Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door prensel »

Na verkoop van mijn Hembrug AI een aantal jaar geleden ben ik weer in de markt voor een draaibank(je).
Op dit moment twijfel ik tussen een Emco Compact 8 en een Myford ML7 of Super7.
In de toekomst wil ik de draaibank ook naar CNC ombouwen en voorzien van een kleine freeskolom.
Voor die laatste functie gebruik ik nu een Proxxon CNC freesbankje dus alles wat groter is is al een verbetering.

Wat zou het verstandigste zijn om aan te schaffen, Emco of Myford ?
Budget voor nu is max 850 euro.

Groet,

Paul
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door assink »

freeskolom voor de compact 8 is beter te krijgen.
Van de myford is er meer te koop?

Echter gaat dit een heel verschil zijn als je een AI gewend bent.
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door prensel »

assink schreef:freeskolom voor de compact 8 is beter te krijgen.
Van de myford is er meer te koop?

Echter gaat dit een heel verschil zijn als je een AI gewend bent.
Ja dat laatste geloof ik wel maar zoveel/vaak zal ik er niet op draaien en dan nog is het meestal klein werk.
Dat was ook de reden dat de AI eruit ging, was voor mij te groot.

Een freeskolom op de draaibank is dan ook meer voor het incidentele werk en ook omdat ik niet nog een machine bij wil hebben staan. Ik snap zeker dat dat ten koste van iets moet gaan maar dat is een keuze.

Tja voor de Myford is inderdaad van alles voor te krijgen, maar ik zie weinig naar CNC omgebouwde Myford bankjes.
De Emco zou daar meer geschikt voor zijn ?
Freeskolom voor de Compact 8 is dezelfde als die voor Compact 5 ls ik het goed begrepen heb.
Een Compact 5 met freeskolom is voor 1000 euro wel te koop maar haalt het dan kwa bank weer niet met de Compact 8 dus vandaar mijn keuze voor de 8.
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi Paul,
De aanschaf van een draaibank is een erg persoonlijk. Wat wil je er me doen; klein werk, dus hoge toerentallen zijn haast een must. Heb je lang werk, dan is de lengte tussen de centers van belang. En daar gaan nogal eens mensen de boot mee in. De klauwplaat lengte, de boorkop lengte en de boorgereedschap lengte worden vaak onderschat. Of het bed gehard is, er wisselwielen voor draadsnijden bij zijn. De wisselwielen voor metrische draad voor mijn myford kosten bijna 400. Dus maak twee lijsten zet alles op die lijsten wat je belangrijk vindt en wat het kost, streep weg, dan kom je vanzelf met een oplossing.
Op alle machines zijn stappenmotoren te plaatsen, daarop hoeft die keuze niet over te gaan.
Succes met je beslissing, Peter.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door lelieveld »

Ik heb 3 Myfords op Marktplaats gaan bekijken Zo goed als nieuw
alle 3 een niet gehard bed met behoorlijke slijtage geleiding langs support en dwars support
ook op de geleiding van de Lossekop beschadigingen door het stuiteren bovenop van de Lossekop met weg of naar de vastte kop
Dus succes met vinden van een goede Myford
Ik heb het opgegeven
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door prensel »

lelieveld schreef:Ik heb 3 Myfords op Marktplaats gaan bekijken Zo goed als nieuw
alle 3 een niet gehard bed met behoorlijke slijtage geleiding langs support en dwars support
ook op de geleiding van de Lossekop beschadigingen door het stuiteren bovenop van de Lossekop met weg of naar de vastte kop
Dus succes met vinden van een goede Myford
Ik heb het opgegeven
Ik vrees dat je gelijk hebt... De eerste gister bekeken. Was "in nieuw staat".
Maar helaas bleek de werkelijkheid toch iets anders. Om te beginnen al geen originele motor meer.
Verder vrij soepele loop van het support vlakbij de spil maar steeds stroever richting einde van het bed. Mijn conclusie: Versleten bed en speling teveel weggedraaid.

Vandaag ga ik nog een Myford bekijken en daarna ga ik een paar Emco's bekijken.ben benieuwd....
prensel
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door prensel »

Peter Bijlholt schreef:Moi Paul,
De aanschaf van een draaibank is een erg persoonlijk. Wat wil je er me doen; klein werk, dus hoge toerentallen zijn haast een must. Heb je lang werk, dan is de lengte tussen de centers van belang.
Op alle machines zijn stappenmotoren te plaatsen, daarop hoeft die keuze niet over te gaan.
Succes met je beslissing, Peter.
Klopt maar ik weet inmiddels uit mijn Ai periode dat ik eigenlijk nooit groot werk heb gehad dus vandaar de keuze voor wat fijner werk/gereedschap.

Ergens denk ik dat ik met een Emco veel beter uitkom omdat ik nu al weet dat ik toch tzt ga ombouwen naar CNC en ik eigenlijk vind dat zon stukje nostalgie als de Myford gewoon manueel moet blijven. Netjes opgepoetst in de werkplaats is dat ook gewoon mooi om te zien, bijna kunst :-)
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door assink »

Kijk ook eens naar een boxford? Niet zo heel populair hier, maar ook een mooi compacte machine.
Deze zijn zelfs fabrieks omgebouwd naar cnc.
De zgn tabletop machines missen in mijn ogen toch een stuk stabiliteit.
En zo zijn d'r wel meer leuke compacte machines, weiler en schaublin onder andere.

Hier zit wel wat werk aan:
http://link.marktplaats.nl/m1035523975
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door lelieveld »

Deze Boxford 4.5 of 5, dat kan ik niet zien, is een (Britse kopie ) van de South Bend 9 of 10 model ook die hadden geen gehard bed
Maar wel een Prisma geleiding
Dit was werkelijk een super draaibank , meestal alles in Engelse draad
wat natuurlijk geen probleem is voor CNC
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door javanree »

Als je van een AI komt zou ik eerder kijken naar bijvoorbeeld een kleine Weiler Primus
Niet goedkoop, maar wel compact en goede kwaliteit

De versie zonder leispindel komt veel op Marktplaats voor en zou perfect zijn om te CNC'en volgens mij
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

De zgn tabletop machines missen in mijn ogen toch een stuk stabiliteit.
met kleine snedes kom je er ook.. en voor de hobby is tijd vaak geen issue..

en dan te bedenken dat ik inmiddels beroepsmatig produceer met een Emco Compact 5 CNC.. toen ik bij op de Technishow bij THO de Ridder vertelde dat ik titanium stond te verspanen op mijn Emcootje 5 kreeg ik de reactie: " Ja.. maar een Emco 5 is ontworpen voor het verspanen van Non-Ferro!"..

Klopt!.. maar Titanium is een Non-ferro metaal.. :lol:
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door assink »

Hmm ok, tuurlijk 't kan.
Het is gewoon aan de TS zelf uiteraard, maar ik vind 'n emco/myford duur betaald vanwege het formaat.
Voor hetzelfde geld haal je een veel stabielere machine die minder populair is.
Emco/Myford doet mij denken aan modelbouw :oops:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

emco en Myford doen mij ook denken aan modelbouw, maar ook aan precisie-techniek.. want.. één van mijn toeleveranciers heeft 3 Emco's staan voor het draaien van onderdelen zoals wijzernaafjes voor secondenwijzers..
en.. "horloge-grootmeester"George Daniels had ook een Myford in zijn atelier staan.. (naast andere draaibanken zoals een Boley...

nou heb ik zelf ook een Boley, en dat is een prachtige machine voor echt heel kleine onderdeeltjes.. maar een slede met noniusringen zit er niet op.. je doet alles op de leunspaan..

Afbeelding

Maar.. ik zie de TS niet snel zulke schaakstukken maken..die "40" op de spantang.. staat voor 40/10 ofwel.. 4 mm.. ja.. het hele schaakstukje is 12 mm hoog.. hij sprak over kleine werkstukken.. dit is voor mijn doen.. op de Boley groot.. op mijn Emco draai ik tot ø80mm, maar over het algemeen ø64 x 15...

dat soort formaten.. tot pak em beet 120 mm.. kan goed met een Emco 8.. een Weilertje, een Ramo, of een Schaublin 120VM.. als je die kan vinden.. koop je nooit meer een andere bank.. of het moet een 135VM zijn.. maar die Schaublins.. kosten anderhalf godsvermogen..
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 870
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door zeeschuim »

Waarom is dat geblokkeerd?

Code: Selecteer alles

Toegang geweigerd
Deze pagina wordt getoond, omdat de domeinnaam die u zoekt is geblokkeerd. Bent u de beheerder van deze domeinnaam? Neem dan contact op met TransIP BV.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie