Emco Compact 8 CNC-ombouw

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Joehoe, het was meetfeest vandaag! De postbode had het er maar druk mee.

De score van vandaag:
Afbeelding

De 'telescopische kalibers', een 5-30mm binnenmicrometer, een drietal door een forumlid gesponsorde klokjes waaronder een 1u klokje met +/-50u bereik en een door een ander forumlid gesponsorde Mitutoyo glaslineaal. Mjammie!

Eerst de kalibers en de binnenmicrometer eens bekijken. Ik heb een ringkaliber van 12,000mm bij 20 graden. Nu was het in mijn schuur 13,9 graden ipv 20 graden, wat de diameter van die ring reduceert tot 11,988mm. Ik zou alleen zeggen dat het meetgereedschap dezelfde fout maakt.
Wat zegt het meetgereedschap? Meetkaliber in de ring uit laten zetten, keer bewegen, vastzetten, en met een buitenmicrometer nameten zegt bijna 11,99mm. De binnenmicrometer zegt net geen 12,00.

Afbeelding

Mwoah, allebei ruimschoots goedgekeurd. En de meetfout die je maakt door indirect via zo'n telescopisch ding te meten valt ook wel mee blijkbaar :mrgreen:

Dan het lineaaltje, een Mitutoyo AT11N 5u type. Weinig over bekend, dus maar eens openschroeven en wat rondpikken met de multimeter om de signalen te achterhalen:

Afbeelding

Da's gelukt. Niet in de laatste plaats omdat de print gemarkeerd is met VCC, A, B, C en COM :lol:
Beetje vreemd dat de GND direct aan het kastje hangt en de 6e aansluiting op de stekker niet gebruikt word. Ergens gaat er nog een belletje rinkelen dat er iets niet klopt, maar de blauwe draad in de kabel zit aan beide kanten nergens aan.

Wat zou eruit komen? 1Vpp sinus/cosinus, of 11uA? Scoop erbij:
Afbeelding

Hmm, dat is wel erg digitaal. Weerstandjes toevoegen naar GND voor het geval het een stroomuitgang zou zijn maakte er ook al geen sinus van.
Nouja, ergens is dat positief want dat kan direct de Mesa hardware in. En ergens is dat niet positief, want 5u is wat grof om een regellus op de draaien. Ik had eigenlijk al verzonnen dat een STM32F303 een prima analoog sin/cos decodertje zou kunnen zijn met z'n 4x 5MSPS ADC's, ingebouwde opamps en comparators, advanced control timers die mooi kwadratuur kunnen spugen en een 72MHz Cortex-M3 core.

Wat ik ook niet heb is een index signaal, en die zou ik wel prettig vinden want nauwkeuriger word een homeschakelaar bijna niet. Die 'C' uitgang blijft laag over de hele slag. Maar eens uitzoeken wat bij Mitutoyo 'ABS' voor moet stellen....

Goed, laatste klusje: eens kijken hoe het spul gemonteerd kan worden:

Afbeelding

Niet heel mooi eigenlijk; verticaal kan-ie niet want dat kost teveel ruimte, onder het bed worden de armen mij te lang. Het is zowiezo wel een beetje 'zeg lineaal, waar ga je met die dwarsslede naartoe?'. Nu komt-ie plat te liggen, een plaat staal van de slede naar de leeskop, en die in een hoekje zetten voorbij de leeskop dat de spanen niet in de lineaal komen.
Aan de andere kant van de slede past-ie eigenlijk nog minder lekker helaas, en als-ie de losse lop in de weg zit heb ik er nog meer last van. Hij kan nog onder de klauw door en als het moet kan de onderplaat ook nog wel een mm of 5 dunner, maar met volledig uitgedraaide bekken is het alsnog kielekiele. Maar eens kijken hoe irritant het ding in de praktijk gaat zijn.

En zo word die Emco CNC-ombouw met een mesa-kaartje, een lineaaltje, een servootje, etc. toch langzaam weer iets wat eigenlijk niet helemaal de bedoeling was :lol:
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door spinningwheels »

De meetlat aan de kant van de kop, niet handig.
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

Inderdaad, volle bak spanen d'r op.
Ik zag van de week nog wel iets voorbij komen wat mij beter geschikt lijkt:
http://link.marktplaats.nl/m1038533005
Dat is wel mooi compact, alleen geen TTL signaal. Dus voor mij niet geschikt :evil:
Misschien kun je d'r wat mee?
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door lelieveld »

Je zal het wel geprobeerd hebben vermoed ik
op mijn draaibank ligt hij aan de andere kant tussen de losse kop en niet bij de vaste kop
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Lude »

Ik heb bij mijn 8 de lineaal achter de slede geplaatst, voornamelijk door ruimtegebrek. Met een grote stalen strip er over heen om hem nog extra te beschermen; werkt best aardig.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zou die ene index puls niet zo kort zijn dat je em net mist, of is dat redelijk uit te sluiten ?
Meestal is de positie van de indexpuls wel aangegeven aan de buitenkant.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef:De meetlat aan de kant van de kop, niet handig.
Nee, maar aan de andere kant zit-ie lekker de losse kop in de weg en de slag van dat ding is ook niet oneindig. Bij draaien met tegencenter wil je die pinole niet helemaal uitdraaien; stijfheid is dan toch niet geweldig meer. En bij boren vind ik de slag zowiezo al kort.

Aan deze kant verdwijnt-ie tenminste nog onder de klauwplaat wat in feite loze ruimte is.
assink schreef:Inderdaad, volle bak spanen d'r op.
Da's aan de andere kant /lossekop kant ook; bij CNC draaien komt de spanenstroom schuin naar voor/rechts van de beitel af. In beide gevallen moet er een afdakje boven. Aan de losse-kop kant zit-ie wel meer buiten het bereik van lintspanen.
Ik zag van de week nog wel iets voorbij komen wat mij beter geschikt lijkt:
http://link.marktplaats.nl/m1038533005
Dat is wel mooi compact, alleen geen TTL signaal. Dus voor mij niet geschikt :evil:
Misschien kun je d'r wat mee?
Is zowiezo al 'gereserveerd'. Wel apart; Hugo en ik hebben het er ooit over gehad om zo een meetlineaal te maken. Zwikkie stalen kogels in een buisje en een LVDT erover laten schuiven. Da's dus , euh, precies wat deze mannen doen.

Wel of geen TTL uitgang vind ik minder spannend. Ik maak er wel van wat ik nodig heb.
Lude schreef:Ik heb bij mijn 8 de lineaal achter de slede geplaatst, voornamelijk door ruimtegebrek. Met een grote stalen strip er over heen om hem nog extra te beschermen; werkt best aardig.
Bedoel je dan 'in het verlengde van', of 'aan de losse-kop kant'?
Indien aan de losse-kop kant: heb jij er dan geen last van dat die kop niet meer zo ver naar voren kan?
hugo stoutjesdijk schreef:Zou die ene index puls niet zo kort zijn dat je em net mist, of is dat redelijk uit te sluiten ? Meestal is de positie van de indexpuls wel aangegeven aan de buitenkant.
Meetal zijn die pulsen inderdaad maar 20um lang en dus te kort om zomaar te zien op het scoopbeeld (digitale scoops zijn 95% van de tijd stekeblind). Maar triggeren op dat signaal moet wel kunnen, en dat doet-ie ook niet.
De locaties van die 'ABS' pulsen staat inderdaad aangegeven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Lude »

Even snel een fototje geschoten. Dit is absoluut geen ideale situatie, maar op deze manier zat hij mij het minste in de weg.
https://www.dropbox.com/s/ulsqqvx51wtgd ... 9.jpg?dl=0
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

Anders zou je ook naar een magneet encoder kijken, die zijn een stuk compacter. Maar ook duurder helaas.
Heeft JVE shop niet iets compacts voor je?
Geen idee wat zo'n newall lineaal nieuw kost trouwens.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Lude schreef:maar op deze manier zat hij mij het minste in de weg.
Ja, deze constructie vermoedde ik al.
Heb ik ook bekeken, en daar is deze lineaal helaas net een tikje te lang voor; botst met dat RVS spanenscherm en als ik dat scherm dieper maak met de diepte van de tafel.
Anders zou je ook naar een magneet encoder kijken, die zijn een stuk compacter. Maar ook duurder helaas.
En vaak 'minder nauwkeurig'; met 5-10u houd het zeker voor de systemen met een lint meestal wel op.
Is voor een DRO niet zo heel spannend, voor een regellus wel.
Heeft JVE shop niet iets compacts voor je?
Geen idee. Deze lineaal kon ik krijgen dus zo kwam het 'misschien kan ik eens...' in een stroomversnelling.
Geen idee wat zo'n newall lineaal nieuw kost trouwens.
Ik ook niet, maar als het niet uit babipangpangland komt in ieder geval 'niet leuk meer voor de hobby'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

Lineaal is in te korten?
Ligt eraan of je travel over hebt?
D'r was 25 euro op geboden, misschien contacteren dat je hierover heen gaat? (niet mijn stijl trouwens :lol: )
Was toen ik postte nog niet gereserveerd, dus had 't vermoeden dat jij 't was.
Reservering was om 9.53 vanochtend
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hainjedaf »

(digitale scoops zijn 95% van de tijd stekeblind).
Klopt. Heb ik met mijn Rigol ook gemerkt. De oude Philips van Ben pikt geregeld dingen op, die de rigol pas na enig aandringen ziet. En dan moetje niet de pech hebben dat die spike tussen de samples in valt.....

Voor protocol analyse zou ik de gehackte ds1054z niet willen missen. Philips helpt signaal vinden en rigol vertaalt. Heb zelfs de Philips soms als trigger voor de rigol.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Nee, ik was het niet. En 'gereserveerd' betekent meestal 'deal is rond, koper moet nog even geld overmaken'.

Inkorten kan wel als je voorzichtig bent en ik heb 47mm teveel travel op die lineaal (150mm travel, 103mm nodig). Neemt niet weg dat die lineaal zowiezo vrij fors van afmetingen is; doorsnede aluprofiel is fors, leeskop is fors, etc.

Maar eens kijken hoe het allemaal uitpakt. Voor hetzelfde geld valt het wel mee; als de klauw-bekken de boel niet raken (en het geheel valt lager dan de slede) dan moet het wel kunnen voldoen. Ideaal is anders, maar het is geen productiemachine die de komende 10 jaar 24/7 onderdeeltjes uit moet spugen.
Eventueel verzin ik iets met over elkaar schuivende 'L'-en; dat houd droge spanen wel buiten. Daarnaast hebben we dan nog de afdichtlippen, en zelfs als daar een spaantje langs glipt, ach, boeien. Zolang er niet zoveel in liggen dat de slede gehinderd word is dat niet zo heel erg. Kan bij hobbygebruik wel eens lang duren voordat dat een probleem word.
En anders ergens een Sino KA-200 lineaaltje (16x16mm...) of iets magnetisch ofzo zien te vinden. Of zelf wat kogeltjes in een buisje stoppen en 3 spoeltjes er over laten bewegen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: Wel apart; Hugo en ik hebben het er ooit over gehad om zo een meetlineaal te maken. Zwikkie stalen kogels in een buisje en een LVDT erover laten schuiven. Da's dus , euh, precies wat deze mannen doen.
Dat stukje was jij misschien weer vergeten, maar het lijkt mij dat ik toen wel gezegd heb dat dat ook een methode was, daarmee bedoelend dat ik er wel eens een systeem mee gezien heb.
Die kogels waren wel wat lomper, eerder 10mm of zo, buis erbij zit je op een pijp van 12mm uitwendig.
De locaties van die 'ABS' pulsen staat inderdaad aangegeven.
Het feit dat ze het over ABS hebben, kan het niet zo zijn dat deze liniaal om de zoveel mm een absoluut gecodeert punt heeft ?
Dat hebben veel systemen tegenwoordig, hoef je maar 50 mm te lopen om een referentie punt te hebben.
NU nog even het protokol achterhalen... ;-) maar dat is natuurlijk lastig als je helemaal geen signaal ziet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie