Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door hfjbuis »

Het verschil in axiale slingering gemeten op spindel en de voorkant van de klauwplaat, geeft een indicatie hoe scheef de klauwplaat zit.
Het verschil in radiale slingering gemeten op spindel en de zijkant van de klauwplaat, geeft een indicatie hoe a-centrisch de klauwplaat zit.
Als de slingering gemeten op een geslepen as (schacht van een frees) hier erg van afwijkt, is er mogelijk sprake van slijtage.
Drieklauw demonteren en schoonmaken scheelt ook, vuil in de spiraal, spiraal netjes invetten. (hoort bij regelmatig onderhoud, maar niemand doet het)
Dit doe ik één keer per jaar volledig. Als er een zwaar punt inzit, dan haal ik meteen de bekken eruit en maak de bekken schoon met de stofzuiger en blaaspistool. Ik smeer met grafiet poeder om plakken van spanen te voorkomen. Het smeernippel gebruik ik niet omdat die olie er ook weer (deels) uit geslingerd wordt en dat is niet zo prettig (veilig) als ik sta te kijken.

Bij de montage van de klauw heel goed letten op geplette spanen. Die moet je van beide pasvlakken schrapen met een stuk koper of aluminium en eventueel poetsen met staalwol.
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door prensel »

Caesar schreef: 30 sep 2020 23:33 Als je klauwen versleten zijn los je dit natuurlijk niet op, maar je moet in principe altijd je backplate op je eigen machine draaien/bewerken.

Ik kan zo snel geen D1-2's vinden, maar wel heel veel D1-3, zeker weten dat het een 2 is en geen 3?
Ja het is D1-2 en schijnt nogal exotisch te zijn, oa Schaublin had het als optie.
De backplate maakt bij de ene drie-klauw onderdeel uit van de klauw.
Dat is een Burnerd model 30D2 en de backplate kan er wel af/los maar daar zitten gefreesde uitsparingen in voor de klauw.
Ik vermoed dat dit de originele klauw is die in 1956 is bijgeleverd.

De andere klauw is van Poolse makelij ZTM model PUTm-100.
Hier heb ik de backplate eraf geschroefd en schoongemaakt en op (de?) uitlijntekens op de as vastgezet.
Dan meet ik een radiale slinger van 0.08 en axiaal 0.13 op de backplate. Dat vind ik best veel en vraag me af waar dat vandaan komt.
Op de spindelkop zelf meet ik nog geen 0.01 slinger in beide richtingen.
Dus of de camlock klemt niet goed of de backplate is 'gewoon' krom geraakt door de jaren heen....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

prensel schreef: 01 okt 2020 15:57 Dan meet ik een radiale slinger van 0.08 en axiaal 0.13 op de backplate. Dat vind ik best veel en vraag me af waar dat vandaan komt.
Op de spindelkop zelf meet ik nog geen 0.01 slinger in beide richtingen.
Dus of de camlock klemt niet goed of de backplate is 'gewoon' krom geraakt door de jaren heen....
Heel secuur kijken of er deukjes zitten, naast een deuk zit altijd een bult, dus gaat de boel slingeren.
Het vlakke deel met een goede wetsteen even vlak wetten. De conus is wat lastiger.

Je kunt die camlock vingers er uit halen om te voelen of de conus netjes past. Met de hand aandrukken en even klokken, als ie dan wel loopt zal het wel in het aantrekken zitten. (waar ik me eigenlijk niets bij kan voorstellen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door prensel »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 okt 2020 16:08
Heel secuur kijken of er deukjes zitten, naast een deuk zit altijd een bult, dus gaat de boel slingeren.
Het vlakke deel met een goede wetsteen even vlak wetten. De conus is wat lastiger.

Je kunt die camlock vingers er uit halen om te voelen of de conus netjes past. Met de hand aandrukken en even klokken, als ie dan wel loopt zal het wel in het aantrekken zitten. (waar ik me eigenlijk niets bij kan voorstellen)
Ik had 0.13 axiaal en de 'bult' zat precies boven een camlock pin. Dus die nog strakker aangetrokken en toen werd het al 0.05.
Daarna zat de bult precies tussen de 2 andere camlock pennen en dus ook die nog strakker aangetrokken en ik zit nu op 0.01 :-)
Moet er voor mijn gevoel wel erg veel kracht op zetten om hem zo strak te krijgen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als het aantrekken van de camloch verschil uitmaakt zit er toch vuil of andere ongerechtigheid, zoals die bulten naast de deuk.
Probeer eens met viltstift een zijde zwart te maken en kijk wat er gebeurd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Probeer eens met viltstift een zijde zwart te maken en kijk wat er gebeurd.
Afbeelding

Daar hebben we toch dit goedje voor?.. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 01 okt 2020 20:35
Probeer eens met viltstift een zijde zwart te maken en kijk wat er gebeurd.

Daar hebben we toch dit goedje voor?.. :lol:
Ik niet. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie