie.

Fase 2 word een servootje of 3-fasenmotor+VFD als aandrijving van de hoofdas, en dan pas komt er ook een spindelencoder op. Tenzij ik veel eerder draad wil snijden.

Goed het begint met eens uit elkaar halen, inspecteren en schoonmaken. Bankje heeft lang stilgestaan.

Afbeelding

Dat was toch nodig. Ik zag nog van die conserveringsdrek zitten, een zand+vet achtig goedje, enzovoorts. Verder een enkel kaal plekje op de geleidingen waar dan geen olie onder blijft. Naast schoonmaken heb ik maar met een schuurpapiertje wat kruislingse 'hoonkrassen' in de geleidingen getrokken. Gewoon 1x er overheen schuin de ene kant op, nog een keer haaks daarop, klaar. Baat het niet dan schaad het niet. Bij de BF20 had dat wel effect destijds kwa stickslip.

Is zo'n Emco nou echt zoveel beter dan een Chinees? Ik vraag het me af. Bekijk zoiets eens bijvoorbeeld:

Afbeelding

D'r zit een hoop gele verf op de geleidingen. Het ligt er ook op, dus geen wonder dat je aan de andere kant een kaal plekje krijgt.

Wat verder opvalt is dat de spindel die de kruisslede bedient een normale linkse 8x1mm draad is, niks trapezium of iets anders spannends. De lagering doet Emco door de boel simpelweg tegen een zamac deel aan te laten lopen. Mjah, op een HBM machine zie ik dat soort dingen ook. Het is allemaal geen ramp, maar of de heiligverklaring van Europese machines tov Chinezen wel zo terecht is vraag ik me af...

Goed, dan het motoriseren van de assen. Voor de Z-as heb ik nog spullen nodig dus die kon nog niet. Voor de X-as had ik wel genoeg afval liggen:

Afbeelding

Afbeelding

Een normaal druklager met kogeltjes of naalden kreeg ik niet pas. De diameter zou niet groter mogen worden dan 14mm, anders loopt het spaak tegen de onderkant van de slede, en die uitfrezen had ik geen trek in. Aangezien de krachten nergens over gaan besloten om zo'n olie-geimpregneerd sinterbronzen busje te gebruiken aan de slede-kant. De andere kant kon wel een gewoon 608 lagertje worden.

De motormontage is voornamelijk ´freestyle´gemaakt uit, euh, rommeltjes. Hij was toch te lastig om uit 1 stuk te frezen en als het niet in een keer gaat is ín het werk' maken zeker zo handig.
De bestaande handwielopname is afgekrast op een stukje afvalijzer, grof uitgezaagd, en op maat gevijld. Het tussenstukje dat noodgedwongen smal moet zijn omdat de spindelafdekking er overheen beweegt is een stukje oude tafelpoot van 25x25mm. De motormontage/plaat is een afvalstukje 10mm dikke stalen strip, en die is ook uit de losse pols gefreesd zonder tekenen/CAM. Ja, ik kan het nog :lol:
Dat geheel is voorzichtig aan elkaar gelast met een paar puntlasjes, waarna ik de lagerzittingen voor de bronzen bus en 608 lager nog eens nagefreesd heb om er zeker van te zijn dat ze parallel en in-lijn zijn. Hoefde niks gecorrigeerd te worden, dus je kunt blijkbaar prima de boel recht houden met lassen.
En daarna een sproets met de spuitbus zwart om het geheel een wat minder smoezelig uiterlijk te geven :lol:

Resultaat gemonteerd:
Afbeelding

De aandrijving is een 25T en 36T T2,5 poelie met 200mm lang riempje, ook uit de rommelbak. Het motortje is een 0,5Nm NEMA17 motortje afkomstig van Diepchess (thanks!). Motortje hangt wat laag omdat het riempje niet korter was, maar het moet de truuk wel doen zo.

Ik kan het motortje nog niet elektrisch sturen, maar als ik met de hand draai en de klikjes van de stappenmotor in de gaten hou dan is de omkeerspeling minder dan 5u en het beweegt heel soepel. Dat is toch boven verwachting :P

Zo, nu maar eens een LinuxCNC-PCtje in elkaar draaien en haast maken met een kogelomloop oppikken voor de Z-as :lol:
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je er nou ook nog een mooi geel Schermpje over de tandriem maakt.. is het net of het zo bij EMCO uit de fabriek komt.. :)

Mooi opgelost.. de Chevalier draaibanken waar ik vroeger mee gewerkt heb, hadden een vergelijkbare constructie.. maar dan aan de achterkant van de slede.. :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Oh, ik vouw nog wel een stukje plastic of blik om die riem af te schermen. Ook met zo'n klein stappenmotortje en riempje gaat het op z'n best veel bloed en pijn opleveren als je er met je vinger tussen komt.
Maar eerst moet-ie draaien.

Heeft dat Emco-geel een RAL-nummer?

Aan de achterkant had ook gekund, maar dan moet ik de slede verbouwen en ik wil die Emco eigenlijk origineel laten.
Kogelomloopje voor de Z-as ook zoiets; die Emco wil ik toch op een torsie- en buigstijve onderplaat hebben want heel stijf is-ie niet; uitslag op de zwenktaster genereren kost minder kracht dan mijn vinger nodig heeft om wit te worden.
En dan kan de lagering voor die kogelomloop en de motor ook meteen op die voetplaat vastgezet worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Niels »

DaBit schreef:Ook met zo'n klein stappenmotortje en riempje gaat het op z'n best veel bloed en pijn opleveren als je er met je vinger tussen komt.
Spreek je uit ervaring of visualiseer jij heel goed?
;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Ik visualiseer heel goed en ik kan rekenen. 0,5Nm op een poelie met een radius van 15mm ofzo betekent dat die scherpe wangen oftewel roterende messen van de riemschijf met zo'n 3kg in je huid gedrukt worden. Dan is de Emco wel rood ipv geel. Wil ik niet meemaken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Linki »

Dit vond ik op een Franstalig forum.




thank you for your mail. The color from the Compact 8 should be the same from the Compact 5. The official color from the Compact 5 is: CITROEN CODE EBD JAUNE RAL 1007 GL.

Best regards
EMCO Holz + Hobby Vertriebsges.m.b.H.
i.A.
Beatrice Büll
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door spinningwheels »

Als je nu eens zou beginnen om dat mini ding of in de kliko te doen of op MP te zetten.
En daarvoor in de plaats zo,n 1 a 1.5 ton aan draaibank op te zoeken.
Dan kwam je er al snel achter dat manueel draaien, ook best wel vlot en makkelijk kan gaan.
Zo,n emco zal best wel zijn toepassing hebben voor heel klein spul. maar je mist zo veel.
Geen dwarsvoeding , geen nortonkast , geen stabiliteit, geen PK,s . ( ok KW,s dan )
Mijn eerste bankje was ook zo,n emco ding, Nu een meuser niet te vergelijken. gewoon leuk om er achter te staan.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

CNC is simpelweg uitermate zinvol. Klein bankje of groot bankje. Zie het gewoon als een gepimpte automatische voeding, en niet als 'dat is nodig als je 20 keer hetzelfde ding wil maken'.

Waarom zou ik 83 hendeltjes, tandwieltjes, slipkloppelingen, etc. willen om het toerental van de hoofdas te kiezen als ik ook simpelweg een dikke motor met elektronische regeling kan gebruiken?
Waarom zou ik 83 hendeltjes, tandwieltjes, omkeerinrichtingen, etcetera willen om de voeding te kiezen als ik met een paar motortjes op de assen een continu variabele transmissie heb voor zowel dwars- als langsvoeding, en nog schuin kan ook?
Waarom zou ik voor elk vormpje een vormbeitel willen slijpen als ik ook elke vorm die ik hebben wil en die past binnen de beitelgeometrie kan interpoleren?
Waarom zou ik zelf heen/terug/heen/terug/heen/terug willen om iets op maat te krijgen als ik ook simpelweg ergens de huidige diameter en de diameter waar ik naar toe wil in kan kloppen (ok, dat laatste haartje moet je alsnog zelf doen na een keer extra meten)?

En waarom zou ik 400 euro in een DRO willen investeren (toch iets dat de meeste draaiers als redelijk essentieel zien) als ik voor minder dan dat een computertje en een paar motortjes op dat ding geknoopt heb, en dan buiten de DRO ook bovenstaande voordeeltjes heb...

Kwa stabiliteit enzo heb je waarschijnlijk gelijk, maar dat zien we dan wel weer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Tonybryden »

Ga hier vooral mee door Dabit..
ik volg dit met bewondering om er tenslotte iets van te leren..
Ik wil dit ook gaan doen met de tijd..
En hoe makkelijk is het niet om dit allemaal al te zien en leren.
Foto's zijn altijd welkom.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

(ok, dat laatste haartje moet je alsnog zelf doen na een keer extra meten)?
Dat hangt van de dikte van dat haartje af.. Ok.. het eerste product uit een batch, ja.. dan draai ik eerst voor op, laten we zeggen een half millimetertje.. dan meten.. scheelt dat meer dan een honderdste?.. corrigeer ik de kalibratie, zoniet?.. proggen tot de uiteindelijke maat.. cyclus opslaan.. Gas op die lollie..

en omdat ik mijn cycli inmiddels programmeer met voor-en nadraaien, met verschillende tools.. krijgt de nadraaitool per werkstuk over het algemeen niet meer dan de laatste 2 tiende om eruit te kriebelen.. die heeft niets te lijden..

Ik blijf wel 100% meten.. maar pas als het onderdeel klaar is.. als een beitel slijt, zal een buitendiameter dus nooit kleiner worden.. en een binnendiameter nooit groter.. kan ik altijd nog "redden" als er "iets" met de nadraaibeitel gebeurt.. Gas op die Lollie!.. over het algemeen kan ik stellen dat je minimaal 25 stuks kan doen zonder ook maar enige noodzaak tot corrigeren.. 50 stuks heb ik ook wel gehaald... en met het werk wat me voor komend jaar toegezegd is.. zou het wel kunnen dat ik nog grotere batches ga krijgen.. ik hou je op de hoogte.. :)

in Jouw geval seriewerk doe je niet echt.. maar.. je hebt onderdeeltje te maken.. dus je meet alle beiteltjes in.. progje induimen.. grote groene knop rammen.. en dan zie je iets en denk je "ohja.. die moet ik ook nog eens ma.. ach.. pak ik meteen wel mee.. eerste onderdeel klaar.. meteen dat andere ding erachteraan.. je beitels staan toch al goed..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door audiomanics »

Speling en torsie-vervorming zijn toch ook ervaringsgetallen.(voor jouw machine en bij bepaalde materialen, even beitelslijtage achterwege gelaten)
Al wil je 25,00 ronddraaien en je weet dat je dan 24,83 moet inprogrammeren, what the heck..
Zeker bij serie-productie wordt waarschijnlijk niet anders gedaan.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Als ik op de frees iets moet maken tot op 0,05mm nauwkeurig dan hoef ik nergens naar te kijken. 0,03-0,05mm moet ik op gaan passen, en daaronder moet ik alle details aandacht gaan geven en meten+bijsturen.
Zo werken dat soort dingen nou eenmaal. Heb je een machine van SuperDuper Hightech Corp dan geld hetzelfde, komt er alleen een nulletje extra bij na de komma.

Ik zou trouwens helemaal geen 24,83 hoeven te programmeren, ik hoef alleen de tooloffsets al dan niet tijdelijk iets aan te passen. Maar meten moet ik wel, uiteraard.

'progje induimen' is tegenwoordig ook simpel. Voor rechttoe-rechtaan delen die bestaan uit buitendraaiwerk/binnendraaiwerk/schuine kantjes/radiusjes/schroefdraad is het een kwestie van de juiste cycli uit de catalogus trekken, nummertjes inkloppen, en gaan. *krak*, oeps zal ook wel een keer gebeuren.

Afbeelding

Word het te ingewikkeld of is het deel toch al getekend, dan schakel ik Fusion360 met z'n CAM-module wel in:

Afbeelding

En heb ik in beiden geen zin, dan draai ik gewoon aan het handwieltje of klop een riedeltje G-code in het MDI venster in. Zo is heel die X-as motormount ook gemaakt. Beetje joggen (CNC assen als 'powerfeed'), beetje code in het MDI venster zoals 'G0 Z3, G0 X33 Y0' om op de gewenste positie uit te komen (CNC als DRO plusplus) en 'G2 I2 J0 Z-8.5 P16, G2 I2 J0 Z-8.5 P1' om een 12mm gat met een helix in de staalplaat te frezen, etc. Gewoon conventioneel werken dus eigenlijk, maar dan geen dikke frees gebruiken om een 26mm sleuf te trekken, maar een paar circeltjes met een 8mm frees.

Digitaal gereedschap is ook gereedschap. En leuk gereedschap waar je veel mee kunt.
in Jouw geval seriewerk doe je niet echt..
Neu... En da's dan ook nadrukkelijk niet het achterliggende doel van de CNC-conversie.

Daarom hoef ik ook geen turret enzo. Op de freesmachine heb ik geen ATC en ik mis het niet; gereedschapswissel is snel genoeg. Draaibank idem; snelwisseldingus erop en het is goed genoeg.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb jaren gewerkt met een CNC draaibank met gewoon een Parat snelwisselhouder.. Ik kalibreerde altijd alle tools vantevoren.. kon ik gewoon in één keer de hele stapel onderdelen er door jagen in een dag.. zeker als ik een aantal snijbussen moest maken.. ik had een parametrisch programma.. kon ik snel aanpassen.. en dan was het een kwestie van de goede tool erin.. Gas erop.. bank was weer even bezig.. volgende machine.. :lol: :)

zelfs in mijn "conventionele tijd".. een Heidenhain DRO.. vantevoren de tools kalibreren.. tooltje wisselen.. tooltje kiezen op de DRO.. gas op die lollie.. . :lol:

Zelfs bij mijn eerste werkgever, waar we geen DRO op de draaibank hadden.. stelde ik mijn beitels gewoon tegen het werk af.. gewoon een stukje draaien.. meten.. nonius instellen.. andere houder erin, beitel tegen het werk zetten.. dan is ie binnen een tiende wel goed.. gewoon elk tool dezelfde offset.. :).. of een centimeter verschil.. dan stond de nonius alsnog op "0".. :)

't is inderdaad zo als je om 25 te krijgen 24.83 moet proggen.. dan stel je de offset bij.. zeker bij seriewerk.. en.. als je je tools eenmaal goed hebt staan.. dan krijg je ook 25 als je 25 programmeert.. anders moet je de afwijking weer gaan onthouden.. en dat is nou net niet de bedoeling..
Gebruikersavatar
mark v
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2013 10:43
Locatie: heemskerk

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door mark v »

leuk topic, ga ik volgen!

grtz mede emco 8 bezitter :mrgreen:
if everything else fails... read the manual
Plaats reactie